4 litraisen kylmäkäynnistys vaikeeta!!!

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
TeHo
Viestit: 14
Liittynyt: 03.07.2010. 17:57
Paikkakunta: Rovaniemi

4 litraisen kylmäkäynnistys vaikeeta!!!

Viesti Kirjoittaja TeHo » 09.04.2013. 14:23

Kaverin Chero-91 4 litrainen lähtee tosi vaikeesti kylmäna käyntiin,saa joskus sahata minuutin ennenkuin lähtee ja aluksi ei pysy tyhjäkäynnillä lainkaan,hetken kun pitää 2000kierrosta niin käy sitten moitteettomasti...mistähänpäis vois alkaa vikaa hakemaan,akku on uusi,samoin tulpat,oisko bensapuolella häikkää,onko noissa joku cold start valve tms???

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 09.04.2013. 15:54

Moottorin lämpötila-anturia veikkaisin..
kozel@ircnet

rane
Viestit: 106
Liittynyt: 17.01.2009. 9:12
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja rane » 09.04.2013. 21:56

Liekö HO-moottori vai ei? Omassa HO:ssa teki sontainen ja auki juuttuva IAC juuri tuota. Selvisin putsaamalla.
http://www.jamant.fi/iacventtiili-xjmj- ... p-787.html
tai
http://www.jamant.fi/iacventtiili-xjmjy ... -1369.html
Subaru Outback 2,5 AT -01
ex WJ 4.0 Laredo -00 Quadra Drive + some extra
ex ZJ 4.0 -93 LTD still going strong?

TeHo
Viestit: 14
Liittynyt: 03.07.2010. 17:57
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja TeHo » 11.04.2013. 20:35

HO on,tarkistetaampa toi IAC hetkohta,tänks!
Grandi -95 5,2 Mpi

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 12.04.2013. 11:56

Kannattaa tosiaan tarkistaa IAC ja tsekata PCM:lle jäähdytysnesteen lämpöä mittaava anturi. Jos älyboksi saa väärää tietoa lämpötilasta niin ei välttämättä tajua herätellä konetta sen mukaan että on kylmä.. Kuutosen pitäisi herätä henkiin melkein kelissä kuin kelissä, harvemmin monipisteruiskut köhii kunhan vain perusasiat on kunnossa.

Omat on lähteneet käyntiin ilman lohkolämppäriä vielä -30° pakkasellakin ihan hienosti, tosin se ei enää ole ihan terveen kuuloista hommaa 5W-30 öljyillä.. :lol:

EDITTIÄ: JAMANT siis korjasi ton astemerkin tonne, se tehdään painamalla ALT ja sivunumeroilla 248 ja päästä ALT-nappi ylös!!!

^- Kiitos, olinkin jo unohtanut aika pitkälti miten joskus vuonna kirves ja miekka näpyteltiin ascii- merkkejä "alt + xxx" systeemillä ja mistä mitäkin tuli :D Itse asiassa en edes tiennyt että ne toimii vielä Win7:llakin.. :shock:
Viimeksi muokannut 3 päivämäärä Timo L, muokattu yhteensä 13 kertaa
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 12.04.2013. 14:28

Niinpä kyllä. Omassa ZJ:ssä oli tuon IAC-venttiilin paikalle joku vaihtanut sellaisen nokipalasen.. mistä kyllä hetken puhdistamisella kuoriutui ihan oikea osa. Silti katsoin viisaammaksi vaihtaa koko osan. Ja kaiken päälle irrottelin vielä koko läppärungon mikä olikin sitten hyvä ajatus, siellä venttiilin pesässä oli sitä nokea enemmänkin. Voisi sanoa että läppärungon + IAC:n puunaus ja puhdistus kannatti, käynnistäminen sujui samaan tyyliin mitä Timo_L kuvasi, pakkasta sai olla ihan reilusti ja silti vaan lähtee. Käyntiin vaikutti myöhemmässä vaiheessa omalta osaltaan uusi TPS ja imusarjassa olevan lämpötila-anturin vaihtaminen. Pienestä se on joskus kiinni.
ZJ 4.0 -96

motoman
Viestit: 48
Liittynyt: 14.01.2012. 7:25
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja motoman » 10.05.2013. 23:43

Selvisikö TeHolle mistä vika johtui?

Itellä samanlaisia ongelmia tyhjäkäynnin kanssa aina hetken aikaa käynnistyksestä. IAC on vaihdettu viime syksynä, vaikka silloin vika oli polttoainepumpussa,mikä myös vaihdettiin.

Anturit on ollu mielessä. Kun kylmänä myös ei vaihda kolmoselle vasta kun noin minuutin ajon jälkeen. Tiedä sitten liityykö noi yhtään toisiinsa. Toi vaihteisto ongelma on ollu jo pitemmän aikaa. Tyhjäkäynti ongelma tuli lopputalvesta.

TeHo
Viestit: 14
Liittynyt: 03.07.2010. 17:57
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja TeHo » 12.05.2013. 13:20

No ei oikeestaan vielä,IAC putsattiin mut ei se ihmeitä vaikuttanut,kylmänä saa sahata tovin ennenku hörähtää...nyt Jeeppi on ammattimiehellä hoidossa,moottori/vaiht.öljyjen ja suodattimen vaihdossa ja STARTIN myös,sekin perkule tilttasi...katotaan sitte sitä lämpötila-anturia...
Grandi -95 5,2 Mpi

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Kuin palmun alta...

Viesti Kirjoittaja rane58 » 08.01.2015. 16:48

Omassa Jeepissä parani lämpötila-anturin vaihdolla.... :mrgreen:
-Ja lisänä hörähtää käyntiin nopeammin! :wink:

Ps. Justiin päivällä hain JAMANTilta, täytyy seurata vielä kovilla pakkasilla mutta nyt tuli taas joku lämpöaalto ja loskakeli... 8)

Pss. Kiitos taas JAMANT nopeasta palvelusta/korjauksesta! Kuva
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

knowledge
Viestit: 21
Liittynyt: 22.08.2012. 12:01
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja knowledge » 09.01.2015. 10:47

Joo lämpötila-anturia veikkaisin kans, aikasemmassa zj 4,0 oli sama ongelma ja poistui anturin vaihdolla
WJ 4.7 -99 LMD + 2" korotus ja muuta pientä härpäkettä

Kirjoita vastaus