4.0 ZJ mielenkiintoinen kierrosluvun ongelma

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

4.0 ZJ mielenkiintoinen kierrosluvun ongelma

Viesti Kirjoittaja Sikli » 25.01.2014. 11:56

Huomasin tällä viikolla mielenkiintoisen ongelman pienellä pintakaasulla autoa käyttäessä. Kylmäkäynnistyksessä kierrosluku asettuu noin 1500 kohdalle mistä sitten laskeutuu pikkuhiljaa 750 kohdalle kun kone lämpenee. Toissapäivänä odottelin vaimoa kaupasta ja yritin kevyesti nostaa kierroksia 1000 pintaan mutta eipä onnistunut. Kierrokset hyppää suoraan 1500 ja jos kaasua hellittää niin putoaa suoraan tuonne 750. Eli kuvaannollisesti koneesta puuttuu kierrokset 750 ja 1500 väliltä (?). Vaikka yrittäisi kuinka kevyesti nostaa kierroksia niin ensin ei tapahdu mitään ja sitten hyppää ylös.

IAC on uusi (kokeiltu toisellakin ei vaikutusta), läppärunko on kokonaan purettu/ puhdistettu, vaijerien säädöt kohdallaan eikä jumita mistään, TPS on uusi (kokeiltu toisellakin ei vaikutusta), ei ilmavuotoja tms. Liittimet on kaikki käyty läpi ja kunnossa ovat.

Ei vaikuta millään tavalla ajamiseen tai käynnistämiseen ja nukun yöni suhteellisen hyvin. Eli lähinnä etsin vain vastausta mistä tuollainen voisi johtua. Ainoa kysymysmerkki on MAP anturi mutta sekin näyttää oikeita lukemia mittauksessa.
ZJ 4.0 -96

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 25.01.2014. 14:43

Se on ruiskuille ominaista, tietokone yrittää ja onnistuu säätää tyhjäkäynnille, mutta kun painat vähän lisää, se luovuttaa, kun IAC:n säätö ei enää riitä ja kierrokset pomppaa...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 25.01.2014. 15:10

Ahaa.. mutta eipä siinä sitten mitään jos kerran on ominaisuus. :shock:

Ja kiitos vastauksesta!
ZJ 4.0 -96

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 25.01.2014. 15:29

Sikli kirjoitti:Ahaa.. mutta eipä siinä sitten mitään jos kerran on ominaisuus. :shock:

Ja kiitos vastauksesta!
Juu, samaa tekee esim. tuo minun 5.9 Grandi, ja on tehnyt jonkun muunkin merkkinen ruiskuauto. Turha sitä korkeaa tyhjäkäyntiä on pitää jalalla, kun nämä pohjois- amerikkalaiset bensakrematoriot pysyy lämpimänä muutenkin :lol:
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Sikli
Viestit: 183
Liittynyt: 17.01.2013. 20:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Sikli » 25.01.2014. 22:28

Juuh, äkkiä lämpenee. Ei tarvi kyllä konetta tyhjäkäynnillä huudattaa.. Ei pitäis jäädä autoon odottelemaan naisväkeä, aika kun käy pitkäksi niin sitä tekee kaikenlaisia tyhjänpäiväisiä huomioita tyhjäkäynnistä jne.. :D
ZJ 4.0 -96

Kirjoita vastaus