Sivu 1/1

ZJ 5.2 öljynpaineongelma

Lähetetty: 28.07.2015. 0:33
Kirjoittaja siffo
Laitetaas tänne tämmönen.
Eli Grandin 5.2 moottorin kanssa ollu pieniä öljynpaineongelmia. Kaikki toimi ihan normaalisti kunnes yhtäkkiä muutaman kerran meni suoraan ajosta öljynpainemittari nollaan. Paineiden menetys tuntui tapahtuvan konetta kuormittaessa yli 2000 kierroksilla ja mittari palautui takaisin ylös kun nosti kaasun ja teki pienen moottorijarrutuksen.
Epäilin aluksi anturivikaa mutta kesätreffeillä paineet hävisi ensimmäisellä metsälenkillä eikä enää palautunut ja pian alkoi nostajat naputtamaan. Ei palautunut seuraavana päivänäkään kun kokeilin kylmänä mutta sitä seuraavana trailerille lastatessa palautui ja sen jälkeen taas mittari pysyi normaali lukemissa ja nostajien naputus hävisi. Mitään ylimääräisiä ääniä en koneesta kuullut.

Aloitin vian selvittelyn mittaamalla paineet analogisella mittarilla. Kylmänä tyhjäkäynnillä paineet oli hyvät, 55psi ja kuumanakin vielä ainakin 40psi. Mutta kun kuumana nosti kierroksia paineet nousi vain ehkä 45psi 1500 kierroksella ja siitä ylöspäin ne alkoivat laskea. Esim. yli 3000 kierroksella mittari näytti vain 25psi. Luulisi että niiden pitäisi kierrosten mukana nousta?
Seuraavaksi laskin öljyt ulos. Silmämääräisesti ne näytti ihan hyvältä mutta magneetilla sain astiasta kalasteltua vähän metallihippuja ja yhden isomman palasen. Myöhemmin öljypohjasta löytyi vielä neljä pienempää metallinpalaista sen mönjän seasta mitä siellä pohjalla oli:

Kuva

Öljypumpun sihti oli aika tukossa:

Kuva

Käytin vielä kampuran runkolaakerien pukit irti, jotta näki edes alapuolet niistä:

Kuva

Ykkösen pukissa oli myös ihme reikä kuvassa pumpun kiinnityspinnan yläpuolella:

Kuva

Muutama kysymys viisaammille:
Saisikohan koneesta vielä vähän kilsoja irti jos vaihtaisi vain öljypumpun, puhtaan sihdin ja laakeriliuskat? Korjausoppaan mukaan löytyisi työkalu millä saa painettua yläpuolen liuskatkin irti ja paikalleen kampura paikallaan?
Vai onko ainoa järkevä ratkaisu ottaa kampura irti ja käyttää koneistettavana? Saako sen irti kone kiinni autossa? Käsittääkseni jakopää pitäisi mahtua purkamaan ja saada kone irti laatikosta jotta sen saisi irti?
Ja onko tuo viimeisen kuvan reikä ekassa (vaihteiston puoleisessa) laakeripukissa normaalia ja jos ei niin miten se on sinne tullut?

Re: ZJ 5.2 öljynpaineongelma

Lähetetty: 28.07.2015. 10:40
Kirjoittaja JAMANT
Noi rautaosat, jotka tuli magneetilla, ne ei oo ainakaan laakereista, laakerimetalli kun ei ole magneettista... Ne on työstöjätettä...

Se reikä takalaakeripukissa on valun jäljiltä, öljynpoistoreikä, kaikissa on sellainen, joko nätti tai karkea, tärkeintä ei ole kauneus vaan ylimääräisen öljyn poispääsy laakerin ja stefan välistä...

Noilla laakereilla menisin, uusi öljypumppu vaan ja nippuun..

Öljynpaineet tippuu kierroksilla, koska rajoitinventtiili on koko ajan auki, pienemmillä kierroksilla paine ja tuotto ei riitä pitämään sitä koko ajan auki...

Re: ZJ 5.2 öljynpaineongelma

Lähetetty: 28.07.2015. 20:03
Kirjoittaja siffo
Kiitos tiedoista!
Tuo kakkosen liuskassa oleva isohko naarmu ei haittaa vai?
Ja kannattaa varmaan vaihtaa takastefa nyt samalla kun on jo toi pukkikin otettu irti?
Ei se kyllä ole ennen vuotamalla sieltä vuotanut mutta nyt olis helppo vaihtaa, aika paljon ärsyttäis jos se alkaisi vuotamaan heti kun on saanut kasattua :)

Re: ZJ 5.2 öljynpaineongelma

Lähetetty: 28.07.2015. 20:58
Kirjoittaja JAMANT
Joo, se naarmu on todennäköisesti ollut siellä uudesta asti, kun ne työstöjämät on laakerille tulleet, ei ole tehtaalla tuo puhtaus niin tarkkaa... Kun eivät kasaa omiaan...

Ja voihan sen liuskan vaihtaa, tai vaikka kaikki, jos haluaa, runkolaakerit tulee sarjana, että yhtä liuskaa vaikea saada. Ja muutenkin, pukkien järjestys lasketaan edestä taaksepäin :wink: ...

Jos onnistut takastefan vaihdossa, vaihda se, voi se sen jälkeenkin vuotaa, jos et onnistu... Kumpi harmittaa enemmän, et vaihda ja vuotaa tai vaihdat ja vuotaa? :? :?

Pese se sihti kunnolla, aika tukkoiselta näyttää...

Re: ZJ 5.2 öljynpaineongelma

Lähetetty: 03.08.2015. 21:09
Kirjoittaja siffo
No nyt ehdin viimein viikonloppuna laittaa auton takaisin kasaan. Sihti on nyt kunnolla putsattu ja uuden pumpunkin laitoin. Laakerit ja takastefa on vanhat, kun katselin sitä stefaa ja vertailin siihen uuteen niin en mitään eroa siinä huulessa nähnyt. Vaikutti sen verran hankalalta saada takaisin että kokeillaan nyt kauanko toi vanha kestää :)
JAMANT kirjoitti:Ja voihan sen liuskan vaihtaa, tai vaikka kaikki, jos haluaa, runkolaakerit tulee sarjana, että yhtä liuskaa vaikea saada. Ja muutenkin, pukkien järjestys lasketaan edestä taaksepäin :wink: ...
Totta. Olihan niissä isot numerot kaikissa paitsi siinä viimosessa mitä eniten tutkailin niin muistin vaan sitten sen järjestyksen väärin päin :)
JAMANT kirjoitti:Pese se sihti kunnolla, aika tukkoiselta näyttää...
Jep, ainoa reikä mistä öljy on päässy läpi näkyy tossa kuvassa. Semmosta kovaa karstaa oli täynnä muuten, eiköhän se siitä noi öljynpaine ongelmat johtunu. Joku sitä jo siellä treffeillä saunassa epäilikin :)

Re: ZJ 5.2 öljynpaineongelma

Lähetetty: 03.08.2015. 21:13
Kirjoittaja JAMANT
Toivotaan, että pumpulla ja pesulla korjaantuu!! Anna sitten raporttia....

Re: ZJ 5.2 öljynpaineongelma

Lähetetty: 07.08.2015. 23:04
Kirjoittaja Siffo2
Hyvin on tähän asti pysynyt kasassa, viimeisen viikon aikana varmaan 200-300 kilsaa tullu huristeltua pitkin pääkaupunkiseutua. Kunnes jotain taas hajoaa... :twisted:

terv. "Siffon vaimo"

Re: ZJ 5.2 öljynpaineongelma

Lähetetty: 16.08.2015. 14:05
Kirjoittaja rane58
Siffo2 kirjoitti:Hyvin on tähän asti pysynyt kasassa, viimeisen viikon aikana varmaan 200-300 kilsaa tullu huristeltua pitkin pääkaupunkiseutua. Kunnes jotain taas hajoaa... :twisted:

terv. "Siffon vaimo"
Duoda, duoda ei pidä olla pessimisdi vaan onanisdi...! :mrgreen:
-Kuten aikoinaan vanha Jääkäri ja Everstiluutnantti Pärmi sotilaitaan huonolla Suomenkielellään ohjeisti, kuulemma....? :wink:

Re: ZJ 5.2 öljynpaineongelma

Lähetetty: 30.08.2015. 20:56
Kirjoittaja siffo
No nyt uskaltaa jo julistaa että kyllä se korjaantui tuolla sihdin putsauksella ja pumpun vaihdolla.
Melkein 2000 km nyt ajeltu ja panssarioffi ilman ongelmia.
Ainiin, yksi tyhmä kysymys olisi vielä: Olen aina tähän mennessä vaihtanut öljyt lämpimänä ja suodatinta irroittaessa sieltä on valunut aina jonkun verran öljyä ulos, mutta kun tein tuon remontin niin auto oli seissyt jonkin aikaa paikallaan ja suodattimen irroituksesta ei valunut tippaakaan öljyä ulos, vaan se suodatin oli lähes tyhjä. Eli valuuko se suodatin normaalisti tyhjäksi jos auto seisoo jonkun aikaa käymättä? Mietin että olisi aika pajon siistimpi homma vaihtaa öljyt tulevaisuudessa niin että antaa sen tyhjentyä ensin :)

Re: ZJ 5.2 öljynpaineongelma

Lähetetty: 04.09.2015. 10:40
Kirjoittaja ImacInnes
Terve hienoa että V8 toimii ja Jeeppi liikkuu.

Yleensä aina auto on juuri ollut ajossa kun ruvetaan öljyjä vaihtamaan niin sitähän sieltä sitten valuu pitkän aikaa eikä kellään ole juuri aikaa seisottaa jotta valuminen lakkaisi.

Ei sillä ole väliä kummin teet, pääasia on että vaihdat öljyt säännöllisesti.

Käydessä öljyhän kiertää automaatissa ja toivottavasti voitelee kaikki paikat ja kun auto seisoo niin maan vetovoimahan kaiken vetää alas öljypohjaan mitkä valumaan pytyvät.

Siitimpäähän tuo vaihto on jos autoa kerkiää seisottamaan ensin.

t. Ismo Ämmä

Re: ZJ 5.2 öljynpaineongelma

Lähetetty: 04.09.2015. 17:05
Kirjoittaja WinChester
Tämäpäs oli mielenkiintoinen keskustelu, kun ö-p-ongelmia olen itsekin tutkinut. Mittari näytti kone sammuksissa heiluvaa painetta ja käynnissä hieman korkeampaa heiluvaa painetta. Kaiken järjen vastaisesti oli sitten anturivika (eli pihille halpa korjattava), kun olisi voinut olla vika tietokoneessakin. Tuli rakennettua mekaaninen mittari hajonneesta rengaspainemittarista, jolla saattoi varmistaa, että kone ainakin saa oikeaa painetta.

---

Näin insinöörilogiikalla paineen lasku vasta kovilla kierroksilla kuumana johtuu likaisesta sihdistä, joka ei laske riittävästi öljyä läpi imupuolelta kuin pienillä kierroksilla. Rajoitinventtiilin tarkoitus puolestaan on rajoittaa painetta nousemasta tietyn tason yli ja voisi selittää paineen laskun kierroksilla vain ollessaan viallinen (esim. jumittaa mitä tämä ei tehnyt). Sikäli olisi voinut budjettimielessä kokeilla pelkkää sihdin puhdistusta, mutta eihän se uusi pumppu huono vaihtoehto ole vanhaan koneeseen. Plastigagella olisi voinut mitata laakerivälykset. Mulla ne oli juuri hyväksyttävällä puolella, joten kun paineet siitä huolimatta oli todella hyvät olisi pienillä hylkyvälyksilläkin voinut huoletta laittaa vanhat laakerit ja pumpun ilman mitään ongelmia.

Re: ZJ 5.2 öljynpaineongelma

Lähetetty: 11.08.2017. 18:46
Kirjoittaja siffo
Kappas, tästä remontista onkin vasta vajaa pari vuotta aikaa.
JAMANT kirjoitti:Jos onnistut takastefan vaihdossa, vaihda se, voi se sen jälkeenkin vuotaa, jos et onnistu... Kumpi harmittaa enemmän, et vaihda ja vuotaa tai vaihdat ja vuotaa? :? :?
Tein sitten molemmat :) Jätin sen stefan tosiaan viimeksi vaihtamatta, mutta kyllähän se aika paljon tosta koneen ja laatikon vällistä on tiputellut, niin tänäkesänä kun suoritin vähän isompaa huoltoa kun 300tkm tulee mittariin tuli taas purettua öljypohja pois ja stefakin vaihdettua. Kunhan kaiken sai purettua taas tieltä itse stefan vaihto oli yllättävän helppoa, kuvittelin että sen pois ja takaisin saaminen olisi ollut paljon hankalampaa nettijuttujen perusteella... Saas nyt nähdä loppuiko vuotaminen vai ei.