Commanderin koneen ääntely

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
brohu
Viestit: 70
Liittynyt: 18.05.2013. 18:45
Paikkakunta:

Commanderin koneen ääntely

Viesti Kirjoittaja brohu » 30.09.2015. 18:06

Commanderi 2006 CRD 3.0 koneen käyntiääni muuttuut raaemmaksi eli ajettaessa noin 80km/h kevyesti kaasutettaessa moottorin käyntiääni voimistuu. Jos kaasua hellää aivan lievästi niin ääni katoaa. Liikkeelle lähdettäessä mitään erikoista ei kuulu kunnes vauhti kasvaa 80km/km tienoille, jolloin resonanssiääni ilmaantuu ja katoaa noin 100km/h jälkeen. Ääntä ei kuulu paikallaa ollessa kierroksia nostettaessa. Äänen esiintuminen ei myöskää muutu, jos ajaa käsivalineisesti vaihteistoa eli kuuluu aina samalla nopeudella kaasutettaessa. Jotenkin arvailisin äänen tulevan turbosta. Ääni ei ole vihellystä vaan enämmän rohisevaaujellusta. Ääni pysyy samallaisena, jos ajaa tasakaasulla. Kaasun vähäinen nostaminen saa sen loppumaan ja kevyt tai voimakkaampi kaasun painaminen voimistaa ääntä. Koneella on ajettu noin 240 000km säänöllisin huolloin.

Olisiko kenelläkään heittää valistunutta arvausta mistä äänen lähdettä kannattaisi alkaa paikallistamaan?

brohu
Viestit: 70
Liittynyt: 18.05.2013. 18:45
Paikkakunta:

Re: Commanderin koneen ääntely

Viesti Kirjoittaja brohu » 30.09.2015. 19:54

Tarkemmin tuota äänen lähdettä pohdiskelin ja alkoi epäilyttää tuleeko se sittenkin etupään vetopyörästöstä. Ääni muistuttaa vetopyörästön ujellusta ja se ei riipu kierroksista tai laatikon vaihteesta vaan ainoastaan nopeudesta. Ujellus tosiaankin kuuluu vain noin 80km/h tienoilla ja voimistuu aina vähänkin vedätettäessä. Ääni ei kuulu kunnolla pelkääjän paikalle vaan kuskin paikalle sattuu joku resonanssi huippu.

J.S
Viestit: 14
Liittynyt: 21.06.2014. 17:26
Paikkakunta:

Re: Commanderin koneen ääntely

Viesti Kirjoittaja J.S » 30.09.2015. 21:43

Veikkaan etukardaanin takimmaista niveltä, vastaavia ääniä piti omassa,(grand cherokee) lisäksi ujelsi kohtalaisesti juuri vedättäessä, ja 70-90 nopeudessa ääni oli kovimmillaan. 110 kun oli lasissa ääni vaimeni todella paljon.

Tuo rohina kuulosti minustakin välillä kuuluvan moottorin puolelta, epäilin myös etu/takaperän taikka jakiksen laakerivikaa.. Välystä ei tuossa nivelessä tuntunut juuri olevan, suojakumi oli säpäleinä ja vettä sekä hiekkaa päässyt mukaan jauhamaan. Nyt tuntuu kuin uudella ajaisi, on se verran hiljaista kyytiä :D
wh 3.0 crd -07

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Commanderin koneen ääntely

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 30.09.2015. 22:08

Ääni CV-nivelelle myös, löytyy varastosta...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

brohu
Viestit: 70
Liittynyt: 18.05.2013. 18:45
Paikkakunta:

Re: Commanderin koneen ääntely

Viesti Kirjoittaja brohu » 01.10.2015. 20:04

Vika saattaa hyvinkin olla tuossa kardaanin nivelessä. Olen ollut tuntenevani pidemmän aikaa hienoista värinää nopeuden ollessa tuossa noin 80km/h. Täytyy varmaan ryömiä auton alle.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Commanderin koneen ääntely

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 01.10.2015. 20:12

Pahin mitä mulle on tullut vastaan, 42.000 km mittarissa ja kumi ehjä, mutta nivel rikki, uusi nivel ja ei ääniä....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

CRD 3.0
Viestit: 43
Liittynyt: 08.05.2011. 22:00
Paikkakunta:

Re: Commanderin koneen ääntely

Viesti Kirjoittaja CRD 3.0 » 01.10.2015. 22:49

Jokos oot vaihtanut etupyörien laakerit?

brohu
Viestit: 70
Liittynyt: 18.05.2013. 18:45
Paikkakunta:

Re: Commanderin koneen ääntely

Viesti Kirjoittaja brohu » 02.10.2015. 22:10

Ääni ei muutu kaarteissa, joten tuskin vika löytyy pyöränlaakerista. Se on todennäköisesti voimansiirrossa ja vielä sellaisessa paikassa, jonka kierrokset ovat ainasamalla tasolla tietyllä nopeudella. Esim. vetopyörästöt, kardaanit, tukilaakerit ym. Tuo etukardaanin taaempi nivet vaikuttaa hyvltä selitykseltä tai ainakin kohtuuhintaiselta korjauskohteelta. :D

brohu
Viestit: 70
Liittynyt: 18.05.2013. 18:45
Paikkakunta:

Re: Commanderin koneen ääntely

Viesti Kirjoittaja brohu » 15.03.2016. 17:42

Äänen lähde oli tosiaankin tuo etukardaanin takimmainen nivel. Suojakumi oli rikki.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Commanderin koneen ääntely

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 15.03.2016. 17:49

brohu kirjoitti:Äänen lähde oli tosiaankin tuo etukardaanin takimmainen nivel. Suojakumi oli rikki.
Sullekko semmoisen tänään lähetin??
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus