WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma
WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma
Moi,
Tuli laitettua 2001 Grand Cherokee 4.7 V8. Ei käynnisty ekalla yrityksellä. Toisella lähtee heti. Ihan kuin bensan paine ei riitä? Vika joko bensasuodattimen regulaattorissa vai vuotaako joku suuttimista läpi?
Tuli laitettua 2001 Grand Cherokee 4.7 V8. Ei käynnisty ekalla yrityksellä. Toisella lähtee heti. Ihan kuin bensan paine ei riitä? Vika joko bensasuodattimen regulaattorissa vai vuotaako joku suuttimista läpi?
Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma
Ekaksi uusi regu/suodatin...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma
Bensalinjan takaisku on mun ymmärryksen mukaan bensapumpun yhteydessä -> jos falskaa niin paineet häviää kun auto sammuksissa ja sitten saa sahata. Näin omassakin, ja siihen itseasiassa olen vaihtanut soppafiltterin ja sillä ei ollut mitään vaikutusta käynnistyvyyteen.
Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma
Nyt ei ollutkaan kyse takaiskusta, vaan regulaattorista.
Filsussa on regulaattori, joka määrää fuel-railille tulevan bensanpaineen ja jos se on rikki, ne paineet ei riitä heti koneelle. Olen useampaan vaihtanut regun kun on huonosti lähtenyt käyntiin, sitten on lähtenyt hyvin... Selviää myös mittaamalla bensanpaineet huoltoliittimestä...
Filsussa on regulaattori, joka määrää fuel-railille tulevan bensanpaineen ja jos se on rikki, ne paineet ei riitä heti koneelle. Olen useampaan vaihtanut regun kun on huonosti lähtenyt käyntiin, sitten on lähtenyt hyvin... Selviää myös mittaamalla bensanpaineet huoltoliittimestä...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma
No mites jos se takaisku falskaa, niin silloinhan pudonnee kanssa ne paineet sieltä järjestelmästä kun katiska ei ole käynnissä? Eikö tollasessa nyt kuuluisi olla täysi paine kuitenkin systeemissä ihan ns lepotilassakin, ja eikös se just ole takaisku jos mikään joka sen siellä pitää? Jos toi paineensäädion eli regulaattori sen paineen pitäisi siellä ikuisesti, niin mikäs virka sillä takaiskulla sitten on?
Niin tai näin niin mun autosta ei ainakaan toi ongelma poistanut filsua vaihtamalla, vaan yhä edelleen hukkaa paineet sammuksissa jos sieltä huoltoliittimestä mittarilla vilkuilee. Ja jos antaa olla sytytysvirrat päällä ennen käynnistystä niin kauan että tyyliin mittariston ylimääräiset valot sammuu, niin sittenpä hörähtää todennäköisesti käyntiin kummemmin sahaamatta.
Siis ihan aidosti ihmettelen enkä koita viisastella. Itse meinasin tylysti kokeilla linjaan laittaa uuden takaiskuventtiilin, mutta en ole niin pitkälle parin vuoden aikana vielä kerennyt
Niin tai näin niin mun autosta ei ainakaan toi ongelma poistanut filsua vaihtamalla, vaan yhä edelleen hukkaa paineet sammuksissa jos sieltä huoltoliittimestä mittarilla vilkuilee. Ja jos antaa olla sytytysvirrat päällä ennen käynnistystä niin kauan että tyyliin mittariston ylimääräiset valot sammuu, niin sittenpä hörähtää todennäköisesti käyntiin kummemmin sahaamatta.
