Grand Cherokee katalysaattoriin ja happiantureihin liittyviä hälyjä

Kaikkien Jeeppien moottoreiden kysely ja vastaus-palsta, oli sitten sivuventtiili-, sekaventtiili-, työntötanko kuutonen tai kasi, tai diesel- tai OHC-moottori...
Juraus
Viestit: 7
Liittynyt: 17.08.2023. 14:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Grand Cherokee katalysaattoriin ja happiantureihin liittyviä hälyjä

Viesti Kirjoittaja Juraus » 17.08.2023. 14:59

Mikäköhän voisi olla juurisyynä alla mainittuihin hälyihin? Aiemmin tuli myös cylinder misfire hälyjä mutta ei enää. Viitannevat katalysaattorin tehokkuuteen ja happiantureihin. Olisin laittanut OBD lukija apin kuvan tähän mukaan mutta en saanut näköjään liitettyä.

Tähän mennessä vaihdettu molemmat etummaiset happianturit, vaihdettu tulpat ja sytytyspuolat. Oireena siis vikavalo joka syttyy aika-ajoin ja moottori tuntuu ehkä hieman tukkoiselta.

Vikakoodit:
P2096
P0133
P0420
P2096
P0430

Nuo kaikki tulivat siis samaan aikaan ja oli listattuna tuossa järjestyksessä.

Auto on siis Jeep Grand Cherokee 2005, 4.7l V8 (tuotu joskus Jenkeistä).

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6421
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee katalysaattoriin ja happiantureihin liittyviä hälyjä

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 17.08.2023. 15:06

Code:
P2096
Definition:
Downstream Fuel Trim System 1 Lean
Description:
The 4-Wire Oxygen (O2) Sensor is equipped with a galvanic battery that typically generates a voltage signal between 0.0 volts and 1.0 volts. The 4-Wire O2 Sensor also includes a heating element that keeps the sensor at proper operating temperature during all operating modes. Maintaining correct sensor temperature at all times allows the system to enter into closed loop operation sooner. Also, it allows the system to remain in closed loop operation during periods of extended idle.
Cause:
EXHAUST SYSTEM LEAK
UPSTREAM O2 SENSOR WIRING ISSUE
UPSTREAM O2 SENSOR
DOWNSTREAM O2 SENSOR WIRING ISSUE
DOWNSTREAM O2 SENSOR
POWERTRAIN CONTROL MODULE (PCM)
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6421
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee katalysaattoriin ja happiantureihin liittyviä hälyjä

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 17.08.2023. 15:06

Code:
P0133
Definition:
O2 Sensor 1/1 Slow Response
Description:
The wide-band O2 Sensor operates differently than traditional O2 Sensors. The wide-band O2 Sensor tip consists of two cells that provide different functions, a measurement chamber and a detection chamber with pumping capabilities. The oxygen pumping function is the ability to pump oxygen into or out of the measurement chamber depending on the level of oxygen in the measurement chamber. This function provides the wide-band sensing capabilities and is critical for proper oxygen measurement. The O2 Sensor Reference circuit provides a common bias supply to both the O2 Sensor Signal and the O2 Sensor Pump Cell Current circuits.
Cause:
O2 SENSOR 1/1 SIGNAL CIRCUIT
O2 SENSOR CURRENT PUMP CIRCUIT
O2 SENSOR RETURN CIRCUIT
EXHAUST SYSTEM LEAK OR RESTRICTION
INTAKE SYSTEM LEAK OR RESTRICTION OR RESTRICTION
FUEL PRESSURE TOO LOW OR TOO HIGH
FOULED OR LEAKING FUEL INJECTOR
O2 SENSOR
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6421
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee katalysaattoriin ja happiantureihin liittyviä hälyjä

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 17.08.2023. 15:07

Code:
P0420
Definition:
Catalyst Efficiency (Bank 1)
Description:
General Operation: The State of Change (SOC) catalyst monitor uses the signals from both the Upstream and Downstream Oxygen (O2) Sensors to detect aging of the catalyst. The Upstream O2 Sensor slow response monitor runs simultaneously to determine if the sensor signal is plausible. A pass/fail determination is made on the O2 Sensor slow response diagnostic before a catalyst determination is made to prevent a false fail of the catalyst monitor.
Cause:
O2 SENSOR 1/1 RETURN CIRCUIT SHORTED TO GROUND
O2 SENSOR 1/2 RETURN CIRCUIT SHORTED TO GROUND
O2 SENSOR 1/1 RETURN CIRCUIT OPEN
O2 SENSOR 1/2 RETURN CIRCUIT OPEN
EXHAUST LEAK
ENGINE MECHANICAL CONDITION
AGING O2 SENSOR
CATALYTIC CONVERTER
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6421
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee katalysaattoriin ja happiantureihin liittyviä hälyjä

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 17.08.2023. 15:07

Code:
P2096
Definition:
Downstream Fuel Trim System 1 Lean
Description:
The 4-Wire Oxygen (O2) Sensor is equipped with a galvanic battery that typically generates a voltage signal between 0.0 volts and 1.0 volts. The 4-Wire O2 Sensor also includes a heating element that keeps the sensor at proper operating temperature during all operating modes. Maintaining correct sensor temperature at all times allows the system to enter into closed loop operation sooner. Also, it allows the system to remain in closed loop operation during periods of extended idle.
Cause:
EXHAUST SYSTEM LEAK
UPSTREAM O2 SENSOR WIRING ISSUE
UPSTREAM O2 SENSOR
DOWNSTREAM O2 SENSOR WIRING ISSUE
DOWNSTREAM O2 SENSOR
POWERTRAIN CONTROL MODULE (PCM)
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6421
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee katalysaattoriin ja happiantureihin liittyviä hälyjä

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 17.08.2023. 15:08

Code:
P0430
Definition:
CATALYST EFFICIENCY (BANK 2)
Description:
General Operation: The State of Change (SOC) catalyst monitor uses the signals from both the Upstream and Downstream Oxygen (O2) Sensors to detect aging of the catalyst. The Upstream O2 Sensor slow response monitor runs simultaneously to determine if the sensor signal is plausible. A pass/fail determination is made on the O2 Sensor slow response diagnostic before a catalyst determination is made to prevent a false fail of the catalyst monitor.
Cause:
O2 RETURN UPSTREAM CIRCUIT SHORTED TO GROUND
O2 RETURN DOWNSTREAM CIRCUIT SHORTED TO GROUND
O2 RETURN UPSTREAM CIRCUIT OPEN
O2 RETURN DOWNSTREAM CIRCUIT OPEN
EXHAUST LEAK
ENGINE MECHANICAL CONDITION
AGING O2 SENSOR
CATALYTIC CONVERTER
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6421
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee katalysaattoriin ja happiantureihin liittyviä hälyjä

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 17.08.2023. 15:10

No äkkiä katsottuna katalysaattorivialta kuulostaa, on ehkä tukossa ne... Mutta tää on nyt ihan arvaus, en ota vastuuta sanomisestani...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Juraus
Viestit: 7
Liittynyt: 17.08.2023. 14:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Grand Cherokee katalysaattoriin ja happiantureihin liittyviä hälyjä

Viesti Kirjoittaja Juraus » 17.08.2023. 18:40

Kiitos JAMANT todella paljon vastauksistasi. Itsellänikin oli aavistus (tai pelko) katalysaattori vian mahdollisuudesta, varsinkin sen perusteella kun tuntuu vähän tukkoiselta tai ei ota kierroksia ihan niin kuin aiemmin.
Onkohan tuon selvittämiseen olemassa jotain testiä/tutkimusta tai jotain menetelmää että saisi kohdennettua vian todellakin katalysaattoreihin? Vai onko ainoa keino irrottaa ne ja sitten tutkia? Olisiko jotain pika-apua joka saattaisi hetkellisesti auttaa jotta näkisi muuttuuko tilanne edes hetkeksi?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6421
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee katalysaattoriin ja happiantureihin liittyviä hälyjä

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 17.08.2023. 18:48

Ei kai muuta kuin irti pakosarjalta laippaa ja sitten äänien kanssa toteaa että nyt muuten kiertää, kun ei ahdista.

