cherokee 4.0 -98 tyhjäkäynti
cherokee 4.0 -98 tyhjäkäynti
Eli jeeppiin päivän tutustuneena on havaittu seuraavaa.
Moottori ei lämpimänä käy tyhjäkäyntiä täysin tasaisesti vaan "pätkii" välissä eli pakoputken päästä kuulu välissä epätasaisuutta. Kierrokset laskee mielestäni melko hitaasti tyhjäkäyntikierroksille,kun polkasee kaasua. Kun antaa hetken aikaa käydä tyhjäkäyntiä ja polkasee sitten kaasua niin kierrokset tippuu suht normaalisti, mutta jos heti perään painaa kaasua uudelleen niin kierrokset laskee hitaasti. Muuten kone toimii hyvin ja tasaisesti ajossa, sekä käynnistyy hyvin. Muutaman kerran on ajossa kierrokset jääny 2000rmp huutamaan, mutta palautuneet tyhjäkäyntikierroksille nopealla kaasun polkaisulla. IAC-venttiili ja kaasuläppä putsattu. Kaasuläppä sulkeutuu täysin. Ei parannusta tilanteeseen.
Voisiko tämä pätkiminen johtua jostain muusta, kuin viallisesta IAC-venttiilistä. Uusi IAC jokatapauksessa tilattu.
Jeepin tekniikka ei vielä ole tullut enempi tutuksi, joten mitkä on venttiilien säätövälit ja mitkä oikeat välykset?
Moottori ei lämpimänä käy tyhjäkäyntiä täysin tasaisesti vaan "pätkii" välissä eli pakoputken päästä kuulu välissä epätasaisuutta. Kierrokset laskee mielestäni melko hitaasti tyhjäkäyntikierroksille,kun polkasee kaasua. Kun antaa hetken aikaa käydä tyhjäkäyntiä ja polkasee sitten kaasua niin kierrokset tippuu suht normaalisti, mutta jos heti perään painaa kaasua uudelleen niin kierrokset laskee hitaasti. Muuten kone toimii hyvin ja tasaisesti ajossa, sekä käynnistyy hyvin. Muutaman kerran on ajossa kierrokset jääny 2000rmp huutamaan, mutta palautuneet tyhjäkäyntikierroksille nopealla kaasun polkaisulla. IAC-venttiili ja kaasuläppä putsattu. Kaasuläppä sulkeutuu täysin. Ei parannusta tilanteeseen.
Voisiko tämä pätkiminen johtua jostain muusta, kuin viallisesta IAC-venttiilistä. Uusi IAC jokatapauksessa tilattu.
Jeepin tekniikka ei vielä ole tullut enempi tutuksi, joten mitkä on venttiilien säätövälit ja mitkä oikeat välykset?
Viimeksi muokannut 3 päivämäärä mti, muokattu yhteensä 19 kertaa
Tänään tuntui että tyhjäkäynti palautui hiukan paremmin eli IAC-venttiilin putsaus paransi hiukan asiaa.
Tyhjäkäynti on muuten tasainen lukuunottamatta "pätkimistä" jollain tahdilla. Voisiko jonkun sylinterin pakoventtiili fuskata, suutin likainen tai sytkässä häikkää. Edellisen omistajan toimesta uusittu tulpanjohdot ja jakajan kansi.
Kierroksia nostettaessa >1000 rpm käy tasaisesti, eikä ajaessakaan "pätkimistä esiinny".
Mistä kannattaisi lähteä etsimään?
Mikä on läppärungossa kuskin puolella oleva musta "anturi" johon tulee 4cm letku läppärungosta? Alipaine anturi vai ilmamassamittari? No meninpä siitä piuhan irroittamaan ja sain check engine valon palamaan ja ei poistu.
Saako kuitattua itse?
Tyhjäkäynti on muuten tasainen lukuunottamatta "pätkimistä" jollain tahdilla. Voisiko jonkun sylinterin pakoventtiili fuskata, suutin likainen tai sytkässä häikkää. Edellisen omistajan toimesta uusittu tulpanjohdot ja jakajan kansi.
Kierroksia nostettaessa >1000 rpm käy tasaisesti, eikä ajaessakaan "pätkimistä esiinny".
Mistä kannattaisi lähteä etsimään?
Mikä on läppärungossa kuskin puolella oleva musta "anturi" johon tulee 4cm letku läppärungosta? Alipaine anturi vai ilmamassamittari? No meninpä siitä piuhan irroittamaan ja sain check engine valon palamaan ja ei poistu.

Viimeksi muokannut 1 päivämäärä mti, muokattu yhteensä 19 kertaa
ex Cherokee 4.0 A4 Sport -98
Grand Cherokee 5.2 Limited -98
Grand Cherokee 5.2 Limited -98
Re: cherokee 4.0 -98 tyhjäkäynti
Ei tartte eikä voi säätää välyksiä, siellä on hydrauliset nostajat ja ne pitää välyksen nollassa!!mti kirjoitti: mitkä on venttiilien säätövälit ja mitkä oikeat välykset?
