KJ 2.5&2.8 CRD Polttoaine-Upgrade
Lähetetty: 14.03.2011. 20:39
KJ:tä tutkiessa tuli tehtyä päivitys noiden VM CRD koneiden polttoainepuolelle. Noissa kun o tuo Bosch CP3 CRD pumppu jossa o mekaaninen siirtopumppu joka saa voimansa tuon CP3 akselista. Tämän rakenteen vuoksi siirtoteho/paine ei ole kovin hyvä varsinkaan matalilla kierroksilla. (Oletus/En ole mitannut).
Päätin siis asentaa omaani sähköisen siirtopumpun.
Tosiaan alkoi mieltä vaivaamaan tuo CRD koneen voimattomuus matalilla kierroksilla ja varsinkin liikkeelle lähtiessä. Tutustuin tuon CP3 ominaisuuksiin ja suositeltava paine ennen pumppua olisi yhden lähteen mukaan -0.05/-0.10bar. Kuitenkaan rakentelun ensimmäinen pumppu versio -0.10bar imuvoimalla ei jaksanu edes nostaa tankista polttoainetta ilman ilmaamista vaikka tankki oli lähes täynnä.
Pumppuja tutkiessa ja Startaxin myyjän suositusten jälkeen päädyin startaxin pumppuun joka on startaxin numerolla 8300-0794 (mukaan myös 2kpl 8300-0811 90-asteen kulmaliittimet pumppuun). Pumppu on facetin 12v pumppu 4-7 PSI Tuotto 132,5 l/h arvoilla ja polttoaine nousi tankista herkästi ilman mitään ilmaamisia. 7psi paine on 0,48bar joka on oman arvioni mukaan sopiva tuohon kun siellä CP3 pumpussa on kuitenkin se mekaaninen pumppu joka halutaan vaan täyttää tehokkaammin tämän sähköisen avulla ja tuo paine ei turhaan rasita auton polttoaineen heikkotekoista suodatinta ja aiheuta vuotoja. Tai jos on jo vuotopaikka niin ne kyllä selviää. Alipaineistettuna järjestelmä vetää vaan ilmaa ja vuoto jää helposti huomaamatta.
Pumpun ja pumpun releen asensin Moottorin ohjaimen kiinnityspultin alle taivutettuun rautaan kun polttoaineletkut sai näppärästi vedettyä suodattimelta siihen. Pumppu tuli siis polttoainetankin ja suodattimen väliin. Letkut sai kätevästi vedettyä pumppuun laittamalla tankilta tulevaan letkuun jatkokappale josta letku pumpulle ja pumpulta suodattimelle. nuo 90-asteen letkuliittimet pumpussa helpottivat letkujen asentamista pumppuun ja tekivät pumpusta paljon kompaktimman.
Positiiviset muutokset
-Lyhyempi startti
-Tasaisempi moottorin käynti ja pehmeämpi ääni
-Parempi vääntö alakierroksilla
-Aamuköhät jäi pois (Tämä oire ilmeni kun tankki 1/4 tai vähemmän)
-Aamulla pääsee peruuttamaan ylämäkeen vain kytkintä nostamalla
-Kierrosherkempi niin matalilla kuin korkeammilla kierroksilla
-Varmasti parempi voitelu CRD komponenteille kun ei mene ilmaa niin helposti kuin alipaineistetussa polttoainejärjestelmässä.
-PA-suodattimen vaihdossa ei tartte ilmata järjestelmää käsin vaan tuo pumppu hoitaa ilmaamisen kun vaan antaa hetken pumpata.
-Selvisi millainen seula tuo suodattimen jalka on. Nyt kun se on paineistettuna ollu niin suodattimen jalka on ihan märkä siitä takaiskuventtiilin kannen, käsipumpun ja sen ilmausruuvin ympäriltä. Toivottavasti ei ole samaan tahtiin vetäny ilmaa kyseisistä kohdista.
Negatiiviset muutokset
-Liukkaalla saa lähteä tuolla kierrosherkemmällä varovammin koska tottunu antamaan liikkeelle lähtiessä kaasua vähän koska ennen tuppasi lähtemään vähä nyykähtäen.
Nyt tuppaa vaan sutaisemaan.
Testikilometrejä n. 200km
Päätin siis asentaa omaani sähköisen siirtopumpun.
Tosiaan alkoi mieltä vaivaamaan tuo CRD koneen voimattomuus matalilla kierroksilla ja varsinkin liikkeelle lähtiessä. Tutustuin tuon CP3 ominaisuuksiin ja suositeltava paine ennen pumppua olisi yhden lähteen mukaan -0.05/-0.10bar. Kuitenkaan rakentelun ensimmäinen pumppu versio -0.10bar imuvoimalla ei jaksanu edes nostaa tankista polttoainetta ilman ilmaamista vaikka tankki oli lähes täynnä.
Pumppuja tutkiessa ja Startaxin myyjän suositusten jälkeen päädyin startaxin pumppuun joka on startaxin numerolla 8300-0794 (mukaan myös 2kpl 8300-0811 90-asteen kulmaliittimet pumppuun). Pumppu on facetin 12v pumppu 4-7 PSI Tuotto 132,5 l/h arvoilla ja polttoaine nousi tankista herkästi ilman mitään ilmaamisia. 7psi paine on 0,48bar joka on oman arvioni mukaan sopiva tuohon kun siellä CP3 pumpussa on kuitenkin se mekaaninen pumppu joka halutaan vaan täyttää tehokkaammin tämän sähköisen avulla ja tuo paine ei turhaan rasita auton polttoaineen heikkotekoista suodatinta ja aiheuta vuotoja. Tai jos on jo vuotopaikka niin ne kyllä selviää. Alipaineistettuna järjestelmä vetää vaan ilmaa ja vuoto jää helposti huomaamatta.
Pumpun ja pumpun releen asensin Moottorin ohjaimen kiinnityspultin alle taivutettuun rautaan kun polttoaineletkut sai näppärästi vedettyä suodattimelta siihen. Pumppu tuli siis polttoainetankin ja suodattimen väliin. Letkut sai kätevästi vedettyä pumppuun laittamalla tankilta tulevaan letkuun jatkokappale josta letku pumpulle ja pumpulta suodattimelle. nuo 90-asteen letkuliittimet pumpussa helpottivat letkujen asentamista pumppuun ja tekivät pumpusta paljon kompaktimman.
Positiiviset muutokset
-Lyhyempi startti
-Tasaisempi moottorin käynti ja pehmeämpi ääni
-Parempi vääntö alakierroksilla
-Aamuköhät jäi pois (Tämä oire ilmeni kun tankki 1/4 tai vähemmän)
-Aamulla pääsee peruuttamaan ylämäkeen vain kytkintä nostamalla
-Kierrosherkempi niin matalilla kuin korkeammilla kierroksilla
-Varmasti parempi voitelu CRD komponenteille kun ei mene ilmaa niin helposti kuin alipaineistetussa polttoainejärjestelmässä.
-PA-suodattimen vaihdossa ei tartte ilmata järjestelmää käsin vaan tuo pumppu hoitaa ilmaamisen kun vaan antaa hetken pumpata.
-Selvisi millainen seula tuo suodattimen jalka on. Nyt kun se on paineistettuna ollu niin suodattimen jalka on ihan märkä siitä takaiskuventtiilin kannen, käsipumpun ja sen ilmausruuvin ympäriltä. Toivottavasti ei ole samaan tahtiin vetäny ilmaa kyseisistä kohdista.
Negatiiviset muutokset
-Liukkaalla saa lähteä tuolla kierrosherkemmällä varovammin koska tottunu antamaan liikkeelle lähtiessä kaasua vähän koska ennen tuppasi lähtemään vähä nyykähtäen.
Nyt tuppaa vaan sutaisemaan.
Testikilometrejä n. 200km