MB 2.7 CRD:n kylmäkäynnistys ongelmat
MB 2.7 CRD:n kylmäkäynnistys ongelmat
Tässä olis yhden mersukoneisen Granin sairaskertomus. Eli 2.7 crd grand c. -02. Pakkaset kun tuli niin alkoi käynnistys ongelmat, sai pyörittää kauan kunnes lähti käyntiin. Kun lähti niin käynnistyi kunnolla, eikä kuten hehkuvikanen pytty kerrallaan. Merkkikorjaamo vaasassa (käyttöauto) tarjosi viaksi nokka-akselin tunnistinta, vaihdettiin ja ei tietenkään mitään apua, muuta kuin iso lasku. (samalla päivitettiin vaihdelaatikon softa, tämä sentään auttoi eikä sen koomin ole tullut laatikon vikailmoitusta minkä teki silloin tällöin). Suuttimien ohivuototesti näytti priimaa käyttöautolla (merkkiliikkeen ohjelmallinen testi). Tämän jälkeen vaihtui korjaaja, eräs pitkän linjan mersumies jolla paja vaasassa. Vaihdettiin polttoainelinjan tiivisterenkaat, yleisin syy näihin pakkasvaivoihin kun tiivisteet kovettuu, tarkastettiin hehkut jotka ok ja mitattiin manuaalisesti ohivuodot joita ei ollut. Railpaine oli vähän yli 200. Vaiva pysyi ja sahata käyntiin sai pakkasilla. Takas pajalle, vaihdettiin railputken päällä oleva paineanturi toiseen, paineet nousivat 230 asti..... no eipä tämä auttanut. Seuraavaksi suurpaine pumpun kimppuun, palasiksi pöydälle ja ohivuodot hiottiin pois sitten uudet tiivisteet kasattaessa. Nyt paine huitoi jo 280-300, eli uuden paineet railputkistossa. (suuttimien aukaisupaine vajaa 200, eli alunperinkin paine olisi pitänyt riittää). Kylmäkäynnistys ilot silti jatkui ja meinasin jo #&%! katella Pajeroa tilalle. Tämä korjausmieheni kuitenkin teki salapoliisin töitä ja soitti että tuuppas käymään, oli saanut kuulla että railputken etupään PA anturi tekee moista vaivaa joskus ja oli saanut moisen ehjän lainaan. Anturi kiinni ja vot, nyt rupesi jo käynnistymäänkin kuten pitää pakkasilla. Tuon anturin hinta muuten 330 eur. että kannattaa kokeilla onko se viallinen ennen kun hankkii. Että näin, säästyi merkin vaihdolta, mutta ei ollu kaukana. Anturin vika ei näy missään testereissä, niin kauan kun se jotain arvoja antaa niin testerin mukaan ne on ok.... no ok arvoja se antoikin lämpöasteilla, kun tallista lähtiessä ei ikinä mitään ongelmia, ongelmat alkoi kun seisoi pitkään ulkona pakkasessa. Toivottavasti tästä jollekulle apuja, näitä mersukoneitten pakkasvaivoja kun on.
Laitettais samaan ketjuun, jos vaan keksis softasta keinon, ei ole ennen ainakaan löytynyt!! Stickyksi taitaa onnistua...sili kirjoitti: Olisiko kellään viitseliäisyyttä "stickyttää" näitä, vaikka yhdeksi ketjuksi...
Tulisi vähemmän samoja kysymyksiä kun olisi jonkinlainen FAQ...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Enpä tiedä onko tämä oikea aihe, mutta .
Pari päivää sitten kiinnitin huomiota, käynnistys tapahtui hieman poikkeavasti normaaliin, eli startti kesti hieman kauemmin. Nyt tilanne on huonontunut käynnistys käynnistykseltä. Vaatii ajoittan jo sahaamaan oikein kunnolla ja joskus kone herää pikkuhiljaa, ei siten "räjähtämällä" kuten aikaisemmin. Sama tilanne kylmänä, mutta kuumana käynnistyvyys on selvästi huonompi.
Käyttäytyminen on samankaltainen, jos sammuttaa koneen ja starttaa heti uudelleen.
