Moottorin lämmöt

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Machist » 30.12.2015. 19:42

Nyt ei jostain syystä nouse moottorin lämmöt normaaliin??
Kesällä vaihdettu syyläri, termostaatti (adler-teile 90c) ja vesipumppu.

plussakelillä lämmöt ok mutta tänään -5 ja puoleenväliin noin nousee.
Aloin ihmetellä kun hyttiin ei tule kunnolla lämmintä ja kävin kokeilemassa letkutkin, eli yläletku haalea ja syyläri ihan kylmä, vakka ajoin 35km??
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 30.12.2015. 19:59

Termarivika, ehkä...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Machist » 30.12.2015. 20:52

Sitä vähän mietin itekki.. voi kele mitä tuuria mulla on taas :evil:
Saako sitä termaria vaihettua ilman suurempaa purkamista?

Flekti ja suojus varmaan täytyy ottaa tieltä pois?

Sillon ku laitoin tuon uuden, niin oli syylärit ja kaikki tieltä pois..
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 30.12.2015. 21:03

Pitäis onnistuu ihan purkamatta muuta kuin se ylävesiletku ja lämppärinletku ja lämpöanturin piuha ja kaksi ruuvia kopasta ja koppa pois... Mulla on sama edessä Comanchessa, mutta siinä on vähän enemmän tilaa....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Machist » 30.12.2015. 21:33

Löytyykö Jamantilta tuota lämppärin letkua hyllystä? + termostaattikopan tiivistettä?
Entäs termaria jos eivät takuuseen laita uutta sieltä mistä edellisen ostin.

On hieman se lämppärin kennolle lähtevä letku turvonnut liitoksen juuresta, kun viimeksi remonttia tehdessä se piti "ripinää" kun irrotin. Taisi ne kudokset murentua kumin sisältä? varmaan hajoaa seuraavaan irroitukseen..
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 30.12.2015. 22:18

Machist kirjoitti:Löytyykö Jamantilta tuota lämppärin letkua hyllystä? + termostaattikopan tiivistettä?
Entäs termaria jos eivät takuuseen laita uutta sieltä mistä edellisen ostin.

On hieman se lämppärin kennolle lähtevä letku turvonnut liitoksen juuresta, kun viimeksi remonttia tehdessä se piti "ripinää" kun irrotin. Taisi ne kudokset murentua kumin sisältä? varmaan hajoaa seuraavaan irroitukseen..
Termari löytyy: http://www.jamant.fi/termostaatti-xjmjy ... p-536.html ja tiiviste: http://www.jamant.fi/tiiviste-xjmjyjtjz ... p-539.html , mutta sitä lämmityslaitteenletkua ei oo, kun se täytyy tehdä metritavarasta tai jos oikeasti haluaa muotoillun niin merkkiorganisaatiosta, mutta veikkaan että ei oo enää saatavilla sitäkään....
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Machist » 31.12.2015. 7:08

OK. Taittuuko se metritavara nätisti, että ei lysmälle mene? Onkos sulla sitä hyllys ja paljonko tekis nuo kaksi pätkää?

Mikäs ero on 94-96 mallilla verrattuna 97:aan?

http://www.crownautomotive.net/product/55036145.html
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 31.12.2015. 10:50

Machist kirjoitti:OK. Taittuuko se metritavara nätisti, että ei lysmälle mene? Onkos sulla sitä hyllys ja paljonko tekis nuo kaksi pätkää?

Mikäs ero on 94-96 mallilla verrattuna 97:aan?
Ei taitu nätisti, joutuu vetämään eri reittiä.

En nyt muista mitä eroa noissa olis. Vuosimallitietoihin ei voi 100% luottaa...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Machist » 01.01.2016. 12:29

No täytyy yrittää huomenna varaosaliikkestä löytää sopivaa letkua ja viritellä.
Nyt kun oli aamulla lohkolämmittimessä näyttää neste kiertävän kennolle päin kun kuura suli letkuista.
Eli termari on jatkuvasti auki?

