Kuorrutettu MAP anturi..
Kuorrutettu MAP anturi..
Tuo CRD:n meno ei ole ollut tässä ihan optimaallisinta nyt lähiaikoina joten nettiä selaillessani törmäsin seuraavaan.
http://www.ausjeepoffroad.com/forum/sho ... hp?t=67074
Kyseistä sivua lukiessani huomasin tuon kuvan melko likaisesta map anturista ja päätin irrotella tuosta omasta kulkineestani tuon ja lähes umpeenhan se oli mennyt. Alkuun anturia putsailin mutta heikolta näytti ja lopulta päädyin uusimaan koko anturin. Nyt on taas varmaa ja tasaista menoa eikä tunnu sellaista heilumista voimassa tasaisesti ajaessa.
Kilometrejä mittarissa 224tkm
Tuohon -02 2.5 CRD koneeseen meni Bosch Anturi numerolla 0281002205 joka löytyi ihan tarvikkeena firman tukkurilta. Anturi on 4 napainen ja 2:lla ruuvilla kiinni imusarjassa toisin kuin tuossa linkin alla olevassa moottorissa.
Hintaa osalla 150e ja sama Bosch osa kuin merkkitiskillä
Näyttää olevan 3.1TD Grand Cherokeen moottorissakin sama map-anturi.
Kyseistä anturia löytyy seuraavista moottoreista ainakin
Sopivuus
*****************************************************
CHRYSLER
VOYAGER II (GS) 2.5 TD [01/1995 - 03/2001]kW: 85 hv: 116
DODGE
CARAVAN II 2.5 TD [01/1995 - 03/2001]kW: 85 hv: 116
IVECO
Daily II 29 L 9 kW: 66 hv: 90
Daily II 29 L 9 V kW: 66 hv: 90
Daily II 35 C 9, 35 S 9 kW: 66 hv: 90
Daily II 35 S 13 V,35 C 13 V [05/1999 → ]kW: 92 hv: 125
Daily II 35 S 13,35 C 13 [05/1999 → ]kW: 92 hv: 125
Daily II 35 S 15 V, 35 C 15 V [11/2002 → ]kW: 107 hv: 146
Daily II 35 S 15, 35 C 15 [11/2001 → ]kW: 107 hv: 146
Daily II 35 S 9 V kW: 66 hv: 90
Daily II 40 C 13 kW: 92 hv: 125
Daily II 40 C 13 kW: 92 hv: 125
Daily II 40 C 15 kW: 107 hv: 146
Daily II 40 C 15 kW: 107 hv: 146
Daily II 50 C 13 [05/1999 → ]kW: 92 hv: 125
Daily II 50 C 13 [05/1999 → ]kW: 92 hv: 125
Daily II 50 C 15 [01/2001 → ]kW: 107 hv: 146
Daily II 50 C 15 kW: 107 hv: 146
Daily II 65 C 15 [11/2001 → ]kW: 107 hv: 146
Daily II 65 C 15 kW: 107 hv: 146
LAND ROVER
DEFENDER Station Wagon (LD) 2.5 Td5 4WD [06/1998 → ]kW: 90 hv: 122
DISCOVERY II (LJ, LT) 2.5 Td5 [01/1999 - 06/2004]kW: 102 hv: 139
http://www.ausjeepoffroad.com/forum/sho ... hp?t=67074
Kyseistä sivua lukiessani huomasin tuon kuvan melko likaisesta map anturista ja päätin irrotella tuosta omasta kulkineestani tuon ja lähes umpeenhan se oli mennyt. Alkuun anturia putsailin mutta heikolta näytti ja lopulta päädyin uusimaan koko anturin. Nyt on taas varmaa ja tasaista menoa eikä tunnu sellaista heilumista voimassa tasaisesti ajaessa.
Kilometrejä mittarissa 224tkm
Tuohon -02 2.5 CRD koneeseen meni Bosch Anturi numerolla 0281002205 joka löytyi ihan tarvikkeena firman tukkurilta. Anturi on 4 napainen ja 2:lla ruuvilla kiinni imusarjassa toisin kuin tuossa linkin alla olevassa moottorissa.
