Cherokee XJ 2.5td 1998
+300 000 km
Tuollainen jonkun satkun projekti työn alla. Perinteisesti kansivikaa, joka ostaessa oli tiedossa. Kannet on irti ja ainakin ykköspytyssä näyttää olevan kannessa merkkiä veden vierailusta. Myös kevyttä ruostetta sylinteriputken päässä. Ei tullut ennen purkamista katsottua vesitukin poistamisella, että mikä sylinteri tuottaa kuplaa. Nesteet eivät olleet sekaisin. Paisarista kupli jo startatessa ja vettä hävis huolella. Pari kysymystä:
1. Kuuluuko näissä VM tuotteen kansissa olla imu- ja pakoventtiilien välissä siistit puoliympyrän muotoiset halkeamat vastakkain? Olen törmännyt kuviin uusista? kansista ja osassa tällaisia halkeamia havaittavissa. Aussifoorumilla taas sain sen käsityksen, että nämä halkeamat kehittyvät pikkuhiljaa , jos kone lämmennyt liiaksi ja käyttö muutenkin VM-koneen havaittujen "vaatimusten" vastaista. Halkeamien kohdalla ainevahvuus noin 7mm. Eli halkeama voi olla 1-6mm syvä ja kansi silti pitää penkissä. Tosin käytössä ei tiedä koska taas laukeaa... Ihmeen pitkään ovat kannet kestäneet, kun reilu 300 000 mittarissa. Kansissa ainakin 97 vuoden leimat ja jokaisessa tuollaiset edellä kuvaamani halkeamat. Järjen vastaiselta nuo halkeamat tuntuvat.
2. Käykö Chrysler Voyager/ Grand Voyagerin 2.5td kannet tähän? Ainakin täytyy varmistaa, että keinuvipupukki on kiinni kahdella studilla. Entäs hehkun ja suuttimen sijainti Chryslerin kannessa? Olen siinä käsityksessä, että Chryslerin ja Jeepin 2.5td on peruskoneeltaan sama, Jeepissä jako rattailla ja Chryslerissä (polkupyörän) ketjulla
