Taustoista sen verran että auton keväällä ostaessani jäähdytysnestesäiliö oli melkein tyhjillään, joten lisäsin sinne vettä ja ajattelin vaihtavani litkut kokonaan myöhemmin kesällä. Missään vaiheessa ainakaan oston jälkeen auto ei siis lämmennyt liikaa, vaan lämpömittari osoitti aina "suoraan ylöspäin" kun koneen ajoi lämpimäksi, niinkuin tuon käsittääkseni kuuluukin.
Elokuussa tuli sitten vaihdeltua nuo jäähdytysnesteet ja samalla termostaatti. Tämänkin jälkeen auto toimi niinkuin pitääkin eikä moottorin lämpötila noussut yli normaalin.
Tänään, noin 3 kuukautta myöhemmin huomasin että jäähdytysnestettä oli muutama sentti hävinnyt siitä täyden rajasta ja öljytikusta löytyi tällaista valkoista mömmöä:

Lisäksi ilmansuodattimen kotelon kannessa näkyi olevan samaa tavaraa tuon letkun kohdalla, joka tulee venttiilikopan kannen päältä:

Muita merkkejä ei sitten olekaan, eli öljyn täyttökorkissa tuota valkoista tavaraa ei ole, kylmänä auton käynnistäessä nesteen pinta syylärissä ei kupli, auto ei savuta ja jäähdytysnesteen joukossa ei näy viitteitä öljystä.
Amerikan foorumeilla oli myös maininta että voi olla kondensiotakin jos on paljon lyhyitä ajoja kylmänä (joita itselläni on), mutta olen vähän skeptinen tuon suhteen. Mikähän mahtaisi olla helpoin konsti näin kotosalla tarkistaa onko kyse palaneesta kansipahvista?
Jos tuo sökönä on niin käsittääkseni sen vaihto tuohon moottoriin on vielä jotakuinkin simppeli operaatio, eli onnistunee normaalilla työkaluarsenaalilla ja momenttiavaimella? Kannen suoruuden tarkistamiseen ja mahdolliseen plaanaukseen toki tarvitsee ulkopuolista apua.