Suuttimien juuret näyttävät puhtailta ja kuivilta. Polttoainesuodattimen vaihtoajankohdasta ei ole tietoa, mutta ei siitä lähtevässä läpinäkyvässä letkussa ainakaan ilmakuplia näkynyt kulkevan.
Melko vanhan mallinen OBD-lukijani ei löytänyt vikakoodeja (oli kiinni jo starttauksen ainakin).
Jeeppi on 2003 2.7 CRD, ajettu n. 145 tkm. Korkeapainepumppu vaihdettu n. 120 tkm kohdalla.
Polttoainesuodattimen vaihdan, mutta tuskin se on syyllinen ongelmaan, koska käydessä koneen toiminta tuntuu normaalilta. Myös täyskiihdytyksessä.
Pari päivää sitten kiinnitin huomiota, käynnistys tapahtui hieman poikkeavasti normaaliin, eli startti kesti hieman kauemmin. Nyt tilanne on huonontunut käynnistys käynnistykseltä. Vaatii ajoittan jo sahaamaan oikein kunnolla ja joskus kone herää pikkuhiljaa, ei siten "räjähtämällä" kuten aikaisemmin. Sama tilanne kylmänä, mutta kuumana käynnistyvyys on selvästi huonompi.
Käyttäytyminen on samankaltainen, jos sammuttaa koneen ja starttaa heti uudelleen.
Suuttimien juuret näyttävät puhtailta ja kuivilta. Polttoainesuodattimen vaihtoajankohdasta ei ole tietoa, mutta ei siitä lähtevässä läpinäkyvässä letkussa ainakaan ilmakuplia näkynyt kulkevan.
Melko vanhan mallinen OBD-lukijani ei löytänyt vikakoodeja (oli kiinni jo starttauksen ainakin).
Jeeppi on 2003 2.7 CRD, ajettu n. 145 tkm. Korkeapainepumppu vaihdettu n. 120 tkm kohdalla.
Polttoainesuodattimen vaihdan, mutta tuskin se on syyllinen ongelmaan, koska käydessä koneen toiminta tuntuu normaalilta. Myös täyskiihdytyksessä.
WJ LTD QD 2.7 2003
Päivitystä kuumana käynnistysongelmaan.
Auto ei käynnistynyt moottoriläpimänä korjaamon pihassa lainkaan .Ei vikakoodeja korjaamonkaan skannerilla. Suuttimien ohivuototestissä 2. sylinterin suuttimesta tuli runsaasti polttoainetta, muista ei mitään. Maalaisjärjellä (ja korjaamojärjellä) tämä aiheuttaa sen , ettei paine nouse tarpeeksi ja kone ei edes yritä käynnistyä.
Onneksi oli 2. sylinterin suutin, 4. ja 5. sylinterien suuttimien vaihto edellyttää moottorin irroittamista........
Suutinta ei tietysti ollut heti saatavilla, mutta maanantaina pitäisi vaihto onnistua.
Suuttimien hinnat ovat järkyttäviä Mopar sutin luokkaa 650€ / kpl ja Boschilainen 350€ luokkaa.
Auto ei käynnistynyt moottoriläpimänä korjaamon pihassa lainkaan .Ei vikakoodeja korjaamonkaan skannerilla. Suuttimien ohivuototestissä 2. sylinterin suuttimesta tuli runsaasti polttoainetta, muista ei mitään. Maalaisjärjellä (ja korjaamojärjellä) tämä aiheuttaa sen , ettei paine nouse tarpeeksi ja kone ei edes yritä käynnistyä.
Onneksi oli 2. sylinterin suutin, 4. ja 5. sylinterien suuttimien vaihto edellyttää moottorin irroittamista........
Suutinta ei tietysti ollut heti saatavilla, mutta maanantaina pitäisi vaihto onnistua.
Suuttimien hinnat ovat järkyttäviä Mopar sutin luokkaa 650€ / kpl ja Boschilainen 350€ luokkaa.
WJ LTD QD 2.7 2003
Arvaa, miks mä ajan 80-luvun lopun Jeepillä ja bensallaSimoH kirjoitti: Suuttimien hinnat ovat järkyttäviä Mopar sutin luokkaa 650€ / kpl ja Boschilainen 350€ luokkaa.

Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Päivitys ja ratkaisu käynnistysongelmaan.
No niin, kakkossylinterin suutin vaihdettu (ja samalla pyysin vaihtamaan polttoainesuodattimen, koska edellisestä vaihdosta ei ollut tietoa).
Parin käynnistyskerran jälkeen, vaikuttaa, että kone lähtisi jopa herkemmin käyntiin, kuin ennen ja puhtiakin vähän enemmän.
Lisäksi asia, joka on ollut selvä oire ko. suutinviasta, mitä en vain ole osannut siihen yhdistää.
Eli täyskiihdytyksessä, kun kierrokset nousivat n. 3300:aan ja siitä ylös, alkoi koneesta kuulumaan terävähkö "pärinä". Epäilin hydraulisissa venttiilinnostimissa olevan vikaa ja tätä ajatusta mielestäni tuki se, että pärinää ei juuri kuulunut, jos kone ei ollut vielä täysin lämmennyt (öljy paksumpaa?). Mutta oikea syy lienee ollut siinä, että kylmänä tuo ryppyilevä suutin toimi paremmin, eikä pärinää aiheuttanut.
Ohivuotava suutin kai aiheutti sen, että kuormitettaessa common railin paine ei noussut normaaliksi ja siksi suuttimet aiheuttivat ylimääräisen ääntelyn? Ääni ei ollut vain yhden suuttimen ääni vaan kaikkien.
Edellisessä on paljon olettamusta, mutta ainakin ko. viat korjaantuivat suuttimen vaihdolla.
Ihmetyttää se, ettei starttausvaiheen paineen noususta tai nousematta jäämisestä tuli mitään virheilmoitusta. Kaikki tietohan on kyllä olemassa, esim. 10 sekunnin starttauksen jälkeen voitaisi todeta, ettei paine ole ole noussut tarpeeksi. Seurataanhan tuota asiaa jo muutenkin, koska suuttimia ei avata juuri samasta syystä.
Tässä onkin suuri ero vanhemman ja uudemman tekniikan välillä: yksi viallinen suutin estää CRD:n käynnistyksen.
PÄIVITYSTÄ 27.6.2011
-Auto toimii edelleen
- edellä mainittu "pärinä" ei poistunut
- polttoaineen keskikulutus näyttäisi laskeneen 9,8 L => 9,3
No niin, kakkossylinterin suutin vaihdettu (ja samalla pyysin vaihtamaan polttoainesuodattimen, koska edellisestä vaihdosta ei ollut tietoa).
Parin käynnistyskerran jälkeen, vaikuttaa, että kone lähtisi jopa herkemmin käyntiin, kuin ennen ja puhtiakin vähän enemmän.
Lisäksi asia, joka on ollut selvä oire ko. suutinviasta, mitä en vain ole osannut siihen yhdistää.
Eli täyskiihdytyksessä, kun kierrokset nousivat n. 3300:aan ja siitä ylös, alkoi koneesta kuulumaan terävähkö "pärinä". Epäilin hydraulisissa venttiilinnostimissa olevan vikaa ja tätä ajatusta mielestäni tuki se, että pärinää ei juuri kuulunut, jos kone ei ollut vielä täysin lämmennyt (öljy paksumpaa?). Mutta oikea syy lienee ollut siinä, että kylmänä tuo ryppyilevä suutin toimi paremmin, eikä pärinää aiheuttanut.
Ohivuotava suutin kai aiheutti sen, että kuormitettaessa common railin paine ei noussut normaaliksi ja siksi suuttimet aiheuttivat ylimääräisen ääntelyn? Ääni ei ollut vain yhden suuttimen ääni vaan kaikkien.
Edellisessä on paljon olettamusta, mutta ainakin ko. viat korjaantuivat suuttimen vaihdolla.
Ihmetyttää se, ettei starttausvaiheen paineen noususta tai nousematta jäämisestä tuli mitään virheilmoitusta. Kaikki tietohan on kyllä olemassa, esim. 10 sekunnin starttauksen jälkeen voitaisi todeta, ettei paine ole ole noussut tarpeeksi. Seurataanhan tuota asiaa jo muutenkin, koska suuttimia ei avata juuri samasta syystä.
Tässä onkin suuri ero vanhemman ja uudemman tekniikan välillä: yksi viallinen suutin estää CRD:n käynnistyksen.
