pitkä "veto"

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
kmarkkuvv
Viestit: 66
Liittynyt: 22.10.2009. 14:18
Paikkakunta: Lievestuore

pitkä "veto"

Viesti Kirjoittaja kmarkkuvv » 26.02.2011. 22:20

Mitenkä lie, onko normaalia että 4.0 HO vaatii melko pitkän pyörittelyn ennen käyntiin hörähtämistään.

Aina lähtee, jopa 35 asteen pakkasesta ilman lämmitystä mutta sahuuttaa pitkähkösti, kesälläkin.

M Arkku

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 27.02.2011. 20:21

Kyllä se taitaa olla. Ainakin renix-ei-HO-malli on semmonen että naapurit kauhistelee kun sitä hinkkaa käyntiin, ihan sama onko ollut tallissa vai pakkasessa, mutta luotettavuudessa ei silti ole ollut pienintäkään sanomista.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 28.02.2011. 13:36

Ominaisuus, ei vika...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
A-V
Viestit: 105
Liittynyt: 04.05.2009. 14:22
Paikkakunta: Pori
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja A-V » 01.03.2011. 8:33

Mä olen hiukan eri mieltä tuosta 'ominaisuudesta'. Mulla lyheni starttausaika huomattavasti kun vaihteli cps (crankshaft position sensor, kampuran asentotunnistin) anturin, pelkkä puhdistuskin vois avustaa.
2007 Grand Cherokee Overland CRD, 1970 AMC Hornet SST 2D 343cid, 1969 Rebel SST 2D Hardtop 360cid

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 01.03.2011. 8:37

Niin, ja yksi kysymys on, kuinka pitkä on pitkä aika?? 30 sekunttia on pitkä!! Eli kuinka kauan se sitten vaatii pyöritystä??

Ton anturinvaihdon en ole huomannut vaikuttavan starttausaikaan...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
A-V
Viestit: 105
Liittynyt: 04.05.2009. 14:22
Paikkakunta: Pori
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja A-V » 01.03.2011. 8:43

tjoo, totta turiset - toisen 'pitkä' voi olla toiselle normaali.. :lol:

nooh, mulla on tuo ei HO XJ ja HO YJ kumpikaan ei starttaa yli 5 sekkaa oikeastaan missään lämpötilassa. ennen asentotunnistimen vaihtoa tuo renixi (ei HO) starttaili vähän väliä 15-30 sekkaakin joka mielestäni oli jo epämukava homma etenkin talvella kun tietää että akussa ei ole mehuja samaan tapaan kun kesällä.

eos onko kaasunpolkemisella (tai polkemattomuudella) tekemistä aiheen kanssa. ite en ees koske kaasupolkimeen kun starttaan.
2007 Grand Cherokee Overland CRD, 1970 AMC Hornet SST 2D 343cid, 1969 Rebel SST 2D Hardtop 360cid

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 01.03.2011. 9:12

Eikä pidäkkään kaasupolkimeen koskea, kyllä se tietsikka hoitaa, muuten kastelee... Siinähän se ongelma onkin, nykyautoihin tottuneille, jotka kumminkin harrastaa vanhoja, ei aina ymmärrä sitä, että kaasarivehkeissä ei ole kaasarissa bensaa heti, vaan vaatii vähän sahausta ja sitten pitää myös kaasupolkimeen koskea sen verran edes, että menis ryyppy päälle!! Taas keväällä hinuri tuo yhden -83:sen Buickin mulle käynnistettäväksi, jokakeväinen homma... Tosin tehdään siihen samalla keväthuolto!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kmarkkuvv
Viestit: 66
Liittynyt: 22.10.2009. 14:18
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja kmarkkuvv » 01.03.2011. 16:56

A-V kirjoitti:tjoo, totta turiset - toisen 'pitkä' voi olla toiselle normaali.. :lol:
nooh, mulla on tuo ei HO XJ ja HO YJ kumpikaan ei starttaa yli 5 sekkaa oikeastaan missään lämpötilassa.
Taivaan tosi.
Minä totuin 1989-1997 välisenä aikana siihen että kun Transitin avainta vähän hipaisee niin jo Di hörähtää.
Mulle siis tuo XJ:ni viisi-kymmenen sekkaakin alkaa olla piiiiitkä aika.

