Jäähdytysnestettä vuotaa paisarista 3.7

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
nuc-64
Viestit: 18
Liittynyt: 29.04.2019. 23:06
Paikkakunta: Sahalahti

Jäähdytysnestettä vuotaa paisarista 3.7

Viesti Kirjoittaja nuc-64 » 20.10.2019. 14:45

Kerran jo ehkä viikko sitten huomasin höyryä konepellin alta, mutta laitoin sen hyvin kostean ilman ja kuuman moottorin piikkiin. Eilen sitten vaihdoin tulpat koneeseen ja jouduin pari letkua paisaristakin irroittamaan ja kääntämään paisarin eri asentoon. Tänään pysähdyin puolen tunnin ajon jälkeen ja höyryä nousi. Totesin paisuntasäiliön vasemmassa alareunassa olevan ison letkun olevan säiliön liitoskohdasta märkä, samoin korkin alapuolelta säiliön pohjalle tulevan letkun olevan alapuolen liitoksestaan märkä. Parin taemman puolan juuressa kiilsi myös nestettä lammikkona. Mistähän nyt hakisi syytä?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 5224
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Jäähdytysnestettä vuotaa paisarista 3.7

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 20.10.2019. 15:00

Oliskos se paisari halki??
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

nuc-64
Viestit: 18
Liittynyt: 29.04.2019. 23:06
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Jäähdytysnestettä vuotaa paisarista 3.7

Viesti Kirjoittaja nuc-64 » 23.10.2019. 1:40

Ongelma jatkuu, vähän hankala ajella autolla, kun puolen tunnin välein saa olla irroittelemassa ja kuivaamassa nelosen puolaa, kun sytytys pimenee, puolan päälle vuotavan jäähdytinnesteen takia. Jäähdyttimen ylälaidasta paisuntasäiliön ylälaitaan tulevan letkun juuresta vuosi, vaihdoin klemmarin ja lyhensin vähän letkuakin, painetestillä ja vuodonilmaisuaineella testasin ja sain vuotamattomaksi klemmaria kiristämällä. Seuraavana päivänä suhisi taas, letkusta kuuluu auton sammutuksen jälkeen suhinaa ja sen juuri on märkä. Paisuntasäiliöstä en löytänyt halkeamaa letkulähdön juuresta, mutta tutkitaan nyt vielä lisää, viimeksi ei ollut mahdollisuutta irroittaa säiliötä kokonaan. Eiköhän halkeama erottuisi, jos saa potun käteen pyöriteltäväksi.

nuc-64
Viestit: 18
Liittynyt: 29.04.2019. 23:06
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Jäähdytysnestettä vuotaa paisarista 3.7

Viesti Kirjoittaja nuc-64 » 13.11.2019. 10:58

En halkeamaa tuon mainitun letkulähdön juuresta löydä millään, mutta vaihdoin säiliön ja ongelma ratkesi. Jostain se säiliö kuitenkin rikki on vaikkei näykään, koska irtosäiliötä tuon letkulähdön suuntaan kallistamalla valutti noronaan nestettä liitoksen juuresta. Letkussa ja klemmarissa ei vikaa ollut.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 5224
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Jäähdytysnestettä vuotaa paisarista 3.7

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.11.2019. 11:00

Joskus ne on halki niin ettei mitään halkeamaa näy, mutta vuotaa...
Killing time is not murder

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
keltsi
Viestit: 288
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jäähdytysnestettä vuotaa paisarista 3.7

Viesti Kirjoittaja keltsi » 27.11.2019. 10:30

Harraste-Alfassa oli paisariin tuleva pikkuletku ajansaatossa omalla painollaan murtanut pienen reiän letkulähdön juureen. Ihmettelin, kun auto rupesi keittämään 8normaalisti siinä ei ole mitään lämpöongelmia ja konehuone oli kauttaaltaan aivan märkä.

Koneen jäähtymisen jälkeen uudet nesteet järjestelmään ja kaikki toimi jälleen kuin pitäisikin :shock: Vasta tuohon letkuun koskemalla pieni vesiruisku paljasti vian. Hyllystä uusi paisari paikoilleen ja tuon pikkuletkun parempi tukeminen niin vika oli korjattu 8)
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Kirjoita vastaus