XJ:n (ei HO) jäähdytysjärjestelmän ihmettelyä
Lähetetty: 15.04.2010. 10:49
Tervehdys Jeeppeilevä kansa!
Tämä on multa vasta ensimmäinen viesti FJDC:n foorumille ja törkeästi kyselen heti vaikeita.
Eli ongelma olisi sellainen, että XJ L6:lla haluaa kuumana sammuttaessa oksentaa jäähdytinnesteet paisarin kautta pellolle. Auto on vasta noin kuukauden vanha hankinta enkä tiedä sen menneisyydestä juuri mitään (ei minkäänlaista huoltokirjaa). Auto testailtiin ja ostettiin pakkasessa, joten kone pääsi ensimmäisen kerran reilummin lämpiämään vasta nyt pakkasten hellittyä.
Ehdin jonkun aikaa ihmetellä paisuntasäiliön ympäristön kosteutta ja nesteen pinnan laskua ennen kuin otin tuon lopulta tutkimuksen alle. Itse säiliö tuohon oli kuulemma hiljattain vaihdettu (liittyisiköhän samaan ongelmaan?) enkä ollut huomaavinaan, että mikään letkukaan kusisi ainakaan pahasti. Tota kun sitten tallissa käyttelin ilman paisarin korkkia niin en ainakaan huomannut mitään poreilua (eli ei kannentiiviste ongelma?) eikä se vaikuttanut käynnissä mitenkään hirveästi keräävän painettakaan. Vesi kyllä lirutti kohtuu vaisusti paisarin yläletkusta, mutta oletan tämän olevan ominaisuus kun tuo lämmärin kennon kierto on näköjään haaroitettu tuohon paisarin rinnalle.
Mutta sitten kun lopulta sammutin koneen lähes 100 asteisena niin paisari oksensi varmaan noin pari litraa nestettä ulos. Testailin ylä ja alavesiletkujen lämpöjä käsin ja olihan ne lämpimiä, mutta kummastakin pystyi pitämään kiinni eli oletin että vesi ei kierrä kunnolla. Syyläri oli myös vain lämmin ja todella epätasaisesti. Kuskin puoli oli reilummin lämmin ja toinen pää vain ehkä reilu kädenlämpöinen. Ok, no kokeilin sitten vaihtaa termostaatin ja termarin kopankin kun oli niin huonossa hapessa, mutta ongelma edelleen sama. Tänään aion illalla vielä irrottaa syylärin ja testailla olisiko se tukossa, mutta ideoita kaivattaisiin jos ei vika lopulta kohdistu syyläriinkään. Voiko näissä esim. jäädä ilmaa johonkin niin ettei vesi kierrä kunnolla? Tai voiko vesipumppu hajota niin että jotenkin aiheuttaisi tämän ongelman? Lämppärin kennossa ainakin tuntuu vesi kiertävän hyvin kun talvipakkasillakin tarkeni autossa hyvin.
Tämä on multa vasta ensimmäinen viesti FJDC:n foorumille ja törkeästi kyselen heti vaikeita.

Eli ongelma olisi sellainen, että XJ L6:lla haluaa kuumana sammuttaessa oksentaa jäähdytinnesteet paisarin kautta pellolle. Auto on vasta noin kuukauden vanha hankinta enkä tiedä sen menneisyydestä juuri mitään (ei minkäänlaista huoltokirjaa). Auto testailtiin ja ostettiin pakkasessa, joten kone pääsi ensimmäisen kerran reilummin lämpiämään vasta nyt pakkasten hellittyä.
Ehdin jonkun aikaa ihmetellä paisuntasäiliön ympäristön kosteutta ja nesteen pinnan laskua ennen kuin otin tuon lopulta tutkimuksen alle. Itse säiliö tuohon oli kuulemma hiljattain vaihdettu (liittyisiköhän samaan ongelmaan?) enkä ollut huomaavinaan, että mikään letkukaan kusisi ainakaan pahasti. Tota kun sitten tallissa käyttelin ilman paisarin korkkia niin en ainakaan huomannut mitään poreilua (eli ei kannentiiviste ongelma?) eikä se vaikuttanut käynnissä mitenkään hirveästi keräävän painettakaan. Vesi kyllä lirutti kohtuu vaisusti paisarin yläletkusta, mutta oletan tämän olevan ominaisuus kun tuo lämmärin kennon kierto on näköjään haaroitettu tuohon paisarin rinnalle.
Mutta sitten kun lopulta sammutin koneen lähes 100 asteisena niin paisari oksensi varmaan noin pari litraa nestettä ulos. Testailin ylä ja alavesiletkujen lämpöjä käsin ja olihan ne lämpimiä, mutta kummastakin pystyi pitämään kiinni eli oletin että vesi ei kierrä kunnolla. Syyläri oli myös vain lämmin ja todella epätasaisesti. Kuskin puoli oli reilummin lämmin ja toinen pää vain ehkä reilu kädenlämpöinen. Ok, no kokeilin sitten vaihtaa termostaatin ja termarin kopankin kun oli niin huonossa hapessa, mutta ongelma edelleen sama. Tänään aion illalla vielä irrottaa syylärin ja testailla olisiko se tukossa, mutta ideoita kaivattaisiin jos ei vika lopulta kohdistu syyläriinkään. Voiko näissä esim. jäädä ilmaa johonkin niin ettei vesi kierrä kunnolla? Tai voiko vesipumppu hajota niin että jotenkin aiheuttaisi tämän ongelman? Lämppärin kennossa ainakin tuntuu vesi kiertävän hyvin kun talvipakkasillakin tarkeni autossa hyvin.