Sivu 1/1
Jäähdytysneste HOAT / OAT
Lähetetty: 05.06.2015. 16:43
Kirjoittaja GeneralJ
Terve,
ruokakuntaan tuli vuoden 2002 WJ 4,7 litraisella V8:lla. Päälisin puolin näyttäisi olevan kunnossa, mutta ihan vain varmuuden vuoksi on edessä öljyjen ja nesteiden vaihdot. Tarkoitus on aloittaa syylarista kun järjestelmässä nyt kiertävä neste osoittautui pakkaskestoltaan alhaiseksi. Luin jostain, että jäähdytinneste tulisi olla HOAT:tia ja ettei missään nimessä saa laittaa OAT:tia. Mistä tämän oikeanlaatuisen nesteen tunnistaa esim. jos menee jonnekin Shellille tai Motonettiin?
Re: Jäähdytysneste HOAT / OAT
Lähetetty: 06.06.2015. 2:51
Kirjoittaja Timo L
Kun ei jaksa kirjoittaa, niin suoraan lainattua

jäähdytysnesteitä on nykyään monia, kannattaa yleisesti ottaen valita se oikea. Joissain koneissa väärä aine syövyttää lohkoa ja kantta/ kansia, toisissa tapauksissa jokseenkin ainoa "ongelma" on että pitää vaihtaa jäähdytysnesteet vähän useammin.
Do not mix HOAT coolant and OAT coolants(Dexacool and any universal coolants) and do not use the universal coolant in any '02+ Chrysler vehicle since they are made to run HOAT coolants.
HOAT = low silicate based(based off of Ethylene Glycol)
OAT = no silicates(Dexacool and the like)
Ethylene Glycol coolant(old green stuff) = high silicate based
If need be you can run the old green stuff with HOAT,just needs to be changed sooner and will not harm your cooling system.I know Ford went to the same HOAT coolant as Chrysler in '01 and there is TSB's out about using anything but HOAT coolants in Fords and Valvoline fried a Ford water pump using a universal coolant in a test.
Organic acid technology
Certain cars are built with organic acid technology (OAT) antifreeze (e.g., DEX-COOL), or with a hybrid organic acid technology (HOAT) formulation (e.g., Zerex G-05), both of which are claimed to have an extended service life of five years or 240,000 km (150,000 mi).
DEX-COOL specifically has caused controversy. Litigation has linked it with intake manifold gasket failures in General Motors' (GM's) 3.1L and 3.4L engines, and with other failures in 3.8L and 4.3L engines. One of the anti-corrosion components presented as sodium or Potassium 2-ethylhexanoate and ethylhexanoic acid is incompatible with nylon 6,6 and silicone rubber, and is a known plasticizer. Class action lawsuits were registered in several states, and in Canada, to address some of these claims. The first of these to reach a decision was in Missouri where a settlement was announced early in December 2007. Late in March 2008, GM agreed to compensate complainants in the remaining 49 states. GM (Motors Liquidation Company) filed for bankruptcy in 2009, which tied up the outstanding claims until a court determines who gets paid.
According to the DEX-COOL manufacturer, "mixing a 'green' [non-OAT] coolant with DEX-COOL reduces the batch's change interval to 2 years or 30,000 miles, but will otherwise cause no damage to the engine". DEX-COOL antifreeze uses two inhibitors: sebacate and 2-EHA (2-ethylhexanoic acid), the latter which works well with the hard water found in the US, but is a plasticizer which can cause gaskets to leak.
According to internal GM documents,[citation needed] the ultimate culprit appears to be operating vehicles for long periods of time with low coolant levels. The low coolant is caused by pressure caps that fail in the open position. (The new caps and recovery bottles were introduced at the same time as DEX-COOL). This exposes hot engine components to air and vapors, causing corrosion and contamination of the coolant with iron oxide particles, which in turn can aggravate the pressure cap problem as contamination holds the caps open permanently.
Honda and Toyota's new extended life coolant use OAT with sebacate but without the 2-EHA. Some added phosphates provide protection while the OAT builds up. Honda specifically excludes 2-EHA from their formulas.
Typically OAT antifreeze contains an orange dye to differentiate it from the conventional glycol-based coolants (green or yellow). Some of the newer OAT coolants claim to be compatible with all types of OAT and glycol-based coolants; these are typically green or yellow in color (for a table of colors, see).
Hybrid organic acid technology
HOAT coolants typically mix an OAT with a traditional inhibitor, such as silicates or phosphates.
G05 is a low-silicate, phosphate free formula that includes the benzoate inhibitor.
Re: Jäähdytysneste HOAT / OAT
Lähetetty: 06.06.2015. 22:05
Kirjoittaja GeneralJ
Eli siis HOAT on vähäisiä määriä silikaattia sisältävä etyleeniglykolipohjainen jäähdytysneste ja ilmeisemmin merkinnällä G-05?
Tuolla G-05 luokituksella olevia ei näytä missään olevan, mutta tuoteselostukseltaan Valvoline MaxLife tuntuisi olevan oikeaa:
Uusimpaan orgaaniseen happoteknologiaan perustuva, patentoitu jäähdytinnestetiiviste.
Ylivoimainen lämmönsiirtokyky maksimoi moottorin tehon. Suojaa jäähdytysjärjestelmän kaikki metalli- ja alumiiniosat syöpymiltä ja korroosiolta. Pitkä käyttöikä (jopa 7 vuotta tai 500.000 km). Poikkeuksellisen laajat autonvalmistajien hyväksynnät. Yksi suorituskykyisimmistä markkinoilla olevista jäähdytinnesteistä.
Väri punainen.
Pidentää tiivisteiden ja muoviosien käyttöikää.
Re: Jäähdytysneste HOAT / OAT
Lähetetty: 08.06.2015. 18:38
Kirjoittaja Hege_
omaan WJ:hin täyis lisätä jäähytys nestettä. Vihreetä siellä oli, mutta laadusta en ole varma mitä on. Tosi kirkasta vihreetä, melkein neon vihreetä. Uskaltaako ihan HD ZEROa laittaa 50/50 seoksena? Vai mitä tonne nyt pitäis lisätä. ?
Kiitos JAMANT, eli punaista G05/G12/G30 ns longlife jäähytysnestettä voi laittaa WJ:hin.
Re: Jäähdytysneste HOAT / OAT
Lähetetty: 08.06.2015. 21:25
Kirjoittaja GeneralJ
Eli siis G-luokitus on vähän sama kuin jarrunesteiden DOT-luokitus 3, 4 ja 5.1? Jos lukee että G-05:sta pitää käyttää niin voi käyttää myös G-12 tai G-30 nesteitä.
Re: Jäähdytysneste HOAT / OAT
Lähetetty: 09.06.2015. 15:48
Kirjoittaja Renegade
Mä laitoin Motonetistä Valvoline Maxlife n 5 v sitten ja ei ole ollut ongelmia.
http://www.valvoline.fi/t_jaahdytinnesteet.php
Re: Jäähdytysneste HOAT / OAT
Lähetetty: 29.06.2015. 18:17
Kirjoittaja GeneralJ
Sainpas vihdoin haettua jäähdytinnestettä. Ennen vaihdon aloittamista yritin paikallistaa valutustulpat vai mitä ne nyt suomeksi ovatkaan (drain plug).
Syylarin drain plug oli helppo paikallistaa kennon vasemmasta alareunasta, mutta missä pirussa on moottorin alapuolella olevat kaksi valutustulppaa?
Engine block drain plug sijainti on Haynesin oppaassa selostettu seuraavasti: "There's one on each side of the block of V8 engines.
Kuva sijainnista
...niin missä kohtaa nuo oikein ovat? Mitä muuta tuossa kuvassa näkyy?
Re: Jäähdytysneste HOAT / OAT
Lähetetty: 29.06.2015. 18:57
Kirjoittaja JAMANT
Oikealla puolella startin takana piilossa, takaa lukien tokan pakkaspropun takana...
Vasemmalla takimmaisen pakkaspropun takana...
Ja jos saat auki, toivottavasti saat myös kiinni!!!
Re: Jäähdytysneste HOAT / OAT
Lähetetty: 29.06.2015. 19:43
Kirjoittaja GeneralJ
Ahah, eli ilmeisesti turvallisempaa ottaa termostaatti irti

