WJ Grandi 2,7 CRD sammuu kesken ajon
WJ Grandi 2,7 CRD sammuu kesken ajon
Pikku probleema on vaivannut nyt jo muutaman kerran, eli Grandi sammuu kesken maantieajon kuin avaimesta kääntämällä, moottorin vikavalo syttyy, mutta sammuu uudelleen käynnistäessä??? Olisko mutua tästä viasta kellään.
-03 WJ Grandi 2,7 CRD.
-03 WJ Grandi 2,7 CRD.
Syttyykö tuo moottorin vikavalo ennen vai jälkeen moottorin sammumisen.
Jos se syttyy sammumisen aiheuttaman vian johdosta niin luultavasti just ennen sammumista syttyy.. Ja mulla ainaki kuuluu merkkiääni vielä sen kaverina niin hyvin tietää kumpi tulee ensin.. Monissa kulkineissa kun tuo vikavalo syttyy ihan muutenkin kun moottori sammuu ja sit taas sammuu ku moottori alkaa pyörimään..
Jos se syttyy sammumisen aiheuttaman vian johdosta niin luultavasti just ennen sammumista syttyy.. Ja mulla ainaki kuuluu merkkiääni vielä sen kaverina niin hyvin tietää kumpi tulee ensin.. Monissa kulkineissa kun tuo vikavalo syttyy ihan muutenkin kun moottori sammuu ja sit taas sammuu ku moottori alkaa pyörimään..
kozel@ircnet
Vikaakoodit nyt alkuun kantsis. Eikös tuostakin saa sillä virta-avaimella kikkailemalla moottorin vikakoodit esiin?
Miten herkästi starttaa sitten sammumisen jälkeen? Sahauttaako miten?
Ja millasessa tilanteessa sammuu..
-ihan tasakaasulla ajaessa
-Kevyessä kiihdytyksessä
-Täyskiihdytyksessä
-Moottorijarrulla
-Ihan nopalla heittämällä satunnaisesti
Miten herkästi starttaa sitten sammumisen jälkeen? Sahauttaako miten?
Ja millasessa tilanteessa sammuu..
-ihan tasakaasulla ajaessa
-Kevyessä kiihdytyksessä
-Täyskiihdytyksessä
-Moottorijarrulla
-Ihan nopalla heittämällä satunnaisesti
kozel@ircnet
Vikakoodeja ei näytä auton omalla systeemillä eikä myöskään lukijalla. Aina kun on sammunut niin kevyessä kiihdytyksessä, pintakaasulla nopeutta nostaen. Tuo koodien uupuminen se vähän hämää, voisko ongelma olla PA-linjassa, jopa tankin päässä kun tuo "vähäinen disukan määrä" on ollu yhteinen tekijä? Sammumisen jälkeinen startti on ollu normaali, eli ei sahaamista. Nyt kun tuo starttaaminen tuli puheeksi, niin pari kertaa tässä lämpösillä on joutunut sahaamaan starttia normia pidempään ( n.5 sek, normaalistihan disukka paukahtaa käyntiin heti kun kone pyörähtää ) Voisko olla siirtopummppuun liittyvää tai ilma ongelmaa?
Veikkaan että vetää ilmaa kun naftaa tarpeeksi vähän, eli vois olla vika tankissa.... Mutta tää on vaan arvaus...
Sinne pitäis laittaa läpinäkyvä letku ennen suodatinta ja katsoa tuleeko ilmakuplaa naftan mukana...
Sinne pitäis laittaa läpinäkyvä letku ennen suodatinta ja katsoa tuleeko ilmakuplaa naftan mukana...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 09.11.2012. 15:11
- Paikkakunta: Vantaa
Mitä lukiaa olet käyttänyt,minulla jeepissä ei tullut mitään vikakoodeja kun avainta renkkas. Mutt bossi löyti vain 9 vikaa...
Tuohon sammuiluun, minulla on ollut loota oireet kuulustaa samalta.
Öljyn vähyys tai virranpuute, voi olla mikä vika tahansa koska on mb kone ja loota..
Jos ei saa disua, katso suodattimesta koneeseen menevä letku jos menee ilmaa niin kannattaa vaihtaa suodatin ja ennen suodatinta oleva lyhyt letku.
