Kampiakselin laakerit ja stefa?

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 09.01.2014. 13:38

Terve!

Itsellä naputtanut tyhjäkäynnillä lämpimänä siitä lähtien kun auto tuli taloon 2005 ja mittariin tullut tuona aikana 140k, naputus ehkä hieman voimistunut aikojen saatossa, kokonaiskilometrit 440k (väärinkäsitysten välttämiseksi korostan että se on se Cherokee mikä on siis naputtanut, ei vaimo tai mikään muu). Naapurikylällä pari samaa ikäluokkaa olevaa Jeepulaa samanlaisella kuutoskoneella ja ihan samat oireet.

Olen antanut itseni ymmärtää että kyseessä on enemmänkin tuon kuutoskoneen ominaisuus noilla kilometreillä kuin vika enkä ole siitä enää viime aikoina liiemmin stressannut.
MH

jaskau
Viestit: 69
Liittynyt: 16.01.2013. 14:14
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja jaskau » 09.01.2014. 20:23

mikkotapani kirjoitti: Olen antanut itseni ymmärtää että kyseessä on enemmänkin tuon kuutoskoneen ominaisuus noilla kilometreillä kuin vika enkä ole siitä enää viime aikoina liiemmin stressannut.
No niin minäkin ohimennen olen kuullut samaa naputusta ohimenneistä, alkoi taas kuitenkin vaivaamaan kun nettiä selailin... Ei pitäs lukea kaikenmaailman palstoja, päästelis vaan menemään ja kääntäis radiosta volyymiä hiukan enemmän :D

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 09.01.2014. 22:07

Juu, tieto lisää tuskaa :D :D
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 10.01.2014. 23:04

Niin no varsinkin lifterit ja muutenkin venttiilikoneisto on kuutoskoneessa aika äänekäs. Reilummin ajetuissa joko nostimet vähän tahmaa ensi alkuun (varsinkin kylmällä), tai sitten on nostimista öljyt karkailleet ja siksi hieman naputtaa alussa.

Ensimmäinen XJ mikä itsellä oli, piti -15...-20 pakkasella niin kamalaa meteliä ensimmäisen minuutin että hirvitti. Kun kippasin auton katolleen, ja vaihdoin ko. koneesta myöhemmin kannen toiseen samanlaiseen, niin sekä venttiilikoneisto että moottori sisuskaluiltaan mitä siitä näki oli aivan käsittämättömän hyvässä kunnossa.

Tietty naputus/ kolkatus on vielä ihan normaalia, mutta jos on selkeästi laakereista kuuluvaa niin varmaanhan se kone jossain välissä antautuu.. jos ei juuri nyt halua konetta rakentaa uusiksi (samalla melkein kannattaisi stroukata :D ), niin ajaa sitten koneen loppuun ja laittaa uuden tilalle.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 11.01.2014. 2:03

Terve!

Sen verran tarkennusta että meidän Jeepula naputtaa nimenomaan lämpimänä, kylmänä käy kuin "pakasta vedetty". Vaihdettiin öljypumppukin ihan varmuuden vuoksi (ei sinänsä huono juttu, paineet nousi selvästi) vaan ei hirveästi vaikuttanut tuohon ääneen. Vaan aikanaan Joensuussa asuessani Nissanin pickupin omituista venttiilikoneiston rallatusta aikani huolestuneena kuunneltuani vein sen endurokaverini Martikaisen Joran kuunneltavaksi Joensuun moottorikoneistamolle ja Jora vaan tuumasi että huolestu sitten kun sitä ääntä ei enää kuulu (oli siis tuon moottorin ominaisuus). Samaa logiikkaa noudatan meidän Cherokeessa, kun se tuttu ääni kuuluu niin kaikki on OK!

Vähän editiä vielä kun luin tuon alkuperäisen kysymyksen : Meidän Jeepulaa kun tosissaan käskee niin sehän tekee ihan kaikkea mahdollista : värisee, tärisee, hytkyy vaan ei ole vielä vinkunut, onhan siellä sen verran paljon rautaa liikkeellä varsinkin neliveto päällä että eiköhän tuo kuitenkin ihan ehjä peli ole, vaikka vähän vielä jatkossa vinkuisikin! Itse kun tuon auton ostin (elämäni ensimmäinen neliveto) niin olin tosi herkkä noille kaiken maailman sivuäänille ja värinöille vaan kun ne on kahdeksan vuotta pysyneet samoina niin kuulunevat ostettuun kokonaispakettiin.
MH

jaskau
Viestit: 69
Liittynyt: 16.01.2013. 14:14
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja jaskau » 11.01.2014. 18:42

Lämpimänä omanikin naputtaa. Kylmänä ei ääntä kuulu.
Öjynpaine lämpösenä heiluu sen ensimmäisen viivan kohdalla. Kylmänä reilusti yli puolenvälin.

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 11.01.2014. 20:41

Terve!

