Hyvä jos ei ongelmia löytynyt johtosarjasta tai liittimistä, ne on aika paskamaisia välillä vaan löytää ja fiksata. Jenkki- ja euromalleissa on eroja, joten virransyötöt yms. ei välttämättä mene samaa reittiä.Johan August kirjoitti:Tässä minun 2000 mallissa on kaksi relettä .
34 Rear O2 sensor.
35 Front O2 sensor.
Sulake 16 mainitaan kyllä kartassa: O2 sensor 15A, mutta sulakerasiassa ei ole kontakteja ko sulakkeelle.
Kävin kaikki johdotukset ja liittimet läpi, sekä mittailin vastukset releiden 87 navoilta lambdoille, kaikki näytti olevan ok. Kokoonpanon jälkeen ei lambdojen vikakoodeja ole enää esiintynyt, vika oli ilmeisesti jonkun liittimenn huonossa kontaktissa.
Minkäslaisia arvoja livedatassa näkyy esim. fuel trim- säädölle molemmille sylinteriryhmille (long term ja short term, näistä etenkin long term on se oleellisempi)? Millaiset jännitteet tarjoaa etummaisille lambdoille (katin jälkeisillä ei ole niin väliä, kertoo vain sen että katti toimii tahi ei)? Minulla ei ole 4.7:n sielunelämästä ihan kauheasti hajua, mutta joku siellä näyttäisi aiheuttavan rikkaalla käynnin. Äkkipäätään syyllisiä on ko. sylinteriryhmän etummainen lambda (antaa väärää arvoa luullen koneen käyvän laihalla), tai jokin muu tunnistin (lämpöanturi, ilmamäärän mittaus, yms..). Tosin suurin osa muista antureista on lie 4.7:ssakin yksin kappalein, eli rikkinäinen anturi vaikuttaisi molempiin sylinteriryhmiin.Nyt jokaisen käynnistyksen yhteydessä sekä ajon aikana koodin nollauksen jälkeen tulee vikakoodi P0172 System too rich (Bank 1) Moottorihäiriövaloa tämä ei ainakaan vielä ole sytyttänyt. Tätä pitäisi lähteä selvittämään, olisiko ajatuksia mistä aloittaa?
Yksi asia minkä Torquen kanssa kiinnitin huomiota oli tuon TPS:n arvo, kaasu täysin pohjassa Torque näytti arvoksi 74.9% eikös sen kuuluisi olla 100%?
Eihän sinulla ole pakosarjassa tai putkessa ilmavuotoa ennen O2- anturia? Hyvinkin pieni halkeama usein riittää heittämään happitunnistimen arvot aivan perseelleen.. Oletko ottanut lambdat irti ja tarkastanut miltä ne näyttää? Mitattuna oikeita arvoja antava tunnistin voi silti olla viallinen kun kone käy. edit: Eikun joo, sinähän vaihdoitkin ne etummaiset lambdat. Rikkinäinen uusi lambda? Ei olisi eka kerta kun paketista tulee viallinen uusi osa.
TPS:n arvot ihmetytti itseäkin ZJ:ssä, mutta ankaran googletuksen ja tutkinnan jälkeen selvisi että sen ei tarvitse olla 0-100%. Jotain Chrysler- logiikkaa vissiin..