Toimiiko polttoaineen vesivalo...
Tuohon sammuiluun, minulla on ollut loota oireet kuulustaa samalta.
Öljyn vähyys tai virranpuute, voi olla mikä vika tahansa koska on mb kone ja loota..
Jos ei saa disua, katso suodattimesta koneeseen menevä letku jos menee ilmaa niin kannattaa vaihtaa suodatin ja ennen suodatinta oleva lyhyt letku.
Toimiiko polttoaineen vesivalo...
Testereistä: Kannattaa olla tarkkana koska jos lukee koodit väärällä testerillä niin se voi antaa puhtaat paperit vaikka on vikakoodeja. Voi myös tehdä niin että kun väärällä laitteella lukee ni se tekee niitä vikakoodeja sinne. Uskoisin kyllä tuosta laitteesta löytyvän vikakoodeja koska se sytyttää sen valonkin.
Sitten dieselin starttaamisesta niin CRD moottori ei kyl yleensä lähde koska commonrail koneessa rail paineen pitää nousta (en tarkkaan muista) jonnekkin 150-300bar hujakoille ainakin ennen kuin suuttimet alkaa toimimaan ja polttoaineen ruiskutus alkaa. Sama pätee moottorin käydessäkin jos rail paine häviää hetkeksikin niin suuttimet alkaa heti saamaan toimintahäiriöitä ja sammuu kerrasta eikä rupea edes nykimään.
Itse diagnosoisin
-Vikakoodit
-Meneekö ilmaa pa-linjoissa sikäli kun siellä kirkkaita pa-putkia
-Onko pa-laitteissa märkiä kohtia, nämä vuotopaikat ei yleensä näy ennen siirtopumppua koska järjestelmä ennemmin vetää ilmaa pa-puolelle koska linja on alipaineistettu. Niissä joissa siirtopumppu tankissa tulee dieseli yleensä ulos koska linja ylipaineistettu.
-Testerin kanssa pieni ajelu jos mahdollista ja seuraamaan arvoja
*Rail paine anturilta (pyydetty/toteutunut jos testeri näyttää molemmat)
*Suuttimien korjausarvot jos saa näkyviin
-Ohivuotomittaus suuttimille
Jos ei ala vikaa löytymään niin Mersun 2.7 CRD koneen kanssa vikoja joihin olen törmännyt (eri autoissa tosin):
-Suutinviat (Käynti voi olla jopa normaalin kuuloinen)
*Ohivuotomittaus on helppoa ja halpaa tehdä (paljastaa 90%varmuudella viallisen suuttimen)
*Oire1 huono käynnistyvyys pakkasilla kylmällä koneella
*Oire2 Toisen merkkisessä CRD koneessa satunnaista sammuilua ajossa
-O-renkaat ja ne muoviliittimet niissä pa-putkissa eli ilmavuotoja
*Huono käynnistyvyys/pitkä sahaus
*Diagnosointia niin jätä melko vajaalla tankilla ja lämpimällä koneella auto reiluhkoon ylämäkeen parkkiin keula ylöspäin yöksi ja kokeile startata aamulla.
*Nämä oireet yleisempiä niissä MB 2.7 CRD moottoreissa joissa siirtopumppu moottorin kannen etupäässä High-pressure pumpun vieressä. koska näissä yleensä ei ole siirtopumppua tankissa.
-CRD korkeapainepumppu
*vuotaa ja se vuotaa yleensä ulospäin ja suoraan apulaitehihnojen päälle
ja näin vetää ilmaa järjestelmään
*vuotaa sisäisesti ja katoo CRD paineet
*pumpun käyttöakselin ja koneen nokka-akselin välinen liitoskappale on kulunut väljäksi/hajonnut. Korjaamassani autossa tämä oli vain väljä ja aiheutti ajoitusongelmia pumpun kanssa koska akselit pääsi heilumaan toisiinsa nähden n. 30 astetta ja niiden ei pitäisi päästä ollenkaan.
-Rail paineen säädin (rail putken takapäässä)
*Epätasaiset kierrokset ja saattaa kaasutella tyhjäkäynnillä kuten teinit liikennevaloissa kisoihin lähtiessä.
*Ei lähde käyntiin jos vuotaa rail paineet pihalle
*Hankala mitata muuten kuin testerillä koska vaatii mittauksia 100-1500bar rail puolella.