PÄIVITYSTÄ 27.6.2011
-Auto toimii edelleen
- edellä mainittu "pärinä" ei poistunut
- polttoaineen keskikulutus näyttäisi laskeneen 9,8 L => 9,3
WJ LTD QD 2.7 2003
Se on kumma juttu, ihan uudesta alkaen on ollut sama kylmäkäynnistys tauti. Nyt keväällä sen on taas pari kertaa huomannut, kun ei enään ole ollut muka niin kylmää, eikä ole tullut laitettua Wepastoa aamuksi. Kylmimmillään on ollut noin nollassa, ja sen huomaa Italian diiseli nurisee kuin kunnon vanhanajan Setori. Ihan hyvin lähtee käyntiin, mutta kyllä mekkaloi ja keikkuu. Ero on todella suuri lämpöisenä ja "kylmänä"käynnistettäessä. Edes pikku pakkasella en ole raaskinut yrittää yhtäainutta kertaa ilman Wepastoa. Joku tyyppi juttu tämä varmasti on, ei vain tieto taito riitä tajuamaan perusteellisesti miksi.
PÄSSI
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09
Anteeksi, lieventänänä mainittakoon tajusin kyllä tuon moottoreiden eron, keskityin enemmän tuohon kylmäkäynnistys ongelmaan. Odotin jospa joku kommentoisi tämän toisen moottorin vapina tautia. Diiseli on diiseli merkistä riippumatta, nyky Italialainen nakuttaa kuin 70-luvun Mersu joka tapauksessa.
Joten yhteistäkin löytyy 


PÄSSI
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09
Jeep Wrangler Sport Unlimited 2,8 diesel,
uusi toukokuussa 09
tässä eräänäpäivänä ihmettelin kun ei paineet noussu rail putkessa ja ilmaa meni niin perk ..
no hetken tuuumittuani ja melkein startin sulattua, päätin ottaa korkea paine pumpun pois ja mikäs löytykään ... jumissa
mutta niin hienosti oli sulake särkyny että ei muutakun uutta pumppua reikään ja menoksi.
usein tuossa tilanteessa saa vaihtaa ko.. koneen tai ainakin purkaa atomeiksi ....
no hetken tuuumittuani ja melkein startin sulattua, päätin ottaa korkea paine pumpun pois ja mikäs löytykään ... jumissa
mutta niin hienosti oli sulake särkyny että ei muutakun uutta pumppua reikään ja menoksi.
usein tuossa tilanteessa saa vaihtaa ko.. koneen tai ainakin purkaa atomeiksi ....
KJ 3.7 -03 mikkihiiri valoilla
Grand 2.7 crd sammui
Moron
Meitsin 03 GC jätti matkan kesken noin 500m ajon jälkeen ja plussan puolella mentiin, eli vika oli vastaava kylmäkäynnistys ongelma todenäköisesti.
Viime talvena esiintyi kylmällä sahaamisen tarvetta ja ilmojen lämmetessä ne loppui, kunnes yksi aamu piti sahata poikkeuksellisen pitkään ja lämpöa oli 5-10c. Siitä 500 m ajettuani moottori sammui kesken kiihdytyksen, sitten lähti sahaamalla käyntiin ja toisen kerran sama ja sitten jäi tien päälle.
Auto evakuioitiin kotipihaan ja ei kun tutkimaan vikaa. Auton oma vikakoodi antoi 0340 ja 1130 eli nokka-akselin tunnistin ja alhainen railpaine.
Noh ei kun hakemaan KL-varaosista nokka-akselin tunnistinta ja samalla otin korjaussarjan korkeapainepumpun tiivistämiseen ja railputken takapään solenoidi anturille.
Nokka-akselin asennon tunnistin paikoilleenja pumppuun vaihdoin tiivistesarjan, joka olikin tarpeen. Emmeet paikolleen ja ei käynnisty.
Seuraavaksi iskin kiinni pa-puolen putkiin ja o-renkaisiin, koska siellä näkyi ilmakuplia, samalla vaihdoin pa-suodattimen.
