WJ 4.7 moottorihäiriöt

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Timo L » 15.03.2016. 10:31

Johan August kirjoitti:Tässä minun 2000 mallissa on kaksi relettä .
34 Rear O2 sensor.
35 Front O2 sensor.
Sulake 16 mainitaan kyllä kartassa: O2 sensor 15A, mutta sulakerasiassa ei ole kontakteja ko sulakkeelle.

Kävin kaikki johdotukset ja liittimet läpi, sekä mittailin vastukset releiden 87 navoilta lambdoille, kaikki näytti olevan ok. Kokoonpanon jälkeen ei lambdojen vikakoodeja ole enää esiintynyt, vika oli ilmeisesti jonkun liittimenn huonossa kontaktissa.
Hyvä jos ei ongelmia löytynyt johtosarjasta tai liittimistä, ne on aika paskamaisia välillä vaan löytää ja fiksata. Jenkki- ja euromalleissa on eroja, joten virransyötöt yms. ei välttämättä mene samaa reittiä.

Nyt jokaisen käynnistyksen yhteydessä sekä ajon aikana koodin nollauksen jälkeen tulee vikakoodi P0172 System too rich (Bank 1) Moottorihäiriövaloa tämä ei ainakaan vielä ole sytyttänyt. Tätä pitäisi lähteä selvittämään, olisiko ajatuksia mistä aloittaa?

Yksi asia minkä Torquen kanssa kiinnitin huomiota oli tuon TPS:n arvo, kaasu täysin pohjassa Torque näytti arvoksi 74.9% eikös sen kuuluisi olla 100%?
Minkäslaisia arvoja livedatassa näkyy esim. fuel trim- säädölle molemmille sylinteriryhmille (long term ja short term, näistä etenkin long term on se oleellisempi)? Millaiset jännitteet tarjoaa etummaisille lambdoille (katin jälkeisillä ei ole niin väliä, kertoo vain sen että katti toimii tahi ei)? Minulla ei ole 4.7:n sielunelämästä ihan kauheasti hajua, mutta joku siellä näyttäisi aiheuttavan rikkaalla käynnin. Äkkipäätään syyllisiä on ko. sylinteriryhmän etummainen lambda (antaa väärää arvoa luullen koneen käyvän laihalla), tai jokin muu tunnistin (lämpöanturi, ilmamäärän mittaus, yms..). Tosin suurin osa muista antureista on lie 4.7:ssakin yksin kappalein, eli rikkinäinen anturi vaikuttaisi molempiin sylinteriryhmiin.

Eihän sinulla ole pakosarjassa tai putkessa ilmavuotoa ennen O2- anturia? Hyvinkin pieni halkeama usein riittää heittämään happitunnistimen arvot aivan perseelleen.. Oletko ottanut lambdat irti ja tarkastanut miltä ne näyttää? Mitattuna oikeita arvoja antava tunnistin voi silti olla viallinen kun kone käy. edit: Eikun joo, sinähän vaihdoitkin ne etummaiset lambdat. Rikkinäinen uusi lambda? Ei olisi eka kerta kun paketista tulee viallinen uusi osa.


TPS:n arvot ihmetytti itseäkin ZJ:ssä, mutta ankaran googletuksen ja tutkinnan jälkeen selvisi että sen ei tarvitse olla 0-100%. Jotain Chrysler- logiikkaa vissiin.. :lol: Minulla TPS:n arvot on n.14% kaasuläppä kiinni tyhjäkäynnillä, ja kaasu pohjassa muistaakseni n.74%. Jännitteet TPS:stä mittaamalla on ihan sitä mitä tehtaan speksit sanookin. En usko että sinullakaan on siinä mitään ongelmaa. Oleellista on, että jännitearvojen minimi ja maksimi on rajojen sisällä, ja jännitteenvaihtelu siinä välissä lineaarista.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Jorma » 15.03.2016. 18:50

