WJ 4.7 moottorihäiriöt
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 18.02.2016. 23:20
- Paikkakunta: Aura
WJ 4.7 moottorihäiriöt
Moottori toimii normaalisti, satunnaisesti käynti huononee, moottori alkaa ravistamaan, käynti saattaa palautua lyhyen ajan kuluttua mutta moottorin vikavalo syttyy ja OBD:stä löytyy vikakoodit O2 sensor circuit high voltage Bank 1 sensor 1, O2 sensor circuit high voltage Bank 2 sensor 1, O2 sensor circuit high voltage Bank 1 sensor 2 sekä O2 sensor circuit high voltage Bank 2 sensor 2.
Auton minulle tullessa kaikki 4 Lambda anturia oli jatkettu liittimin, nuo 1 ja 2 bankin ykköset eli ylimmät olivat jatkettu normi sinisillä abiko liittimillä. Vaihdoin molemmat ylimmäiset Lambdat uusiin. Samalla vaihdoin kaikki sytytystulpat uusiin.
Tämän lisäksi tulee jokaiselta Lambdalta virhe 02 heater circuit, Mittasin auton johtosarjan O2 liittimistä lämmitysvastukselle tulevan jännitteen 1.54-1.72v kun virta kytketään päälle. Maadoitukset olivat kunnossa.
Ja vielä se että moottori ei nosta kierroksia yli 4200, tuntuu kuin rajoitin menisi päälle.
Mistähän näitä vikoja lähtisi purkamaan
Auton minulle tullessa kaikki 4 Lambda anturia oli jatkettu liittimin, nuo 1 ja 2 bankin ykköset eli ylimmät olivat jatkettu normi sinisillä abiko liittimillä. Vaihdoin molemmat ylimmäiset Lambdat uusiin. Samalla vaihdoin kaikki sytytystulpat uusiin.
Tämän lisäksi tulee jokaiselta Lambdalta virhe 02 heater circuit, Mittasin auton johtosarjan O2 liittimistä lämmitysvastukselle tulevan jännitteen 1.54-1.72v kun virta kytketään päälle. Maadoitukset olivat kunnossa.
Ja vielä se että moottori ei nosta kierroksia yli 4200, tuntuu kuin rajoitin menisi päälle.
Mistähän näitä vikoja lähtisi purkamaan
Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt
Tutkia pitäis. Mulla samanlaisilla vioilla varustettu (paitsi tuo kierrosten rajoitus) just luovutuskunnossa. Neljä kuukautta etsitty uusia osia, nyt kunnossa, ajoin kaksi viikoa, noin 200 km ja vikavalo pysyy poissa (toimii kyllä)...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
- Viestit: 148
- Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
- Paikkakunta:
Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt
Jenkkifoorumeilla oli joskus purnausta tarvike O2 antureista että eivät olisi toimineet hyvin WJ:ssä. Itsellä kyllä ihan mätänetin tarvikeanturit toimi ok joten taitaa olla jonkinsortin arpapeliä miten milloinkin. Tarvikeanturien kanssa ljatkoliitokset ajan kanssa hapertuu joten en ainakaan itse enää mallia jatko käytä.
Mulla teki epäsäännöllistä käyntiä yhdistelmä vialliset o2 ja MAP anturi, tuosta jälkimmäisestä oli kylläkin sitten vikakoodikin.
Outoa on että kaikki neljä herjaa, voi olla ihan jotain muutakin kuin anturivikaa. Lähtisin kuitenkin o2 anturi kerrallaan kokeilemaan vaikuttaako mitenkään.
Mulla teki epäsäännöllistä käyntiä yhdistelmä vialliset o2 ja MAP anturi, tuosta jälkimmäisestä oli kylläkin sitten vikakoodikin.
Outoa on että kaikki neljä herjaa, voi olla ihan jotain muutakin kuin anturivikaa. Lähtisin kuitenkin o2 anturi kerrallaan kokeilemaan vaikuttaako mitenkään.
Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt
Itsellä on muutamassakin autossa tullut erinäköisiä ongelmia niin tarvikelambdojen kuin erinäisin jatketuin liitoksin olevilla lambdoilla. Viimeksi ZJ:ssä tuossa joskus syksyllä. Olen todennut niiden sählinkien jälkeen, etten enää osta mihinkään autoon muuta kuin alkuperäisiä lambdoja. ZJ:ssä ne on NTK:t, WJ:stä en tiedä..