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Todennäköisesti MAP-anturi, eli Manifold Air Pressure, eli kertoo PCM:lle imusarjan alipaineen, jotta PCM tietäisi kuormituksen!! Ilmamäärämittaria Jeepin kuutosissa ei ole koskaan ollut!! Merkkivalo sammuu itsestään ajan kanssa (jos et ota töpseliä uudestaan pois), tai testerillä!!mti kirjoitti: Mikä on läppärungossa kuskin puolella oleva musta "anturi" johon tulee 4cm letku läppärungosta? Alipaine anturi vai ilmamassamittari? No meninpä siitä piuhan irroittamaan ja sain check engine valon palamaan ja ei poistu.Saako kuitattua itse?
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Kiitos.
Onko miten yleistä että jeepin kutosesta vuotaisi pakoventtiili? Kun entisten kokemusten perusteella vuotavasta pakoventiilistä lähtee tuollainen pörpöttävä ääni tyhjäkäynnillä tasaisen käynnin välissä. Täpä epätasaisuus käynnissä tuntuu kabiinissakin. Ja kylmällä koneella ei samaa oiretta juurikaan ole. Pakokaasutesterissä arvot kuitenkin hyvät.
Onko miten yleistä että jeepin kutosesta vuotaisi pakoventtiili? Kun entisten kokemusten perusteella vuotavasta pakoventiilistä lähtee tuollainen pörpöttävä ääni tyhjäkäynnillä tasaisen käynnin välissä. Täpä epätasaisuus käynnissä tuntuu kabiinissakin. Ja kylmällä koneella ei samaa oiretta juurikaan ole. Pakokaasutesterissä arvot kuitenkin hyvät.
ex Cherokee 4.0 A4 Sport -98
Grand Cherokee 5.2 Limited -98
Grand Cherokee 5.2 Limited -98
Todennäköisesti ei venttiili vuoda, vaan pakosarjan tiiviste tai sarja halki (jos oli se vanhemman mallin pakosarja, se murtuu alhaalta missä kaksi putkea yhdistyy yhdeksi, sen muhvin juuresta)!!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Ok. Tutkitaan asia. Kiitos!JAMANT kirjoitti:Todennäköisesti ei venttiili vuoda, vaan pakosarjan tiiviste tai sarja halki (jos oli se vanhemman mallin pakosarja, se murtuu alhaalta missä kaksi putkea yhdistyy yhdeksi, sen muhvin juuresta)!!
ex Cherokee 4.0 A4 Sport -98
Grand Cherokee 5.2 Limited -98
Grand Cherokee 5.2 Limited -98
No tänään hirtti sitten kierrokset kotimatkalla useampaan otteeseen pariin tonniin. Vaivaan auttoi nopea kaasun polkaisu. Kotona otin IAC:n liittimen irti ja kappas kierrokset laskeutuu paljon nopeammin kun polkasee kaasua ja käy nätisti tyhjää. Liitin takaisin ja kaasua niin kierrokset laski taas hitaammin ja haeskeli tyhjäkäyntiä. Eli IAC: ilmeisesti sökö tai sille tuleva käsky viallinen?
Mutta se epätasainen käynti. Kylmänä käynti ja pakoääni tasaisen nätti, mutta lämpimänä alkaa supsutus pakoputken päästä. Yritin katsella pakosarjan vuotoja, mutta en kuuntelemalla/katselemalla nähnyt vuotokohtia. kierroksia kun nosti yli 1000rmp ja käynti tasaisena niin oli myös havaittavissa samaa supsutusta vaimeampana.
Kannen takapäässä kannentiivisteen kohta näyttää olevan hiukan öljyinen. Onko normaalia? Näyttää että tullut kannen välistä.
Öljypohja etupuolelta märkä ja näkyy vuotavan jostain kampuran stefan kohdilta . Samoin takapäästä, mutta vähäisesti. Onko iso homma stefan vaihto jos öljyvuoto on sieltä?
Piru kun heti teettää harmia, kun muuten pirun siisti ja 200tkm ajettu auto.
Mutta se epätasainen käynti. Kylmänä käynti ja pakoääni tasaisen nätti, mutta lämpimänä alkaa supsutus pakoputken päästä. Yritin katsella pakosarjan vuotoja, mutta en kuuntelemalla/katselemalla nähnyt vuotokohtia. kierroksia kun nosti yli 1000rmp ja käynti tasaisena niin oli myös havaittavissa samaa supsutusta vaimeampana.
Kannen takapäässä kannentiivisteen kohta näyttää olevan hiukan öljyinen. Onko normaalia? Näyttää että tullut kannen välistä.
Öljypohja etupuolelta märkä ja näkyy vuotavan jostain kampuran stefan kohdilta . Samoin takapäästä, mutta vähäisesti. Onko iso homma stefan vaihto jos öljyvuoto on sieltä?
Piru kun heti teettää harmia, kun muuten pirun siisti ja 200tkm ajettu auto.

