Grand Cherokee 3,1 TD käynnistys
Grand Cherokee 3,1 TD käynnistys
Grandini tyhjäkäynti ja käynnistyvyys on pikkuhiljaa huonontunut. Reilu vuosi sitten kävi todella tasaisesti kylmänä ja lämpimänä ja lähti käyntiin lähes savuttomasti. Viime keväänä huomasin , että käyntiinlähtö ei ollut aivan vaivatonta , vaan hiukan pöllähti savua satrtin yhteydessä. Tyhjäkäynti huononi myös lämpöisenä hiukan epätasaiseksi. Huomasin konetilassa dieselin hajua, jolloin ajattelin että joku korkeapaineputkista vuotaa.
Syöttöpumppua ei pääse näkemään , ellei ota pois akkua ja polttoaineensuodatinta. Joten hommasin uuden suodattimen ja vaihdoin sen. Huomasin syöttöpumpun yhden putkilähdön olevan märkä ja kiristin sen , hiukan hankalaa ilman mitään erikoistyökaluja, on ahdas paikka. Vuoto kyllä loppui ja tyhjäkäyntikin selvästi parani. Olen ajanut autolla hyvin vähän , ehkä par ituhatta , mutta pikkuhiljaa tuntuu , että tyhjäkäynti kylmänä ja kuumana vain huononee. Eilen jopa käynnistyksen jälkeen moottori sammahti, vaikka oli ollut 1,5 h lämmitystolpassa. Pelottaa ,että tämä huononee ettei kohta käynnisty.
Vaisto kertoo , että polttoainepuolella jotain vikaa on , mutta voisiko oireista päätellä jotain mikä pitäisi ensin tarkistaa? Tuohan imee polttoaineen tankista, voisiko olla esim pikku vuoto imuputkessa?
Syöttöpumppua ei pääse näkemään , ellei ota pois akkua ja polttoaineensuodatinta. Joten hommasin uuden suodattimen ja vaihdoin sen. Huomasin syöttöpumpun yhden putkilähdön olevan märkä ja kiristin sen , hiukan hankalaa ilman mitään erikoistyökaluja, on ahdas paikka. Vuoto kyllä loppui ja tyhjäkäyntikin selvästi parani. Olen ajanut autolla hyvin vähän , ehkä par ituhatta , mutta pikkuhiljaa tuntuu , että tyhjäkäynti kylmänä ja kuumana vain huononee. Eilen jopa käynnistyksen jälkeen moottori sammahti, vaikka oli ollut 1,5 h lämmitystolpassa. Pelottaa ,että tämä huononee ettei kohta käynnisty.
Vaisto kertoo , että polttoainepuolella jotain vikaa on , mutta voisiko oireista päätellä jotain mikä pitäisi ensin tarkistaa? Tuohan imee polttoaineen tankista, voisiko olla esim pikku vuoto imuputkessa?
Kirkas letku suodattimen ja ruiskupumpun väliin ja kyllä näkee, jos horii ilmaa suodattimelta tai tankilta (kannattaa laittaa siis myös ennen suodatinta läpinäkyvää, näkee tuleeko ilma tankilta vai sudilta)...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Joo, laitoin muoviletkut ennen sekä jälkeen suodattimen. Mahtaakohan kesäkuumalla pysyä letkut ojennuksessa, ettei vaan pehmene liikaa lämmöstä. Letkujen asennuksen jälkeen tarkkailin letkuja lähinnä tyhjäkäynnillä ja suodattimesta tuli isoja kuplia harvakseltaan ja ennen suodatinta pikku kuplaa ehkä 10 s välein , ja pari tuntia myöhemmin ajoin 1,5 km lenkin. Tällöin näin yhden isomman kuplan tulevan tankista päin, mutta valo ei riittänyt näkemään toista letkua. Olen siinä iässä silmieni suhteen , että täytyy ruveta pitämään koko ajan tehokasta taskulamppua mukana.
Siis horii ilmaa ainakin suodattimelta ja kuulostaa imevän sitä myös tankista, helpoimmalla pääsee eroon, kun laittaa sähköpumpun tankin päähän ja paineistaa järjestelmän, ei haittaa silloin paljoa, vaikka tulis tankilta hiukan ilmaa, pääasia että löytää sen suodattimen vuodon....
Ja letkut kestää, ei siellä niin paljoa lämpöä ole, tai riippuu, mitä letkua laitoit!!!
Ja letkut kestää, ei siellä niin paljoa lämpöä ole, tai riippuu, mitä letkua laitoit!!!
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Etrasta kysyin dieselinkestävää läpinäkyvää letkua. Käsittääkseni se on PVC :tä. Sinne kyllä pääsi ilmaa kun sähläsin kourieni kanssa letkuja paikoilleen, eli täytyy nyt ensin ajaa vähän pitempi matka isommilla kierroksilla, niin luulisi kuplien tulon loppuvan. Jos ei lopu, täytyy kai laittaa letkunvälipumppu mahd. lähelle tankkia. Joka käy kun virta on päällä.