4.0 XJ:n tyhmäkäynti +2000rpm!

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 05.09.2010. 19:51

Lämppärin vierellä kaasupolkimen yläpuolella.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 08.09.2010. 22:43

Miten tämä projekti sujuu? Se tyhjäkäyntisäädin on siitä ikävä ettei sitä oikein pääse näkemään mistään liikkuuko se. Säätimen ohjaussignaaliakin voi olla vaikea todeta yleismittarilla. Testaaminen ja tutkiminen on kuitenkin aina halvempaa kuin ostaa arvailemalla uusia osia ja toivoa että niillä asia korjaantuu. Luulen että kannattaisi irrottaa liittimet boxilta ja säätimeltä ja testata yhteys johtosarjassa. Pelkkä piippari ei kerro koko totuutta: Jos välillä on huono kontakti (hapettumaa,löysyyttä,murtumia) se helposti ilmenee vasta kuormitettaessa. Kokeilisin onnistuuko ajaa virtaa läpi, ampeerikin riittää kertomaan yhteyden kunnon. Esim joku pieni hehkulamppu. Jos kiinnostaa niin samalla voi varmistaa sillä yleismittarilla onko linjalla jännitehäviöitä. Kannattaa vain olla tarkkana ettei vahingossakaan työnnä virtaa sinne ohjausboxiin eikä säätimeen. Mieluummin tarkistaa vaikka ylimääräisen kerran että liittimet on irti molemmista päistä ennenkuin kytkee ulkopuolista sähköä.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Anagonda67
Viestit: 56
Liittynyt: 27.08.2010. 10:12
Paikkakunta: KARKKILA

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 » 09.09.2010. 13:47

Työkiireitä pukannu ja väsymystä iltaisin mutta...

Tänään haen suoraan uuden IAC-venttiilin ja kokeillaan sillä. Löyty "kohtuulliseen" hintaan, asennetaan ja toivotaan parasta.

Palataan illemmalla "viisaampana" astialle 8)

Anagonda67
Viestit: 56
Liittynyt: 27.08.2010. 10:12
Paikkakunta: KARKKILA

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 » 09.09.2010. 19:38

JES!! Se oli se IAC-venttiili :D :D Taas Jeeppi MURISEE!! Ja asiallista tyhmää käy.

KIITOKSET Jormalle vinkeistä/neuvoista :)

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 09.09.2010. 22:36

Onneksi olkoon, toivotaan että vika oli siinä.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Anagonda67
Viestit: 56
Liittynyt: 27.08.2010. 10:12
Paikkakunta: KARKKILA

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 » 10.09.2010. 8:51

KIITOS, kiitos...

Vaan etten taas olis nuolassu liian aikaisin, ilalla koekäytön yhteydessä, +20, kävi oikein nätisti ja sopivalla tyhmäkäynnillä. Tosin aivasti käynnistyessään :lol:

Tänään aamulla töihin lähtiessä AIVASTI taas käynnistyessään ja 10km ajon jälkeen työmaalla kävikin n.1250rpm tyhmää :cry: .

Kesemmällä kyllä lievemmin aivasteli ja satunnaisesti "viileempinä" päivinä. Lämpö oli +7 ainoastaan jotta oiskohan siellä nyt joku lämpöanturi puolikuntonen sitten?

Vai johtuuko siitä ettei ilmeisesti saavuta normi koneenlämpöä?? Ainakin kylmempänä käy kuin kesällä.Mikäs se normilämpö muuten on? Termari on ja toimii mutta lieneekö liian kylmä sitten.

Edellisen omistajan toimesta vaihdettu tulpat, johdot ja ainakin koppa virranjakajaan.