Minulla ZJ:ssä OBD-II lukija antoi täsmälleen samat virheilmoitukset kun lambdat pätki (tosin vain puolet niistä, ZJ:ssä vain kaksi lambdaa). Myös oireet oli hyvinkin vastaavat, eli kone välillä toimi ja joskus alkoi pätkiä. Lopulta ongelma oli niin paha että auto meinasi jäädä kadunvarteen. Jos sinulla tuo ongelma on päällä vain kun kone lämpenee tarpeeksi, ja lähinnä tasakaasulla/ kevyellä kuormalla ajaessa niin tod.näk. lambdoissa se vika on. Kylmänähän PCM ei huomioi lambdan arvoja, samoin tietyissä koneen kuormitustilanteissa lambda- arvot yleensä jätetään huomioimatta.
Minulla ZJ:ssä OBD-II lukija antoi täsmälleen samat virheilmoitukset kun lambdat pätki (tosin vain puolet niistä, ZJ:ssä vain kaksi lambdaa). Myös oireet oli hyvinkin vastaavat, eli kone välillä toimi ja joskus alkoi pätkiä. Lopulta ongelma oli niin paha että auto meinasi jäädä kadunvarteen. Jos sinulla tuo ongelma on päällä vain kun kone lämpenee tarpeeksi, ja lähinnä tasakaasulla/ kevyellä kuormalla ajaessa niin tod.näk. lambdoissa se vika on. Kylmänähän PCM ei huomioi lambdan arvoja, samoin tietyissä koneen kuormitustilanteissa lambda- arvot yleensä jätetään huomioimatta.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 18.02.2016. 23:20
- Paikkakunta: Aura
Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt
Mikä siinä Jamant oli vikana
Nuo ruiskun sähköliittimet olivat huonossa kunnossa joten uusiin kaikki 8 jos vaikka olisi ollut huono kontakti niissä.
Kun otin auton pajalta ulos niin pukkasi 2 koodia O2 sensor heater circuit 1/2 ja 2/2 mutta moottorihäiriövalo ei syttynyt. Koodien nollaus ja 40km koeajo ja kaikki tuntui toimivan suht ok
Tänään aamulla ulkoa käynnistettäessä samat viat mutta nyt syttyi myös häiriövalo, tämän lisäksi ilmestyi P0172 system too rich bank 1., nollasin nämä ja lähdin uudelle koeajolenkille, kaikki toimi eikä vikakoodeja ilmestynyt kunnes olin ajanut n.35 km niin ensin tuli
P0340 camshaft position sensor "A" circuit
Meni hetki ja
P0305 cylinder 5 misfire dectected
Auto seisoi hetken nollasin koodit ja ajoin kotiin ja pihassa katsoin vikakoodit ja löytyi seuraavaa
P0132 O2 sensor circuit high voltage 1/1
P0300 random/multiply cylinder misfire
P0303 cylinder 3 misfire
P0138 O2 sensor circuit high voltage 1/2
P0158 O2 sensor circuit high voltage 2/2
P0305 cylinder 5 misfire dectected
P0307 cylinder 7 misfire dectected
Nuo 1/1 ja 1/2 Lambdat on vaihdettu uusiin Jeepin liittimillä oleviin (USP parts) ja nuo takimmaiset ovat vielä ne vanhat, liittimin jatketut (näissä on kutistesukka puristusliittimet).
Nyt tuo nokka-akselin asennon tunnistin on kait tullut tiensä päähän, voiko tällä ja O2 anturivialla olla mitään syy yhteyttä?

Nuo ruiskun sähköliittimet olivat huonossa kunnossa joten uusiin kaikki 8 jos vaikka olisi ollut huono kontakti niissä.
Kun otin auton pajalta ulos niin pukkasi 2 koodia O2 sensor heater circuit 1/2 ja 2/2 mutta moottorihäiriövalo ei syttynyt. Koodien nollaus ja 40km koeajo ja kaikki tuntui toimivan suht ok
Tänään aamulla ulkoa käynnistettäessä samat viat mutta nyt syttyi myös häiriövalo, tämän lisäksi ilmestyi P0172 system too rich bank 1., nollasin nämä ja lähdin uudelle koeajolenkille, kaikki toimi eikä vikakoodeja ilmestynyt kunnes olin ajanut n.35 km niin ensin tuli
P0340 camshaft position sensor "A" circuit
Meni hetki ja
P0305 cylinder 5 misfire dectected
Auto seisoi hetken nollasin koodit ja ajoin kotiin ja pihassa katsoin vikakoodit ja löytyi seuraavaa
P0132 O2 sensor circuit high voltage 1/1
P0300 random/multiply cylinder misfire
P0303 cylinder 3 misfire
P0138 O2 sensor circuit high voltage 1/2
P0158 O2 sensor circuit high voltage 2/2
P0305 cylinder 5 misfire dectected
P0307 cylinder 7 misfire dectected
Nuo 1/1 ja 1/2 Lambdat on vaihdettu uusiin Jeepin liittimillä oleviin (USP parts) ja nuo takimmaiset ovat vielä ne vanhat, liittimin jatketut (näissä on kutistesukka puristusliittimet).
Nyt tuo nokka-akselin asennon tunnistin on kait tullut tiensä päähän, voiko tällä ja O2 anturivialla olla mitään syy yhteyttä?
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Johan August, muokattu yhteensä 8 kertaa
Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt
Yksinkertaisesti: ECM-vika... Tosin siihen vaihdettiin muutakin ensin, mutta tuon vaihdon jälkeen ajoin sillä kaksi viikkoa, ei vikakoodeja...Johan August kirjoitti:Mikä siinä Jamant oli vikana![]()
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 18.02.2016. 23:20
- Paikkakunta: Aura
Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt
Jos se menee tuohon EMC:n vaihtoon niin onnistuuko sen "uuden" ohjelmointi sulla?JAMANT kirjoitti:Yksinkertaisesti: ECM-vika... Tosin siihen vaihdettiin muutakin ensin, mutta tuon vaihdon jälkeen ajoin sillä kaksi viikkoa, ei vikakoodeja...
Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt
Periaatteessa onnistuu, jos saadaan PIN-koodi merkkiorganisaatiosta, aina ei saa tai samalla rahalla minkä se maksaa ajaa sen auton niille ohjelmoitavaksi... Se kun maksaa se koodikin jotain ja ilman koodia ei avainten ohjelmointi onnistu...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 18.02.2016. 23:20
- Paikkakunta: Aura
Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt
Jos tuo ECM menee hankintaan niin mitä vaatimuksia sille on, riittääkö että on sama vuosimalli ja sama moottori?
Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt
Periaatteessa joo, mutta parempi on jos löytyy oikeasti samannumeroinen. Jenkki-versiot ei käy tai sitten pitää muokata johtosarjaa ym, kun jenkki-versioissa on enemmän valvontalaitteita...Johan August kirjoitti:Jos tuo ECM menee hankintaan niin mitä vaatimuksia sille on, riittääkö että on sama vuosimalli ja sama moottori?
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
-
- Viestit: 148
- Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
- Paikkakunta:
Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt
ohessa yksi samantyylinen tarina. Aika mielenkiintoisesti heijastuu eri ongelmat noihin O2 vikakoodeihin.....
http://www.jeepforum.com/forum/f310/wj- ... 2-1871418/
http://www.jeepforum.com/forum/f310/wj- ... 2-1871418/
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 18.02.2016. 23:20
- Paikkakunta: Aura
Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt
Voisiko joku 2000 mallin WJ 4.7:n omistaja katsoa konehuoneen sulakerasiaan.
-Onko sulake 16 paikallaan?
-Onko paikoissa 34 ja 35 releet?
-Mitä lukee sulakerasian "kartassa" näissä kohdissa?
-Onko sulake 16 paikallaan?
-Onko paikoissa 34 ja 35 releet?
-Mitä lukee sulakerasian "kartassa" näissä kohdissa?
-
- Viestit: 148
- Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
- Paikkakunta:
Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt
2000 mallista en tiedä mutta 2002 jenkkituonti 4.7 WJ:ssä:
- sulake 16 (15A) on paikallaan. Kartan mukaan O2 sensor
- paikassa 34 rele. Kartan mukaan Rear O2 sensor
- paikka 35 tyhjä. Kartan mukaan pitää ollakin tyhjä
- sulake 16 (15A) on paikallaan. Kartan mukaan O2 sensor
- paikassa 34 rele. Kartan mukaan Rear O2 sensor
- paikka 35 tyhjä. Kartan mukaan pitää ollakin tyhjä
-
- Viestit: 23
- Liittynyt: 18.02.2016. 23:20
- Paikkakunta: Aura
Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt
Tässä minun 2000 mallissa on kaksi relettä .
34 Rear O2 sensor.
35 Front O2 sensor.
Sulake 16 mainitaan kyllä kartassa: O2 sensor 15A, mutta sulakerasiassa ei ole kontakteja ko sulakkeelle.
Kävin kaikki johdotukset ja liittimet läpi, sekä mittailin vastukset releiden 87 navoilta lambdoille, kaikki näytti olevan ok. Kokoonpanon jälkeen ei lambdojen vikakoodeja ole enää esiintynyt, vika oli ilmeisesti jonkun liittimenn huonossa kontaktissa.
Nyt jokaisen käynnistyksen yhteydessä sekä ajon aikana koodin nollauksen jälkeen tulee vikakoodi P0172 System too rich (Bank 1) Moottorihäiriövaloa tämä ei ainakaan vielä ole sytyttänyt. Tätä pitäisi lähteä selvittämään, olisiko ajatuksia mistä aloittaa?
Yksi asia minkä Torquen kanssa kiinnitin huomiota oli tuon TPS:n arvo, kaasu täysin pohjassa Torque näytti arvoksi 74.9% eikös sen kuuluisi olla 100%?
