Kylmäkäynnistykset olivat vaikeita -20 jälkeen. Kone ei jaksanut lähteä käyntiin. Webastolla esilämmitys kyykytti uudehkon hyytelö akun. Yritin edesauttaa sitä defan akkuvahdilla.
Lopulta käynnistysvaikeudet lisääntyivät lämpimilläkin keleillä. Niinpä kävin ostaa uuden startin (alkup. mitsubishi n.400€) ja piru kun lähti sen jälkeen hienosti käyntiin. vanhasta oli hiilet mennyt.
Defa ei tarjonut moottoriin mitään esilämmitintä. Calix tarjosi letkulämmittimen, jolle vain etsittiin sopiva versio defalta. Joka sopi akkuvahdin kanssa. Asennuspaikka oli muuten öljynsuodattimen alla, jossa lohkosta tulee letkut öljyjen lämmönvaihtimelle.
Aiemmin omituisia käynnistys/ sähkövikoja antoi (siis ilman vikakoodeja) relerasia joka on kuljettajan puolella puskurin ja kurakaaren välissä.
sieltä menee virta mm. moottorin ohjainlaitteelle. kannattaa tarkistaa!!
Mikroreleet olivat hapettuneet kun vesi ,rapa, suola olivat sitä liottaneet. Relerasia on tehtaalla laitettu ihan asiallisesti, ettei siihen pääse mitään. Suomessa sinne oli asennettu webasto alihankkijalla ja relerasia oli siten asennettu uudelleen, mutta väärin. Niistä tuli näitä outoja käynnistys ym. ongelmia.
Releiden vaihto, suojaus ja asennon muutos poistivat ongelmat tyystin.
Takuuseen en sitä saannut, vaikka virhe oli selkeä.
Olen katsastanut auton jo kolmesti ilman huomautuksia.
Merkkiliikkeessä osataan kyllä laskuttaminen, mutta miten korjaus onnistuu, on enempi asentajasta kiinni. Tämän dilemman olen poistanut tekemällä itse kaiken.
PS. Mittaristo testin voit tehdä omin konstein. Paina trippimittarin tappi pohjaan, pidä se siellä, käännä virrat päälle ja laske tapista irti. Mittaristo tekee itsetestauksen. Lopuksi se ilmoittaa EVIC näytön kautta mahdollisista vioista. Tätä voi kokeilla Jeep/Dodge/Chrysler autoissa alkaen 90 luvun alun malleista.
(Artificial intelligent doesn´t replace natural stupidity!)