Re: Jäähdytysneste HOAT / OAT
Lähetetty: 29.06.2015. 22:16
Kirjoittaja JAMANT
GeneralJ kirjoitti:Ahah, eli ilmeisesti turvallisempaa ottaa termostaatti irti

Nojaa, on siinäkin riskinsä, mutta missäs ei olis!!
Re: Jäähdytysneste HOAT / OAT
Lähetetty: 29.06.2015. 23:04
Kirjoittaja GeneralJ
Pientä pohdintaa. Jos jäähdyttimen alareunasta avaa valutustulpan, niin siitähän valuu ulos vain jäähdyttimen puolella oleva neste. Jos sitten käynnistää auton, niin pakottaako vesipumppu lohkon puolelta nesteet jäähdyttimen puolelle vaikka termostaatti on kiinni.
Re: Jäähdytysneste HOAT / OAT
Lähetetty: 30.06.2015. 8:26
Kirjoittaja JAMANT
GeneralJ kirjoitti:Pientä pohdintaa. Jos jäähdyttimen alareunasta avaa valutustulpan, niin siitähän valuu ulos vain jäähdyttimen puolella oleva neste. Jos sitten käynnistää auton, niin pakottaako vesipumppu lohkon puolelta nesteet jäähdyttimen puolelle vaikka termostaatti on kiinni.
Ei pakota!