Hintaa osalla 150e ja sama Bosch osa kuin merkkitiskillä
Näyttää olevan 3.1TD Grand Cherokeen moottorissakin sama map-anturi.
Kyseistä anturia löytyy seuraavista moottoreista ainakin
Sopivuus
*****************************************************
CHRYSLER
VOYAGER II (GS) 2.5 TD [01/1995 - 03/2001]kW: 85 hv: 116
DODGE
CARAVAN II 2.5 TD [01/1995 - 03/2001]kW: 85 hv: 116
IVECO
Daily II 29 L 9 kW: 66 hv: 90
Daily II 29 L 9 V kW: 66 hv: 90
Daily II 35 C 9, 35 S 9 kW: 66 hv: 90
Daily II 35 S 13 V,35 C 13 V [05/1999 → ]kW: 92 hv: 125
Daily II 35 S 13,35 C 13 [05/1999 → ]kW: 92 hv: 125
Daily II 35 S 15 V, 35 C 15 V [11/2002 → ]kW: 107 hv: 146
Daily II 35 S 15, 35 C 15 [11/2001 → ]kW: 107 hv: 146
Daily II 35 S 9 V kW: 66 hv: 90
Daily II 40 C 13 kW: 92 hv: 125
Daily II 40 C 13 kW: 92 hv: 125
Daily II 40 C 15 kW: 107 hv: 146
Daily II 40 C 15 kW: 107 hv: 146
Daily II 50 C 13 [05/1999 → ]kW: 92 hv: 125
Daily II 50 C 13 [05/1999 → ]kW: 92 hv: 125
Daily II 50 C 15 [01/2001 → ]kW: 107 hv: 146
Daily II 50 C 15 kW: 107 hv: 146
Daily II 65 C 15 [11/2001 → ]kW: 107 hv: 146
Daily II 65 C 15 kW: 107 hv: 146
LAND ROVER
DEFENDER Station Wagon (LD) 2.5 Td5 4WD [06/1998 → ]kW: 90 hv: 122
DISCOVERY II (LJ, LT) 2.5 Td5 [01/1999 - 06/2004]kW: 102 hv: 139
- Liberty'05 CRD
- Viestit: 82
- Liittynyt: 11.01.2011. 16:19
- Paikkakunta: Masku
http://www.lostjeeps.com/forum/phpBB3/v ... 98&t=22630
Tuossa linkissä on paljon tarinaa tuon MAP sensorin puhdistamisesta.
Lienee syytä tarkistaa omasta tämä? maileja on jo yli 90000
Tuossa linkissä on paljon tarinaa tuon MAP sensorin puhdistamisesta.
Lienee syytä tarkistaa omasta tämä? maileja on jo yli 90000
Jeep Liberty 2005 CRD Limited "Trail Rated"
Omasta tarkistin ja oli aivan puhdas!
Ei siis minkäänlaista likaisuutta!
Aivan kuin ois just otettu varaosapussista pois.
Anturissa on jonkinlainen suodatin ja sekin oli täysin puhdas!
Ei siis minkäänlaista likaisuutta!
Aivan kuin ois just otettu varaosapussista pois.
Anturissa on jonkinlainen suodatin ja sekin oli täysin puhdas!
ex 2006 KJ 2,8CRD Aut.
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME
*MYYDÄÄN! 2001 TJ Wrangler 4,0 Aut.
*1987 YJ Wrangler 4,2 Aut. +6" Skyjacker +2"BL
*1980 & 1984 SJ Cherokee 4,2 Man.
*2007 WK Grand Cherokee 3.0 CRD Aut. QD2 +2" OME
- Liberty'05 CRD
- Viestit: 82
- Liittynyt: 11.01.2011. 16:19
- Paikkakunta: Masku
Tuli sitten viimeinkin katsottua tämä MAP anturi samalla kun vaihdoin polttoaineen suodattimen.
Linkissä muutama kuva anturista joka oli siis täysin tukossa irroitettaessa ja kun aikani sitä dieselissä liotin ja varovasti puhdistin sain anturin ainakin omasta mielestäni puhtaaksi.
http://makiranta.kuvat.fi/kuvat/JEEP%20kuvia/MAP/
Pikainen koeajo asennuksen jälkeen ja ainakin mustan savun muodostuminen oli oikeastaan kokonaan kadonnut vaikka melko reippaastikin kiihdytti.(aikaisemmin savua on kyllä muodostunut vähintään kiitettävästi) En osaa sanoa tuliko tehoa lisää tai pienenikö polttoaineen kulutus.
