Sivu 1/1
2.8CRD lastutus ja tehonlisäys
Lähetetty: 12.01.2017. 7:39
Kirjoittaja MSiekkinen
Terve, juttelin kaverin kanssa Tiistaina ja hänellä on samanmoisella tekniikalla tosin Voyager. Hän oli saanut avun lastutuksesta venyvään käynnistykseen.
Ohjelmalla oli muutettu vaadittua moottorin pyörimisnopeutta startatessa jotta älli antaa luvan käynnistyä, sekä tietenkin tehoa oli tullut mukavasti lisää sekä kulutus maltillisemmaksi.
Nyt tuossa omassa Jeepissä on kiinni joku säälittävä kiinanakku jonka ampeerit on 62AH... Käynnistysvirtaa tuosta en ole löytänyt. Mikä on tuohon Jeeppiin oikea akun koko? Tuo on liikkeessä laitettu ns. "uusi akku"...

Re: 2.8CRD lastutus ja tehonlisäys
Lähetetty: 12.01.2017. 9:10
Kirjoittaja kozel
Et maininnu mikä vuosimalli tuo on. Ainakin tuossa 2002 KJ CRD vuosimallissa sai 315x170x190 akun mahtumaan sinne kun leikkasi akkutelineestä moottorin puoleisen päädyn reunan pois. Sai tehokkaampaa akkua paikoilleen ja jäi hyvin vielä tilaa akun ja laturin väliin. Samalla laitoin tukevan maakaapelin akun navasta moottoriin sekä akun plus-navasta vedin kaapelin laturin B+ napaan ni starttaa ihan iloseen.
Muutenkin tuo isompi akku oli ihan tervetullut koska tuo eberin kanssa lämmittäminen vie sähköä.
Re: 2.8CRD lastutus ja tehonlisäys
Lähetetty: 12.01.2017. 18:03
Kirjoittaja MSiekkinen
2003 KJ Jeeppi kyseessä.
Re: 2.8CRD lastutus ja tehonlisäys
Lähetetty: 12.01.2017. 21:35
Kirjoittaja kozel
MSiekkinen kirjoitti:2003 KJ Jeeppi kyseessä.
Pitäs saada samanlaiset tilat akulle siinäkin kuin mitä tuossa omassani. Samalla sahasin omasta ne peltiset kaapelikengät pois ja laitoin valetut tilalle.
Ainoa radikaalimpi juttu on se akkutelineen sahailu. Hyvin tuli starttivirtaa lisää..
Re: 2.8CRD lastutus ja tehonlisäys
Lähetetty: 13.01.2017. 6:02
Kirjoittaja MSiekkinen
Kiitos tiedosta, vielä kun sais tietoon että mikä akun teho eli käynnistysvirta on alkuperäisessä?
Re: 2.8CRD lastutus ja tehonlisäys
Lähetetty: 13.01.2017. 7:25
Kirjoittaja kozel
Kiitos tiedosta, vielä kun sais tietoon että mikä akun teho eli käynnistysvirta on alkuperäisessä?
Eikö tuo lue siinä akussa?
Mun auton rekkarilla koivusen luettelo tarjoaa isoimmillaan
Jännite: 12 V, Akun kapasiteetti: 75 Ah, Kylmäkäynnistysvirta, EN: 630 A, Pituus: 270 mm, Leveys: 173 mm, Korkeus: 222 mm
Itsellä oli aikaisempi akku Euroglobe jonka speksit. Tämä siis modatulla akkutelineellä.
P315xL175xK190 90Ah, 780 A (EN)
Nyt on exideltä Akku jossa muistaakseni 85Ah/800A
Lastutuksen puolesta tuossa on omassa mittatilauksena tehty lastu. Siinä on optimoitu ahtokäyrää joka oli alunperin ihan älytön lastuttajankin mielestä sekä syöttöjä on vähän pidemmälle jatkettu. Varsinaista tehonlisäystä ei ole eikä tuohon starttausnopeuteen ole ollut mitään tarvetta puuttua.
Re: 2.8CRD lastutus ja tehonlisäys
Lähetetty: 13.01.2017. 11:25
Kirjoittaja MSiekkinen
Ok.... Eli omaan on laitettu joku alitehoinen 62ah
Jos alkuperäinen ollut 75ah
Pitää murjoa tehokkaampi akku näin alkuun ja miettiä tuo lastutushomma
Re: 2.8CRD lastutus ja tehonlisäys
Lähetetty: 13.01.2017. 13:57
Kirjoittaja kozel
MSiekkinen kirjoitti:Ok.... Eli omaan on laitettu joku alitehoinen 62ah
Jos alkuperäinen ollut 75ah
En sano et tuo alkuperäinen on ollu 75A Joku jossa oli alkuperäisen tarrat niin oli isompikin. Tuo 75Ah on isoin mitä koivusen luettelo tarjosi siihen.
Eikai sillä merkitystä ole minkä kokoinen akku siellä on nyt vaan että isompaa saisi olla. Starttaamiseenkin vaikuttaa enemmän se akun starttivirta kuin tuo kapasiteetti. Liekkö sitten miten vanha tuo sun akkus.
Re: 2.8CRD lastutus ja tehonlisäys
Lähetetty: 26.01.2017. 8:32
Kirjoittaja Hunter
Itsellä oli aikoinaan Race Chipsin boxi 2,5 crd KJ. Toimi ihan hyvin ja varsin selvä positiivinen ero oli kylmäkäynnistyvyyteen. Ilman boxia hörskötti kaikella lailla ja boxin kanssa hörähti siististi tulille. Vääntö lisääntyi myös huomattavasti. Savutusarvotkin pieneni ihan olemattomiin myös, joten itsellä siitä boxista pelkkää positiivista kerrottavaa.