MB 2.7 CRD:n kylmäkäynnistys ongelmat
Lähetetty: 27.03.2011. 2:50
Tässä olis yhden mersukoneisen Granin sairaskertomus. Eli 2.7 crd grand c. -02. Pakkaset kun tuli niin alkoi käynnistys ongelmat, sai pyörittää kauan kunnes lähti käyntiin. Kun lähti niin käynnistyi kunnolla, eikä kuten hehkuvikanen pytty kerrallaan. Merkkikorjaamo vaasassa (käyttöauto) tarjosi viaksi nokka-akselin tunnistinta, vaihdettiin ja ei tietenkään mitään apua, muuta kuin iso lasku. (samalla päivitettiin vaihdelaatikon softa, tämä sentään auttoi eikä sen koomin ole tullut laatikon vikailmoitusta minkä teki silloin tällöin). Suuttimien ohivuototesti näytti priimaa käyttöautolla (merkkiliikkeen ohjelmallinen testi). Tämän jälkeen vaihtui korjaaja, eräs pitkän linjan mersumies jolla paja vaasassa. Vaihdettiin polttoainelinjan tiivisterenkaat, yleisin syy näihin pakkasvaivoihin kun tiivisteet kovettuu, tarkastettiin hehkut jotka ok ja mitattiin manuaalisesti ohivuodot joita ei ollut. Railpaine oli vähän yli 200. Vaiva pysyi ja sahata käyntiin sai pakkasilla. Takas pajalle, vaihdettiin railputken päällä oleva paineanturi toiseen, paineet nousivat 230 asti..... no eipä tämä auttanut. Seuraavaksi suurpaine pumpun kimppuun, palasiksi pöydälle ja ohivuodot hiottiin pois sitten uudet tiivisteet kasattaessa. Nyt paine huitoi jo 280-300, eli uuden paineet railputkistossa. (suuttimien aukaisupaine vajaa 200, eli alunperinkin paine olisi pitänyt riittää). Kylmäkäynnistys ilot silti jatkui ja meinasin jo #&%! katella Pajeroa tilalle. Tämä korjausmieheni kuitenkin teki salapoliisin töitä ja soitti että tuuppas käymään, oli saanut kuulla että railputken etupään PA anturi tekee moista vaivaa joskus ja oli saanut moisen ehjän lainaan. Anturi kiinni ja vot, nyt rupesi jo käynnistymäänkin kuten pitää pakkasilla. Tuon anturin hinta muuten 330 eur. että kannattaa kokeilla onko se viallinen ennen kun hankkii. Että näin, säästyi merkin vaihdolta, mutta ei ollu kaukana. Anturin vika ei näy missään testereissä, niin kauan kun se jotain arvoja antaa niin testerin mukaan ne on ok.... no ok arvoja se antoikin lämpöasteilla, kun tallista lähtiessä ei ikinä mitään ongelmia, ongelmat alkoi kun seisoi pitkään ulkona pakkasessa. Toivottavasti tästä jollekulle apuja, näitä mersukoneitten pakkasvaivoja kun on.