Tämä on jonkinlaista jatkumoa matkamittarin sekoilulle, joka siis alkoi toissapäivänä. Saman päivän iltana kävin autoa kokeilemassa eikä mitään ongelmaa missään. Eilisaamuna, kun käynnistin auton, niin käynti oli luvattoman huonoa; en tiedä montako pyttyä oli pelistä pois, mutta montaa ei ainakaan ollut mukana. Niin ja matkamittarin valo vilkkui hornamaisesti ja kässärivalokin oli pelissä mukana. Hieman lisää kaasua niin auto sammahti.
No niin. Sytkää ja ruiskutusta lukeva koodinlukija (Jeep-Chrysler) kiinni ja tutkimaan. Hetken kuluttua lukija ilmoitti, että vikoja ei ole. Koodinlukijaa paremmin tiesin itse, että kyllä vain on. Ensiapuna päätin vaihtaa tulpat, koska ne olivat tallin hyllyllä jo viime kesästä odottaneet. Kun tulpat oli vaihdettu, käynnistin auton, mutta en suuremmin pettynyt, kun totesin, että tulos oli täysin sama - kahdeksasta mukista ehkä kolme oli mukana tai siltä se kuulosti. Sen sijaan mittarivalo vilkkui epänormaalin kirkkaana, vaikka toissapäivän iltana olin säätänyt sen himmeämmäksi. Ihmeet eivät loppuneet tähän: konehuonetta silmät kierossa pällistellessäni ja käpälöidessäni huomasin, että venakoppien kannet olivat tuskin kädenlämpöisiä (kuinka olisivat voineetkaan olla parin minuutin käynnin jälkeen). Sen sijaan laturi oli aivan tulikuuma, suorastaan hehkuva! Ei muuta kuin jännitemittari akun napoihin kiinni ja kolmijalka loikkimaan siis kone käyntiin. Avuttomalla tyhjäkäynnilläkin jännitemittarin asteikko osoitti yli 16 voltin latausta, kun taas auton oma ampeerimittari oli melkein nollassa.
Nyt herää monta kysymystä; voiko laturin tai sen jännitteensäätimen hajoaminen aiheuttaa noin rajuja käyntihäiriöitä? Voiko olla niin, että laturin laakerit ovat pettäneet, vaikka sitä ennakoivaa rohellusta tai ujellusta ei olekaan korviin kuulunut ja kuumeneminen johtuu siitä? Ovatko laturin ongelmat ja käyntihäiriöt kaksi erillistä vikaa? Minun kodinlukijani, joka siis lukee sytkän ja ruiskutuksen, mukaan autossa ei edelleenkään ole mitään vikaa.
Grand Cherokeen 4,7 -01 kone käy vajakisti
Re: Grand Cherokeen 4,7 -01 kone käy vajakisti
Jos sen selvästi epäkuntoisen kuuman laturin ohittaa ja jättää pois käytöstä niin kuin ABS-turhakkeen.....? 

Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Re: Grand Cherokeen 4,7 -01 kone käy vajakisti
WJ:ssä ei ole ampeerimittaria, siinä on jännitemittari jota voi myös volttimittariksi kutsua. Mutta ihan miten vaan.Siankarlo kirjoitti:Avuttomalla tyhjäkäynnilläkin jännitemittarin asteikko osoitti yli 16 voltin latausta, kun taas auton oma ampeerimittari oli melkein nollassa.
Sinä kun olet niin fiksu ja osaava mies, niin tietänet että elektroniset piirit jossa on jotain logiikkaakin mukana on aika herkkiä varsin pienillekin jännitevaihteluille, ja niin ali- kuin ylijännite tuppaa niitä tappamaan, tai vähintään sekoittamaan pahan kerran. Jeepin/ Dodgen JTEC ja JTEC+ PCM- boksit ei ole siinä suhteessa mitenkään erillaisia. Sinun on varmaan vaan paras ostaa takaisin se vanhan hyvän ajan auto.
Periaatteessa voisi jotain vaikka neuvoakin, mutta ehkä vaan periaatteesta jätän kuitenkin neuvomatta

rane58 kirjoitti:Jos sen selvästi epäkuntoisen kuuman laturin ohittaa ja jättää pois käytöstä niin kuin ABS-turhakkeen.....?

'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä