KJ 2.5&2.8 CRD Polttoaine-Upgrade

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

KJ 2.5&2.8 CRD Polttoaine-Upgrade

Viesti Kirjoittaja kozel » 14.03.2011. 20:39

KJ:tä tutkiessa tuli tehtyä päivitys noiden VM CRD koneiden polttoainepuolelle. Noissa kun o tuo Bosch CP3 CRD pumppu jossa o mekaaninen siirtopumppu joka saa voimansa tuon CP3 akselista. Tämän rakenteen vuoksi siirtoteho/paine ei ole kovin hyvä varsinkaan matalilla kierroksilla. (Oletus/En ole mitannut).
Päätin siis asentaa omaani sähköisen siirtopumpun.

Tosiaan alkoi mieltä vaivaamaan tuo CRD koneen voimattomuus matalilla kierroksilla ja varsinkin liikkeelle lähtiessä. Tutustuin tuon CP3 ominaisuuksiin ja suositeltava paine ennen pumppua olisi yhden lähteen mukaan -0.05/-0.10bar. Kuitenkaan rakentelun ensimmäinen pumppu versio -0.10bar imuvoimalla ei jaksanu edes nostaa tankista polttoainetta ilman ilmaamista vaikka tankki oli lähes täynnä.

Pumppuja tutkiessa ja Startaxin myyjän suositusten jälkeen päädyin startaxin pumppuun joka on startaxin numerolla 8300-0794 (mukaan myös 2kpl 8300-0811 90-asteen kulmaliittimet pumppuun). Pumppu on facetin 12v pumppu 4-7 PSI Tuotto 132,5 l/h arvoilla ja polttoaine nousi tankista herkästi ilman mitään ilmaamisia. 7psi paine on 0,48bar joka on oman arvioni mukaan sopiva tuohon kun siellä CP3 pumpussa on kuitenkin se mekaaninen pumppu joka halutaan vaan täyttää tehokkaammin tämän sähköisen avulla ja tuo paine ei turhaan rasita auton polttoaineen heikkotekoista suodatinta ja aiheuta vuotoja. Tai jos on jo vuotopaikka niin ne kyllä selviää. Alipaineistettuna järjestelmä vetää vaan ilmaa ja vuoto jää helposti huomaamatta.

Pumpun ja pumpun releen asensin Moottorin ohjaimen kiinnityspultin alle taivutettuun rautaan kun polttoaineletkut sai näppärästi vedettyä suodattimelta siihen. Pumppu tuli siis polttoainetankin ja suodattimen väliin. Letkut sai kätevästi vedettyä pumppuun laittamalla tankilta tulevaan letkuun jatkokappale josta letku pumpulle ja pumpulta suodattimelle. nuo 90-asteen letkuliittimet pumpussa helpottivat letkujen asentamista pumppuun ja tekivät pumpusta paljon kompaktimman.

Positiiviset muutokset
-Lyhyempi startti
-Tasaisempi moottorin käynti ja pehmeämpi ääni
-Parempi vääntö alakierroksilla
-Aamuköhät jäi pois (Tämä oire ilmeni kun tankki 1/4 tai vähemmän)
-Aamulla pääsee peruuttamaan ylämäkeen vain kytkintä nostamalla
-Kierrosherkempi niin matalilla kuin korkeammilla kierroksilla
-Varmasti parempi voitelu CRD komponenteille kun ei mene ilmaa niin helposti kuin alipaineistetussa polttoainejärjestelmässä.
-PA-suodattimen vaihdossa ei tartte ilmata järjestelmää käsin vaan tuo pumppu hoitaa ilmaamisen kun vaan antaa hetken pumpata.
-Selvisi millainen seula tuo suodattimen jalka on. Nyt kun se on paineistettuna ollu niin suodattimen jalka on ihan märkä siitä takaiskuventtiilin kannen, käsipumpun ja sen ilmausruuvin ympäriltä. Toivottavasti ei ole samaan tahtiin vetäny ilmaa kyseisistä kohdista.

Negatiiviset muutokset
-Liukkaalla saa lähteä tuolla kierrosherkemmällä varovammin koska tottunu antamaan liikkeelle lähtiessä kaasua vähän koska ennen tuppasi lähtemään vähä nyykähtäen.
Nyt tuppaa vaan sutaisemaan.

Testikilometrejä n. 200km

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 04.06.2013. 21:09

Nyt meni tuo pumppu. En tiedä mikä iski mutta pumpusta läksi teho ja hakkasi vain ihan tyhjää. Huomasin vaan sen että ei mitään vaikutusta ollut käyntiin kun oli pumppu pois päältä.

Samaten kylmäkäynnistykset näin kesällä ainakin oli ongelmattomia niin tyhjällä kuin täydellä tankilla.

Eli nuo käynnistysongelmat joiden takia tämän pumpun laitoin olivat suodattimen jalan ilmavuodot. Kuitenkin laitoin uuden samanlaisen pumpun tulevien ilmavuotojen takia säästämään noita diesel laitteita ettei ilmaa pääse linjoihin vaan että ennemmin dieseli tulee ulos.

Mutta jos ei laita pumppua niin ainakin suosittelen laittamaan kunnon takaiskuventtiilin siihen suodattimen jalkaan. Aika onnettoman oloinen on se alkuperäinen kumipallolla toimiva malli.

Muuten on käynnistysongelmat pysynyt poissa ainakin PA-linjan puolella viimeset 75tkm. Muuten käynnistysvikaa on ollut vain nokka ja kampuran asentotunnistimien kanssa jotka vaihdoin uusiin.
kozel@ircnet

kososen pentu
Viestit: 3
Liittynyt: 10.03.2014. 11:49
Paikkakunta: Haapalahti/Pohjois-Karjala

Re: KJ 2.5&2.8 CRD Polttoaine-Upgrade

Viesti Kirjoittaja kososen pentu » 15.04.2016. 18:04

Moro! Ite pitäisi kanssa tehdä tämä homma ja yritin etsiä tietoa että miten se pumppu laitettiin sinne. Kun omasta mielestä jossain topicissa oli aika hyvät ohjeet pumpun asennukselle.

Mistä sie otit pumpulle virran? Kun eikös sille saattanut olla jo valmiit vermeet? Minkä väristä johtoa etsin?
Auto on 03 -2.8crd ja pumpuksi tulossa huco 13 3010.

Kiitos jo etukäteen!
Jeep Cherokee Renegade -03 2.8CRD

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Re: KJ 2.5&2.8 CRD Polttoaine-Upgrade

Viesti Kirjoittaja kozel » 17.04.2016. 9:37

Tuossa omassa puuttuu se valmius. Otin siinä eculta ohjauksen releelle ja laitoin ihan yleismallin releen siihen.

Jos on siellä on se valmius niin konehuoneen sulakelokerossa on jo se bensapumpun rele valmiina ja johdot menee sinne takapenkin alle.
Jos laitat pumpun konehuoneeseen kuten minä laitoin niin sen pumpun syötön voi kytkeä jo siihen sulaketauluun.

Sulaketaulun kannessa on merkinnät mikä on bensapumpun rele. Releen johdot näkee aika selkeästi kun otat sulaketaulun irti niistä pikakiinnikkeistään ja irrotat pohjan siitä niin siellä näkyy suoraan alapuoli ja ne sulaketaulun pinnit toisesta suunnasta.
kozel@ircnet

Kirjoita vastaus