ZJ sammui kesken ajon
Re: ZJ sammui kesken ajon
Vaihdoin puolan mutta ongelma jatkuu edelleen. Auto sammuilee heti kun moottori on lämmennyt kunnolla. Nykiessä vikavalo vilkkuu nykimisen tahtiin mutta ei jää palamaan. Ehkä hieman helpommin lähti uudelleen käyntiin nyt kuin vanhalla puolalla. Vajaan kymmenen kilsan testilenkillä sammui kolmesti + paikoin pientä nykimistä 3 km ajon jälkeen. Kylmänä ei mitään ongelmaa. Tyhjäkäynnillä kun mittasin ajoituslampulla puolan johdosta, niin kipinä on hieman epätasainen. Ei muita vikakoodeja kuin 12 kun akku oli vasta irti. Putsasin myös ecm:n liittimen kun epäilin kosketusvikaa. Mitähän seuraavaksi kannattaisi lähteä vaihtamaan?
Re: ZJ sammui kesken ajon
Kampiakselin ja nokka-akselin anturit? Kai 5.2 :ssakin on nokka-anturi? Ei ole itselle tuttu tuo kone.
Kozeli se neuvoi aikanaan mulle että niihin antureihin kannattaa kokeilla kylmäsprayta niin voi päästä vian jäljille.
viewtopic.php?f=10&t=4459
Kozeli se neuvoi aikanaan mulle että niihin antureihin kannattaa kokeilla kylmäsprayta niin voi päästä vian jäljille.
viewtopic.php?f=10&t=4459
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242
Re: ZJ sammui kesken ajon
Joo toi kylmäspray o hyvin jeesaillu jos pääsee vaan ruiskimaan. Paineilma ei jäähdytä riittävästi. Kokeilin sitä viimeviikolla ku oli kylmäspray loppu.
Mikäli olen oikeassa niin et jos noista antureista on kiinni ni nokan ellei ole sitten jakajassa kun kampuran anturi yleensä ei sammuta autoa. Tulee vaan vikakoodi kampuralta että ei tietoa ja vasta kun sammuttaa niin sitten ei lähdekkään käyntiin ennen kuin jäähtyy. Tosin en poissulje vaihtoehtoja kun näitä autoja on niin moneen lähtöön että joku poikkeus voip olla.
Yhdessä ibizassa oli aikoinaan sellanen vika että tilttas sytytyksen kovemmassa kiihdytyksessä. Eri paikat etsi vikaa ja ei mitään. Sitten kerran veli otti auton ja sano että lähde ajamaan perässä. Sai sammumaan kun teki reippaan kiihdytyksen ja hall-anturilta ei mitään tietoa ennen kuin jäähtyi. Tässä mallissa oli jakajassa. Uus jakaja ja kaikki toimi taas.. Noi anturiviat monesti katoaa riippuen vikadiagnostiikasta. Jos vika poistuu ja käynnistää niin vikakoodia ei välttämättä enää ole. Siksi olisi hyvä jos pääsee vikadiagnostiikat tekemään kun vika on päällä.
Nytkin jäi eka vika duunissa selvittämättä 5kk aikana kun bemari kylmänä toimii ja lämpimänä. Mutta kun lämpötila on 40-55c välissä niin 1 sylinteri alkaa pätkimään. Aika hankala diagnosoida kun pitäisi moottori saada pysymään tuossa lämpötilassa. Moottori kun lämpeni sitten tarpeeksi niin mitään vikaa tai oiretta ei ollut.
Mikäli olen oikeassa niin et jos noista antureista on kiinni ni nokan ellei ole sitten jakajassa kun kampuran anturi yleensä ei sammuta autoa. Tulee vaan vikakoodi kampuralta että ei tietoa ja vasta kun sammuttaa niin sitten ei lähdekkään käyntiin ennen kuin jäähtyy. Tosin en poissulje vaihtoehtoja kun näitä autoja on niin moneen lähtöön että joku poikkeus voip olla.
