ZJ -94 5.2 neste ongelmia

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
rockiremu
Viestit: 7
Liittynyt: 23.05.2014. 17:25
Paikkakunta:

ZJ -94 5.2 neste ongelmia

Viesti Kirjoittaja rockiremu » 25.02.2015. 19:14

TErvehdys. ZJ:stä rupes vesipumppu vuotaa. Vaihdoin sen. Noh nyt noin 4 tonnin kierroksilla räjähti/halkesi noin parivuotta sitten ostettu syyläri ylävesiletkun kupeesta.. Itse veikkaa kansipahvi vikaa?? Onko näissä miten ollut kannen halkeamia tai herkkiä vääntymään?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: ZJ -94 5.2 neste ongelmia

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 25.02.2015. 19:28

Tässäkuussa ainakin yksi kansien halkeilu tullut vastaan, siihen on nyt tulossa uudet alumiinikannet!! Että kai niitäkin halkeilee...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: ZJ -94 5.2 neste ongelmia

Viesti Kirjoittaja Timo L » 25.02.2015. 22:10

Sanovat Moparin 5.2 ja 5.9 koneiden yhdeksi yleisimmistä vioista, että kannet halkeaa. Ainakin ulkomaan foorumeilta luettuna on harvinaisempaa löytää yli 200-250tkm ajetusta 5.2/5.9 koneesta ehjät kannet, kuin haljenneet - eli useimmiten ovat halki. Yleensä eivät ole kuitenkaan totaalituhoja, eli normaali ajaminen onnistuu lähes poikkeuksetta (hiusmurtumia, halkeamat ei varsinaisesti vakavassa paikassa?), mutta sen verran pahoja kuitenkin ettei niitä kannata lähteä korjaamaan ja koneistamaan vaan uudet paremmat kannet tilalle.

Toinen näiden koneiden tyyppivika on plenumin tiiviste. Syynä plenumin huono suunnittelu: ohut pelti alumiinisessa imusarjassa -> plenum pääsee elämään ja tiiviste pettää, ja kaiken lisäksi liian pitkät plenumin pultit. Jos tarttee ottaa kansi/ kannet irti, niin EHDOTTOMASTI hommaat valmiiksi "plenum fix kitin". Niissä tulee uusi plenum (yleensä ~1/4" paksuista alumiinia), uudet plenumin kiinnityspultit, ja uusi tiiviste. Levyn voi varmaan leikata alumiinista itsekin, ja vähän lyhentää alkuperäisiä pultteja. Tulee ainakin halvemmaksi, jos tykkää touhuta :D
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

rockiremu
Viestit: 7
Liittynyt: 23.05.2014. 17:25
Paikkakunta:

Re: ZJ -94 5.2 neste ongelmia

Viesti Kirjoittaja rockiremu » 26.02.2015. 7:22

Tuota jäkyttävää painetta ihmettelen ja sitä ettei korkki fuskannut yhtään. Kumminki lähes uusi syyläri halkesi. Edellinen omistaja vaihtanu. Pakokaasut ei höyrynny tippaakaan kuumalla näin leutoina kelinä eikä hävitelly nestettä. Mistäs nuo vesipumppu tyypillisesti vuotaa? Tämä kusi oikeella roikulla tiiviste pinnan välistä. Onko kansista tyypillisiä halkeama kohtia ja jos ei halkeamia löydy millasia heittoja kansissa sai olla ettei tartte oikasta? Saako suomesta tuo plenum fix kittiä. Öljyä kyllä on kulutellu omasta mielestäni normi autoa enempi. Varmaan tuo vois selitellä sitä. Arvailkaa ja viisastelkaa.:)

rockiremu
Viestit: 7
Liittynyt: 23.05.2014. 17:25
Paikkakunta:

Re: ZJ -94 5.2 neste ongelmia

Viesti Kirjoittaja rockiremu » 27.02.2015. 14:48

syyläri räjähti ylävesiletkun kupeesta. Hitsasinpa syylärin koe mielessä läjään(uusi on tulossa)jotta saatiin mitattua co2:set nesteestä panin uuden termostaatin myös. Ei ollut co2:sta nesteessä. Ihmettelenki edelleen. vaikka termari olisi ollut jumissa miksi korkki ei kussut nesteitä jos siellä oli painetta? Oisko ollut joku tukos neste järjestelmässä paikkaus aineen näköstä mössä tuli kyllä sillon nesteitten seassa pois kun lävähti. Korkin jousi liikku kumminki ihan käsipelissä.

Kirjoita vastaus