WJ 4.7 bensanpaineen vajoaminen / pitkä starttaus

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Macke
Viestit: 38
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

WJ 4.7 bensanpaineen vajoaminen / pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja Macke » 01.11.2018. 21:38

Omassa uudessa vanhassa käyttökulkineessa sellaista vaivaa, että auton seistessä ilmeisesti bensanpaine vajoaa koska kärriä saa sahata jonkin aikaa käyntiin. 3 kertaa jos jaksaa kääntää sytytysvirrat muutamaksi sekunniksi päälle ennen starttia, niin laitehan suorastaan räjähtää käyntiin -> mun kirjoissa ongelman syy on siis se paineen aleneminen. Suuttimet varmasti alkaa 220tkm rullattuina falskaamaan, mutta onkos niitten ja sitten bensapumpun lisäksi oikeastaan muuta mahdollista ongelmakohtaa? Soppa ei haise auton ympärillä, joten ulkopuolelle se peuha ei karkaa.

Ja onkos siinä bensapumpussa nyt sitten jotain sellaista feelua mitä voisi mahdollisesti korjata sen sijaan että vaihtaa koko roskan tellinkeineen päivineen? Jostain olin lueskelevinani että joku o-rengas tai vastaava saattaa alkaa falskaamaan. Toki eipä tota viittis monta kertaa kiskoa auki, 220tkm soppapumppu nyt saattaa muutenkin sitten naukaista viikkon perästä kun on mukamas vian korjannut...

Macke
Viestit: 38
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: WJ 4.7 bensanpaineen vajoaminen / pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja Macke » 02.11.2018. 18:30

Ilmeisesti siinä runkoaisan kyljessä olevassa soppafilsussa on jonkinmoinen paineventtiili, voisko se kenties olla kypsä?

Avatar
Timo L
Viestit: 1148
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: WJ 4.7 bensanpaineen vajoaminen / pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja Timo L » 02.11.2018. 19:22

Yleensä jos bensapaine tippuu ja linja tyhjenee, niin johtuu nimenomaan takaiskuventtiilin hajoamisesta. Regulaattori ja filtteri on kait siinä runkoaisan vieressä, mutta veikkaisin että takaiskuventtiili on tankissa pumpun yhteydessä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 38
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: WJ 4.7 bensanpaineen vajoaminen / pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja Macke » 02.11.2018. 20:13

Assii selevä. Tilasin tossa kuitenkin jo modernimmat suuttimet kun ei tuo niin tasaisesti käy kuin toinen Jeeppi mitä kävin katselemassa kun kärriä etsiskelin. Laitetaan ekaks kynttilät + suuttimet, ja sitten kattoo sen filtterin + bensapumppusetin. Joo, ei ne tulpat bensanpaineisiin vaikuta ei :D

Avatar
Timo L
Viestit: 1148
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: WJ 4.7 bensanpaineen vajoaminen / pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja Timo L » 02.11.2018. 22:30

Mitkähän modernimmat suuttimet meinasit? Noi Jeepin vakiot kyllä toimii ihan hyvin jos vain on puhtaat...
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Eimehtään
Viestit: 42
Liittynyt: 25.07.2016. 20:31
Paikkakunta: Savonlinna

Re: WJ 4.7 bensanpaineen vajoaminen / pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja Eimehtään » 03.11.2018. 8:22

Timo L kirjoitti:
02.11.2018. 22:30
Mitkähän modernimmat suuttimet meinasit? Noi Jeepin vakiot kyllä toimii ihan hyvin jos vain on puhtaat...
Onkos tuohon puhdistukseen OIKEASTI toimivaa ainetta,jota lorutetaan bensan sekaan tankkiin? Kokemuksia?
WJ 4.7 Quadra drive -00

Avatar
Timo L
Viestit: 1148
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: WJ 4.7 bensanpaineen vajoaminen / pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja Timo L » 03.11.2018. 14:57

