Äänessä löytyy

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Krandi97
Viestit: 4
Liittynyt: 11.10.2010. 2:39
Paikkakunta:

Äänessä löytyy

Viesti Kirjoittaja Krandi97 » 13.10.2010. 16:04

Mulla on grand cherokee -97 suoralla kuutosella (4.0) siitä kuuluu sellainen kimeä niinkuin inisevä sirkkelin ääni joka nousee ja laskee kierrosten mukaan, ja kuuluu kovemmin kun kiihdyttää, varsin ärsyttävä...ja toinen: kylmänä kuuluu sellainen harva naputtava ääni melko isolla äänellä, lämpinänä enää hiljaa. Osaisiko joku viisaampi neuvoa mistä kannattaisi alkaa etsimään äänten aiheuttajaa, varsinkin se sirkkelimäinen ininä kuuluu niin selvästi että nolottaa ajella kun ihmiset kyttäävät.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 13.10.2010. 18:35

Tarkista damperin ulkokehän kunto, tyyppivikana irtoaa keskiöstään (vulkanoitu kumi) ja ulkokehä vaeltaa joko eteenpäin tai taaksepäin, jos vaeltanut taaksepäin, osuu jakopäänkoppaan ja siksi viheltää!! Tuossa malli: http://www.jamant.fi/damper-cro33002920-p-854.html

Ulkokehän etureuna ja kumin sisäpuoleisen keskiön etureuna pitää olla samassa tasossa!!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Krandi97
Viestit: 4
Liittynyt: 11.10.2010. 2:39
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Krandi97 » 14.10.2010. 5:09

Kiitos, pitääpä kattoa.

Gary Grand
Viestit: 146
Liittynyt: 26.01.2009. 8:54
Paikkakunta: Petäjävesi

ininää

Viesti Kirjoittaja Gary Grand » 14.10.2010. 12:08

Toinen tarkastettava paikka on laturin/flektin serpentiiniremmin idler-pyörien laakerit. Omasta poksahti kyseinen laakeri toiselta taittopyörältä aikansa inistyään ja vei mukanaan korvakkeen jakopäänkopasta ja kompuran jalasta :cry:

Krandi97
Viestit: 4
Liittynyt: 11.10.2010. 2:39
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Krandi97 » 14.10.2010. 15:35

Se damper näyttäisi olevan kiinni kopassa kun päältä katsoo, eli ilmeisesti se on sitten vaeltanut taaksepäin, pitää vissiin ostaa uusi, ei kai tuota korjaamaan pysty? onko tuo damper kovin ongelmallinen itse vaihtaa? ja miten nuo idlerit: toinen pyörii kun kädellä pyörittää, toinen ei inahdakkaan, pitäisikö nuo molemmat pyöriä helposti?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 14.10.2010. 16:44

Krandi97 kirjoitti:Se damper näyttäisi olevan kiinni kopassa kun päältä katsoo, eli ilmeisesti se on sitten vaeltanut taaksepäin, pitää vissiin ostaa uusi, ei kai tuota korjaamaan pysty? onko tuo damper kovin ongelmallinen itse vaihtaa? ja miten nuo idlerit: toinen pyörii kun kädellä pyörittää, toinen ei inahdakkaan, pitäisikö nuo molemmat pyöriä helposti?
Vaatii irroitukseen siihen tarkoitetun ulosvetäjän ja kiinnitykseen pidemmän pultin kuin se mikä siellä on!! Pystyy korjaamaan, mutta ei korjaannu, siirtää kyllä vaihtoajankohtaa, tosin pitää silloinkin ottaa irti ja samalla vaivalla laittaa uuden!!!

Idlerit pitää pyöriä kaikki käsin ihan helpohkosti, jos ei pyöri, on siinä jotain vikaa...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Gary Grand
Viestit: 146
Liittynyt: 26.01.2009. 8:54
Paikkakunta: Petäjävesi

Viesti Kirjoittaja Gary Grand » 15.10.2010. 15:21

Krandi97 kirjoitti:miten nuo idlerit: toinen pyörii kun kädellä pyörittää, toinen ei inahdakkaan, pitäisikö nuo molemmat pyöriä helposti?
Kun hipaset sitä, niin se jää pyörimään. Eikä vapaasti pyöriessään kihise tai jurise, JOS laakeri on kunnossa.

