Wrangler YJ 2.5 -92, kansipahvi palanut?

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Kosmosnautti
Viestit: 10
Liittynyt: 21.05.2016. 23:22
Paikkakunta: Rauma

Wrangler YJ 2.5 -92, kansipahvi palanut?

Viesti Kirjoittaja Kosmosnautti » 24.11.2016. 16:04

Otsikon mukaista asiaa aloin pelkäämään autoa tarkastellessani.

Taustoista sen verran että auton keväällä ostaessani jäähdytysnestesäiliö oli melkein tyhjillään, joten lisäsin sinne vettä ja ajattelin vaihtavani litkut kokonaan myöhemmin kesällä. Missään vaiheessa ainakaan oston jälkeen auto ei siis lämmennyt liikaa, vaan lämpömittari osoitti aina "suoraan ylöspäin" kun koneen ajoi lämpimäksi, niinkuin tuon käsittääkseni kuuluukin.

Elokuussa tuli sitten vaihdeltua nuo jäähdytysnesteet ja samalla termostaatti. Tämänkin jälkeen auto toimi niinkuin pitääkin eikä moottorin lämpötila noussut yli normaalin.

Tänään, noin 3 kuukautta myöhemmin huomasin että jäähdytysnestettä oli muutama sentti hävinnyt siitä täyden rajasta ja öljytikusta löytyi tällaista valkoista mömmöä:
Kuva

Lisäksi ilmansuodattimen kotelon kannessa näkyi olevan samaa tavaraa tuon letkun kohdalla, joka tulee venttiilikopan kannen päältä:
Kuva

Muita merkkejä ei sitten olekaan, eli öljyn täyttökorkissa tuota valkoista tavaraa ei ole, kylmänä auton käynnistäessä nesteen pinta syylärissä ei kupli, auto ei savuta ja jäähdytysnesteen joukossa ei näy viitteitä öljystä.

Amerikan foorumeilla oli myös maininta että voi olla kondensiotakin jos on paljon lyhyitä ajoja kylmänä (joita itselläni on), mutta olen vähän skeptinen tuon suhteen. Mikähän mahtaisi olla helpoin konsti näin kotosalla tarkistaa onko kyse palaneesta kansipahvista?

Jos tuo sökönä on niin käsittääkseni sen vaihto tuohon moottoriin on vielä jotakuinkin simppeli operaatio, eli onnistunee normaalilla työkaluarsenaalilla ja momenttiavaimella? Kannen suoruuden tarkistamiseen ja mahdolliseen plaanaukseen toki tarvitsee ulkopuolista apua.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Wrangler YJ 2.5 -92, kansipahvi palanut?

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 24.11.2016. 16:20

Erittäin harvinaista että olis kansipahvi mennyt!! Väriainetestillä jäähdyttäjän korkista pystyy näkemään, tuleeko palokaasuja sinne... Veikkaan että on vain kylmälimaa, lyhyet ajosyklit ja tuota joissain koneissa muodostuu...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: Wrangler YJ 2.5 -92, kansipahvi palanut?

Viesti Kirjoittaja kozel » 26.11.2016. 8:54

Toinen mikä o hyvä keino testata onko palokaasuja paisarissa ni Päästömittari.
Tosin pitää varoo että ei päästömittari kiskase vettä sisuksiinsa.
kozel@ircnet

Kosmosnautti
Viestit: 10
Liittynyt: 21.05.2016. 23:22
Paikkakunta: Rauma

Re: Wrangler YJ 2.5 -92, kansipahvi palanut?

Viesti Kirjoittaja Kosmosnautti » 03.12.2016. 16:47

Eiköhän tuo varmaankin kylmälimaa ole, nyt kun selvisi mihin jäähdytysnesteetkin katoavat. Ilmeisesti vesipumppu tai sitten syylärin alempi letku on tullut tiensä päähän, siltä seudulta kun on kaikki jäähdytysnesteet tulleet parkkihallin lattialle :D

Kosmosnautti
Viestit: 10
Liittynyt: 21.05.2016. 23:22
Paikkakunta: Rauma

Re: Wrangler YJ 2.5 -92, kansipahvi palanut?

Viesti Kirjoittaja Kosmosnautti » 06.12.2016. 16:16

Päivitetäänpä nyt tännekin, ilmeisesti vesipumpun vaihdolta säästyttiin tällä kertaa. Tarkemmin kun ehdin autoa tutkailla huomasin että syyläriltä vesipumpulle lähtevän letkun vesipumpun päästä puuttui kokonaan klemmari :D En tiedä onko joku entinen MacGyver säätänyt jotain, mutta nyt kun klemmarin laittoi paikalleen tuntuvat nesteet pysyvän taas yllätys yllätys sisässä.

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: Wrangler YJ 2.5 -92, kansipahvi palanut?

Viesti Kirjoittaja kozel » 06.12.2016. 21:19

Tai klemmari on tullut tiensä päähän. KJ:ssa oli sellanen jousimainen klemmari joka yksi päivä katkesi vaan kun lähdin firman pihasta peruuttamaan kotia päin. Keskeltä napsahtanu poikki kerrasta ja vedet pihalle. Oli vielä ihan kylmä moottori ja kaikkee sillai.
kozel@ircnet

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Wrangler YJ 2.5 -92, kansipahvi palanut?

Viesti Kirjoittaja rane58 » 07.12.2016. 5:50

Eikö niihin saa/voi laittaa sitä kiristettävää mallia? :|
Ihmetyttää aina kun näen sellaisen jousiklemmarin että miten se pysyy ja kestää.... :?
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Kosmosnautti
Viestit: 10
Liittynyt: 21.05.2016. 23:22
Paikkakunta: Rauma

Re: Wrangler YJ 2.5 -92, kansipahvi palanut?

Viesti Kirjoittaja Kosmosnautti » 23.02.2017. 13:27

Päivitelläänpä tätäkin kun lopullinen syy tuolle kylmälimalle selvisi, jos vaikka jollain on samanlaista ongelmaa.

Tuli tosiaan toissapäivänä uusittua vielä kerran venttiilikopan kannentiiviste, joka tällä kertaa näyttää vihdoin pitävän niin kuin pitääkin. Samalla tulin tarkastaneeksi tuosta kannesta löytyvät letkunpaikat, joista toinen on se ilmanputsariin menevä ja toinen ohuempi letku menee ilmeisesti imusarjalle? Tuo imusarjalle menevä letku ei ollut tukossa, mutta siitä itse kannessa olevasta liittimestä ei kulkenut mitään läpi. Ei siis ihme, että kaikki moska kulkeutuu väärään suuntaan ilmanputsarille.

Putsasin tuon liittimen sisukset kokonaan ja nyt on reilut 100 kilometriä ajoa takana, eikä enää jälkeäkään tuosta limasta ilmanputsarissa tai öljytikussa.

Kirjoita vastaus