XJn turbon kunto?

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Tracker
Viestit: 143
Liittynyt: 03.04.2017. 13:06
Paikkakunta: Kuopio

XJn turbon kunto?

Viesti Kirjoittaja Tracker » 31.10.2020. 22:34

Turbon hukkaportti vuotelee vaihtelevasti öljyä, joten tuli ostettua puolta vähemmän ajettu turbo pakosarjoineen kaikkineen muiden osien kanssa. Miten tunnistaa 2.5 TDi VM-dieselin turbon vaihtotarve, kun ehjää ei viitsisi laitella?
Jeep on aito jeeppi.

Macke
Viestit: 446
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: XJn turbon kunto?

Viesti Kirjoittaja Macke » 01.11.2020. 21:13

Ei sen turbon kuulu ulkopuolelle öljyjä falskata, niin siinä sulla on selkeä entraamisen indikaattori. Jos nappaat sormin kiinni ahtosiivistä ja kokeilet välyksiä, niin pystysuuntaista välystä saa olla vähän mutta päittäisvälystä ei ollenkaan. Toki silmämääräisesti ehjät siivet on kanssa pop juttu, eli jos siivistä puuttuu palasia niin remppaa / vaihtoa koska silloin se on epätasapainossa. Kato ahtoputkisto kanssa, sen ei pitäisi olla ylettömän öljyn vallassa, toki hieman voi hikoilua esiintyä.

Tracker
Viestit: 143
Liittynyt: 03.04.2017. 13:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: XJn turbon kunto?

Viesti Kirjoittaja Tracker » 28.12.2024. 16:42

Asia tuli jälleen ajankohtaiseksi kun Jeep XJ TDi lähti eilen öljylaukalle metsätiellä. Onneksi tajusin heti sammuttaa 3-vaihteella jarruttaen kytkin ylhäällä.

Jeep ei enää startannut kun öljyä oli sylintereissä... sekä voimakkaasti savua. Soitin vak.yht. hinauksen tarpeesta. Pyysin 4x4 hinausautoa kun tie oli vähällä aurauksella. Ei löytynyt. Lavettiautoa ei kuulunut jolloin soitin hinurille. Se ei ollut päässyt kun vähän matkaa vastaan.

Tuli jo kylmä huuruisessa autossa, joten kokeilin vielä Cherokeen starttausta ja sepä lähtikin lupailemaan kunnes starttasi ja ajoin kotiin. Soitin yhtiölle "ihmeparantumisesta" matkalla!

Turbotukun erittäin asiantuntevaa sivustoa lukiessani öljylaukalle löytyi järkevä teoria kampikammion huohotuksen tukkeutumisen, jolloin kampikammion paineistuttua öljy virtaa turbon kanavasta ilmapuolelle ja siitä coolerille josta imuilman mukana sylinteteille. Hukkaportti kylpi öljyssä ja valutti turbon päälle myös ulkoa.

Perehdyn huomenna tarkemmin.

Pitääkö ryntäämisen jälkeen tehdä tarkistuksia mm. venttiilikoneiston kohdalla, vaikka tyhjäkäynti on normaali ennen uusia ryntäilyjä?
Jeep on aito jeeppi.

Kirjoita vastaus