WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Fatfinn
Viestit: 62
Liittynyt: 11.10.2020. 22:55
Paikkakunta: Tornio

WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Fatfinn » 27.10.2020. 21:34

Moi,

Tuli laitettua 2001 Grand Cherokee 4.7 V8. Ei käynnisty ekalla yrityksellä. Toisella lähtee heti. Ihan kuin bensan paine ei riitä? Vika joko bensasuodattimen regulaattorissa vai vuotaako joku suuttimista läpi?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6285
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 27.10.2020. 22:48

Ekaksi uusi regu/suodatin...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Macke
Viestit: 405
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Macke » 28.10.2020. 18:00

Bensalinjan takaisku on mun ymmärryksen mukaan bensapumpun yhteydessä -> jos falskaa niin paineet häviää kun auto sammuksissa ja sitten saa sahata. Näin omassakin, ja siihen itseasiassa olen vaihtanut soppafiltterin ja sillä ei ollut mitään vaikutusta käynnistyvyyteen.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6285
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 28.10.2020. 18:57

Nyt ei ollutkaan kyse takaiskusta, vaan regulaattorista.

Filsussa on regulaattori, joka määrää fuel-railille tulevan bensanpaineen ja jos se on rikki, ne paineet ei riitä heti koneelle. Olen useampaan vaihtanut regun kun on huonosti lähtenyt käyntiin, sitten on lähtenyt hyvin... Selviää myös mittaamalla bensanpaineet huoltoliittimestä...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Macke
Viestit: 405
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Macke » 28.10.2020. 20:15

No mites jos se takaisku falskaa, niin silloinhan pudonnee kanssa ne paineet sieltä järjestelmästä kun katiska ei ole käynnissä? Eikö tollasessa nyt kuuluisi olla täysi paine kuitenkin systeemissä ihan ns lepotilassakin, ja eikös se just ole takaisku jos mikään joka sen siellä pitää? Jos toi paineensäädion eli regulaattori sen paineen pitäisi siellä ikuisesti, niin mikäs virka sillä takaiskulla sitten on?

Niin tai näin niin mun autosta ei ainakaan toi ongelma poistanut filsua vaihtamalla, vaan yhä edelleen hukkaa paineet sammuksissa jos sieltä huoltoliittimestä mittarilla vilkuilee. Ja jos antaa olla sytytysvirrat päällä ennen käynnistystä niin kauan että tyyliin mittariston ylimääräiset valot sammuu, niin sittenpä hörähtää todennäköisesti käyntiin kummemmin sahaamatta.

Siis ihan aidosti ihmettelen enkä koita viisastella. Itse meinasin tylysti kokeilla linjaan laittaa uuden takaiskuventtiilin, mutta en ole niin pitkälle parin vuoden aikana vielä kerennyt :D

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6285
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 28.10.2020. 21:35

Ei siellä pysy paineet kauaa, kun pumppu sammuu. Siksi kun avaimesta laittaa virrat ON-asentoon, pumppu (praiming) käy 2 sekkaa, se nostaa paineet, sitten kun starttaa, pumppu käy taas ja kone lähtee käyntiin. Jos ei ole regu ehjä, se praimaus ei nostata paineita ja startatessa paineet nousee huonosti, paineet pitää olla yli 10 psi, että lähtee käymään, olen kokeillut kun tarkastin yhdestä paineita, ei lupaakkaan alle 10 psi:n, heti kun startatessa nousee yli 10 psi:n, käy...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1482
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Timo L » 29.10.2020. 9:45

Kyllähän ne molemmat vaikuttaa, eli jos takaiskuventtiili on huonona niin bensapaine kaikkoaa hyvinkin nopeasti, siihen päälle jos on vielä regulaattorikin huonona eikä nosta paineita niin sitäkin isompi ongelma. Pumppukin voi olla jo huonona eikä jaksa oikein työntää painetta kun samalla regulaattori oireilee.
Jos en väärin muista niin WJ:ssä bensakiskon paine on sama ~3,4bar +/- 0,3bar (49PSI +/-5 PSI) mikä '96-> on mm. ZJ:ssäkin. Niissä paine ei saa laskea viidessä minuutissa alle 2 barin, ja esim. yön yli seisomisen jälkeen jos/ kun paine lähentelee olematonta niin paineen pitää nousta 1-2 sekunnissa ohjearvoonsa eli minimissään ~3 bariin. Kuten jamantkin totesi, liian alhaisella paineella ei edes yritä käyntiin.
Minulla oli ZJ seissyt pihalla monta viikkoa ajamatta ennenkuin otin kiskosta bensaletkun irti. Sitä ennen painoin venttiilistä neulan pohjaan ja ihan komea ruiskaus vielä tuli, eli sinällään ehjässä systeemissä pysyy ainakin jonkin verran painetta ihmeen pitkään.

Jos autossa on ongelma että vähänkään pidemmän (muutama tunti -> ) seisomisen jälkeen ei starttaa ekalla, niin regulaattori/ takaiskuventtiili vähintään vaihtoon, tosin jos pumppuyksikkö on orkkis niin melkeinpä vaihtaisin koko paketin.
Ennenkuin vaihtaa niitä, niin ensiapu on virrat päälle pariksi sekuntia jotta pumppu praimaa, sitten virrat pois, takaisin päälle ja starttaus. Jossain vaiheessa se sitten menee siihen että ei enää lähde silläkään.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Fatfinn
Viestit: 62
Liittynyt: 11.10.2020. 22:55
Paikkakunta: Tornio

Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Fatfinn » 05.11.2020. 9:07

Suodatin vahdettu, mutta starttiongelma jatkuu. Seuraavaksi takaiskuventtiilin asennus suodattimen tuloletkuun...

Avatar
Timo L
Viestit: 1482
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Timo L » 05.11.2020. 16:32

Eikö se takaisku ole pumppumooduulin yhteydessä? Ainakin vanhemmissa on.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Macke
Viestit: 405
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Macke » 05.11.2020. 19:10

Siellähän se on mutta helpompi se on testata lyömällä takaisku siihen bensalinjaan, pitäishän sen silläkin toimia. Itse meinasin olla laiska ja laittaa takaiskun pannuhuoneeseen mutta on muistaakseni jonkinmonen metalliputki joltain matkaa ennen suutinkiskon liitäntää -> ei ollutkaan ihan naps katki ja takaisku väliin.

Olisin henkilökohtaisesti ollut aika ymmälläni jos toi vika olisi paineensäädintä vaihtamalla poistunut, se kun rajailee sitä yläpainetta ainakin yleensä.

Fatfinn
Viestit: 62
Liittynyt: 11.10.2020. 22:55
Paikkakunta: Tornio

Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Fatfinn » 05.11.2020. 22:26

Takaiskua ei kannata laittaa paineensäätimen jälkeen. Voi käydä huonosti...🔥

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6285
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 06.11.2020. 8:57

Macke kirjoitti:
05.11.2020. 19:10
Olisin henkilökohtaisesti ollut aika ymmälläni jos toi vika olisi paineensäädintä vaihtamalla poistunut, se kun rajailee sitä yläpainetta ainakin yleensä.
Jos regusta on jousi poikki, se polttoainelinja ei koskaan saavuta sitä yläpainetta, jota rajailla...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1482
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Timo L » 06.11.2020. 9:05

Macke kirjoitti:
05.11.2020. 19:10
Siellähän se on mutta helpompi se on testata lyömällä takaisku siihen bensalinjaan, pitäishän sen silläkin toimia. Itse meinasin olla laiska ja laittaa takaiskun pannuhuoneeseen mutta on muistaakseni jonkinmonen metalliputki joltain matkaa ennen suutinkiskon liitäntää -> ei ollutkaan ihan naps katki ja takaisku väliin.
Tee se homma kerralla kunnolla, tai jätä kokonaan tekemättä. Noi tee-se-itse- viritykset on tällaisissa paikoissa suoraan sanottuna aivan idioottimaisia..
Olisin henkilökohtaisesti ollut aika ymmälläni jos toi vika olisi paineensäädintä vaihtamalla poistunut, se kun rajailee sitä yläpainetta ainakin yleensä.
Kuten jamantkin jo totesi, regulaattorin toimintaperiaate on sellainen että se voi falskata pumpun tuottaman paineen säätimen "läpi" eikä sitä tavoitepainetta ikinä saavuteta. Netti on pullollaan tapauksia missä ehjällä pumpulla ja huonolla regulaattorilla paineet pomppii miten sattuu ja on jatkuvasti liian alhaalla.
Eikös näissä WJ:ssä ole sama systeemi kuin uudemmissa kasikoneisissa ZJ:ssä, eli paluulinjaton polttoainejärjestelmä?
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6285
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 06.11.2020. 10:43

Timo L kirjoitti:
06.11.2020. 9:05
Eikös näissä WJ:ssä ole sama systeemi kuin uudemmissa kasikoneisissa ZJ:ssä, eli paluulinjaton polttoainejärjestelmä?
Juu, WJ:ssä se regu on siellä suodattimessa tankin edessä ja sieltä on paluu tankkiin, konehuoneessa vain reguloitua painetta...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Macke
Viestit: 405
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: WJ GC 4.7 V8 käynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Macke » 06.11.2020. 21:33

Kiitokset idiootiksi kutsumisesta, arvostan. Toinen voisi sanoa että on idioottimaista vaihtaa monen sadan euron pumppu jos sen osittaisen vian pystyy korvata ihan muutaman euron takaiskuventtiilillä.

Eikä ollut tarkoitus polttaa kenenkään autoa, mutta ei kyllä oikein aukea että miksi se takaisku ei voi olla sen filtterin jälkeen? Paineensäädinhän nyt tosiaan on aika monessa kinnerissä polttoainekiskon yhteydessä, mutta näissä Jeepeissä ilmeisesti se filtterin säädin myös säätelee filtteristä bensatankille palaavan linjan virtaumaa? Ja jos kyseisen bensanpaluun säädin olisi kokonaan tööt, niin eihän se paine nousisi ikinä tarvittavalle tasolle niin että katiska lähtisi käyntiin.

Kirjoita vastaus