Krandi97
Viestit: 4
Liittynyt: 11.10.2010. 2:39
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja Krandi97 » 15.10.2010. 16:12

Olen maailman huonoin autoasentaja, paljonko teillä maksaisi jis kävisi vaihdattamassa?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 15.10.2010. 16:24

Krandi97 kirjoitti:Olen maailman huonoin autoasentaja, paljonko teillä maksaisi jis kävisi vaihdattamassa?
Olikos tämä mulle osoitettu?? 70.00 euroa/tunti, sis. ALV + osat ja tuohon ei tuntia kauempaa pitäis mennä (jos ei siellä ole tiellä hankalia rakenteita, jotka täytyy ensin purkaa pois tieltä)!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kmarkkuvv
Viestit: 66
Liittynyt: 22.10.2009. 14:18
Paikkakunta: Lievestuore

Re: Äänessä löytyy

Viesti Kirjoittaja kmarkkuvv » 20.10.2010. 10:13

Krandi97 kirjoitti:Mulla on grand cherokee -97 suoralla kuutosella (4.0) siitä kuuluu sellainen kimeä niinkuin inisevä sirkkelin ääni joka nousee ja laskee kierrosten mukaan, ja kuuluu kovemmin kun kiihdyttää, varsin ärsyttävä...ja toinen: kylmänä kuuluu sellainen harva naputtava ääni melko isolla äänellä, lämpinänä enää hiljaa.
Diagnoosista sen sirkkelivinkuna-osan ymmärrän. Mutta miten tuo naputus liittyy damperin vulganoinnin pettämiseen?
Tosin niin kävi että damperin vaihdolla minulta hävisi nuo molemmat äänet (ainakin toistaiseksi) mutta miksi se naputuskin loppui?

M Arkku

kmarkkuvv
Viestit: 66
Liittynyt: 22.10.2009. 14:18
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja kmarkkuvv » 20.10.2010. 18:38

JAMANT kirjoitti: Vaatii irroitukseen siihen tarkoitetun ulosvetäjän ja kiinnitykseen pidemmän pultin kuin se mikä siellä on!!
"Vaatii" on tässä yhteydessä liiottelua.
Kiistämättä on suotavaa omata nuo tarvekalut ja helpottaa varmaankin hommaa pirusti mutta itse suoriuduin irroituksesta tavallisella kaksileukaisella ulosvetäjällä, ja takaisin laitosta kumipäävasaralla ja orkkispultilla.

Niin, ja kuten jo aiemmin totesin, vinkuna ja naputus loppui, en kyllä vieläkään ymmärrä mikä naputti.

M Arkku

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 20.10.2010. 18:49

kmarkkuvv kirjoitti:
JAMANT kirjoitti: Vaatii irroitukseen siihen tarkoitetun ulosvetäjän ja kiinnitykseen pidemmän pultin kuin se mikä siellä on!!
"Vaatii" on tässä yhteydessä liiottelua.
Kiistämättä on suotavaa omata nuo tarvekalut ja helpottaa varmaankin hommaa pirusti mutta itse suoriuduin irroituksesta tavallisella kaksileukaisella ulosvetäjällä, ja takaisin laitosta kumipäävasaralla ja orkkispultilla.

Niin, ja kuten jo aiemmin totesin, vinkuna ja naputus loppui, en kyllä vieläkään ymmärrä mikä naputti.

M Arkku
No eikös se silloin vaatinut sen ulosvetäjän?? Ja eikös se sun ulosvetäjä ole ulosvetoon tarkoitettu??

Haluatko vai et halua selityksiä naputuksien loppumisiin?? Voin olla kertomatta omia mielipiteitäni, kun heti puututaan mun sanomisiin :wink:
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kmarkkuvv
Viestit: 66
Liittynyt: 22.10.2009. 14:18
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja kmarkkuvv » 20.10.2010. 20:15

JAMANT kirjoitti: Haluatko vai et halua selityksiä naputuksien loppumisiin?? Voin olla kertomatta omia mielipiteitäni, kun heti puututaan mun sanomisiin :wink:
On taas säitä pidellyt 8)
Tärkeintä kuitenkin että "veturi" on taas iskussaan, kiitos nopean osatoimituksen, :wink:

Saa vedetyksi vaunun kala-apajalle

M Arkku.

Kirjoita vastaus