Samaa logiikkaa Jeepissä on jo ennenkuin Chrysler tuli mukaan kuvioihin. Mullakin loppuu ne prosentit Renixissä jo ennenkuin 80 on täynnä. Tässä mallissa TPS on vielä säädettävä mutta tärkeämpää on panna se tyhjäkäynnin päässä kohdalleen, täysillä jää sitten vajaaksi. Toimii silti ajaessa ihan hyvin.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Timo L » 15.03.2016. 19:47

Jorma kirjoitti:Samaa logiikkaa Jeepissä on jo ennenkuin Chrysler tuli mukaan kuvioihin. Mullakin loppuu ne prosentit Renixissä jo ennenkuin 80 on täynnä.
No tämähän selittää kaiken, kun Ranskalaiset on olleet sotkemassa logiikkaa :lol: ..mutta asiasta aiheeseen, varsin hyvän systeemin patonkimaan asukit kehitti yhdessä Bendixin kanssa aikanaan. Ottaen huomioon että se on kuitenkin tullut jo '87 mallivuodeksi käyttöön, jolloin US- autoissa tietokoneohjattu monipisteruisku oli lähinnä etäinen unelma, eikä se ollut edes euro- tai japsivehkeissä vielä kauhean yleinen :shock:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Johan August
Viestit: 23
Liittynyt: 18.02.2016. 23:20
Paikkakunta: Aura

Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Johan August » 21.03.2016. 0:47

Tämä tallentui kun tuo P0172 häiriö viimeksi ilmeni, nyt erona aiempaan, samaan häiriöön on se että se on Torquessa punaisella ja sytytti moottorihäiriö valon.
Kuva

Se mikä aiemmin unohtui kertoa on että auton aiempi omistaja on poistanut molemmat etukatit lambdojen välistä. Kattien välinen tila on koottu useista putken pätkistä ja saumat vuotavat 100 varmasti. Saamani tiedon mukaan tuo P0172 häiriö esiintyi jo ennen katalysaattorien poistoa.

On noussut myös ajatus esiin siitä että kun moottorin vaihdon yhteydessä on vaihdettu 16 hampaiset asennontunniste levyt 32 hampaisten tilalle niin tässä yhteydessä parittomien puolen nokka-akselin ajoitus olisi mennyt pykälän pieleen ja tämä aiheuttaisi moottorin kierros ongelmat ja samoin bank 1:sen rikkaalle menon, miltä tämä kuulostaa?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 21.03.2016. 8:42

Muistaakseni se on epäsymmetrisellä kolmen uppokantaruuvin kiinnityksellä. Ei sitä saa väärin, paitsi jos reikäjako ei sitten täsmää, eli olis pitäny kampurakin vaihtaa...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Johan August
Viestit: 23
Liittynyt: 18.02.2016. 23:20
Paikkakunta: Aura

Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Johan August » 09.04.2016. 17:37

Pientä päivitystä tähän ongelmaan. Ennen pääsiäistä polttoainepumppu alkoi pitämään kovempaa vihellystä kuin Mig 21:sen suihkumoottori joten vaihdoin sen uuteen pumppuun, samalla vaihdoin myös suodattimen uuteen.
Tämän operaation jälkeen ei moottorihäiriöitä enää esiintynyt useaan päivään kunnes taas eilen tuo P0172 yhtäkkiä ilmestyi. Tuo häiriöä tekevän Bank 1:sen long term fuel trim arvo huitelee suurimmillaan -30% luokassa.

