WH 3.0CRD Vikakoodi P0670
Aiemmin kuvassa ollut kakkoshehku nyt testattu 12V akulla ja hehkutti oikein hienosti. Nähtävästi ollut sen pari kuukautta ilman sähköä, siitä outo väritys..
Näin ollen, ainakaan tuo hehku ei päässyt rikkomaan uutta boksia. Mites on, vikakoodi majailee jossain syövereissä, niin odottaako ohjainboksi kuittausta ennen kuin alkaa hyödyntää kakkospytyn hehkua?
Miten muuten vikakoodien luku / kuittaus, onnistuuko mb miesten starilla mb osien suhteen, esim moottori?
Näin ollen, ainakaan tuo hehku ei päässyt rikkomaan uutta boksia. Mites on, vikakoodi majailee jossain syövereissä, niin odottaako ohjainboksi kuittausta ennen kuin alkaa hyödyntää kakkospytyn hehkua?
Miten muuten vikakoodien luku / kuittaus, onnistuuko mb miesten starilla mb osien suhteen, esim moottori?
Kantsii katsoa se jännite. Varmasti hehkuttaa hienosti jos on esim. 7v hehku.
En muista mikä noissa on hehkujen jännite mutta usein jos on tuo hehkujen ohjausrele niin myös hehkujen jännite on yleensä alhaisempi.
Muutenkin tuo hehkujen testaus on hyvä tehdä niin että mittaa myös virran. Itse testaan nuo virtalähteellä joka näyttää myös kulutettavan virran. Voi olla että joku hehku nappasee liikaa virtaa ja hajottaa tuon ohjainboxin. Tälläinen hehku kuumenee kivasti mutta liika virta ei ole hyvästä elektroniikalle.
Vikakoodien luku on onnistunu esim. Bosch KTS testerillä joka on monella korjaamollakin.
En muista mikä noissa on hehkujen jännite mutta usein jos on tuo hehkujen ohjausrele niin myös hehkujen jännite on yleensä alhaisempi.
Muutenkin tuo hehkujen testaus on hyvä tehdä niin että mittaa myös virran. Itse testaan nuo virtalähteellä joka näyttää myös kulutettavan virran. Voi olla että joku hehku nappasee liikaa virtaa ja hajottaa tuon ohjainboxin. Tälläinen hehku kuumenee kivasti mutta liika virta ei ole hyvästä elektroniikalle.
Vikakoodien luku on onnistunu esim. Bosch KTS testerillä joka on monella korjaamollakin.
kozel@ircnet
Periaatteessa joo jos teho tiedossa. Toinen on vertailla ehjään hehkuun.codemk kirjoitti:4,4V on nimellisjännite. Onko niin, että taas vietiin satanolla maallikkoa korjaamolla demoamalla 12V akulla tuota hehkun toimintaa?
Pystynkö jotenkin ohmimittarilla testaamaan tuon hehkun?
Mutta se ilmoittaa vaan resistanssin. Sei ei kerro kuinka se lämpenee ja mistä. Jos se on noin lievällä ylijännitteellä testattu niin voi olla että siellä on jo resistansissa muutosta tullu jos lämmenny liikaa yms..
Paras tapa mitä olen itse todennu niin säädettävä jännitelähde joka ilmoittaa kulutettavan virran on paras sähköosien testaamiseen. Vielä kun on tuollainen virtalähde jossa säädettävä virranrajoitus niin voi testata vähän rikkonaisiakin laitteita ilman että tuhoat sitä lopullisesti. Esim. viallista mittaristoa tms. korjatessa. voi säätää virtalähteen max. virraksi pienemmän kuin millaisen sulakkeen alla kyseinen hajonnut laite on.
Sama itseasiassa näissä hehkuissa. Suoraan akusta annettu virta saa kyllä viallisenkin hehkun lämpenemään kunhan siellä ei ole katkosta. Voi lämpenemisestä huolimatta kiskasta kaksinkertaisen virran ja rele sanoo et vitut, mä lähden ny.
Tämän takia olen ottanu töissä kannan että jos rele on minkäänlaisen tietokoneen perässä niin kaikki vaihtoon. Omassa KJ:ssa on moottorinohjaimen ohjaamat 2 relettä jotka vaan syöttävät hehkuille 12v jännitettä 1rele/2 hehkua niin tämä on aika kestävä järjestelmä vaikka joku hehku sattuisi sippaamaan.
kozel@ircnet
Nyt sitten mittailin yleismittarilla läpi moduulin päästä sekä moduulin pinnit, että hehkuille menevät, voltit ja ohmit olivat tasavertaiset jokaisen pytyn osalta. Siis 1-4 ja 7 & 8.
Irroittelin myös 1 ja 4 hehkut, 1 oli tismalleen saman näköinen kuin 2, mutta 4 oli "terveen näköinen", ei varrestaan hapettunut..
Irroittelin myös 1 ja 4 hehkut, 1 oli tismalleen saman näköinen kuin 2, mutta 4 oli "terveen näköinen", ei varrestaan hapettunut..