Off topiccina: mulle tuli aikoinaan hinurilla california -tuonti olikohan -75 tai -79 FSJ, AMC:n kasilla, eivät saaneet täällä kontista ulos otettaessa käynnistymään, californiassa oli ajettu konttiin. Hetken tutkin ja starttailin ja tein mitä keksin, ennen kuin tajusin katsoa alle, että heeetkineen, täällähän on katalysaattori, hain työkalut ja löysäsin laipat, en edes irroittanut, löysäsin vaan ja avaimesta käyntiin... Ei voinut lähteä käyntiin, kun oli katti täysin tukossa, jos ei pääse kaasut ulos ollenkaan, ei se lähde käymään...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Juraus
Viestit: 7
Liittynyt: 17.08.2023. 14:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Grand Cherokee katalysaattoriin ja happiantureihin liittyviä hälyjä

Viesti Kirjoittaja Juraus » 17.08.2023. 19:13

Ok, kiitti taas. Onkohan ne polttoaineen sekaan laitettavat puhdistavat aineet tai katalysaattorin vasaralla naputtelu ihan humpuukia vai ehkä mahdollisesti voisi olla jotain apua jos kyse tukkeutumisesta tällaisessa vanhemmassa autossa (ja ihan omalla vastuulla kyselen, enkä meinaa tehdä mitään harkitsematonta kokeilua). Uudet katalysaattorit taitavat maksaa 750 € / kpl, kammottava ajatuskin, mutta jos ei muu auta niin…

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6421
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee katalysaattoriin ja happiantureihin liittyviä hälyjä

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 17.08.2023. 22:08

No ei ne oo auttaneet ne aineet ja koputtelulla ei saa kuin lisää vahinkoa aikaiseks...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Macke
Viestit: 439
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee katalysaattoriin ja happiantureihin liittyviä hälyjä

Viesti Kirjoittaja Macke » 19.08.2023. 10:16

Mitäs jos sinne vaihtaisi ihan tarvikekattia tilalle jos ja kun vika kohdistuu tukkeutuneisiin katteihin? Vaikka racelta ottaa tollasta flowmasteria, niin jää ihan jonkin verran pajoittamisellekin rahaa versus 1500€ orkkiskatit https://www.race.fi/fi/product/48631a/f ... -catalyzer.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6421
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Re: Grand Cherokee katalysaattoriin ja happiantureihin liittyviä hälyjä

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 19.08.2023. 11:42

Sama se, jos löytyy e-hyväksyntä (merkkiosassa on, vaikka ei olis, tulkitaan että on) ja saa sovitettua paikalleen ja on useamman vuoden toimiva, race-katti ei ole kuulema kestävä: http://www.overdrive.fi/forum/threads/n ... ae.314880/
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Macke
Viestit: 439
Liittynyt: 01.11.2018. 21:20
Paikkakunta: Porvoo

Re: Grand Cherokee katalysaattoriin ja happiantureihin liittyviä hälyjä

Viesti Kirjoittaja Macke » 20.08.2023. 13:41

Ahh ohh E-hyväksyntä ei tullut mieleenkään, noin ollen tämän vaihtoehdon voinee unohtaa ainakin tuoreammassa autossa.

Avatar
Timo L
Viestit: 1497
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grand Cherokee katalysaattoriin ja happiantureihin liittyviä hälyjä

Viesti Kirjoittaja Timo L » 20.08.2023. 20:13

Macke kirjoitti:
20.08.2023. 13:41
Ahh ohh E-hyväksyntä ei tullut mieleenkään, noin ollen tämän vaihtoehdon voinee unohtaa ainakin tuoreammassa autossa.
Saa olla äärettömän surkea tuuri että katsuri alkaa tutkimaan e-hyväksyntää katalysaattorista tai pakoputkistosta.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Kirjoita vastaus