Kun moottorin käynnistää koskematta kaasupolkimeen lähtee hyvin käyntiin ja käy noin700rpm tyhjäkäyntiä hyvin kokoajan, ei vaikuta vaikka kuormittaa konetta AC:llä, tehostimella tai vaihteella. Mutta kun painaa kaasua ja päästää niin päästää koneen sammumaan. kun starttaa heti uudestaan koskematta kaasuun lähtee hyvin ja käy taas tyhjää kunnes koskee kaasupolkimeen ja päästää, silloin sammuu. ilmiö on sama eilen -4 asteen pakkasesta ja tänään +20 asteen tallista kokeiltaessa. Vika jatkuu ainakin 60....70 asteisella koneella mutta näyttäisi aina poistuvan kun kone on ajettu sinne 90....100 asteeseen, silloin toimii normaalisti.
-IAC on putsattu ja kurkkasinimuputken irtiollessa että kara kyllä ainakin liikkuu.
-Kaasuläpän asentoanturin jännitteet on mitattu Haynesin oppaan ohjeilla ja olivat sallituissa rajoissa.
Oman pähkäilyni perusteella vika voisi olla:
-moottorin(jäähdytysnesteen) lämpötila-anturissa (kertoisi PCM:lle koneen olevan lämpimämpi kuin se todellisuudessa on. Tähän viittaisi ehkä sekin että -4 asteesta eilen kone jäi käymään heti noin 700 tyhjäkäyntiä vaikka olisi voinut olettaa että olisi aluksi ollut hieman korkeampi)
-IAC ventiilin takertelevassa toiminnassa, ei vaan kylmänä säädön tarkkuus riitä. Tai venttiilin ohjaus saa kylmänä väärää tietoa jostain, mutta mistä.
Kysytäänpä tässä vaiheessa viisaampien mielipidettä asiaan.
grandi 5.2 hukkasi tyhjäkäynnin kylmänä
Re: grandi 5.2 hukkasi tyhjäkäynnin kylmänä
En tiedä onko vika enää päällä mutta vastaavanlainen tilanne aiheutui aikoinaan omassa 5.2 ZJ:ssä kun akku pääsi käymään kohtuu tyhjänä. Ecu kai jotenkin sekoitti nuo IAC:n parametrit. Oireena tuon jälkeen, että kävi tyhjää kyllä mutta kun painoi kaasua tai hidasti risteykseen niin tahtoi sammua. Korjauksena auttoi ecun resetointi eli akkukenkä irti ja valot päälle hetkeksi. Sitten vaan akkukenkä takaisin ja auto käyntiin niin ecu opettelee nuo säädöt uudelleen.
--Mika
--Mika
2003 Jeep WJ 2,7 CRD Limited
1975 Volvo C304 OM603 Turbodiesel KUVIA
1975 Volvo C304 OM603 Turbodiesel KUVIA
Re: grandi 5.2 hukkasi tyhjäkäynnin kylmänä
Muutaman kerran vika uusinut ja tosiaan,aina yhteys virranvähyyteen kun tuntuu purkavan akkua pitemmässä seisokissa. Palautunut kyllä aina kun on vaan ajanut kuumaksi. Vaihteensiirto on aina jäykkä kun vika esiintyy,kun vetää peestä ärrälle niin auto hyppää taaksepäin. Kierroksia on sillon vähän enempi kun pitää varpailla pitää kone käynnissä.