Grand Cherokee 3,1 TD käynnistys

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
jokander
Viestit: 76
Liittynyt: 06.02.2013. 18:09
Paikkakunta:

Grand Cherokee 3,1 TD käynnistys

Viesti Kirjoittaja jokander » 30.03.2014. 15:23

Grandini tyhjäkäynti ja käynnistyvyys on pikkuhiljaa huonontunut. Reilu vuosi sitten kävi todella tasaisesti kylmänä ja lämpimänä ja lähti käyntiin lähes savuttomasti. Viime keväänä huomasin , että käyntiinlähtö ei ollut aivan vaivatonta , vaan hiukan pöllähti savua satrtin yhteydessä. Tyhjäkäynti huononi myös lämpöisenä hiukan epätasaiseksi. Huomasin konetilassa dieselin hajua, jolloin ajattelin että joku korkeapaineputkista vuotaa.
Syöttöpumppua ei pääse näkemään , ellei ota pois akkua ja polttoaineensuodatinta. Joten hommasin uuden suodattimen ja vaihdoin sen. Huomasin syöttöpumpun yhden putkilähdön olevan märkä ja kiristin sen , hiukan hankalaa ilman mitään erikoistyökaluja, on ahdas paikka. Vuoto kyllä loppui ja tyhjäkäyntikin selvästi parani. Olen ajanut autolla hyvin vähän , ehkä par ituhatta , mutta pikkuhiljaa tuntuu , että tyhjäkäynti kylmänä ja kuumana vain huononee. Eilen jopa käynnistyksen jälkeen moottori sammahti, vaikka oli ollut 1,5 h lämmitystolpassa. Pelottaa ,että tämä huononee ettei kohta käynnisty.
Vaisto kertoo , että polttoainepuolella jotain vikaa on , mutta voisiko oireista päätellä jotain mikä pitäisi ensin tarkistaa? Tuohan imee polttoaineen tankista, voisiko olla esim pikku vuoto imuputkessa?

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 04.04.2014. 22:39

Pistää kirkasta polttoaineletkua ennen pumppua niin näkee miten menee ilmaa siellä.
kozel@ircnet

jokander
Viestit: 76
Liittynyt: 06.02.2013. 18:09
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja jokander » 08.04.2014. 19:41

Oikeesti?
Oletko kokeillu kirkkaalla letkulla?

rane
Viestit: 106
Liittynyt: 17.01.2009. 9:12
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja rane » 08.04.2014. 21:49

Aika hankala todeta juokseeko ilmaherneitä, jos niitä ei näe. Joissakin merkeissä, esim Vw, läpinäkyvää on laitettu jo tehtaalla.
Subaru Outback 2,5 AT -01
ex WJ 4.0 Laredo -00 Quadra Drive + some extra
ex ZJ 4.0 -93 LTD still going strong?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 08.04.2014. 22:04

Kirkas letku suodattimen ja ruiskupumpun väliin ja kyllä näkee, jos horii ilmaa suodattimelta tai tankilta (kannattaa laittaa siis myös ennen suodatinta läpinäkyvää, näkee tuleeko ilma tankilta vai sudilta)...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

jokander
Viestit: 76
Liittynyt: 06.02.2013. 18:09
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja jokander » 10.04.2014. 19:00

Joo, laitoin muoviletkut ennen sekä jälkeen suodattimen. Mahtaakohan kesäkuumalla pysyä letkut ojennuksessa, ettei vaan pehmene liikaa lämmöstä. Letkujen asennuksen jälkeen tarkkailin letkuja lähinnä tyhjäkäynnillä ja suodattimesta tuli isoja kuplia harvakseltaan ja ennen suodatinta pikku kuplaa ehkä 10 s välein , ja pari tuntia myöhemmin ajoin 1,5 km lenkin. Tällöin näin yhden isomman kuplan tulevan tankista päin, mutta valo ei riittänyt näkemään toista letkua. Olen siinä iässä silmieni suhteen , että täytyy ruveta pitämään koko ajan tehokasta taskulamppua mukana.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 10.04.2014. 19:29

Siis horii ilmaa ainakin suodattimelta ja kuulostaa imevän sitä myös tankista, helpoimmalla pääsee eroon, kun laittaa sähköpumpun tankin päähän ja paineistaa järjestelmän, ei haittaa silloin paljoa, vaikka tulis tankilta hiukan ilmaa, pääasia että löytää sen suodattimen vuodon....

Ja letkut kestää, ei siellä niin paljoa lämpöä ole, tai riippuu, mitä letkua laitoit!!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

jokander
Viestit: 76
Liittynyt: 06.02.2013. 18:09
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja jokander » 11.04.2014. 10:22

Etrasta kysyin dieselinkestävää läpinäkyvää letkua. Käsittääkseni se on PVC :tä. Sinne kyllä pääsi ilmaa kun sähläsin kourieni kanssa letkuja paikoilleen, eli täytyy nyt ensin ajaa vähän pitempi matka isommilla kierroksilla, niin luulisi kuplien tulon loppuvan. Jos ei lopu, täytyy kai laittaa letkunvälipumppu mahd. lähelle tankkia. Joka käy kun virta on päällä.

jokander
Viestit: 76
Liittynyt: 06.02.2013. 18:09
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja jokander » 22.04.2014. 19:51

Nyt satoja kilsoja viisaampana voin kertoa , että kuplia tulee koko ajan jo ennen suodatinta. Eli tarttis tehrä jotain.

Kirjoita vastaus