M Arkku
XJ 4.0 HO -92
XR3 I cabriolet(escort) -92
arkistoitu Micra -88

Ja käyttis

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 01.03.2011. 17:09

Mullakin menee se 5-10 sekuntia, ennenkuin hörähtää, ei oo mun mielestä vielä mikään vika, ominaisuus (tietokone hakee startatessa kaikki asetukset ja haistelee, että kampuranasennontunnistin antaa signaalia, stemmauttaa sen nokka-akselin asennontunnistimen kanssa ja sitten kun kaikki on OK, bensaa imusarjaan ja KIPINÄÄ perään...)!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

kmarkkuvv
Viestit: 66
Liittynyt: 22.10.2009. 14:18
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja kmarkkuvv » 01.03.2011. 17:27

JAMANT kirjoitti:Mullakin menee se 5-10 sekuntia, ennenkuin hörähtää, ei oo mun mielestä vielä mikään vika, ominaisuus (tietokone hakee startatessa kaikki asetukset ja haistelee, että kampuranasennontunnistin antaa signaalia, stemmauttaa sen nokka-akselin asennontunnistimen kanssa ja sitten kun kaikki on OK, bensaa imusarjaan ja KIPINÄÄ perään...)!
Kävin ihan asiakseni pihalla kokeilemassa kolme päivää seissyttä ratsua.
Rauhallisesti laskien ehtii neljään ennen kun käynnistyy.

Ja taitaa tosiaan ECU ihmetellä mailman menoa ne ekat 3 sek. koska se ei edes yritä mitään ennen kuin sen neljän-viiden sekunnin päästä hörähtää

Mutta asia selvä. Ominaisuus, ei vika.

M Arkku
XJ 4.0 HO -92
XR3 I cabriolet(escort) -92
arkistoitu Micra -88

Ja käyttis

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 05.03.2011. 13:19

5 sekuntia minäkin tarkoitin pikemmin kuin 30.. minusta 5 sekuntiakin on pitkä sahaus normiautolle. Valtaosalle taitaa riittää sekunti, jotkut vaatii parikin. Paitsi se lämmin diesel, tuntuu että yleensä puoli kierrostakin riittää niin semmonen on jo käynnissä.
Toki jos puoli minuuttia sahauttaa niin auto ei varmasti ole kunnossa ja saattaa hyötyäkin jonkun anturin vaihdosta.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 05.03.2011. 17:37

Renixit tarvii muistaakseni kolme kokonaista kampiakselin pyörähdystä että osaa ajoittaa TDC:n oikein ja haistelee muutkin tiedot antureilta, ennenkuin antaa kipinän, ja bensaa suuttimilta koneelle.

Toinen asia mikä voi vaikuttaa pitkän käynnistykseen on se, että polttoainejärjestelmässä oleva "check valve" joka estää bensan valumisen bensaputkista takaisin tankillepäin hajoaa/ alkaa vuotaa pikkuhiljaa -> ei ole kiskossa bensaa heti, joten ennenkuin se ehtii tankilta koneelle siinä menee hetki. Vrt. olet ajanut tankin tyhjäksi asti niin että kone sammuu.

Tämän venttiilin rikkinäisyyden huomaa hyvin sillä, että kun auto on seissyt esim. yön yli ja normaalisti startatessa menee sen 5-7 sekuntia ennen käynnistymistä. Koita seur. kerran niin, että käännät virrat päälle ja kuulet bensapumpun huutavan 3 sekuntia. Sitten virrat pois, ja takaisin päälle, taas pumppu huutaa sen 3 sekuntia. Starttaa nyt, jos käynnistyy nopeammin niin vika on tässä venttiilissä. Aika normaali vika XJ:ssä.

Se ei koneen toimintaa haittaa mitenkään, mutta kestää vain pidempään käynnistyä..
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 05.03.2011. 19:25

Onhan tuokin yksi mahdollisuus. Mulla on kyllä tapana yleensä kuunnella että pumppu lähtee mukaan, ennenkuin käännän startin päälle. En tiedä miksi, se on vain tullut tavaksi. Ei kuitenkaan ole auttanut siihen sahaamiseen, aina se vaatii ne samat sekunnit ennenkuin syttyy.
Kampi- ja nokka-akselin anturitiedot tottakai tulee ohjausboxille vasta kun akselit pyörii mutta kaikki muu luetaan jo silloin kun virrat kääntää päälle.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 05.03.2011. 19:33

Jos kyseinen venttiili on rikki, niin ei riitä että kerran laitat virrat päälle ja odotat että pumppu sammuu, siinä 3 sekunnin aikana ei pumppu ehdi vielä tavaraa työntää kiskolle asti. Tarttee sen pari-kolme kertaa ihan peräperään, varsinkin jos on venttiili todella heikossa hapessa. Näin oli esim. itsellä varsinkin ton ekan '90 vuosimallin Jeepin kanssa.

Mulla on koneella tuo Renixien tehdaskorjaus- ja vianetsintäopas, kyllä siellä aika selkeästi kerrotaan mitä tietoja ja missä vaiheessa se kone saa ennenkuin hörähtää käyntiin :wink:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 05.03.2011. 19:44

Pitääpä testata. En ole koskaan saanut mitattua paineita kun ei ole löytynyt kiskoon sopivaa nippeliä, siinä on joku ~11 mm kierre ja tottakai vielä ulkopuolella ettei saa edes lemmarilla mitään kiinni. Siitähän sen olis nähnyt kerralla.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Kirjoita vastaus