Testasin myös tänään toisella (käytetyllä) TPS:llä olisiko sillä vaikutusta tuohon kierrosjuttuun, no ei ollut. Meno hyytyi nytkin 4000 kierroksen kohdalle ja seurauksena oli seuraavat vikakoodit kun annoin hetken aikaa mennä tuolla 4000 kierroksella.
P0300 Random/Multiple Cylinder Missfire
P0172 System Too Rich Bank 1
P0305 Cylinder 5 Missfire
P0307 Cylinder 7 Missfire

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 10.04.2016. 19:33

Mitkä tulpat sulla on siinä?? Nyt alkaa kuulostamaan tutulta vikakoodit...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Johan August
Viestit: 23
Liittynyt: 18.02.2016. 23:20
Paikkakunta: Aura

Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Johan August » 11.04.2016. 21:14

JAMANT kirjoitti:Mitkä tulpat sulla on siinä?? Nyt alkaa kuulostamaan tutulta vikakoodit...
NGK ZFR5F-11

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 11.04.2016. 21:21

No nyt mikä vuosimalli ja onko H.O.??
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Johan August
Viestit: 23
Liittynyt: 18.02.2016. 23:20
Paikkakunta: Aura

Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Johan August » 11.04.2016. 21:52

No se moottori mikä tähän on vaihdettu on huoltokirjan merkintöjen mukaan 2007 Dodge Durangosta ja ilmeisesti Flex Fuel moottori. Suuttimet ja muut apulaitteet on vanhasta -00 koneesta.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 11.04.2016. 22:12

Niin, mutta onko se softa H.O.-koneen??

Tai ääh, kokeiles vaihtaa siihen platinakärkitulpat ja ne pitää ehdottomasti olla Championit!! Älä kysy miksi!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Johan August
Viestit: 23
Liittynyt: 18.02.2016. 23:20
Paikkakunta: Aura

Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Johan August » 11.04.2016. 22:37

PCM ja softa siellä sisällä on auton -00 alkuperäinen. Se onko tuo -07 kone H.O ei tietoa.
Tuota PCM:n numeroa kun selvittelin niin näytti tuo boxin kulma mikä kehyksen takaa näkyi aika hapettuneelta, toivottavasti ei ole kosteus päässyt sitäkautta sisään :(

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 12.04.2016. 9:35

Johan August kirjoitti:PCM ja softa siellä sisällä on auton -00 alkuperäinen. Se onko tuo -07 kone H.O ei tietoa.
Tuota PCM:n numeroa kun selvittelin niin näytti tuo boxin kulma mikä kehyksen takaa näkyi aika hapettuneelta, toivottavasti ei ole kosteus päässyt sitäkautta sisään :(
ECM-vika alkaa olemaan sitten melkein seuraava kokeiltava, jos ei muuten joku kohta siihen paneudu ja etsi vikaa. Mutta se ei ole helppoa juttu....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Ralusa2006
Viestit: 148
Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
Paikkakunta:

Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Ralusa2006 » 14.04.2016. 7:55

Eikös Timo-L ollut samantyylistä vikaa ZJssä ts ei kierrokset noussut yli 4000? Siitä löytyy kuvaus offipalstalta, ei välttämättä mitään tekemistä tämän kanssa mutta ainakin ehdotettiin x kpl potentiaalisia vikakohteita....

Joko ne bank1 puolen ilmavuodot on tukittu ja sitä kautta yksi p0172 potentiaalinen syy eliminoitu?

Johan August
Viestit: 23
Liittynyt: 18.02.2016. 23:20
Paikkakunta: Aura

Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt

Viesti Kirjoittaja Johan August » 14.04.2016. 9:03

Uusi pakoputkiston etuosa katteineen on tulossa. Tuo autossa nyt oleva on niin hirveässä kunnossa ettei sitä kannata alkaa korjailemaan. Samalla kun putken purkaa niin pitää tarkastaa myös sen kolmannen katin kunto ettei siellä ole "matoja".

Sain selvitettyä myös auton pin koodin jos tuota PCM:ää tarvii ruveta vaihtamaan, vielä Kiinasta DRBIII emulaattori niin sillä vissiin onnistusin tuo PCM:n softapäivitys ja samalla päivitys myös tuohon vaihteistoon. No nyt paikallinen merkkikorjaamo lupasi hoitaa tarpeentullen molemmat softapäivitykset PCM/TCM ja varsin kohtuu kustannuksin.

Kirjoita vastaus