Yhdessä ibizassa oli aikoinaan sellanen vika että tilttas sytytyksen kovemmassa kiihdytyksessä. Eri paikat etsi vikaa ja ei mitään. Sitten kerran veli otti auton ja sano että lähde ajamaan perässä. Sai sammumaan kun teki reippaan kiihdytyksen ja hall-anturilta ei mitään tietoa ennen kuin jäähtyi. Tässä mallissa oli jakajassa. Uus jakaja ja kaikki toimi taas.. Noi anturiviat monesti katoaa riippuen vikadiagnostiikasta. Jos vika poistuu ja käynnistää niin vikakoodia ei välttämättä enää ole. Siksi olisi hyvä jos pääsee vikadiagnostiikat tekemään kun vika on päällä.
Nytkin jäi eka vika duunissa selvittämättä 5kk aikana kun bemari kylmänä toimii ja lämpimänä. Mutta kun lämpötila on 40-55c välissä niin 1 sylinteri alkaa pätkimään. Aika hankala diagnosoida kun pitäisi moottori saada pysymään tuossa lämpötilassa. Moottori kun lämpeni sitten tarpeeksi niin mitään vikaa tai oiretta ei ollut.
kozel@ircnet
Re: ZJ sammui kesken ajon
Uusi kampiakselin asentotunnistin on paikallaan. Nyt auto ei suostu käynnistymään ollenkaan. Kokeilin myös toisella PCM:llä mutta ei vaikutusta. Johtoliittimet ja alipaineletkut on tarkastettu että ovat kiinni. Startti pyörittää mutta ei käynnisty. Onkohan starttireleessä joku ajastin kun startti pyörii noin 3 sekuntia vaikka avaimen kääntää sammuksiin? Ehdotuksia mitä seuraavaksi vaihdetaan 

Re: ZJ sammui kesken ajon
Antaako vikakoodeja??
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: ZJ sammui kesken ajon
Vikakoodit 12, 11, 55
Re: ZJ sammui kesken ajon
Nyt on selvitelty ongelmaa jo useamman viikonlopun ajan. On vaihdettu uusi puola, nokka-akselin ja kampiakselin asentotunnistimet ja kokeiltu toista PCM:aa. Releet, bensapumppu ja johdot on todettu ehjiksi.Startti pyörii mutta kipinää ei tule. Kampuran tunnistimelle menee n. 7,8 voltin jännite ja paluujohdon jännite vaihtelee moottorin pyöriessä. Lopulta vaihdoin vanhan (ja haljenneen) kampuran tunnistimen takaisin paikalleen ja kipinä palasi. Voisikohan uusi crownin asentotunnistin olla valmiiksi rikki vai onko anturin asennuksessa jotain erityistä huomioitavaa? Alkuperäisen anturin kiinnityskohta oli tarvikeanturia huomattavasti paksumpi, mutta anturin pää näyttäisi silti tulevan samalle etäisyydelle vetolevystä. Onko kukaan törmännyt vastaaviin ongelmiin kun olette kampuran asentotunnistimia vaihdelleet?
Re: ZJ sammui kesken ajon
Jos siinä noin kävi kipinän kanssa niin minä kaivaisin netistä oikeat mittausarvot sille anturille, mittaisin molemmat sekä uuden että vanhan ja vertaisin meneekö ne rajoihin. Ei ole monen minuutin homma kunhan on löytänyt ne ohjearvot jostakin. Eihän se mahdotonta ole että uusi on heti paketista viallinen varsinkin nykyään kun niistä suurin osa tulee Kiinasta.
Mulla on edelleenkin kokemusta vain Renix-kuutosesta mutta ainakaan siinä ei ole mitään erityistä tuon anturin asennuksessa. Liitin irti, ruuvit auki, vanha pois ja uusi tilalle, ruuvit kiinni. Liitin kiinni. Mitä ehkä voisi tarkistaa on että tuleeko lukupää samaan kohtaan vetolevyyn nähden kuin vanhassa. Jos ei niin voi joutua viilaamaan kiinnitysreikiä, mutta siihenkään en ole itse törmännyt. Sen sijaan liittimet tuntuu olevan Jeepin heikko kohta, ne on aiheuttaneet satunnaisia toimintahäiriöitä eri puolilla autoa. Kyseessä on siis 90-luvun taitteessa valmistettu auto.
