Grand Cherokeen 4,7 -01 kone käy vajakisti
Lähetetty: 12.09.2018. 15:55
Tämä on jonkinlaista jatkumoa matkamittarin sekoilulle, joka siis alkoi toissapäivänä. Saman päivän iltana kävin autoa kokeilemassa eikä mitään ongelmaa missään. Eilisaamuna, kun käynnistin auton, niin käynti oli luvattoman huonoa; en tiedä montako pyttyä oli pelistä pois, mutta montaa ei ainakaan ollut mukana. Niin ja matkamittarin valo vilkkui hornamaisesti ja kässärivalokin oli pelissä mukana. Hieman lisää kaasua niin auto sammahti.
No niin. Sytkää ja ruiskutusta lukeva koodinlukija (Jeep-Chrysler) kiinni ja tutkimaan. Hetken kuluttua lukija ilmoitti, että vikoja ei ole. Koodinlukijaa paremmin tiesin itse, että kyllä vain on. Ensiapuna päätin vaihtaa tulpat, koska ne olivat tallin hyllyllä jo viime kesästä odottaneet. Kun tulpat oli vaihdettu, käynnistin auton, mutta en suuremmin pettynyt, kun totesin, että tulos oli täysin sama - kahdeksasta mukista ehkä kolme oli mukana tai siltä se kuulosti. Sen sijaan mittarivalo vilkkui epänormaalin kirkkaana, vaikka toissapäivän iltana olin säätänyt sen himmeämmäksi. Ihmeet eivät loppuneet tähän: konehuonetta silmät kierossa pällistellessäni ja käpälöidessäni huomasin, että venakoppien kannet olivat tuskin kädenlämpöisiä (kuinka olisivat voineetkaan olla parin minuutin käynnin jälkeen). Sen sijaan laturi oli aivan tulikuuma, suorastaan hehkuva! Ei muuta kuin jännitemittari akun napoihin kiinni ja kolmijalka loikkimaan siis kone käyntiin. Avuttomalla tyhjäkäynnilläkin jännitemittarin asteikko osoitti yli 16 voltin latausta, kun taas auton oma ampeerimittari oli melkein nollassa.
Nyt herää monta kysymystä; voiko laturin tai sen jännitteensäätimen hajoaminen aiheuttaa noin rajuja käyntihäiriöitä? Voiko olla niin, että laturin laakerit ovat pettäneet, vaikka sitä ennakoivaa rohellusta tai ujellusta ei olekaan korviin kuulunut ja kuumeneminen johtuu siitä? Ovatko laturin ongelmat ja käyntihäiriöt kaksi erillistä vikaa? Minun kodinlukijani, joka siis lukee sytkän ja ruiskutuksen, mukaan autossa ei edelleenkään ole mitään vikaa.
No niin. Sytkää ja ruiskutusta lukeva koodinlukija (Jeep-Chrysler) kiinni ja tutkimaan. Hetken kuluttua lukija ilmoitti, että vikoja ei ole. Koodinlukijaa paremmin tiesin itse, että kyllä vain on. Ensiapuna päätin vaihtaa tulpat, koska ne olivat tallin hyllyllä jo viime kesästä odottaneet. Kun tulpat oli vaihdettu, käynnistin auton, mutta en suuremmin pettynyt, kun totesin, että tulos oli täysin sama - kahdeksasta mukista ehkä kolme oli mukana tai siltä se kuulosti. Sen sijaan mittarivalo vilkkui epänormaalin kirkkaana, vaikka toissapäivän iltana olin säätänyt sen himmeämmäksi. Ihmeet eivät loppuneet tähän: konehuonetta silmät kierossa pällistellessäni ja käpälöidessäni huomasin, että venakoppien kannet olivat tuskin kädenlämpöisiä (kuinka olisivat voineetkaan olla parin minuutin käynnin jälkeen). Sen sijaan laturi oli aivan tulikuuma, suorastaan hehkuva! Ei muuta kuin jännitemittari akun napoihin kiinni ja kolmijalka loikkimaan siis kone käyntiin. Avuttomalla tyhjäkäynnilläkin jännitemittarin asteikko osoitti yli 16 voltin latausta, kun taas auton oma ampeerimittari oli melkein nollassa.
Nyt herää monta kysymystä; voiko laturin tai sen jännitteensäätimen hajoaminen aiheuttaa noin rajuja käyntihäiriöitä? Voiko olla niin, että laturin laakerit ovat pettäneet, vaikka sitä ennakoivaa rohellusta tai ujellusta ei olekaan korviin kuulunut ja kuumeneminen johtuu siitä? Ovatko laturin ongelmat ja käyntihäiriöt kaksi erillistä vikaa? Minun kodinlukijani, joka siis lukee sytkän ja ruiskutuksen, mukaan autossa ei edelleenkään ole mitään vikaa.