5.2 ZJ -96, tyhjäkäynnin korjausta
Lähetetty: 29.07.2015. 13:28
Tuli Jeeppiin ongelmaa kesken metsäreissun, rupesi kuulumaan iso imuääni ilmanputsarista ja kone hyytyi lopulta sammuksiin. Seuraavaksi googlen ihmeellisen maailmaan ja hoitotoimenpiteinä seuraavaa:
1. Plenumtiivisteen ja -levyn vaihto.
- Ei auttanut. Tiiviste oli kuitenkin mennyt, joten vaihto paikallaan.
2. Tulpat ja johdot vaihtoon, kun kone oli auki.
- Ei vaikutusta.
3. IAC venttiilin putsaus.
- Piti ostaa uusi, vanha oli kahtena osana.
- Pikkuisen hiljeni imuääni. Tätä kauttahan se alunperin alkoi imemään sitä ilmaa niin kovasti, että suhina kävi.
4. PCV venttiilin ja letkun vaihto
- Vanha ihan kaput ja samalla huomasi, että letkukin halki.
- Imuääni hiljeni entisestään, tyhjäkäynti edelleen hukassa.
5. Polttoainesuodattimen vaihto
- Ei vaikutusta mihinkään
6. MAP-anturin viereinen letku irti ja sehän oli halki.
- Uusi letku ja nyt rupesi kone käymään kylmänä hyvin. Lämpimänä tyhjäkäynti hukassa. Imuäänet tässä vaiheessa hävinneet.
7. Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi ja intake manifold anturi vaihtoon.
- pikkuisen parani myös lämpimänä käyminen, mutta vain satunnaisesti.
8. O2 anturin vaihto.
- Nyt käy hyvin, ei enää tyhjäkäyntiongelmaa lämpimälläkään koneella. Samalla bensan kulutus pieneni parilla litralla.
Letkujen, pcv:n ja lamda-anturin vaihdolla olisi luultavasti tullut ajokuntoon nopeiten, mutta jossain vaiheessa olisi kuitenkin ollut pakko vaihtaa plenum ja IAC.
1. Plenumtiivisteen ja -levyn vaihto.
- Ei auttanut. Tiiviste oli kuitenkin mennyt, joten vaihto paikallaan.
2. Tulpat ja johdot vaihtoon, kun kone oli auki.
- Ei vaikutusta.
3. IAC venttiilin putsaus.
- Piti ostaa uusi, vanha oli kahtena osana.
- Pikkuisen hiljeni imuääni. Tätä kauttahan se alunperin alkoi imemään sitä ilmaa niin kovasti, että suhina kävi.
4. PCV venttiilin ja letkun vaihto
- Vanha ihan kaput ja samalla huomasi, että letkukin halki.
- Imuääni hiljeni entisestään, tyhjäkäynti edelleen hukassa.
5. Polttoainesuodattimen vaihto
- Ei vaikutusta mihinkään
6. MAP-anturin viereinen letku irti ja sehän oli halki.
- Uusi letku ja nyt rupesi kone käymään kylmänä hyvin. Lämpimänä tyhjäkäynti hukassa. Imuäänet tässä vaiheessa hävinneet.
7. Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi ja intake manifold anturi vaihtoon.
- pikkuisen parani myös lämpimänä käyminen, mutta vain satunnaisesti.
8. O2 anturin vaihto.
- Nyt käy hyvin, ei enää tyhjäkäyntiongelmaa lämpimälläkään koneella. Samalla bensan kulutus pieneni parilla litralla.
Letkujen, pcv:n ja lamda-anturin vaihdolla olisi luultavasti tullut ajokuntoon nopeiten, mutta jossain vaiheessa olisi kuitenkin ollut pakko vaihtaa plenum ja IAC.