Mulla on edelleenkin kokemusta vain Renix-kuutosesta mutta ainakaan siinä ei ole mitään erityistä tuon anturin asennuksessa. Liitin irti, ruuvit auki, vanha pois ja uusi tilalle, ruuvit kiinni. Liitin kiinni. Mitä ehkä voisi tarkistaa on että tuleeko lukupää samaan kohtaan vetolevyyn nähden kuin vanhassa. Jos ei niin voi joutua viilaamaan kiinnitysreikiä, mutta siihenkään en ole itse törmännyt. Sen sijaan liittimet tuntuu olevan Jeepin heikko kohta, ne on aiheuttaneet satunnaisia toimintahäiriöitä eri puolilla autoa. Kyseessä on siis 90-luvun taitteessa valmistettu auto.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242
-
- Viestit: 148
- Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
- Paikkakunta:
Re: ZJ sammui kesken ajon
omassa wjssä samantyyppistä ongelmaa ja jenkkifoorumeja tutkiessa törmännyt tähän ZJ versioonkin. On jengille käynyt silleenkin että ollut viallista anturia paketista joten et olisi ensimmäinen jolle näin käy. Ei taida muuten selvitä kuin mittailemalla ja kokeilemalla.
Yksi mikä tuntuu olevan monesti syyllinen on ASD sulake/rele PDC:ssä joten sen/niiden kunto kannattaa tarkistaa tarkkaan. Joillakin o2 anturin johto ottaa oikkaria ja polttaa sulaketta...
Yksi erikoinen vaihtoehto on kuvattu alla. Itsestä se kuulostaa jo lähinnä sadetanssilta mutta kun tuon jälkeen on muutamia kommetteja että se auttaa niin ei liene mahdoton kokeilla. Jeepin kanssa kaikki on mahdollista......
locate the ECM. On the 96 GC it is behind the radiator overflow - remove 3 10mm nuts. Lift it out of the way. The ECM has a plastic cover which pops off(forward)and you will see three large plug bundles plugged into the ECM.
Here is what a guy told me- disconnect the battery, then there are two torx screws holding the cover on the actual metal ECM - they are 1/2" long..below the plugs in the front of the ecm. With wear and bouncing the board moves and contacts the end of the screws-- back them out half way - reconnect the battery and try to start it - if it works.. put in 1/4" sheet metal screws instead of the 1/2" long ones. Problem solved in my 2 cases.
Yksi mikä tuntuu olevan monesti syyllinen on ASD sulake/rele PDC:ssä joten sen/niiden kunto kannattaa tarkistaa tarkkaan. Joillakin o2 anturin johto ottaa oikkaria ja polttaa sulaketta...
Yksi erikoinen vaihtoehto on kuvattu alla. Itsestä se kuulostaa jo lähinnä sadetanssilta mutta kun tuon jälkeen on muutamia kommetteja että se auttaa niin ei liene mahdoton kokeilla. Jeepin kanssa kaikki on mahdollista......
locate the ECM. On the 96 GC it is behind the radiator overflow - remove 3 10mm nuts. Lift it out of the way. The ECM has a plastic cover which pops off(forward)and you will see three large plug bundles plugged into the ECM.
Here is what a guy told me- disconnect the battery, then there are two torx screws holding the cover on the actual metal ECM - they are 1/2" long..below the plugs in the front of the ecm. With wear and bouncing the board moves and contacts the end of the screws-- back them out half way - reconnect the battery and try to start it - if it works.. put in 1/4" sheet metal screws instead of the 1/2" long ones. Problem solved in my 2 cases.
Re: ZJ sammui kesken ajon
Ja voi olla ihan vaan uus anturi rikki.
Niin oli ihan uusi ABS antrurikin KJ:n laakerin mukana viallinen.
Samaten yhteen bemariin oli asiakas vaihtanu motonetin tiskiltä uusiks kaikki ABS anturit ja tuli sitten korjaamolle kun ei toimi edelleenkään.
Oli kaikki uudet 4 ABS anturia rikki. Vaihdettiin uusiksi ja ABS alkoi pelaamaan. Soittivat ihan motonetista ja kysyivät "onko se mahdollista että kaikki 4 viallisia kun ei ole rikotun näköisiäkään" johon vastattiin vaan että näethän siitä laskusta ne vastusarvot sekä ohjearvot että ei ole kohdallaan. Ei oo sen jälkeen kuulunut mitään.