-Rail paineanturi
*Testerillä voi seurailla painetta ajossa
*Hankala mitata muuten kuin testerillä koska vaatii mittauksia 100-1500bar rail puolella.
Pientä heittoa voi olla jutuissa koska kirjoittelin tämän tässä iltapuhteina samalla valmistautuessani huomista lontoon reissua varten..
Sitten dieselin starttaamisesta niin CRD moottori ei kyl yleensä lähde koska commonrail koneessa rail paineen pitää nousta (en tarkkaan muista) jonnekkin 150-300bar hujakoille ainakin ennen kuin suuttimet alkaa toimimaan ja polttoaineen ruiskutus alkaa. Sama pätee moottorin käydessäkin jos rail paine häviää hetkeksikin niin suuttimet alkaa heti saamaan toimintahäiriöitä ja sammuu kerrasta eikä rupea edes nykimään.
Itse diagnosoisin
-Vikakoodit
-Meneekö ilmaa pa-linjoissa sikäli kun siellä kirkkaita pa-putkia
-Onko pa-laitteissa märkiä kohtia, nämä vuotopaikat ei yleensä näy ennen siirtopumppua koska järjestelmä ennemmin vetää ilmaa pa-puolelle koska linja on alipaineistettu. Niissä joissa siirtopumppu tankissa tulee dieseli yleensä ulos koska linja ylipaineistettu.
-Testerin kanssa pieni ajelu jos mahdollista ja seuraamaan arvoja
*Rail paine anturilta (pyydetty/toteutunut jos testeri näyttää molemmat)
*Suuttimien korjausarvot jos saa näkyviin
-Ohivuotomittaus suuttimille
Jos ei ala vikaa löytymään niin Mersun 2.7 CRD koneen kanssa vikoja joihin olen törmännyt (eri autoissa tosin):
-Suutinviat (Käynti voi olla jopa normaalin kuuloinen)
*Ohivuotomittaus on helppoa ja halpaa tehdä (paljastaa 90%varmuudella viallisen suuttimen)
*Oire1 huono käynnistyvyys pakkasilla kylmällä koneella
*Oire2 Toisen merkkisessä CRD koneessa satunnaista sammuilua ajossa
-O-renkaat ja ne muoviliittimet niissä pa-putkissa eli ilmavuotoja
*Huono käynnistyvyys/pitkä sahaus
*Diagnosointia niin jätä melko vajaalla tankilla ja lämpimällä koneella auto reiluhkoon ylämäkeen parkkiin keula ylöspäin yöksi ja kokeile startata aamulla.
*Nämä oireet yleisempiä niissä MB 2.7 CRD moottoreissa joissa siirtopumppu moottorin kannen etupäässä High-pressure pumpun vieressä. koska näissä yleensä ei ole siirtopumppua tankissa.
-CRD korkeapainepumppu
*vuotaa ja se vuotaa yleensä ulospäin ja suoraan apulaitehihnojen päälle
ja näin vetää ilmaa järjestelmään
*vuotaa sisäisesti ja katoo CRD paineet
*pumpun käyttöakselin ja koneen nokka-akselin välinen liitoskappale on kulunut väljäksi/hajonnut. Korjaamassani autossa tämä oli vain väljä ja aiheutti ajoitusongelmia pumpun kanssa koska akselit pääsi heilumaan toisiinsa nähden n. 30 astetta ja niiden ei pitäisi päästä ollenkaan.
-Rail paineen säädin (rail putken takapäässä)
*Epätasaiset kierrokset ja saattaa kaasutella tyhjäkäynnillä kuten teinit liikennevaloissa kisoihin lähtiessä.
*Ei lähde käyntiin jos vuotaa rail paineet pihalle
*Hankala mitata muuten kuin testerillä koska vaatii mittauksia 100-1500bar rail puolella.
-Rail paineanturi
*Testerillä voi seurailla painetta ajossa
*Hankala mitata muuten kuin testerillä koska vaatii mittauksia 100-1500bar rail puolella.
Pientä heittoa voi olla jutuissa koska kirjoittelin tämän tässä iltapuhteina samalla valmistautuessani huomista lontoon reissua varten..
kozel@ircnet