Moottorinohjausyksikkö hajalla (XJ)
Lähetetty: 14.03.2019. 18:02
Kyseessä on 88 - vuoden Cherokee XJ, Renix -moottorinohjausjärjestelmällä. Autoon ilmaantui viime syksynä hiljalleen pahenevia käyntihäiriöitä, jotka esiintyivät epäsäännöllisesti kierrosalueen 1500 rpm tienoilla, kuitenkin vasta hetken autolla ajettuani. Lähinnä epätasaista käyntiä ja tökkimistä tasaisella ajolla ja kierroksia hitaasti tiputettaessa. Kiihdyttäessä kone toimi normaalisti ja tehoakin löytyi. Vian pahetessa ampui kaasutellessa putkeen. Ajoituslampulla tarkistettaessa näytti sytytysennakon olevan ilmeisesti myöhäinen. Tulpat, tulpanjohdot, moottorinohjaukseen liittyvät keskeiset anturit tarkistettiin ja uutta virranjakajaakin sovitettiin.
Vika löytyi lopulta moottorinohjausyksiköstä, josta oli muutama komponentti sulanut. Tilasin jenkeistä uuden yksikön ja löin auton tulille. Viikon ajon jälkeen saatoin todeta vian (toistaiseksi) poistuneen. Pistin rotjakkeen kuitenkin vielä seisontaan, sillä vielä itselleni on täysin epäselvää mikä on nämä komponentit voinut sulattaa? En mitenkään haluisi sulattaa uutta yksikköä, mikäli vika autossa vielä piilee.
Jos jollain on ideoita tai kokemuksia niin mielelläni ottaisin neuvoja vastaan. Tämän hetken suunnitelmana on tarkistaa johtosarjat ruiskusuuttimilta ohjausyksikölle, muuta muuten ei ole tietoa mitä voin asialle tehdä.
Pistin erään suht hyvän ohjeen systeemistä tähän liitteeksi. En osannut lisätä kuvaa omasta yksiköstä, mutta liiteen sivulla 9 on kuvattu vastaavat komponentit. Itseltä ovat siis sulaneet 5849-11 -nimiset komponentit ilmeisesti ruiskusuuttimilta 3, 4 ja 5.
https://files.acrobat.com/a/preview/7ca ... 209a4fbef3
Vika löytyi lopulta moottorinohjausyksiköstä, josta oli muutama komponentti sulanut. Tilasin jenkeistä uuden yksikön ja löin auton tulille. Viikon ajon jälkeen saatoin todeta vian (toistaiseksi) poistuneen. Pistin rotjakkeen kuitenkin vielä seisontaan, sillä vielä itselleni on täysin epäselvää mikä on nämä komponentit voinut sulattaa? En mitenkään haluisi sulattaa uutta yksikköä, mikäli vika autossa vielä piilee.
Jos jollain on ideoita tai kokemuksia niin mielelläni ottaisin neuvoja vastaan. Tämän hetken suunnitelmana on tarkistaa johtosarjat ruiskusuuttimilta ohjausyksikölle, muuta muuten ei ole tietoa mitä voin asialle tehdä.
Pistin erään suht hyvän ohjeen systeemistä tähän liitteeksi. En osannut lisätä kuvaa omasta yksiköstä, mutta liiteen sivulla 9 on kuvattu vastaavat komponentit. Itseltä ovat siis sulaneet 5849-11 -nimiset komponentit ilmeisesti ruiskusuuttimilta 3, 4 ja 5.
https://files.acrobat.com/a/preview/7ca ... 209a4fbef3