Mutta tosiaan jos se toimii sillä haljenneella anturilla niin silloin se anturi on ainakin kartalla. Siitä vertailevat mitta-arvot ja mittaamaan se uusi anturi ja että näyttääkö samaa. Varsinkin jos toisella toimii ja toisella ei toimi.
Niin oli ihan uusi ABS antrurikin KJ:n laakerin mukana viallinen.
Samaten yhteen bemariin oli asiakas vaihtanu motonetin tiskiltä uusiks kaikki ABS anturit ja tuli sitten korjaamolle kun ei toimi edelleenkään.
Oli kaikki uudet 4 ABS anturia rikki. Vaihdettiin uusiksi ja ABS alkoi pelaamaan. Soittivat ihan motonetista ja kysyivät "onko se mahdollista että kaikki 4 viallisia kun ei ole rikotun näköisiäkään" johon vastattiin vaan että näethän siitä laskusta ne vastusarvot sekä ohjearvot että ei ole kohdallaan. Ei oo sen jälkeen kuulunut mitään.
Mutta tosiaan jos se toimii sillä haljenneella anturilla niin silloin se anturi on ainakin kartalla. Siitä vertailevat mitta-arvot ja mittaamaan se uusi anturi ja että näyttääkö samaa. Varsinkin jos toisella toimii ja toisella ei toimi.
kozel@ircnet
Re: ZJ sammui kesken ajon
Vika oli kampiakselin asentotunnistimessa, eli uusi osa oli valmiiksi rikki. Tilasin Rockautosta uuden tunnistimen ja kipinä löytyi. Enää ongelmana on tyhjäkäynti jota ei ole. Auto sammuu kun jalan nostaa kaasulta. Mahtaisikohan vika olla iac:ssa jonka kyllä kertaalleen jo puhdistin? Kone käy hyvin kun antaa kaasua. Mittasin resistanssit tunnistimista niiden ollessa irrallaan. Keskimmäisen ja reunimmaisten nastojen väliset resistanssit olivat ehjässä tunnistimessa 9 M ja 4 K. Valmiiksi rikkinäisessä arvot olivat 38 M ja 17 M. Kai näillä Jamantin varaosilla on takuu?
Re: ZJ sammui kesken ajon
Itse ainakin esim akun irroituksen jälkeen joutunut "opettamaan" tyhjäkäynnin uudestaan, eli jengaa koneelle pari minuuttia ja pikkuhiljaa laskee kierroksia niin alkaa löytymään tyhjäkäynti uudestaan...
ZJ 5.9
Re: ZJ sammui kesken ajon
Nyt alkoi tyhjäkäyntikin pelaamaan kun hetken annoin koneen käydä. Täytyypä ottaa auto liikenteeseen ja kokeilla olisiko alkuperäinen ongelma poistunut.
Re: ZJ sammui kesken ajon
No niiin, palataan lähtöruutuun. Auto kävi pihalla noin vartin jonka jälkeen kone sammui. Ei kipinää. Virta päällä EGR solenoidi räpsyi muutaman kerran epämääräisesti. Lienee pcm vika koska kaikki muut todennäköiset osat on jo vaihdettu. Sinällään pelkkä egr vika tuskin kadottaa kipinän. Täytyy kokeilla toisella pcm:llä vai voisiko vielä olla joku anturi joka kannattaisi vaihtaa?
Re: ZJ sammui kesken ajon
Etkö sinä jo aiemmin kokeillut toisellakin PCM :llä?
Oletko koittanut katsoa anturiarvoja koneen käydessä?
Vaikka minun mielestä kipinän ei kyllä pitäisi kadota vaikka anturitiedot oliskin pielessä.
Ainoastaan jos asentotieto puuttuu ja sitä anturiahan ei näe testerillä.
Oletko koittanut katsoa anturiarvoja koneen käydessä?
Vaikka minun mielestä kipinän ei kyllä pitäisi kadota vaikka anturitiedot oliskin pielessä.
Ainoastaan jos asentotieto puuttuu ja sitä anturiahan ei näe testerillä.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242