Siis ihan aidosti ihmettelen enkä koita viisastella. Itse meinasin tylysti kokeilla linjaan laittaa uuden takaiskuventtiilin, mutta en ole niin pitkälle parin vuoden aikana vielä kerennyt
Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma
Ei siellä pysy paineet kauaa, kun pumppu sammuu. Siksi kun avaimesta laittaa virrat ON-asentoon, pumppu (praiming) käy 2 sekkaa, se nostaa paineet, sitten kun starttaa, pumppu käy taas ja kone lähtee käyntiin. Jos ei ole regu ehjä, se praimaus ei nostata paineita ja startatessa paineet nousee huonosti, paineet pitää olla yli 10 psi, että lähtee käymään, olen kokeillut kun tarkastin yhdestä paineita, ei lupaakkaan alle 10 psi:n, heti kun startatessa nousee yli 10 psi:n, käy...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma
Kyllähän ne molemmat vaikuttaa, eli jos takaiskuventtiili on huonona niin bensapaine kaikkoaa hyvinkin nopeasti, siihen päälle jos on vielä regulaattorikin huonona eikä nosta paineita niin sitäkin isompi ongelma. Pumppukin voi olla jo huonona eikä jaksa oikein työntää painetta kun samalla regulaattori oireilee.
Jos en väärin muista niin WJ:ssä bensakiskon paine on sama ~3,4bar +/- 0,3bar (49PSI +/-5 PSI) mikä '96-> on mm. ZJ:ssäkin. Niissä paine ei saa laskea viidessä minuutissa alle 2 barin, ja esim. yön yli seisomisen jälkeen jos/ kun paine lähentelee olematonta niin paineen pitää nousta 1-2 sekunnissa ohjearvoonsa eli minimissään ~3 bariin. Kuten jamantkin totesi, liian alhaisella paineella ei edes yritä käyntiin.
Minulla oli ZJ seissyt pihalla monta viikkoa ajamatta ennenkuin otin kiskosta bensaletkun irti. Sitä ennen painoin venttiilistä neulan pohjaan ja ihan komea ruiskaus vielä tuli, eli sinällään ehjässä systeemissä pysyy ainakin jonkin verran painetta ihmeen pitkään.
Jos autossa on ongelma että vähänkään pidemmän (muutama tunti -> ) seisomisen jälkeen ei starttaa ekalla, niin regulaattori/ takaiskuventtiili vähintään vaihtoon, tosin jos pumppuyksikkö on orkkis niin melkeinpä vaihtaisin koko paketin.
Ennenkuin vaihtaa niitä, niin ensiapu on virrat päälle pariksi sekuntia jotta pumppu praimaa, sitten virrat pois, takaisin päälle ja starttaus. Jossain vaiheessa se sitten menee siihen että ei enää lähde silläkään.
Jos en väärin muista niin WJ:ssä bensakiskon paine on sama ~3,4bar +/- 0,3bar (49PSI +/-5 PSI) mikä '96-> on mm. ZJ:ssäkin. Niissä paine ei saa laskea viidessä minuutissa alle 2 barin, ja esim. yön yli seisomisen jälkeen jos/ kun paine lähentelee olematonta niin paineen pitää nousta 1-2 sekunnissa ohjearvoonsa eli minimissään ~3 bariin. Kuten jamantkin totesi, liian alhaisella paineella ei edes yritä käyntiin.
Minulla oli ZJ seissyt pihalla monta viikkoa ajamatta ennenkuin otin kiskosta bensaletkun irti. Sitä ennen painoin venttiilistä neulan pohjaan ja ihan komea ruiskaus vielä tuli, eli sinällään ehjässä systeemissä pysyy ainakin jonkin verran painetta ihmeen pitkään.
Jos autossa on ongelma että vähänkään pidemmän (muutama tunti -> ) seisomisen jälkeen ei starttaa ekalla, niin regulaattori/ takaiskuventtiili vähintään vaihtoon, tosin jos pumppuyksikkö on orkkis niin melkeinpä vaihtaisin koko paketin.
Ennenkuin vaihtaa niitä, niin ensiapu on virrat päälle pariksi sekuntia jotta pumppu praimaa, sitten virrat pois, takaisin päälle ja starttaus. Jossain vaiheessa se sitten menee siihen että ei enää lähde silläkään.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma
Suodatin vahdettu, mutta starttiongelma jatkuu. Seuraavaksi takaiskuventtiilin asennus suodattimen tuloletkuun...
Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma
Eikö se takaisku ole pumppumooduulin yhteydessä? Ainakin vanhemmissa on.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma
Siellähän se on mutta helpompi se on testata lyömällä takaisku siihen bensalinjaan, pitäishän sen silläkin toimia. Itse meinasin olla laiska ja laittaa takaiskun pannuhuoneeseen mutta on muistaakseni jonkinmonen metalliputki joltain matkaa ennen suutinkiskon liitäntää -> ei ollutkaan ihan naps katki ja takaisku väliin.
Olisin henkilökohtaisesti ollut aika ymmälläni jos toi vika olisi paineensäädintä vaihtamalla poistunut, se kun rajailee sitä yläpainetta ainakin yleensä.
Olisin henkilökohtaisesti ollut aika ymmälläni jos toi vika olisi paineensäädintä vaihtamalla poistunut, se kun rajailee sitä yläpainetta ainakin yleensä.
Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma
Takaiskua ei kannata laittaa paineensäätimen jälkeen. Voi käydä huonosti...
Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma
Jos regusta on jousi poikki, se polttoainelinja ei koskaan saavuta sitä yläpainetta, jota rajailla...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma
Tee se homma kerralla kunnolla, tai jätä kokonaan tekemättä. Noi tee-se-itse- viritykset on tällaisissa paikoissa suoraan sanottuna aivan idioottimaisia..Macke kirjoitti: ↑05.11.2020. 19:10Siellähän se on mutta helpompi se on testata lyömällä takaisku siihen bensalinjaan, pitäishän sen silläkin toimia. Itse meinasin olla laiska ja laittaa takaiskun pannuhuoneeseen mutta on muistaakseni jonkinmonen metalliputki joltain matkaa ennen suutinkiskon liitäntää -> ei ollutkaan ihan naps katki ja takaisku väliin.
Kuten jamantkin jo totesi, regulaattorin toimintaperiaate on sellainen että se voi falskata pumpun tuottaman paineen säätimen "läpi" eikä sitä tavoitepainetta ikinä saavuteta. Netti on pullollaan tapauksia missä ehjällä pumpulla ja huonolla regulaattorilla paineet pomppii miten sattuu ja on jatkuvasti liian alhaalla.Olisin henkilökohtaisesti ollut aika ymmälläni jos toi vika olisi paineensäädintä vaihtamalla poistunut, se kun rajailee sitä yläpainetta ainakin yleensä.
Eikös näissä WJ:ssä ole sama systeemi kuin uudemmissa kasikoneisissa ZJ:ssä, eli paluulinjaton polttoainejärjestelmä?
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä
Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma
Juu, WJ:ssä se regu on siellä suodattimessa tankin edessä ja sieltä on paluu tankkiin, konehuoneessa vain reguloitua painetta...
Your Jeep specialist
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1
Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma
Kiitokset idiootiksi kutsumisesta, arvostan. Toinen voisi sanoa että on idioottimaista vaihtaa monen sadan euron pumppu jos sen osittaisen vian pystyy korvata ihan muutaman euron takaiskuventtiilillä.
Eikä ollut tarkoitus polttaa kenenkään autoa, mutta ei kyllä oikein aukea että miksi se takaisku ei voi olla sen filtterin jälkeen? Paineensäädinhän nyt tosiaan on aika monessa kinnerissä polttoainekiskon yhteydessä, mutta näissä Jeepeissä ilmeisesti se filtterin säädin myös säätelee filtteristä bensatankille palaavan linjan virtaumaa? Ja jos kyseisen bensanpaluun säädin olisi kokonaan tööt, niin eihän se paine nousisi ikinä tarvittavalle tasolle niin että katiska lähtisi käyntiin.
Eikä ollut tarkoitus polttaa kenenkään autoa, mutta ei kyllä oikein aukea että miksi se takaisku ei voi olla sen filtterin jälkeen? Paineensäädinhän nyt tosiaan on aika monessa kinnerissä polttoainekiskon yhteydessä, mutta näissä Jeepeissä ilmeisesti se filtterin säädin myös säätelee filtteristä bensatankille palaavan linjan virtaumaa? Ja jos kyseisen bensanpaluun säädin olisi kokonaan tööt, niin eihän se paine nousisi ikinä tarvittavalle tasolle niin että katiska lähtisi käyntiin.