Ku ois vanha kaasari ja kärkipeli niin sanosin että joko sytkä vähän aikasella tai ryyppy ei toimi :D :D . Vaan kun Renixi säätelee :evil:

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 10.09.2010. 10:20

Lämpöanturille mulla ei ole tiedossa mitä jännitteitä sen pitäisi näyttää, ainoa keino on irrottaa liitin ja mitata resistanssi ja verrata sitä ohjearvoihin:
100 - 185ohm
70 - 450
38 - 1600
20 - 3400
4 - 7500
-7 - 13500
-18 - 25000
-40 - 100700
Tässä tietenkin pitää tietää veden lämpötila. Jos haluat olla varma niin pistä anturi vesikattilaan lämpömittarin kanssa ja kattila hellalle. Sama taulukko muuten käy myös imuilman lämpösensorille.
Mulla on kyllä jossakin tallessa myös jännitteitä mitä olen mitannut omasta eri lämpötiloissa, voin laittaa niitäkin tänne jos kiinnostaa. Jännitteet on helpompi mitata koska liittimet voi olla kiinni ja kone käynnissä. Boxille tulevissa johdoissa on sen verran varaa että sen saa nostettua vähän näkösille sieltä kojetaulun alta. Pinnit on D3 maa ja C10 signaali.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Anagonda67
Viestit: 56
Liittynyt: 27.08.2010. 10:12
Paikkakunta: KARKKILA

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 » 10.09.2010. 16:45

No niin havaintoja tehty... Kone kylmänä tasaa tyhjäkäynnin nätisti siihen tonnin kieppeille, saattaa pikkasen aaltoilla mutta tasaantuu.

Kone kuumana jää 1250-1300 eikä laske tai nouse. Ei aaltoile.

Lambdaa ehdotettu yhdeksi vika kohteeksi... Itse epäilen joku lämpöanturi (ilma tai vesi). Mutta resistanssit oli suurin piirtein oikein (mikäli osasin tulkita yleismittaria :oops: )

Ja eipä töistä lähtiessä aivastanut +20.

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 11.09.2010. 7:50

Happianturi voisi olla kyllä syynä huonoon tyhjäkäyntiin, katso mitä Urkki kirjoittaa:
viewtopic.php?t=660
Tosin ruiskuohjaus on tuossa jo uudempaa mallia mutta toimintaperiaatteet lienee samat.
Epäilen kuitenkin suuresti että happianturi olisi syyllinen liian korkeaan tyhjäkäyntiin, se on eri asia kuin epätasainen tyhjäkäynti.
Voithan sinä varalta testata senkin vaikutuksen, ota happianturin johto irti ja käy koeajolla. Jos boxi ei saa tietoa happianturilta, se säätää seokset johonkin oletusvahvuuteen ja kone käy niillä ihan normaalisti. Päästöt ja kulutus ei ihan ehkä ole optimaaliset mutta sehän ei tässä tapauksessa ole oleellista.
Se happianturin signaalikin muuten pitäisi näkyä yleismittarilla selvänä jännitteen vaihteluna koneen käydessä. Siis silloin kun liitin on kiinni.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 11.09.2010. 7:55

Pinni D9
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Anagonda67
Viestit: 56
Liittynyt: 27.08.2010. 10:12
Paikkakunta: KARKKILA

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 » 11.09.2010. 10:34

Tutkaillaan jahka herätään 8) .

Vaan mitenkäs tuo "kuuluisa" CPS?? Voisko se olla syypää?? Kun aikainen sytytyshän aiheuttaa käynnistäessä aivastuksen ja lämpösenä korkean tyhmäkäynnin. Tahi sitten jakajassa oleva tunnistin.

Tosin käynnistyy kyllä "normaali" veivauksen jälkeen eikä sammuile ajossa.
Välillä kyllä kakistelee tymäkäynnillä vaihdepäällä muttei sammu, siis silloin kun vielä oli "tyhmäkäynti" lämpösenäkin 8) .

Ja niin aaproppoo, mitenkäs tuo kaasuläpän perussäätö?? Jos sitä on joku seppä mennyt kääntelemään... Putsasin meinaan sen läpän, oli reunoilta varsinkin aikasen paskanen. Ja teoriassa ainakin paskan poistumisen jälkeen saattaisi virrata paremmin ohi...

Anagonda67
Viestit: 56
Liittynyt: 27.08.2010. 10:12
Paikkakunta: KARKKILA

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 » 12.09.2010. 18:57

Jaa-a yhä kylmänä käy nätisti vaan EI kuumana :cry: .