Putket vaihdoin tankiltatulevien metalliputkien päästä ja ainoa orkkisputki, mikä jäi oli railputken päästä tuleva paluuputki. Ei käynnistyny
Taas uusiksi korkeapaine- ja matalapaine pumput irti ja tarkisteluun. Korkeapainepumpun yksi pikkunen alumiinitiiviste oli väärinpäin ja nyt kokosin todella huolella uudestaan. paikoilleen ja ei käynnisty.
Kävin ruotsissa ja siellä paikallinen mersuguru sanoi, että muutaman kerran on tullut vastaan sprinttereitä, joissa railputken solenoidi anturi on ollut rikki ja tekee juuri vastaavaa ehdotti romarilta noutamista, kun kyseinen mangneettiventtiili hajoaa todella harvoin.
Ostin sitten koko railputken ebaysta ja sieltä solenoidianturi irti tiivistesarja paikoilleen, railputki kiinni ja vehje lähti tulille pikku sahaamisella. Kävi nikotellen vähänaikaa ja sitten käynti tasaantui.
Korkeapainepumppu ei vuotanut, joka sekin oli positiivista.
Kustannuksia oli n300€ :
pumpun tiivistesarja 22,50 € KL
ruuvit pumppuun 8kpl 10,00 € KL
solenoidin tiivistesarja 6,60 € KL
nokka-akselin tunnistin 39,00 € KL
pa-putki suodatin - pumppu 30,00 € KL
kampi-akselin tunnistin 25,00 € ebay
suodatin PA 20,00 € airfil
o-renkaat pa-järjestelmä 10,00 € KL
pa-putki mat pumppu - pumppu 46,00 € KL
Rail putki solenoid ja pa anturi 66,00 € Ebay (käytetty)
Nyt on mersun commonrail systeemi tuttu.
Moottorista sen verran, että oletettavasti GC:ssä on kahta eri versiota moottoria OM612 ja OM647 ja korkeapainepumppuja on myös kahta eri versiota, jossa vanhemmassa pumpussa kannet on tiivistepintaa ja uudemmassa sinne jää rakoa eli tiivistys tapahtuu vain o-renkailla.
Ei ole kaksinen homma tiivistää itse.
Railputken päällä oleva muovitulppa/venttiili ilmaa pa-putkiston ja saa sinne alipaineen, että löpö ei karkaa takaisin tankkiin
Yksi minulle uusi huomio oli, että ilmeisesti on löpön seassa vettä, joka oli aiheuttanut ruostetta railputkeen ja pumppuihin.
Meitsin 03 GC jätti matkan kesken noin 500m ajon jälkeen ja plussan puolella mentiin, eli vika oli vastaava kylmäkäynnistys ongelma todenäköisesti.
Viime talvena esiintyi kylmällä sahaamisen tarvetta ja ilmojen lämmetessä ne loppui, kunnes yksi aamu piti sahata poikkeuksellisen pitkään ja lämpöa oli 5-10c. Siitä 500 m ajettuani moottori sammui kesken kiihdytyksen, sitten lähti sahaamalla käyntiin ja toisen kerran sama ja sitten jäi tien päälle.
Auto evakuioitiin kotipihaan ja ei kun tutkimaan vikaa. Auton oma vikakoodi antoi 0340 ja 1130 eli nokka-akselin tunnistin ja alhainen railpaine.
Noh ei kun hakemaan KL-varaosista nokka-akselin tunnistinta ja samalla otin korjaussarjan korkeapainepumpun tiivistämiseen ja railputken takapään solenoidi anturille.
Nokka-akselin asennon tunnistin paikoilleenja pumppuun vaihdoin tiivistesarjan, joka olikin tarpeen. Emmeet paikolleen ja ei käynnisty.
Seuraavaksi iskin kiinni pa-puolen putkiin ja o-renkaisiin, koska siellä näkyi ilmakuplia, samalla vaihdoin pa-suodattimen.
Putket vaihdoin tankiltatulevien metalliputkien päästä ja ainoa orkkisputki, mikä jäi oli railputken päästä tuleva paluuputki. Ei käynnistyny

Taas uusiksi korkeapaine- ja matalapaine pumput irti ja tarkisteluun. Korkeapainepumpun yksi pikkunen alumiinitiiviste oli väärinpäin ja nyt kokosin todella huolella uudestaan. paikoilleen ja ei käynnisty.
