Commander 3,0 crd -07 on alkanut herjata "P2080 EGT Sensor Circ Performance Bank 1 Sensor 1". Tuohan on se pakokaasun lämpöanturin koodi. Kun koodin kuittaa niin se pysyy poissa kolme neljä päivää ja ilmaantuu sen jälkeen kun moottorin kylmänä käynnistää. Kuittauksen jälkeen pysyy taas poissa muutaman päivän.
Löytyykö tuo anturi heti hiukkassuodattimen etupuolelta vai jostain ylempää? Mitenkä yleensä vikaantuvat (anturi rikki, johti sulanut, liitin hapettunut)?
Commander P0280
Re: Commander P0280
Kyllä ne anturit vaan ikäntyy ja kuolee yksi kerrallaan, varoittaen ensin vikatilasta harvakseltaan ja sitten lopulta joka kerta...
Siellä on kaksi niitä antureita, toi on se niistä ylempi tokan katin kyljessä, vaihtaisin myös sen takimmaisen, niin vaihdoin ainakin omaan Commanderiin ja ongelmat loppui siihen. Mulla on molempia hyllyssä ja näyttääkin olevan että ainakaan Jeep/Moparilta niitä ei enempää saa...
Siellä on kaksi niitä antureita, toi on se niistä ylempi tokan katin kyljessä, vaihtaisin myös sen takimmaisen, niin vaihdoin ainakin omaan Commanderiin ja ongelmat loppui siihen. Mulla on molempia hyllyssä ja näyttääkin olevan että ainakaan Jeep/Moparilta niitä ei enempää saa...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: Commander P0280
Löysin ohjeet anturin tutkimiseksi. Jos on mennyt rikki, niin täytyy tilata Jamantilta uusi.
"Nosta ajoneuvo ja paikanna anturi. Tässä koodissa se viittaa pankin 1 anturiin, joka on moottorin puoli, joka sisältää sylinterin #1. Se on pakosarjan ja muuntimen välissä tai dieselin tapauksessa ennen dieselhiukkassuodatinta (DPF). Se näyttää erilaiselta kuin happianturit siinä, että se on vain pistoke kahdella johdolla. Turbolla varustetussa ajoneuvossa anturi on turbon pakoputken vieressä. Tarkista, ettei liittimissä ole poikkeavuuksia, kuten korroosiota tai löystyneitä liittimiä. Seuraa letkua sen liittimeen asti ja tarkista myös se. Etsi merkkejä puuttuvasta eristyksestä tai paljaista johtimista, jotka voivat olla oikosulussa maahan. Irrota ylöspäin suuntautuva liitin ja irrota EGT-anturi. Tarkista vastus ohmimittarilla. Tarkista liittimen molemmat liittimet. Hyvässä EGT:ssä on noin 150 ohmia. Jos vastus on hyvin pieni – alle 50 ohmia vaihda anturi. Käytä hiustenkuivaajaa tai lämpöpistoolia ja lämmitä anturia samalla kun katsot ohmimittaria. Vastuksen pitäisi laskea anturin lämmetessä ja nousta sen jäähtyessä. Jos ei, vaihda se. Jos kaikki oli hyvin tähän asti, käännä avain päälle ja mittaa jännite letkun moottorin puolelta. Liittimessä pitäisi olla 5 volttia. Jos ei, vaihda tietokone."
"Nosta ajoneuvo ja paikanna anturi. Tässä koodissa se viittaa pankin 1 anturiin, joka on moottorin puoli, joka sisältää sylinterin #1. Se on pakosarjan ja muuntimen välissä tai dieselin tapauksessa ennen dieselhiukkassuodatinta (DPF). Se näyttää erilaiselta kuin happianturit siinä, että se on vain pistoke kahdella johdolla. Turbolla varustetussa ajoneuvossa anturi on turbon pakoputken vieressä. Tarkista, ettei liittimissä ole poikkeavuuksia, kuten korroosiota tai löystyneitä liittimiä. Seuraa letkua sen liittimeen asti ja tarkista myös se. Etsi merkkejä puuttuvasta eristyksestä tai paljaista johtimista, jotka voivat olla oikosulussa maahan. Irrota ylöspäin suuntautuva liitin ja irrota EGT-anturi. Tarkista vastus ohmimittarilla. Tarkista liittimen molemmat liittimet. Hyvässä EGT:ssä on noin 150 ohmia. Jos vastus on hyvin pieni – alle 50 ohmia vaihda anturi. Käytä hiustenkuivaajaa tai lämpöpistoolia ja lämmitä anturia samalla kun katsot ohmimittaria. Vastuksen pitäisi laskea anturin lämmetessä ja nousta sen jäähtyessä. Jos ei, vaihda se. Jos kaikki oli hyvin tähän asti, käännä avain päälle ja mittaa jännite letkun moottorin puolelta. Liittimessä pitäisi olla 5 volttia. Jos ei, vaihda tietokone."
Re: Commander P0280
Nuo lämpöanturit löytyivät turbosta alaspäin tulevasta pystssä olevasta suodatinosasta. Ylempi anturi on suora ja alempi taivutetulla varrella. Molempien antureiden johdotus kiertää samaa reittiä vaihdelaatikon ja moottorin yhtymäkohtaan, jossa on liittimet. Anturit lähtevät irti lenkkiavaimella aika helposti vaikka tilaa on vähän. Mittailin anturit ja tarkastin liitoksen eikä noissa mitään erikoista ollut. Laitoin takaisin kiinni eikä vikakoodia ole enää viikkoon tullut. Jos koodi vielä pukkaa esille, niin tiedänpä ainakin mistä löytyvät.