ex Cherokee 4.0 A4 Sport -98
Grand Cherokee 5.2 Limited -98
Grand Cherokee 5.2 Limited -98
löytyhän se vika ja olihan siellä pakosarjassa halkeama 5.syl käyrän hitsisaumassa. Onnistuuko korjaus hitsaamalla vai repeääkö vierestä? Pakosarja on muuten mallia jossa joustomuhvit etummaisessa ja takimmaisessa käyrässä. Hyvä että todennäköinen syy löytyi. Nyt purkuhommiin.
ex Cherokee 4.0 A4 Sport -98
Grand Cherokee 5.2 Limited -98
Grand Cherokee 5.2 Limited -98
Olihan se sarja muualtakin halki! Kaikki neljä keskimmäistä käyrää liitossaumasta halki ja samoin 2-1 liitoskohdasta ennen pakoputkea. Ainoastaan etummainen ja takimmainen käyrä ehyt joustomuhvin ansiosta.mti kirjoitti:löytyhän se vika ja olihan siellä pakosarjassa halkeama 5.syl käyrän hitsisaumassa. Onnistuuko korjaus hitsaamalla vai repeääkö vierestä? Pakosarja on muuten mallia jossa joustomuhvit etummaisessa ja takimmaisessa käyrässä. Hyvä että todennäköinen syy löytyi. Nyt purkuhommiin.
Edellinen omistaja kertoi että auto joskus peruutettu johonkin siten että pakoputki painui ruttuun, joten siinä rytäkässä todennäköisesti sarjakin ottanut kipeää.
Ei kannata alkaa hitsaamaan, joten uusi sarja tilaukseen.

ex Cherokee 4.0 A4 Sport -98
Grand Cherokee 5.2 Limited -98
Grand Cherokee 5.2 Limited -98
Tuollahan ne on: http://www.jamant.fi/kiristysmomentit-m ... n-i-24.htmmti kirjoitti: Mitkä on muuten L6:n pako/imusarjan momentit?
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Nonnii. Nyt on kampparin etustefa ja takastefa vaihdettu ja #*ttu mikä homma
Etustefaa vaihtaessa tietenkään ei pulttimopo mahtunu dampperia irrottaessa ja täytyi kehitellä lukitus että sai avaimella auki. Tietenkään ei ollu sopivaa ulosvetäjää. Ei kun kauppaan, mutta ei sopivia kierteitä tartuntapulteissa. Ei kun ite tekemään sellaiset. Dampperi irti ja loput olikin sitten etustefan osalta helppoa.
Takastefan vaihdossa meinas usko loppua. Öljypohjaa ei meinannu millään saada pois tieltä. Jamantilta löytyi apu eli öljypumppu irti. Ei vieläkään mahtunut tuleemaan pois. Keulaa tunkilla niin ylös että akselin ja motin väli mahd. isoksi. Sitten akani väänneltyä ja käänneltyä öljypohjaa se vihdoin pienellä väkivallalla tuli kuin tuli pois kuitenkaan mitään rikkomatta. Ei muuta kuin laakeripukki irti ja uusi stefa paikoilleen. Öljypohjan taiteileminen takaisin välikköön, öölipumppu paikoilleen ja uusi tiivari paikoilleen.
Asiaa tietysti hankaloitti hiukan vanha ja kylmä autotalli sekä selällään auton alla könyäminen.
Huomenna sitten öljyt sisään, imusarja ja hitsattu pakosarja paikoilleen sekä uusi tyhjäkäyntiventtiili. Sitten toivottavasti vain kovaa ajoa.

Etustefaa vaihtaessa tietenkään ei pulttimopo mahtunu dampperia irrottaessa ja täytyi kehitellä lukitus että sai avaimella auki. Tietenkään ei ollu sopivaa ulosvetäjää. Ei kun kauppaan, mutta ei sopivia kierteitä tartuntapulteissa. Ei kun ite tekemään sellaiset. Dampperi irti ja loput olikin sitten etustefan osalta helppoa.
Takastefan vaihdossa meinas usko loppua. Öljypohjaa ei meinannu millään saada pois tieltä. Jamantilta löytyi apu eli öljypumppu irti. Ei vieläkään mahtunut tuleemaan pois. Keulaa tunkilla niin ylös että akselin ja motin väli mahd. isoksi. Sitten akani väänneltyä ja käänneltyä öljypohjaa se vihdoin pienellä väkivallalla tuli kuin tuli pois kuitenkaan mitään rikkomatta. Ei muuta kuin laakeripukki irti ja uusi stefa paikoilleen. Öljypohjan taiteileminen takaisin välikköön, öölipumppu paikoilleen ja uusi tiivari paikoilleen.
Asiaa tietysti hankaloitti hiukan vanha ja kylmä autotalli sekä selällään auton alla könyäminen.
Huomenna sitten öljyt sisään, imusarja ja hitsattu pakosarja paikoilleen sekä uusi tyhjäkäyntiventtiili. Sitten toivottavasti vain kovaa ajoa.
ex Cherokee 4.0 A4 Sport -98
Grand Cherokee 5.2 Limited -98
Grand Cherokee 5.2 Limited -98