Eimehtään kirjoitti:
03.11.2018. 8:22
Timo L kirjoitti:
02.11.2018. 22:30
Mitkähän modernimmat suuttimet meinasit? Noi Jeepin vakiot kyllä toimii ihan hyvin jos vain on puhtaat...
Onkos tuohon puhdistukseen OIKEASTI toimivaa ainetta,jota lorutetaan bensan sekaan tankkiin? Kokemuksia?
Otetaan suutin irti, vaihdetaan sen sihti ja liuotetaan muuten puhtaaksi, uusi sihti ja uudet O- renkaat, sit suutin paikalleen.
eBaystä löytyy sarjoja sen mukaan mitkä suuttimet on.. En vain tiedä WJ:n kasikoneen suuttimien tarkkaa tyyppiä, mut eiköhän siellä ole joko Siemensin dekat tai Boschit, numeron näkee suuttimesta :)
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 38
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: WJ 4.7 bensanpaineen vajoaminen / pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja Macke » 03.11.2018. 21:32

Kai noita on joku ultraäänelläkin putsaillu, ilmeisesti ihan toimiva keino? Tilasin Denson suuttimet vastaavalla virtausmäärällä ja ohmeilla kuin ne orkkikset. Katotaan nyt tehostaisiko suuttimien parempi atomisaatio palotapahtumaa uusien kynttilöiden kanssa, noissa kun on 12-reikäset kärjet versus ne orkkis 1-reikäiset. Eivätpähän ainakaan falskaa, ei olleet kalliit ja voi sitten originaalit putsailla hyllyyn venttailemaan varalle. Ihan merkittävä ero jo 1- ja 4-reikäisessäkin suuttimessa sen sumun suhteen, mutta kuten sanottu niin katotaan miten äijän käy.

chinatown
Viestit: 16
Liittynyt: 17.11.2017. 23:44
Paikkakunta: Ylämylly

Re: WJ 4.7 bensanpaineen vajoaminen / pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja chinatown » 05.11.2018. 18:01

Laitahhan kokemuksia sitten suuttimista kun saat paikoilleen. Itsekkin suunnitellut vastaavaa operaatiota samanlaiseen kulkineeseen, jos sais vaikka vähän tasasemmin käymään ja tiiä vaikka tippus kulutuskin :lol: :lol: johan tuo kerran vikakoodin teki 8syl suuttimestakin. Noi ei niin kalliita ole että jaksasin alkaa putsailemaan vaikka ultraäänipesuri tuohon hommaan töistä löytyykin.
Jeep Grand Cherokee 1999 4.7 V8 A

Macke
Viestit: 38
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: WJ 4.7 bensanpaineen vajoaminen / pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja Macke » 05.11.2018. 20:17

Vot tokkiins, kerron kyllä kokemuksia sitten. Samalla toki vaihdan kynttilät, että ihan apples to apples vertailua ei tule. Ihan asiasta kukkaruukkuun, niin onko kukaan vaihdellu sytkäpiuhoja tällaisiin? Niissäkin voi olla resistanssi kasvanut vajaan 20-vuoden aikana että josko skibuna loistaisi kirkkaampana uusien piuhojen kanssa?

Eihän näissä vissiin puolat vielä ollu tulpanhatuissa vai oliko? En rehellisesti sanottuna ole kerennyt vielä niin paljoa Jeepin sielunelämään tutustua...

Eimehtään
Viestit: 42
Liittynyt: 25.07.2016. 20:31
Paikkakunta: Savonlinna

Re: WJ 4.7 bensanpaineen vajoaminen / pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja Eimehtään » 05.11.2018. 20:31

Puolathan ne kaikissa..
WJ 4.7 Quadra drive -00

Macke
Viestit: 38
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: WJ 4.7 bensanpaineen vajoaminen / pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja Macke » 06.11.2018. 21:56

Aissssatana, sit ei ihan ykköseuroilla selviä jos vaihtotalkoisiin alkaa ihan vaan ylihuoltamisen merkeissä. Noh, josko eurojaska natsais...

