4.0 turporojektia?

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Dr.Rubber
Viestit: 25
Liittynyt: 30.04.2012. 12:10
Paikkakunta:

4.0 turporojektia?

Viesti Kirjoittaja Dr.Rubber » 25.05.2016. 10:25

Moro.

Onko kukaan turbotellut noita -90luvun alkupuolen 4.0 koneita? Ilmeisesti nykyisin turbottaminen olisi lakiteknisesti uusien määräysten mukaan mahdollista ilman jumalattoman kalliita VTT-testejä, jos vaan käytönaikaiset päästöt uppoaa alkuperäisiin rajoihin. Näin siis, vaikka auto olisi jo kuitenkin katilla varustettu ja leimattu vähäpäästöiseksi (mikä nyt on melkoinen vitsi, kun puhutaan tämmösestä isorenkaisesta bensasyöpöstä - tosin pajan perällä purkamista odottamassa se ei kuluta mitään). Koskee ilmeisesti ainakin Euro III -luokkaa vanhempiin päästönormeihin kuuluneita "vähäpäästöisiä".

Ihan mielenkiinnosta kyselen, josko jollain on kokemusta. Odottelen motivaatiopuuskaa tuon YJ:n purkuun ja mielessä on ollut visioita strokerista ja vaikka mistä, mutta jos tuo turvotus on tosiaan olemassa oleva vaihtoehto, niin harkintaan menee sekin. Kivahan näitä on mielessä pyöritellä, vaikkei koskaan mitään tekisikään.
Jeep Wrangler YJ 1991, 4.0, muutama tuuma korotusta ja 33" kumit
Ex-Jeep Grand Cherokee WG 2003, 2.7 CRD, vakiopaku

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 4.0 turporojektia?

Viesti Kirjoittaja keltsi » 25.05.2016. 11:01

Hieman samaa pohdiskellut itsekin, mutta ainakin tuossa XJ:ssä on konehuone turhan ahdas, niin homma on jäänyt mietinnän astelle... Imu/pakosarjan puolelle on kovin vaikea mahduttaa sopivan kokoista turboa ja välijäähdyttimen kanssakin on suuria tilaongelmia :cry: Hyllyssä olisi Eaton M90 joka ehkä olisi sovitettavissa tulppien puolelle, mutta silloin pitäisi luopua ilmastoinnista (kompura tiellä) ja virranjakaja korvata suorasytkällä ja välijäähdytin siinäkin pitäisi saada mahtumaan jonnekin...

Itse olen muutaman pienemmän vaparikoneen ahtanut kohtuu hyvin tuloksin (n. 100hv ja 150Nm/litra) ja noilla on ajettu välillä raskaallakin kaasujalalla. Noita koneita ei ole avattu, joten puristussuhde, männät, nokka-akseli ja kannentiiviste ovat olleet vakiokamaa. Tuollainen setuppi on hyvin kestänyt pieniä ahtopaineita (n. 0,4bar) ja männät ovat pettäneet jossain + 0,7bar kohdalla, kun tuo konetyyppi on ollut herkkä detonoimaan...

4.0:n ollessa kyseessä, ei kannata tuijottaa noita em. tehoja silmät kiiluen :twisted: Luulisin sen puskevan vastaavalla tavalla rakennettuna jotain +250hv ja +450 Nm luotettavasti, kunhan ahdin, välijäähdytin ja moottorinohjaus on ajantasalla. Ahtimeksi joku kohtuu reilun kokoinen, ei mitään 2,0 turbo Saabin pikku-hyrrää :wink: 2,3 Aeron turbokin jää äkkiä pieneksi, vaikka tehojen puolesta osuisi kivasti alueelle. Tuo vaan nostaa äkkiä lämpötiloja ja aiheuttaa turhaa kuormitusta koneen sisuskaluille.

Ja seuraavaksi sulake siirtyy sitten vaihdelaatikkoon :lol: Eli loputon kierre on valmis...

Eli kyllähän nuo tehtävissä on, vaatii vaan aikalailla vaivan näköä ja avarakatseisuutta soveltaa osia milloin mistäkin :wink:
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Kirjoita vastaus