Linkissä muutama kuva anturista joka oli siis täysin tukossa irroitettaessa ja kun aikani sitä dieselissä liotin ja varovasti puhdistin sain anturin ainakin omasta mielestäni puhtaaksi.
http://makiranta.kuvat.fi/kuvat/JEEP%20kuvia/MAP/
Pikainen koeajo asennuksen jälkeen ja ainakin mustan savun muodostuminen oli oikeastaan kokonaan kadonnut vaikka melko reippaastikin kiihdytti.(aikaisemmin savua on kyllä muodostunut vähintään kiitettävästi) En osaa sanoa tuliko tehoa lisää tai pienenikö polttoaineen kulutus.
Jeep Liberty 2005 CRD Limited "Trail Rated"
joo
Vihdoin oli aikaa perehtyä Map-anturiin. Eli irroitin sen ja puhdistin. Olihan siinä pikivelliä,eli tukossa oli. Ei mulla mitään suodattimen tapaista jutskaa siinä ollut. Anturin uloke "tappi" löytyi kun vellin liotti ja antoi hammasharjaa liotusta ja paineilmakuivausta. Koeajo/käynti paljasti mielestäni savutuksen katoamisen vaikkei tämä ennenkään pahemmin savuttanut verrattuna Land cruiseriin 

- Liberty'05 CRD
- Viestit: 82
- Liittynyt: 11.01.2011. 16:19
- Paikkakunta: Masku
MAP haistelee imusarjan alipainetta (turbodieselissä varmaan ylipainetta) ja sen tiedoilla ja muiden antureiden tiedoilla arvioidaan kuormitusta, kuormitus on erilainen riippuen tienmuodosta, samalla kaasuläpän asennolla kuormitus erilainen riippuen siitä onko ylämäki, tasainen vai alamäki -tie!!JiiPee kirjoitti:Etsiskelin tällaisen keskustelun...
Kaikki puhuu aina MAP anturista. Mitä se tekee/mittailee? Minkälaisia ongelmia on jos se menee rikki. Ei vaikuta meikäläiselle nuo lontoosivut..
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Epätasainen käynti on ainakin näissä VM:n turbodiesel koneissa tullu.Minkälaisia ongelmia on jos se menee rikki.
Omassa esim. kun valoihin hiljenteli ja nosti kytkintä niin kone ravisteli reilummin ja vaihdekeppi vatkas jotain 2-3cm säteellä. kuitenkin nämä arvot menee eculle ja riippuen siitä miten paljon anturin mittaus heittää ja missä tilanteessa niin oireet voi olla vaikka millaisia.
Oireita mitä tulee nyt mieleen:
-Moottorin ravistelu/epätasainen käynti
-Turbon/ahtopaineiden outo käytös tai vikakoodeja turbon ohjauksessa.
*Ei ahda
*Ahtaa liikaa
*Ahtopaineet/tehot aaltoilee
Tuo MAP mittaa imusarjan yli-/alipainetta ja sitten kertoo sen moottorin ohjainlaitteelle joka sitten annostelee sen mukaan polttoaineen syöttöä. Sitten jos on MAF eli ilmamäärämittari niin ohjainlaite kuuntelee kumpaakin ja tekee ohjelman mukaan sitten sopivan seoksen koneeseen. Myös ahtopaineen ohjaus on tämän anturin takana ja monta kertaa samassa anturissa voi olla myös imuilman lämpötila-anturi joka myös säätelee polttoaineen syöttöä.Mitä se tekee/mittailee?
Oiskohan siinä imusarjan päällä, se musta juttu siinä alumiinissa kiinni kahdella ruuvilla!!JiiPee kirjoitti:Missä se map anturi sijaitsee? Vielä en ole tutkinut mutta ei varmaan auttais vaikka tutkisin.
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Joo, ei löydä merkkiorganisaatiokaan omista tiedostoistaan... Odotellaan vielä, jos löytyis...JiiPee kirjoitti:Ei se löydy.
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1