Avatar
Timo L
Viestit: 1148
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: WJ 4.7 bensanpaineen vajoaminen / pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja Timo L » 06.11.2018. 22:08

Macke kirjoitti:
03.11.2018. 21:32
Tilasin Denson suuttimet vastaavalla virtausmäärällä ja ohmeilla kuin ne orkkikset. Katotaan nyt tehostaisiko suuttimien parempi atomisaatio palotapahtumaa uusien kynttilöiden kanssa, noissa kun on 12-reikäset kärjet versus ne orkkis 1-reikäiset. Eivätpähän ainakaan falskaa, ei olleet kalliit ja voi sitten originaalit putsailla hyllyyn venttailemaan varalle. Ihan merkittävä ero jo 1- ja 4-reikäisessäkin suuttimessa sen sumun suhteen, mutta kuten sanottu niin katotaan miten äijän käy.
Näistä on tehty mm. dynotestejä ZJ:ssä ja Dodgen pickupeissa (sekä vanhemmilla 5.2 ja 5.9 magnumeilla että uudemmalla 4.7:lla), ja tehojen puolesta sillä ei ole ollut mitään merkitystä montako reikää suuttimessa on, kunhan niitä on vähintään yksi.
Esim. ZJ:n kasikoneiden vakiot yksireikäiset Siemens Deka:t riittää n. 400 hevosvoimaan asti, kun vakiona tehoa on se 220-245 koneesta riippuen.. sitä isommilla tehoilla ja bensantarpeella suuttimien duty cycle nousee turhan korkeaksi, vaikka teoriassa tuotto vielä riittäisi.

Ei siitä tietysti haittaa ole jos reikiä on useampi, mutta oikeasti oleellisin asia on se että suutin on puhdas, ja kuinka nopeasti suutin avautuu ja sulkeutuu kun se käskyn saa (injector dwell time). Siinä on oikeasti yllättävän isoja eroja hyvien ja huonojen välillä.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 38
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: WJ 4.7 bensanpaineen vajoaminen / pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja Macke » 08.11.2018. 8:57

Se on aika mielenkiintoista sitten ettei se hienojakoisempi bensa/ilma seos näy mitenkään penkissä? Pisaroitunu soppa ei koskaan ole ollut kauhean hyvä juttu monenkaan mielestä, ja jos sitä duty cycleä tollasella yksireikäisellä nostaa niin kyllähän siitä sellaista räkimistä tulee että oksat pois. Mutta en mä rupea dynojuttuja vastaan väittelemään, on vaan tosiaan aika mielenkiintoista ettei otollisemmat olosuhteet palotapahtumalle mitenkään korreloi penkkiin?

Puhtaat, ehjät ja laadukkaat niitten uusien suuttimien pitäisi joka tapauksessa olla niin katotaan nyt sitten tosiaan minkälainen mutufiilis hommasta jää käteen. Harrastamistahan tämä on :D

Avatar
Timo L
Viestit: 1148
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: WJ 4.7 bensanpaineen vajoaminen / pitkä starttaus

Viesti Kirjoittaja Timo L » 08.11.2018. 23:20

Noh, ei se vaan taida oikein vaikuttaa tuollaisessa peruslaiskassa kasissa jossa litratehot on vähän kutiteltunakin vielä aika maltilliset. Ja tosiaan orkkissuuttimilla saa aikaan tuonne 400 hevosen huitteille 5.9 koneesta, ja siinä on samat suuttimet kuin samanikäisessä 5.2:ssa.
Mutta kuten todettua, ei siitä tietenkään haittaa ole että polttoaine sumuuntuu paremmin, ja toisaalta raportteja on että tyhjäkäynti vähän tasoittuu monireikäisillä. Tehojen puolesta ainakin näissä koneissa bensa vielä palaa riittävän hyvin niin että päästöt pysyy kurissa ja tehot saadaan ulos.

Nykyautoissa on aivan varmasti eroa, ei mistään bensakoneesta revitä nykypäästöillä ja -kulutuksilla pitkälti yli sadan hepan litratehoja jollain kusiruutalla per pytty :D
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus