Grand cherokee 2.7 crd 2013
Moro
Suuttimen polttoaineen ohivuodot tarkistetaan paluuputkista, mutta kun paluuputki on irrotettu suuttimista, niin oletus on, että sieltä ei startissa pitäisi tulla juurikaan löpöä.
Commor rail systeemistä
Systeemi on se, että korkeapainepumppu työntää rail-putken 200-400 BAR paineeseen. Suuttimille on siis tarjolla jatkuvasti polttoainetta.
Paine pysyy asetetulla tasolla paineensäätösensorin (näkyy etupuolella moottoria) ja solenoidin (moottorin takaosassa tulipellin alla) avulla. Paine on tasainen ja ECU(engine control unit) säätää jokaisen suuttimien solenoidin kautta palotapahtumaan tarvittaman määrän polttoainetta ja loppu polttoaine virtaa suuttimen paluuputken kautta takaisin PA säiliöön.
Tässä vaiva tulee siitä, että suuttimien tiivisterenkaat ja railputken solenoidin o-rengas kuluvat ja päästävät halutun paineen alemmaksi ja näin aiheuttavat ongelmia aluksi kylmäkäynnistyksessä ja myöhemmin yleisesti käyntihäiriöinä.
nämä on tiiveysongelmat korjattavissa, tai ainakin itse olen ne korjannut lähes maasto-olosuhteissa (mökillä) ja ovat toimineet moitteetta.
Suuttimen polttoaineen ohivuodot tarkistetaan paluuputkista, mutta kun paluuputki on irrotettu suuttimista, niin oletus on, että sieltä ei startissa pitäisi tulla juurikaan löpöä.
Commor rail systeemistä
Systeemi on se, että korkeapainepumppu työntää rail-putken 200-400 BAR paineeseen. Suuttimille on siis tarjolla jatkuvasti polttoainetta.
Paine pysyy asetetulla tasolla paineensäätösensorin (näkyy etupuolella moottoria) ja solenoidin (moottorin takaosassa tulipellin alla) avulla. Paine on tasainen ja ECU(engine control unit) säätää jokaisen suuttimien solenoidin kautta palotapahtumaan tarvittaman määrän polttoainetta ja loppu polttoaine virtaa suuttimen paluuputken kautta takaisin PA säiliöön.
Tässä vaiva tulee siitä, että suuttimien tiivisterenkaat ja railputken solenoidin o-rengas kuluvat ja päästävät halutun paineen alemmaksi ja näin aiheuttavat ongelmia aluksi kylmäkäynnistyksessä ja myöhemmin yleisesti käyntihäiriöinä.
nämä on tiiveysongelmat korjattavissa, tai ainakin itse olen ne korjannut lähes maasto-olosuhteissa (mökillä) ja ovat toimineet moitteetta.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Messier, muokattu yhteensä 26 kertaa
Auto oli Jeeppiliikkeen testerissä talvella ja muuta ei ilmoittanut kun nokan tunnistimen.
Tehtiin ohivuotomittaus ja vitonen vuoti.
Kaksikuukautta pelas hyvin, aina pakkasella käyntiin ja myös jäi käyntiin.
Nyt pari viikoa sitten alkoi taas tekemään sitä että käynnistyy normaalisti aina, mutta parin sekunnin jälkeen sammuu ja sit kaksi pitkää starttia ja käyntiin. Tämä ongelma kun auto seisoo yli seitsemän tuntia.
Pari viikkoa sitten kaikki suuttimet irti ja Raskoneeseen remonttiin. Käynnistyy normaalisti ja kulkee ehkä paremmin. Mutta nyt auto sammuu joka aamu ja ilta startin jälkeen. Eli toi vika vaan paheni suutinrempan jälkeen.
Kaippa on tehtävä toi reiliputken remotti ensiviikolla.
Vai olisiko jollain vielä muita ideoita.
Saako reilin solenoidin,paineanturin ja o-rekaat muualta kun marmoritiskiltä??? Tuntuu että Moparin logo maksaa siinä pussissa aika paljon.
Tehtiin ohivuotomittaus ja vitonen vuoti.
Kaksikuukautta pelas hyvin, aina pakkasella käyntiin ja myös jäi käyntiin.
Nyt pari viikoa sitten alkoi taas tekemään sitä että käynnistyy normaalisti aina, mutta parin sekunnin jälkeen sammuu ja sit kaksi pitkää starttia ja käyntiin. Tämä ongelma kun auto seisoo yli seitsemän tuntia.
Pari viikkoa sitten kaikki suuttimet irti ja Raskoneeseen remonttiin. Käynnistyy normaalisti ja kulkee ehkä paremmin. Mutta nyt auto sammuu joka aamu ja ilta startin jälkeen. Eli toi vika vaan paheni suutinrempan jälkeen.
Kaippa on tehtävä toi reiliputken remotti ensiviikolla.
Vai olisiko jollain vielä muita ideoita.
Saako reilin solenoidin,paineanturin ja o-rekaat muualta kun marmoritiskiltä??? Tuntuu että Moparin logo maksaa siinä pussissa aika paljon.
Kuullostaa ihan kuin olis filtterissä ilmavuoto.
