Sivu 1/1

XJ:n (ei HO) jäähdytysjärjestelmän ihmettelyä

Lähetetty: 15.04.2010. 10:49
Kirjoittaja JeepTrainee
Tervehdys Jeeppeilevä kansa!

Tämä on multa vasta ensimmäinen viesti FJDC:n foorumille ja törkeästi kyselen heti vaikeita. :shock:

Eli ongelma olisi sellainen, että XJ L6:lla haluaa kuumana sammuttaessa oksentaa jäähdytinnesteet paisarin kautta pellolle. Auto on vasta noin kuukauden vanha hankinta enkä tiedä sen menneisyydestä juuri mitään (ei minkäänlaista huoltokirjaa). Auto testailtiin ja ostettiin pakkasessa, joten kone pääsi ensimmäisen kerran reilummin lämpiämään vasta nyt pakkasten hellittyä.

Ehdin jonkun aikaa ihmetellä paisuntasäiliön ympäristön kosteutta ja nesteen pinnan laskua ennen kuin otin tuon lopulta tutkimuksen alle. Itse säiliö tuohon oli kuulemma hiljattain vaihdettu (liittyisiköhän samaan ongelmaan?) enkä ollut huomaavinaan, että mikään letkukaan kusisi ainakaan pahasti. Tota kun sitten tallissa käyttelin ilman paisarin korkkia niin en ainakaan huomannut mitään poreilua (eli ei kannentiiviste ongelma?) eikä se vaikuttanut käynnissä mitenkään hirveästi keräävän painettakaan. Vesi kyllä lirutti kohtuu vaisusti paisarin yläletkusta, mutta oletan tämän olevan ominaisuus kun tuo lämmärin kennon kierto on näköjään haaroitettu tuohon paisarin rinnalle.

Mutta sitten kun lopulta sammutin koneen lähes 100 asteisena niin paisari oksensi varmaan noin pari litraa nestettä ulos. Testailin ylä ja alavesiletkujen lämpöjä käsin ja olihan ne lämpimiä, mutta kummastakin pystyi pitämään kiinni eli oletin että vesi ei kierrä kunnolla. Syyläri oli myös vain lämmin ja todella epätasaisesti. Kuskin puoli oli reilummin lämmin ja toinen pää vain ehkä reilu kädenlämpöinen. Ok, no kokeilin sitten vaihtaa termostaatin ja termarin kopankin kun oli niin huonossa hapessa, mutta ongelma edelleen sama. Tänään aion illalla vielä irrottaa syylärin ja testailla olisiko se tukossa, mutta ideoita kaivattaisiin jos ei vika lopulta kohdistu syyläriinkään. Voiko näissä esim. jäädä ilmaa johonkin niin ettei vesi kierrä kunnolla? Tai voiko vesipumppu hajota niin että jotenkin aiheuttaisi tämän ongelman? Lämppärin kennossa ainakin tuntuu vesi kiertävän hyvin kun talvipakkasillakin tarkeni autossa hyvin.

Lähetetty: 15.04.2010. 11:48
Kirjoittaja JAMANT
Ei pitäis jäädä ilmaa mihinkään, hyvin noi ilmaa itsensä!! Vedenkiertovialta kuulostaa, oliskohan vesipumpusta siivet irti??

Kokeilitko siis ilman korkkia vai korkki kiinni?? Jos korkki kiinni, voi olla korkki kuollut, ja jos ilman korkkia, sitten en ainakaan ihan heti keksi muuta syytä moiseen....

Lähetetty: 15.04.2010. 21:41
Kirjoittaja JeepTrainee
Jep jep. Nyt olis syyläri tsekattu ja huuhdeltu puhdistusmössöillä. Näyttäis olevan ihan ok kunnossa. Eli pistän nyt sitten vielä tuon vesipumpun vaihtoon. Paikallisesta USA-autopuljusta saan tuon vesipumpun huomiseksi niin pääsee taas viikonloppuna kokeilemaan onnea.

Kohtuu paljon tuntuu olevan kasaantunut vanhasta punaisesta jäähdytinnesteestä jämiä ympäri jäähdytinjärjestelmää kun oon nyt jo pariin otteeseen pyörittänyt tollasta CRC:n puhdistusmössöä systeemissä näiden vesileikkien eri vaiheissa plus sitten nyt vielä huuhdellut tota syyläriä erikseen ja aina vaan näyttää tulevan punertavaa liejua pihalle. Voipi olla siellä pumpussakin aika hyvät kurat sisällä...

Lähetetty: 15.04.2010. 22:23
Kirjoittaja siffo
Pelkkä värihän ei sitä välttämättä kerro, mutta ainakin ZJ:n oppaan mukaan sinne pitäisi laittaa vain etyleeniglygolia joka yleensä on vihreetä ja propyleeniglygoli taitaa usein olla tota punaista. Ja kuulemma jos niitä sekoittaa niin ne voi jotenkin hyytelöityä ja on hankala putsailla?

Lähetetty: 19.04.2010. 9:24
Kirjoittaja JeepTrainee
Joo tuolla on ilmeisesti joskus jotain hyytelöitymistä tapahtunut tai sitten on vaan ajeltu pirun pitkään jollain vanhoilla punaisilla kurilla. Oli meinaan kohtuu hyvin syyläri, letkut, jne vuorattu tuolla punaisella "laastilla". :?

Anyway, nyt pitäisi alkaa olemaan aika paljon puhtaampaa tuolla järjestelmässä ja uusi vesipumppu paikoillaan. Ensimmäiset "rasitustestit" meni ainakin ihan hyvin: nesteet pysy sisällä ja syylärikin lämpeni jo paljon paremmin. Saa sitten nähdä miten toimii kun kesäkelit alkaa. Vanha vesipumppu vaikutti kyllä vielä ihan toimivalta peliltä eli varsinaista vikaa en onnistunut vieläkään löytämään. Pieni epäilys kuitenkin heräsi ylävesiletkun suhteen kun se kiertelee jonkun verran ylös ja alas suunnassa ennen syyläriä ja nyt kun täyttelin syylärin erikseen (ylävesiletku irti) ennen muun järjestelmän täyttöä niin tuntui että olisi mennyt hieman enempi nesteitä. Olisko tohon ylävesiletkuun jäänyt kuitenkin joku ilmalukko ja syyläri olisi aiemmin jäänyt hieman vajaaksi? No mutta toivotaan että asia nyt korjaantui...

Lähetetty: 19.04.2010. 9:37
Kirjoittaja JERKKU
Meillä oli comanchessa aika pahoja lämpö ongelmia, kun oltiin laitettu paisarin ja sisälämppärin lertkut ihan väärin nippuun.
Teki jonkunlaisen ilmalukon ja rupes toimimaan vasta kun selvitettiin miten niiden letkujen tulee mennä ja korjattiin.