Meidän Cherokeessa öljynpaineet kylmänä reippaasti yli puolenvälin, kuumana siinä puolen välin paikkeilla ja kesähelteellä liikennevaloissa voi tyhjäkäynnillä mennä himpun alle puolen välinkin. Mutta jos ne öljynpaineet on kuumana jossain mittarin eka viivalla niin kannattanee ruveta selvittämään missä vika? Tuskin on enää "ominaisuus".
MH

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 11.01.2014. 22:58

Kyllä se heittely on ominaisuus. Jos on vielä tallessa auton mukana tullut käyttöohjekirja niin siellä sanotaan ZJ:n kohdalla mm. seuraavaa:

"Lämpimän moottorin joutokäyntipaineeksi riittää 0.8 baaria. Normaali öljynpaine kaupunkiajossa on 1.4 - 4.0 baaria, maantieajossa 3.0 - 4.0 baaria. Öljynpainemittari ei ilmoita öljyn vajauksesta ennekuin kierto katkeaa kokonaan."

Omalla ZJ:llä on ajettu 426k ja öljynpaine liikkuu noissa lukemissa, kaupunkiajossa noin 1.5 baaria tyhjäkäynnillä, hieman yli 3.0 baaria ajossa. Maantiellä 80 - 100km/h lukema on kuin naulittu hieman yli 3.0 baaria.

Luonnollisesti öljyn viskositeetti vaikuttaa jonkin verran, esim. Valvoline Maxlife pitää paremmin yllä öljynpainetta mutta mitäs hyötyä siitä sitten olisi. Ellei paineet pysy notkealla öljyllä kunnon lukemissa niin väljäähän siellä moottorissa on. Itse käytän täyssynteettistä 0-30 öljyä ja ihan hyvin toimii. Kampiakselin stefa tiputtaa hieman mutta sille en tee mitään ennen kesää. Muuten lisään noin litran 6000km aikana eli ei tuo malmikasa ihan heikossa hapessa vielä ole.

Yksi minkä olen huomannut vaikuttavan öljynpaineen heittelyyn on suodatin. En enää koskaan osta Fram suodatinta, paineet heitteli ihan miten sattui ja luulin jo että koneessa on jokin vialla. Asiaa tutkittuani tuo Fram on huonossa maineessa muuallakin maailmalla (jotkin mallit, huom) joten vaihdoin Wix suodattimen ja sen jälkeen on paineet olleet ns. loogiset. Tällaisia paineen alaisia juttuja lauantain viihteeksi.. :wink:

Edit: mittarin heittelyyn voi myös vaikuttaa anturin vikaantuminen, silloin paineet voi heilahtaa jopa nollaan kuten itsellä teki aiemmin. On hyvin muistissa kuinka soitin Jamantille tien päältä kun ensimmäisessä taukopaikassa paineet katosi kokonaan.. :)
ZJ 4.0 -96

mikkotapani
Viestit: 372
Liittynyt: 01.04.2008. 20:20
Paikkakunta: Jäppilä

Viesti Kirjoittaja mikkotapani » 12.01.2014. 17:28

Terve!

Ameriikka on iso maa ja siellä on ilmeisesti isot toleranssit, hehheh! Vanhassa Jaguarissani tuommoinen heittely kuulostaisi tuhoisalta. Voi olla viisainta jahka auto on ollut itsellään vähänkään pidempään että seuraa sen öljynpainemittarin neulan asentoa eikä niinkään bar-lukemia eli missä sen neulan kuuluu olla kun auto toimii normaalisti niin kylmänä kuin kuumana. Voi olla tuon asteikon painelukematarkkuus vähän niin ja näin.

Omassa Cherokeessa jos neula putoaa sinne ensimmäiselle viivalle niin äänet muuttuu ihan oikeasti ja alkaa huolestuttamaan. Muutama vuosi takaperin kun oltiin Taivalkoskella metsästysreissulla ja jostain syystä sähköflekti ei suostunut toimimaan niin Kylmäluoman harjua Aarnikämpälle ajellessa alkoi lämmöt nousemaan ja öljynpaineet laskemaan ja eikun puhelinsoittoa ja kysymään itsekkin neuvoja Jeeppimiesten autoliitolta/tieturvapalvelulta eli Jamantilta.

Minulla on Cherokeessa LiquiMolyn 5w40 ja tuntuu sopivan tosi hyvin. JK -07 Wranglerissa vastaavat liemet ja pelittää (ajettu 50k tuolla öljymerkillä). Ohjekirjoihin suhtaudun joskus kyllä hieman kriittisesti. Esim tuohon JK-Wrangleriin pitäisi laittaa vain ja ainoastaan 5w20 öljyä ja minun mielestä omalla maalaisjärjellä ajateltuna se on kyllä aivan käsittämätöntä "kusta" kuumana. Jenkkifoorumeilla kirjoitellaankin että jos takuuasioista ei tarvitse murehtia eli auto on oma ja takuut ohi niin ehdottomasti vähintään 5w30. Povailevat siellä että tuolla ohjekirjan "kuralla" 100k on moottorin elinkaari. Syy tuon 5w20 käyttöön on lukemani perusteella päästöt eli auton kulutus ja päästöt ovat pienemmät, huhhuh! Kyseessä siis bensapata, ei "kiisseli".
MH

Kirjoita vastaus