34 Rear O2 sensor.
35 Front O2 sensor.
Sulake 16 mainitaan kyllä kartassa: O2 sensor 15A, mutta sulakerasiassa ei ole kontakteja ko sulakkeelle.
Kävin kaikki johdotukset ja liittimet läpi, sekä mittailin vastukset releiden 87 navoilta lambdoille, kaikki näytti olevan ok. Kokoonpanon jälkeen ei lambdojen vikakoodeja ole enää esiintynyt, vika oli ilmeisesti jonkun liittimenn huonossa kontaktissa.
Nyt jokaisen käynnistyksen yhteydessä sekä ajon aikana koodin nollauksen jälkeen tulee vikakoodi P0172 System too rich (Bank 1) Moottorihäiriövaloa tämä ei ainakaan vielä ole sytyttänyt. Tätä pitäisi lähteä selvittämään, olisiko ajatuksia mistä aloittaa?
Yksi asia minkä Torquen kanssa kiinnitin huomiota oli tuon TPS:n arvo, kaasu täysin pohjassa Torque näytti arvoksi 74.9% eikös sen kuuluisi olla 100%?
-
- Viestit: 148
- Liittynyt: 11.08.2009. 10:36
- Paikkakunta:
Re: WJ 4.7 moottorihäiriöt
Mulla itsellä ei ole omakohtaista kokemusta tuosta koodista joten alla oleva on enempi arvailua/nettiviisautta kuin tietoa.
Tuo että osa koodeista häipyi liitosten/johtojen yms testailujen myötä voisi vielä viitata siihen että jotain kosketuhäikkää on edelleen. Jeepforumilta löytyi oheinen tapaus jossa tuo sama vikakoodi oli alunperin ja joka loppuviimeksi oli liitinhärö. Selvisi obd mittarilla.
Toisia syitä mitä jenkkifoorumeilla tarjotaan on ilmavuoto jossain (ts anturille tulee liikaa happea jostain), katalysaattorit tukossa (mitanneet infrapunamittarilla lämpötilaeroja jne.)
Ohessa vielä linkki tuohon tapaukseen, postauksista 37 eteenpäin jotain hyödyllistä..
http://www.jeepforum.com/forum/f310/4-7 ... ndex3.html
Nämä siis mun ehdotuksia, onko muilla parempia ideoita tahi tietoa asian tiimoilta?
Well I believe I've tracked down my problem. I fired up the WJ after work with my bluetooth OBD2 dongle connected and set the Torque android app to read all 4 O2 voltage values as well as bank 1&2 fuel trim values.
O2 values read as follows
1x1 0.0v (constant )
2x1 1.0v (open circuit) to ~0.5v(closed circuit)
1x2 1.0-1.2v
2x2 1.0v (constant)
Bank 1 trim ~32%
Bank 2 trim ~0%
This explains why I'm getting my P0171 still after replacing front sensors. I crawled under it in the dark with my CREE flashlight and was going to hose the connector w CRC electronics cleaner
when I spotted a gremlin(See attachment). Should be easy enough to fix. I'm less concerned about the downstream values but maybe I'll find something similar with them tomorrow.
Tuo että osa koodeista häipyi liitosten/johtojen yms testailujen myötä voisi vielä viitata siihen että jotain kosketuhäikkää on edelleen. Jeepforumilta löytyi oheinen tapaus jossa tuo sama vikakoodi oli alunperin ja joka loppuviimeksi oli liitinhärö. Selvisi obd mittarilla.
Toisia syitä mitä jenkkifoorumeilla tarjotaan on ilmavuoto jossain (ts anturille tulee liikaa happea jostain), katalysaattorit tukossa (mitanneet infrapunamittarilla lämpötilaeroja jne.)
Ohessa vielä linkki tuohon tapaukseen, postauksista 37 eteenpäin jotain hyödyllistä..
http://www.jeepforum.com/forum/f310/4-7 ... ndex3.html
Nämä siis mun ehdotuksia, onko muilla parempia ideoita tahi tietoa asian tiimoilta?
Well I believe I've tracked down my problem. I fired up the WJ after work with my bluetooth OBD2 dongle connected and set the Torque android app to read all 4 O2 voltage values as well as bank 1&2 fuel trim values.
O2 values read as follows
1x1 0.0v (constant )
2x1 1.0v (open circuit) to ~0.5v(closed circuit)
1x2 1.0-1.2v
2x2 1.0v (constant)
Bank 1 trim ~32%
Bank 2 trim ~0%
This explains why I'm getting my P0171 still after replacing front sensors. I crawled under it in the dark with my CREE flashlight and was going to hose the connector w CRC electronics cleaner
when I spotted a gremlin(See attachment). Should be easy enough to fix. I'm less concerned about the downstream values but maybe I'll find something similar with them tomorrow.