Jeep XJ TDi -99 ei anna virtaa tankin pumpulle
Lähetetty: 29.01.2023. 16:17
Huomioksi. Korjaan jälkikäteen VM Diesel 2.5 TDi XJn käynnistysratkaisut alkuvuoden mutuilun jälkeen seuraavasti:
1. Auto ei starttaa pakkasella: Syynä melko pimeät hehkut joista 1. sylinterin hehku pimeänä. En huomannut mitata ja korjaamolle ilmoitin että vika pa-pumpussa tankissa jota ei edes ole tässä autossa muuten kuin muodon vuoksi, eli ei toiminnassa kuten Jamant vastasikin tammikuussa alla.
2. Siinä vikaa etsiessäni (hehkuvika) tulin kiristäneeksi suodatinta ja sen muovista vedenerotinkuppia sillä seurauksella että siitä meni kierteet.
Summarum: vihdoin mittasin hehkut yleismittarilla vastusasennossa ja vaihdoin uudet hehkut sekä koko suodatinjalan suodattimineen sekä ilmasin apuakulla suuttimien löysätyistä putkista ja käynnistin!
Tässä osa vanhaa tekstiä../
Ruutuun jäämistä edelsi pitkiä startteja lämpimälläkin moottorilla ja diagnoosiksi epäilin siirtopumppua tankissa, joka ei testatessa tuottanut lainkaan naftaa suodattimelle kuin vasta öljynvaihtopumpulla imemällä ja silloinkin piti ensin puhaltaa pumpulla ennen onnistunutta imua. Kävi hetken aikaa ja sammui.
Tilasin korjaamoon ajan tutkimuksen kanssa ja uusi siirtopumppu tankkiin oli varattu vaihtoa varten. Ongelmia löytyi kaksikin: alkuperäinen suodattimen pohjakupin vuoto johon tilattu aiemmin kokopeltinen suodatin (joka ei käynyt) ja se ettei tankin siirtopumpulle tullut virtaa tankin läheiseen liittimeen. Auto ilmattiin uudella suodattimella ja suodatinjalalla ja auto toimi mainiosti seuraavaan aamuun kunnes ei enää käynnistynyt.
Joku linkki vastaavan ikäisessä bensajeepissä antoi vastaavan diagnoosin perusteella syyksi kampiakselin asentotunnistimen vian, joka esti myös pääsyn auton tietokoneelle kunnes liitin tunnistimelle oli irrotettu. Nyt kyseessä on siis Jeep XJ 1999 TDi jonka sai käyntiin ilmaamalla. Oliko jollain ideoita?
1. Auto ei starttaa pakkasella: Syynä melko pimeät hehkut joista 1. sylinterin hehku pimeänä. En huomannut mitata ja korjaamolle ilmoitin että vika pa-pumpussa tankissa jota ei edes ole tässä autossa muuten kuin muodon vuoksi, eli ei toiminnassa kuten Jamant vastasikin tammikuussa alla.
2. Siinä vikaa etsiessäni (hehkuvika) tulin kiristäneeksi suodatinta ja sen muovista vedenerotinkuppia sillä seurauksella että siitä meni kierteet.
Summarum: vihdoin mittasin hehkut yleismittarilla vastusasennossa ja vaihdoin uudet hehkut sekä koko suodatinjalan suodattimineen sekä ilmasin apuakulla suuttimien löysätyistä putkista ja käynnistin!
Tässä osa vanhaa tekstiä../
Ruutuun jäämistä edelsi pitkiä startteja lämpimälläkin moottorilla ja diagnoosiksi epäilin siirtopumppua tankissa, joka ei testatessa tuottanut lainkaan naftaa suodattimelle kuin vasta öljynvaihtopumpulla imemällä ja silloinkin piti ensin puhaltaa pumpulla ennen onnistunutta imua. Kävi hetken aikaa ja sammui.
Tilasin korjaamoon ajan tutkimuksen kanssa ja uusi siirtopumppu tankkiin oli varattu vaihtoa varten. Ongelmia löytyi kaksikin: alkuperäinen suodattimen pohjakupin vuoto johon tilattu aiemmin kokopeltinen suodatin (joka ei käynyt) ja se ettei tankin siirtopumpulle tullut virtaa tankin läheiseen liittimeen. Auto ilmattiin uudella suodattimella ja suodatinjalalla ja auto toimi mainiosti seuraavaan aamuun kunnes ei enää käynnistynyt.
Joku linkki vastaavan ikäisessä bensajeepissä antoi vastaavan diagnoosin perusteella syyksi kampiakselin asentotunnistimen vian, joka esti myös pääsyn auton tietokoneelle kunnes liitin tunnistimelle oli irrotettu. Nyt kyseessä on siis Jeep XJ 1999 TDi jonka sai käyntiin ilmaamalla. Oliko jollain ideoita?