Moottorin lämmöt

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 03.01.2016. 17:24

Machist kirjoitti:
siffo kirjoitti:Katso avainta kääntelemällä vikakoodit. Pitäisi tulla koodi 17 jos moottori ei lämpene tarpeeksi nopeasti. Minulla ainakin tuli kun aikoinaan oli termari rikki. Jos koodia ei ole ja tuntuu että lämpenee normaalisti niin saattaisi olla että se mittariston lämpöanturi vaan näyttää väärin.
Mites se avainta kääntelemällä tapahtuu?
Kolme kertaa on-off-on-off-on jätä virrat päälle, Check engine vilkuttaa vikakoodit tai -96 uudemmissa matkamittari antaa vikakoodit. Vanhemmissa jos ei ole koodeja, tulee koodi 55 ja uudemmissa Done-teksti!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Machist » 03.01.2016. 18:32

En kyllä saanu ulos mitään vaikka useita kertoja kokeilin.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 03.01.2016. 19:02

Machist kirjoitti:En kyllä saanu ulos mitään vaikka useita kertoja kokeilin.
Ei toimi kaikissa ja ei toimi aina. Mullakin joissain toimii, seuraavalla kerralla parin kuukauden päästä ei millään ja sitten taas parin kuukauden päästä onnistuu... Ei mitään käryä, mikä muuttuja tuon selittää... Siksi käytänkin testeriä :wink:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

siffo
Viestit: 171
Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
Paikkakunta: Sipoo

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja siffo » 03.01.2016. 20:25

Eiköhän ne sieltä tule kun jaksaa yrittää.
Tuo kääntely pitäisi tehdä alle 3 sekunnin aikana.
Osassa ohjeista neuvotaan myös laittamaan ekaksi virrat päälle (eli kaksi pykälää oikealle että mittaristoon syttyy varoitusvalot) ja siitä sitten kääntelee OFF-ON-OFF-ON-OFF-ON
Jos ei toimi niin kääntää virrat pois ja kokeilee vähän ajan päästä uudestaan vähän eri ajoituksella. Voi olla että liian nopeasti tai hitaasti jos kääntelee niin ei toimi :)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 03.01.2016. 20:43

siffo kirjoitti:Eiköhän ne sieltä tule kun jaksaa yrittää.
Tuo kääntely pitäisi tehdä alle 3 sekunnin aikana.
Joo, kokeilee eritavoin ja se on 5 sekunnin sisään kolme kertaa...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Timo L » 04.01.2016. 9:11

..ja se ei silti toimi kaikissa :lol: esim. omastani en ole koskaan saanut koodeja pihalle edes foliohattu päässä ulkona voodoo- tansseja pyörien :shock:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
ZJ-Uivelo
Viestit: 39
Liittynyt: 01.09.2015. 21:58
Paikkakunta: Tuusula

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja ZJ-Uivelo » 04.01.2016. 22:35

Mites coolant sensor viallinen?
Mulla oli toi sama ongelma ettei lämmöt noussu tarpeeks. Lopulta paheni niin, että tietokone yritti kylmää konetta käynnistää lämpimän asetuksilla. Vaihdoin sen lämpöanturin joka on siinä jossain termarin lähistöllä, sitten käynnisty taas normaalisti ja lämmöt nous toho vähä alle 100.
Voiha se termariki tietty olla hajalla jos on orginaali.
ZJ -96 4.0, Np242, panssarit, korotus
Suzuki Baleno 1.6

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja rane58 » 05.01.2016. 0:27

Onko nyt niin että minulla(-kin) on Jeepissä termari, PCM tai coolant sensor rikki.. :(
-Mites testataan, vaihtaa yksi kerrallaan että selviää mikä noista on viallinen vaiko kaikki vaihtoon...? :|

Minä taas tyhmänä kyselen.... :oops:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Machist » 05.01.2016. 7:58

Ei kyllä huvikseen termaria vaihtas jos vika on sensorissa. No arvotaan ja minun tuurilla just se toinen on rikki. Luulis kyllä että antaa vikakoodin jos anturinrikki!?
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Timo L » 05.01.2016. 9:26

Antaa vikakoodin uudemmassa jos on yhteys poikki, mutta jos arvot on kylmän-kuuman koneen välillä niin eihän PCM tiedä mitä siellä oikeasti tapahtuu.

Pitää mitata anturi, anturin arvot tuossa (pätee ainakin '96-'98 autoihin molemmilla bensakoneilla, en ole varma onko '93-'95 samat arvot):

Kuva
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Machist » 07.01.2016. 20:02

No vaihan termarin heti kun tallin saan tyhjäksi.
Tänään lasit suli parkissa ja karvahatun pysty heittämään pois autossa, vaikka oli -30.
Sitten tuolla isolla tiellä alko jo vähän vilu tulla ja puhallus piti olla tuuulilasille.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Machist » 14.01.2016. 22:46

Sanonpa vaan että prkl.. on ahasta :mrgreen:
Vähä kerkesin alottaa ja hihna päästin tieltä pois ja vaihdoin samalla tuon hihnapyörän.. Laakeri oli kyllä ihan done.

Kuva

Kuva
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja rane58 » 15.01.2016. 2:23

Nyt kun oli enemmän pakkasta niin lämmöt nousi vain siihen eka-viivaan, ei edes neljännekseen..? :shock:
-Mitäs nyt pitäis tehdä, mennä kiusaamaan taas tyhmillä kysymyksillä JAMANTtia...? :mrgreen:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Jorma » 15.01.2016. 19:13

Machist kirjoitti:No vaihan termarin heti kun tallin saan tyhjäksi.
Kannattaako sitä termariakaan vaihtaa jos se toimii?
Laita se vesikattilaan lämpömittarin kanssa - kattila hellalle - hella päälle, ja seuraa mitä tapahtuu kun vesi kuumenee.

Kuvan testissä viime talvelta kävi niin että vuosia vanha termari toimi oikein, ja juuri paketista otettu uusi vastaava avautui huomattavasti alemmassa lämpötilassa kuin siihen laippaan oli meistetty.
Kuva
Kuvassa on myös lämpöanturi samassa testissä kun kerran joutui nesteet laskemaan pois koneesta niin ei tarvi sitä sitten erikseen ihmetellä.
Ei kai sitä autoa niin kannata korjata että vaihtaa ehjiä osia uusiin, mistä tiedät toimiiko uusi yhtään sen paremmin?
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Machist » 15.01.2016. 19:39

No ilmeisesti paikallaan oleva ei toimi.
Onhan mulla se alkuperänen ja tuliterä paketissa.

Yleensä mulle on sanottu että termari kannattaa vaihtaa kun tekee vesipumppu yms remonttia, kun se ei ole kallis ja helppo vaihtaa kun muut hilut on irti. Siksi sen kesälä vaihdoin kun laitoin uuden syylärin.

Taidan heittää kaikki kolme huomenna kattilaan ja verrata miten ne toimii.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Kirjoita vastaus