Lambda-antureiden ohjeelliset arvot (KJ 2005)

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Panu
Viestit: 27
Liittynyt: 03.09.2019. 8:40
Paikkakunta: Espoo

Lambda-antureiden ohjeelliset arvot (KJ 2005)

Viesti Kirjoittaja Panu » 04.02.2021. 21:03

Onko jollakulla tietoja mikä olisi referenssiarvo katalysaattorin jälkeiselle happianturin jännitteelle (Bank1, Sensor 2) KJ 2005:ssa?

Olen mittaillut Blue Driver OBD2-skannerilla anturin antamia jännitteitä ajossa. Näyttää että jännite välillä vaihtelee enemmänkin, mutta pääasiassa pysyy 0,7V:n +-0,1V arvoissa.

Kuvittelin että tuo arvo olisi liian korkea, mutta jonkin aikaa päällä ollut moottorin tarkistusvalo sammui, ja siitä jonkun viikon jälkeen hävisi liian korkeasta / matalasta jännitteestä johtuneet virhekooditkin :?

Tähän Jeeppiin on laitettu eFlexFuel -sarja. eFlexFuelin ohjeen mukaan sen ei pitäisi vaikuttaa lamda-arvoihin, ts. eFlexFuel pyrkisi samoihin arvoihin. Anturin käytännössä antamat arvot näyttävät kyllä samoilta oli tankissa sitten e85:sta tai 95e:tä,

Avatar
keltsi
Viestit: 333
Liittynyt: 09.07.2012. 10:06
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Lambda-antureiden ohjeelliset arvot (KJ 2005)

Viesti Kirjoittaja keltsi » 05.02.2021. 10:25

Katin jälkeisen Lambdan antama jännite on yleensä todella stabiili, ennen kattia oleva sitten vaihtelee 0.2-1V välillä. Tuota ensimmäistä Lambdaa käytetään moottorin seossuhteen säätöön ja tuo takimmainen lähinnä tutkii katin toimintaa.

eFlexFuel ei saa mitään infoa Lambda-antureilta vaan nojaa täysin auton oman polttoaineensyöttöön, pl. eFlexin oman lämpötila-anturin vaikutus kylmäkäyntirikastukseen. Eli eFlexi pidentää suuttimien aukioloaikaa siihen ohjelmoidun kaavan mukaisesti (karkeasti +30%) ja muun hoitaa auton oma moottorinohjaus joka pyrkii säätämään seosta (suuttimien aukioloaikaa) saavuttaakseen haluamansa lambda-arvon, siksi Lambda-arvot ovat lähes identtiset ajoi sitten bensalla tai etanolilla.
Kaikki maastoautot eivät ole Jeeppejä, eivätkä kaikki Jeepit ole maastoautoja...

Panu
Viestit: 27
Liittynyt: 03.09.2019. 8:40
Paikkakunta: Espoo

Re: Lambda-antureiden ohjeelliset arvot (KJ 2005)

Viesti Kirjoittaja Panu » 05.02.2021. 11:43

Kiitos vastauksesta ja tuon eFlexFuelin toiminnan selkeyttämisestä!

Vieläkin toki mietityttää missä arvoissa katalysaattorin jälkeisen anturin jännitteen tulisi olla, ja miten suhtautua ajoittain tuleviin virhekoodeihin jännitteeseen liittyen. Eri nettifoorumeilta löytyy erilaisia käsityksiä. Moni tuntuu olevan sitä mieltä että 0,5V olisi normaali arvo, mutta tässä saattaa olla merkki- ja mallikohtaisia eroja?

Kirjoita vastaus