Otin Lambdan piuhan irti, EI mitään vaikutusta mihinkään??? Heitin n. 100km lenkin ei edes bensan kulutus noussu?? Ehkä vähän puhditon mutta voi johtua tosta viasta. Eli imuvuoto sittenkin?

Metka vaan että vuoto? Ainoastaan lämpimänä :lol: Haynes-kirjan mukaan ainoastaan EGR ja ilmanputsari toimii imulla mihin koneen lämpö vaikuttaa.
Siispä ko piirit tarkempaan tutkailuun 8)

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 12.09.2010. 22:26

CPS ja jakajan voit unohtaa tyhjäkäyntiongelmassa. CPS:n viat aiheuttaa epämääräistä sammuilua ja ei-käynnistymistä yms vakavampia oireita. Jakajan tunnistin voisi kyllä aiheuttaa niitä aivastuksia: Signaalia käytetään tunnistamaan kummalla kierroksella ykköspytty on menossa. Luullakseni kone käynnistyy kyllä vaikka ruiskutus olis 2 tahtia pielessä puuttuvan jakajasignaalin takia, mutta varmasti ei käy kunnolla. Tätä en kuitenkaan ole koskaan kokeillut. 1300 rpm tyhjäkäyntiä se ei kuitenkaan aiheuta.
Sytytysennakko säätyy täysin ohjelmallisesti joten on aina kohdallaan jos kone ylipäänsä sytyttää.
Jos ei happianturilla tunnu olevan mitään vaikutusta mihinkään niin olisiko ollut pimeänä jo pidemmän aikaa? Mitäs se yleismittari sanoi siitä?
Ilmanputsarissa sitä alipainetta käytetään vain valitsemaan ottaako kone kylmää vai esilämmitettyä ilmaa. Sen ja EGR:n testaisin kuten muutkin alipainehärpäkkeet, letkut tukkoon niin ne on pois pelistä. Mutta mitenkäs se oli, taisit kirjoittaa aiemmin että tyhjäkäyntipiiri tukossa kierrokset tippuu normaaliin? Eihän se passaa alipainevuodon oireeksi.
Viimeksi muokannut 2 päivämäärä Jorma, muokattu yhteensä 12 kertaa
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 12.09.2010. 22:35

Siihen kaasuläpän säätöön minun ohjeilla ei ole sen enempää arvoa kuin jonkun kyläsepänkään eli en tiedä oikeaa menettelyä. Omasta säädin niin että ensin tyhjäkäyntipiiri tukkoon ja sitten läppää niin pienelle että on selvästi alle normaalityhjäkäynnin, eli noin 500-600 rpm. Kuumana. Silloin säätimelle jää marginaalia ohjailla kierroslukua kumpaankin suuntaan. Se on siis minusta-tuntuu-menettely, jollain voisi varmasti olla oikeatkin ohjeet.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Anagonda67
Viestit: 56
Liittynyt: 27.08.2010. 10:12
Paikkakunta: KARKKILA

Viesti Kirjoittaja Anagonda67 » 13.09.2010. 11:35

No niin ennen iltavuoroa taas tutkittu ja pähkäilty: Eli siis kylmänä käy yhä nättiä tyhjää, mutta:alipaineen häiriöt esim jarrun polkeminen ja letkujen lyttäys saa kierrokset nousemaan ja kun lopettaa "häiritsemisen" palaa normaaliksi. Siis kylmänä.

Kuumana käy taas sitten sitä 1300rpm- ja häiriöt ei vaikuta millään lailla...
EI edes tehostimen tulppaaminen tai alipaineitten tulppaaminen. Toki MAP ja bensansäädin kiinni.

Ja kyllä se lambda sittenkin jotain vaikuttaa, paljon pirteämpi töpseli kiinni 8) . Niin ja kuumana en ole kokeillut tuota tyhmäkäyntipiirin tukkimista :oops: . Kun se nyt kerran kylmänä käy OK.

&%"½, teempä huomenissa vielä niin että kääntelen sitä läpän perusasetusruuvia... Josko sitten laskisi kierrokset kuumana :lol: . Vankka epäilys että sitä käännelty

Liekkö torxi se ruuvi kun ei oikein nähnyt mitä siellä kuopassa luuraa...

Kirjoita vastaus