Jos olisi ilmavuoto matalapainepumpun (matalapainepumppu on joko tankissa sähköinen tai sitten mekaaninen, MB 2.7CDI moottorissa mekaaninen on yleensä kannen etupäässä ja ottaa voiman nokka-akselilta) ja suuttimien välillä niin auto ei lähtisi käyntiin kun sahaamisen jälkeen. Paine kun ei tahdo nousta jos siellä on ilmaa.
Onkohan tuossa koneessa mekaaninen pa-pumppu siinä kannen etupäässä.
Pidemmän paussin jälkeen ilmaa filtteriin ja hörähtää sillä polttoaineella mitä on filtterin ja CR-pumpun välissä. Sitten pitkät startit millä se ilmaa sen pa-järjestelmän. Tämä yleensä tapahtuu koneissa joissa mekaaninen matalapainepumppu koska se ilmaa järjestelmän vain koneen pyöriessä koska pyörii nokka-akselin mukana.
Veikkaisin että vaihdettu filtteri samalla kun suuttimia ropattu. Usein se nippeli siinä suodattimen päällä istuu huonosti ja ilmavuoto taattu.
Yhteen sprintterin laitoin sähköisen pumpun ennen filtteriä niin oikein vihelsi kun se pumppasi dieseliä suodattimeen ja työnsi ilmaa pois. Sprintterissä oli sillai parilla ruuvilla se nippeli suodattimen päällä. Laitoin sitten pienet prikat sen nippelinja niiden suodattimen rautojen väliin joiden alla se nippeli on ja ruuvit paikalleen ja toimi koko talven ongelmitta.
Tuossa sprintterissä oli ihan samat oireet. Samaten joku 4 E sarjalaista on ollut saman vian takia töissä korjattavana. Ilmavuotoja voi myös olla muissa liitoksissa ennen matalapainepumppua.
Jos olisi ilmavuoto matalapainepumpun (matalapainepumppu on joko tankissa sähköinen tai sitten mekaaninen, MB 2.7CDI moottorissa mekaaninen on yleensä kannen etupäässä ja ottaa voiman nokka-akselilta) ja suuttimien välillä niin auto ei lähtisi käyntiin kun sahaamisen jälkeen. Paine kun ei tahdo nousta jos siellä on ilmaa.
Onkohan tuossa koneessa mekaaninen pa-pumppu siinä kannen etupäässä.
Pidemmän paussin jälkeen ilmaa filtteriin ja hörähtää sillä polttoaineella mitä on filtterin ja CR-pumpun välissä. Sitten pitkät startit millä se ilmaa sen pa-järjestelmän. Tämä yleensä tapahtuu koneissa joissa mekaaninen matalapainepumppu koska se ilmaa järjestelmän vain koneen pyöriessä koska pyörii nokka-akselin mukana.
Veikkaisin että vaihdettu filtteri samalla kun suuttimia ropattu. Usein se nippeli siinä suodattimen päällä istuu huonosti ja ilmavuoto taattu.
Yhteen sprintterin laitoin sähköisen pumpun ennen filtteriä niin oikein vihelsi kun se pumppasi dieseliä suodattimeen ja työnsi ilmaa pois. Sprintterissä oli sillai parilla ruuvilla se nippeli suodattimen päällä. Laitoin sitten pienet prikat sen nippelinja niiden suodattimen rautojen väliin joiden alla se nippeli on ja ruuvit paikalleen ja toimi koko talven ongelmitta.
Tuossa sprintterissä oli ihan samat oireet. Samaten joku 4 E sarjalaista on ollut saman vian takia töissä korjattavana. Ilmavuotoja voi myös olla muissa liitoksissa ennen matalapainepumppua.
kozel@ircnet
osissa on ihan Bosch numerot joilla saa osat tarvikkeenakin.
paineen säädin on mulla tullu tiivisteineen.
Nuo ilmat mitä siinä letkussa juoksee viittaa juuri suodattimen ilmavuotoihin.
Tuo pumppu kun on tässä suodattimen jälkeen niin se alipaineistaa sen ja näin vuodot ei juuri muuten näy. Näitä olen diagnosoinu niin että sähköinen pa-pumppu suodattimelle tulevaan liitäntään ni kyllä dieseliä tulee vuotopaikasta.
Katsoo vaan että ei liikaa painetta tee se pumppu ja näin tee uusia vuotoja..
Sopivaksi paineeksi olen huomannu sellasen 0,4-0,6bar
paineen säädin on mulla tullu tiivisteineen.
Nuo ilmat mitä siinä letkussa juoksee viittaa juuri suodattimen ilmavuotoihin.
Tuo pumppu kun on tässä suodattimen jälkeen niin se alipaineistaa sen ja näin vuodot ei juuri muuten näy. Näitä olen diagnosoinu niin että sähköinen pa-pumppu suodattimelle tulevaan liitäntään ni kyllä dieseliä tulee vuotopaikasta.
Katsoo vaan että ei liikaa painetta tee se pumppu ja näin tee uusia vuotoja..
Sopivaksi paineeksi olen huomannu sellasen 0,4-0,6bar
kozel@ircnet