Sytytyksen säätö WJ:n 4,7 V8:ssa

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
DSOTM
Viestit: 11
Liittynyt: 09.02.2010. 23:24
Paikkakunta:

Sytytyksen säätö WJ:n 4,7 V8:ssa

Viesti Kirjoittaja DSOTM » 03.10.2011. 13:02

Sen perusteella mitä Jeepforum.com ja wjjeeps.com sivustoja lukenut, niin 4,7:n High Output-versiossa olisi kaksi nakutuksen tunnistusanturia, joiden avulla tietokone säätää sytyksen bensan oktaaniluvun mukaiseksi.
Samojen lähteiden mukaan 4,7:n perusversiossa näitä antureita olisi vain yksi kpl ja sytyksen säädöt viritetty kiinteiksi matalimman oktaanin mukaan.

Onko Euroopan markkinoilla myydyn ei-H.O. 4,7:n sytytys oktaaniluvun mukaan säätyvä, toisin kuin jenkkiversiossa? Kysyn tätä siksi, että suomenkielisessa omistajan ohjekirjassa (v. 2000) sanotaan:
Auto on varustettu uusimmalla ohjauselektroniikalla, joka sopeuttaa automaattisesti moottorin säädöt bensiinin oktaaniluvun mukaan. Säätöalue on 91-98 oktaania (RON).

Onko ohjekirjassa virhe, vai löytyykö Euroopan ja USA:n Jeepeistä todella näinkin merkittäviä eroja?
Ainakin perstuntumalla ja kulutuksessa olen huomaavinani eron 95- ja 98-oktaanisen välillä.