Kävin ruotsissa ja siellä paikallinen mersuguru sanoi, että muutaman kerran on tullut vastaan sprinttereitä, joissa railputken solenoidi anturi on ollut rikki ja tekee juuri vastaavaa ehdotti romarilta noutamista, kun kyseinen mangneettiventtiili hajoaa todella harvoin.
Ostin sitten koko railputken ebaysta ja sieltä solenoidianturi irti tiivistesarja paikoilleen, railputki kiinni ja vehje lähti tulille pikku sahaamisella. Kävi nikotellen vähänaikaa ja sitten käynti tasaantui.
Korkeapainepumppu ei vuotanut, joka sekin oli positiivista.
Kustannuksia oli n300€ :
pumpun tiivistesarja 22,50 € KL
ruuvit pumppuun 8kpl 10,00 € KL
solenoidin tiivistesarja 6,60 € KL
nokka-akselin tunnistin 39,00 € KL
pa-putki suodatin - pumppu 30,00 € KL
kampi-akselin tunnistin 25,00 € ebay
suodatin PA 20,00 € airfil
o-renkaat pa-järjestelmä 10,00 € KL
pa-putki mat pumppu - pumppu 46,00 € KL
Rail putki solenoid ja pa anturi 66,00 € Ebay (käytetty)
Nyt on mersun commonrail systeemi tuttu.
Moottorista sen verran, että oletettavasti GC:ssä on kahta eri versiota moottoria OM612 ja OM647 ja korkeapainepumppuja on myös kahta eri versiota, jossa vanhemmassa pumpussa kannet on tiivistepintaa ja uudemmassa sinne jää rakoa eli tiivistys tapahtuu vain o-renkailla.
Ei ole kaksinen homma tiivistää itse.
Railputken päällä oleva muovitulppa/venttiili ilmaa pa-putkiston ja saa sinne alipaineen, että löpö ei karkaa takaisin tankkiin
Yksi minulle uusi huomio oli, että ilmeisesti on löpön seassa vettä, joka oli aiheuttanut ruostetta railputkeen ja pumppuihin.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Messier, muokattu yhteensä 25 kertaa
Re: Grand 2.7 crd sammui
Ansiokas selostus! Näitä lisää!Messier kirjoitti:oletettavasti GC:ssä on kahta eri versiota moottoria OM612 ja OM647 ja korkeapainepumppuja on myös kahta eri versiota, jossa vanhemmassa pumpussa kannet on tiivistepintaa ja uudemmassa sinne jää rakoa eli tiivistys tapahtuu vain o-renkailla.
Ei ole kaksinen homma tiivistää itse.
Railputken päällä oleva muovitulppa/venttiili ilmaa pa-putkiston ja saa sinne alipaineen, että löpö ei karkaa takaisin tankkiin
Pari kysymystä, mistä pystyy tunnistamaan kone- ja pumppuversion?
Sitten tuo "railputken päällä oleva tulppa", pystyykö sitä hyödyntämään ilmauksessa esim. suodattimenvaihdon jälkeen??
Kone tieto oli varaosamyyjältä, kun ilmoitti pa-putken olevan om612 koneesta ja om647 korkeapainepumpussa on sammmuttaja imupuolella. Kuulemma koneessa on lohkon päällä stanssattu numero, joka alkaa 612 tai 647 ... minä en löytänyt.
Korkeapainepumppua en tunnista ulkopuolelta, mutta tiivistesarja on hieman poikkeava päämäntien tiivisteen osalta. http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... c&start=30
Tulpassa on simppeli kuulaventtiili, josta imin pikkuletkulla löpöä niin kauan että isoimmat kuplat tuli pois. Eli pystyy. linkki tulpan avaukseen
http://www.4x4community.co.za/forum/sho ... 447&page=4[/quote]
Korkeapainepumppua en tunnista ulkopuolelta, mutta tiivistesarja on hieman poikkeava päämäntien tiivisteen osalta. http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... c&start=30
Tulpassa on simppeli kuulaventtiili, josta imin pikkuletkulla löpöä niin kauan että isoimmat kuplat tuli pois. Eli pystyy. linkki tulpan avaukseen
http://www.4x4community.co.za/forum/sho ... 447&page=4[/quote]