Tähän se mittari jää kun on "lämmin" kone

Kuva
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja rane58 » 02.01.2016. 0:18

JAMANT aikoinaan vaihtoi syylärin niin ei munkaan Jeepissä juurikaan nouse lämmöt tuota neljännestä korkeammalle, silti puhkuu lämpöä kabiiniin. Siinä on se ameriikan lämpöasteikko... 8)
-Olikos joissain vesiletkuissa semmoinen metallinen jousenomainen kierre sisällä, esti letkun sisään päin lyttäytymisen esim. alipaineessa....? :oops:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Machist » 02.01.2016. 7:58

rane58 kirjoitti:JAMANT aikoinaan vaihtoi syylärin niin ei munkaan Jeepissä juurikaan nouse lämmöt tuota neljännestä korkeammalle, silti puhkuu lämpöä kabiiniin. Siinä on se ameriikan lämpöasteikko... 8)
-Olikos joissain vesiletkuissa semmoinen metallinen jousenomainen kierre sisällä, esti letkun sisään päin lyttäytymisen esim. alipaineessa....? :oops:
Alavesiletkussa on se jousi.
Normaalisti nousee 90 lämmöt, mutta nyt kun pakkasta jää tuohon. Letkut ei ole kuumat kun kärsii paljain käsin kosketella.
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Timo L » 02.01.2016. 8:23

Kyllä lämpöjen pitäisi nousta 90-100°C välille, siihen nuo koneet on suunniteltu käymään ja toimimaan oikein. Jos tämän auton mittariin on yhtään luottaminen ja kone käy tuolla 70°C huitamilla, niin (jos en aivan väärin muista) se on siinä kintailla että PCM ymmärtää koneen olevan riittävän lämmin käyttämään closed- loop moodia että pysyy kulutus ja päästöt aisoissa.

Veikkaisin myös että termari on jumittunut auki, tuskin noin viileä olisi muuten.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
rane58
Viestit: 1261
Liittynyt: 24.08.2011. 23:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja rane58 » 03.01.2016. 1:23

Eikös Jeepeissä ollut koneessa lämpöongelmia, kannen tms. tiivisteiden palamisia...? :oops:
-Onko nyt niin että minulla(-kin) on Jeepissä termari tai PCM rikki..? :(

Ps. "PCM ymmärtää koneen olevan riittävän lämmin käyttämään closed- loop moodia että pysyy kulutus ja päästöt aisoissa." -Olisihan kulutus- ja päästöt pienemmät, ehehh...? :mrgreen:
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.
Kuva
Jeep Grand Cherokee 4L vm-95
Oldsmobile 98 Luxury Sedan 425cid vm-66
Honda CB 750 F2 Seven Fifty vm-98
Myydään https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912

siffo
Viestit: 171
Liittynyt: 14.09.2009. 11:03
Paikkakunta: Sipoo

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja siffo » 03.01.2016. 12:37

Katso avainta kääntelemällä vikakoodit. Pitäisi tulla koodi 17 jos moottori ei lämpene tarpeeksi nopeasti. Minulla ainakin tuli kun aikoinaan oli termari rikki. Jos koodia ei ole ja tuntuu että lämpenee normaalisti niin saattaisi olla että se mittariston lämpöanturi vaan näyttää väärin.

Avatar
Machist
Viestit: 453
Liittynyt: 30.05.2015. 21:27
Paikkakunta: Juuka

Re: Moottorin lämmöt

Viesti Kirjoittaja Machist » 03.01.2016. 16:32

siffo kirjoitti:Katso avainta kääntelemällä vikakoodit. Pitäisi tulla koodi 17 jos moottori ei lämpene tarpeeksi nopeasti. Minulla ainakin tuli kun aikoinaan oli termari rikki. Jos koodia ei ole ja tuntuu että lämpenee normaalisti niin saattaisi olla että se mittariston lämpöanturi vaan näyttää väärin.
Mites se avainta kääntelemällä tapahtuu?
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 -97 (ZJ)

Kirjoita vastaus