Sivu 1/2

4.6L.. ..4.7L.. Jeep Stroker Engine

Lähetetty: 17.12.2009. 17:12
Kirjoittaja Cynomya
Moro

Onkohan kukaan tällä foorumilla moista toteuttanut?
Kuullut mitään?
( http://offroad-review.com/new/index.php?page=70 )

Itselläni on ollut haaveena saada lisää tehoa Wrangleriini siitä lähtien kun sen ostin..

Turbot ja ahtimet eivät ilmeisesti tule kysymykseen suomen maassa sikäli auton kilvissä haluaa pitää.

Muuutta tästäpä nyt-> satamaan odottamaan josko myyjä toisi Cherokeen niin kuin oli sovittu..

Lähetetty: 17.12.2009. 17:30
Kirjoittaja JAMANT
Mulla on tossa lattialla stroker-moottori kesken!! Puutu kuin työntötangot....

Stroker

Lähetetty: 18.12.2009. 9:02
Kirjoittaja Gary Grand
Katsopa tuolta:
http://www.jeepstrokers.com/forum/
Asiaa puitu melko perusteellisesti :wink:

Lähetetty: 18.12.2009. 18:16
Kirjoittaja Jeeper
pari vuotta on nyt ollu Comanchessa pienellä budjetilla tehty 4.5 stroker.

ihan mukava "kuminauhamoottori" siitä tuli, eli tosi miellyttävä ajaa maastossa kun vääntöä on koko kierrosalueella. välillä on kyllä hauska antaa paukuttaa rajoittajaa vastenkin, kerää kummasti yleisöä :D
puristus-suhde jäi aika pieneksi kun en madaltanut lohkoa = toimii Venäjän bensallakin.

osia mitä käytin:

258 kampura ja veivit ( löytyivät yhdestä halki jäätyneestä lohkosta, joka oli vähän ennen halkeamista hiottu 0.10 alikokoon)

lohko ja männät on -93 XJ:stä, uudet männänrenkaat asennettu ja vaihdoin itse männät veiveihin (lämmitys ja prässiin sopiva holkki toimi tässä)
lohko keitettiin lipeässä puhtaaksi

kansi myös -93 XJ (lipeäkeitetty myös + venttiilit ja istukat hiottu)

nokka-akseli + muut -93 XJ (uudet nokan laakerit asensin itse, tein 258:n nokasta työkalun niitä varten)

suuttimet on 24 lbs (5.0 HO mustang)
lisäksi on MAP anturin "huijari"
ja kaasuläppä on myös sorvattu isommaksi

yllättävän hyvin on tämäkin kone toiminut, vaikka on vanhoista osista kasattu ja itse tehty "koneistamon" hommatkin. mut eipä sitten harmita niin paljoa kun hajoaa........

Lähetetty: 18.12.2009. 20:27
Kirjoittaja Cynomya
Täytyypäs alkaa fundeeraamaan..
Ostin juuri ruotsista tommosen -89 vuosimallin XJ:n..
siitä sais varmaankin "raamin".. eikös tää oo se sama kone 4.0 alkupään ruiskujärjestelmällä(renix?) XJ/YJ?

sit vois alkaa metähtämään tommosta 4.2litrasta päämoottoria..
(oon aika usein ruotsissa (töissä) tai ajan sen läpi niin sieltä tulee raahattua joskus jotakin ja milloin mitäkin).

Jos oon vähäänkään jäljillä :D
Nää nyt on vaan ihan omia pähkäilyjäni. Jos sais kamat kasaan ja veis ne sitten ammattilaiselle.. ..ebays oli toki valmiitakin stroukkereita mutta olivat kohtuu hintavia. Toisaalta ei tääkään halvaksi tule mutta harrastus..

mitäs vielä.. ..H.O:sta imusarja + ruisku?.
Ooon sitten ihan vihree moottoreissa (ja Jeepeissä).
Mitessitte Megasquirtti, mitään hyötyy?


Muu kysymys(eli sekavaa tekstiä ja useita kysymyksiä) jos joku sattuu vielä lukemaan.
Ostamani Cherokee, joulun pyhinä ryömin alle ja toivon salaa että perä on DANA 44 ;)
Huumoriosaa: Auto kulutti 80 litraa bensaa matkalla Turusta Vaasaan =~350km, tietty kaasujalka oli raskas.. ..ja ilmeisesti ilmansuodatin on melko tukossa kun niin mustaa savuttaa.

nooh... ...sitä sitten joskus tutkailemaan. Tarkoitus on kuitenkin auto silpoa.
Automaatti(ei käyttöä) Jakolaatikko (2WD, 4WD part time, 4WD Full time, N ja 4WDlo) toimivuus niin ja näin. Ihme ääniä kuuluu, jotenkin tulis mieleen että automaatin turbiini metelöittee? ja sitten on tietty eroja siinäkin kun ajaa 4WDpart time ja 4WDfulltime..
Näihin ei tarvitse kenenkään sit kommentoida et kato netistä :D
nämä eivät ole minulle ongelmia mutta jos jollakin on aavistuksia niin Welcome.. ..tietää vaan sit kun joskus laittaa noi myyntiin et kehtaako niistä pyytää mitään vai meneekö ne lahjoitetaan osastolle.
Etuperä on ilmeisesti melkolailla samanlainen with YJ (paitsi ulkopuolen kiinnitykset?) mutta sisuskalut passaa vissiin heittämällä wrangleriin?
ja oisko sama takaperän kans jos se siis on dana 35, jos dana 44 niin sitten muokataan sopivaksi. Raideleveyshän pitäisi olla sama molemmissa autoissa.
http://picasaweb.google.fi/aki.tainio/J ... directlink
tässä kaikkien himoitsema kuva varaosasta :shock:

Sen verran kun katselee kyseisen XJ:n korotusta ym niin yhtään en ihmettelisi vaikka etuperässä olis Esabin lukko..

josko tästä vähän miettimään päissään..

Lähetetty: 21.12.2009. 9:39
Kirjoittaja JAMANT
H.O:n imusarja ei sovi vanhempaa not H.O. -koneeseen, imusarjan tiivistekin on eri!!

Re:

Lähetetty: 20.05.2019. 11:55
Kirjoittaja toyopet
Jeeper kirjoitti:
18.12.2009. 18:16
pari vuotta on nyt ollu Comanchessa pienellä budjetilla tehty 4.5 stroker.

ihan mukava "kuminauhamoottori" siitä tuli, eli tosi miellyttävä ajaa maastossa kun vääntöä on koko kierrosalueella. välillä on kyllä hauska antaa paukuttaa rajoittajaa vastenkin, kerää kummasti yleisöä :D
puristus-suhde jäi aika pieneksi kun en madaltanut lohkoa = toimii Venäjän bensallakin.

osia mitä käytin:

258 kampura ja veivit ( löytyivät yhdestä halki jäätyneestä lohkosta, joka oli vähän ennen halkeamista hiottu 0.10 alikokoon)

lohko ja männät on -93 XJ:stä, uudet männänrenkaat asennettu ja vaihdoin itse männät veiveihin (lämmitys ja prässiin sopiva holkki toimi tässä)
lohko keitettiin lipeässä puhtaaksi

kansi myös -93 XJ (lipeäkeitetty myös + venttiilit ja istukat hiottu)

nokka-akseli + muut -93 XJ (uudet nokan laakerit asensin itse, tein 258:n nokasta työkalun niitä varten)

suuttimet on 24 lbs (5.0 HO mustang)
lisäksi on MAP anturin "huijari"
ja kaasuläppä on myös sorvattu isommaksi

yllättävän hyvin on tämäkin kone toiminut, vaikka on vanhoista osista kasattu ja itse tehty "koneistamon" hommatkin. mut eipä sitten harmita niin paljoa kun hajoaa........
Kun nyt tuli noita romuja haalittua nurkkiin, 92 H.O. ja 258:n kampura sekä veivit, niin tosiaanko näin, että 4.0:n männät 258:n veiveihin ja sitten kampuran kanssa paikalleen, niin se on siinä?
Jossain jenkkisivulla oli, että ruisku ei toimi tuon yhdistelmän kanssa vaan pitäisi vaihtaa toisenlainen nokka? Liika puristuksia tai jotain mutta kaasarilla (258:n imusarjalla? Miten se sopii) saa hyvin pelaamaan... No jos se menee johonkin 9.7 staattinen, niin ei kai se nyt vielä ongelma ole.

Lähtökohta kuitenkin 160tkm (kuulemma) ajettu 4.0, niin siihen ei välttämättä suuria tarvitsisi peruskunnostuksen suhteen tarvitsisi tehdä. Kampuran ja kankien laakerit, ehkä samalla uudet männänrenkaat.
Niin ja se kampuran pää pitäisi vissiin koneistaa moniurahihnalle.
Jakoketjut ja ajoitukset passaa semmoisenaan?

Mietin vaan, että saisiko sen tässä pohjolan tallissa tehtyä hyvin hyvin pienellä budjetilla.

Re: 4.6L.. ..4.7L.. Jeep Stroker Engine

Lähetetty: 20.05.2019. 18:23
Kirjoittaja Timo L
Ongelma voi tulla - ja tuleekin - ruiskussa siitä, että äly ei enää pysy mukana kun tulee liian isoja muutoksia koneeseen. Vaikka moottorinohjaus onkin jossain määrin adaptiivinen, niin joku mieto nokka tai portattu kansi vielä onnistuu, mutta stroukkikoneella menee helposti överiksi. Vanhemmissa isommat suuttimet ja tarvittaessa antureiden/ älyn huijaus voi vielä riittää ja menee päästöistäkin läpi, tai sitten jos on '96-> niin purkki pitää ohjelmoida custom- softalla.

Monipisteruiskusta kaasariin vaihdossa ei ole mielestäni yhtään mitään järkeä, ensin kasvatetaan tehoja stroukkaamalla, sen jälkeen tapetaan ne tehot ja pilataan kone kaasarilla :D :shock:

Re: 4.6L.. ..4.7L.. Jeep Stroker Engine

Lähetetty: 21.05.2019. 13:34
Kirjoittaja toyopet
Timo L kirjoitti:
20.05.2019. 18:23


Monipisteruiskusta kaasariin vaihdossa ei ole mielestäni yhtään mitään järkeä, ensin kasvatetaan tehoja stroukkaamalla, sen jälkeen tapetaan ne tehot ja pilataan kone kaasarilla :D :shock:
No hiukan ihmettelin asiaa mutta tässä nyt yön yli mietittyäni toisaalta, on siinä silloin ajatusta, jos kone laitetaankin muuhun koppaan kuin se alunperin kuuluu.

Mutta siis edelleen ihmettelen, että käykö tosiaan semmoisen 258:n imusarja joko renixiin tai H.O.-koneeseen?

Siinä nimittäin toiseen koppaan laittaessa (siinä vaiheessa ei enää nyt ihan budjettikoneesta puhuta) olisi vaihtoehtona myös jälkiasennusruisku esim. Holley Sniper, jota saa pakettina tuohon ison jeepin 258:n imusarjaan suoraan sopivana. Justiin nimittäin OD:lta luin näistä ruiskuista ja vilkaisin valmistajan sivut.

Jos taas jeeppiin laittaa, niin silloinhan ei kannata mitään ihmeitä tehdä.
Jostain jenkkisivulta luin sitäkin, että H.O. koneen saa pelaamaan renixissä, kun käyttää vaan niitä H.O.n hilppeitä mutta TPS pitää modata renixistä, kuulemma helppo homma. Tiedä sitten.

Re: 4.6L.. ..4.7L.. Jeep Stroker Engine

Lähetetty: 21.05.2019. 18:38
Kirjoittaja Timo L
Renixin imusarjan pitäisi käydä HO- koneen kanteen, kun käyttää renixin tiivistettä. Portit ei ole kohdakkain, mutta _pitäisi_ toimia ilman vuotoja nimenomaan renixin imusarjan tiivisteen kanssa.
HO- koneessa ei ole kaikki anturit samoja kuin renixissä, ja lisäksi mm. HO- koneessa ei ole nakutustunnistinta lohkon kyljessä mikä taas renixissä on. Lohkoissa kyllä yleensä on paikka anturille, usein jopa valmiiksi kierteytettynä kiinnitysreikäkin - ei kuitenkaan aina.
Kaasuläppärunko on renixissä kolmella pultilla, HO:ssa neljällä.
HO- koneessa on ollut muistaakseni kolmea eri imusarjaa, ja kolmea tai neljää eri kantta (ja viimeisimmästä kannesta vielä kahta eri mallia, koska se '00-'01 kansi tuppasi halkeamaan jo melko uusissa 3-4 pyttyjen väliltä).
Siitä ei ole aavistustakaan, miten tuon 258:n imusatsi käy renix- tai ho- kansiin. Varmaan pulttijako on kaikissa sama, mutta onhan niissä porttien koossa ja muodossa ero - myös HO:n ja renixin välillä.
Anturit menee muuten pääosin ihan mukavasti, mutta HO- kannessa ei ole paikkaa kahdelle jäähdtysnesteen anturille, joten toinen renixin antureista pitäisi siirtää esim. HO:termostaattikoppaan sopivalla adapterilla.

Re: 4.6L.. ..4.7L.. Jeep Stroker Engine

Lähetetty: 25.05.2019. 19:58
Kirjoittaja Jorma
Timo L kirjoitti:
21.05.2019. 18:38
Anturit menee muuten pääosin ihan mukavasti, mutta HO- kannessa ei ole paikkaa kahdelle jäähdtysnesteen anturille, joten toinen renixin antureista pitäisi siirtää esim. HO:termostaattikoppaan sopivalla adapterilla.
Ei kai Renixin kannessakaan kahdelle ole paikkaa, toinen on lohkossa.

Re: 4.6L.. ..4.7L.. Jeep Stroker Engine

Lähetetty: 26.05.2019. 9:26
Kirjoittaja Jeepsteri
Tälläsen tarjouksen sain ämeriikasta stroukkeriin.

I can do a ported Renix or 7120 HO head for you.
If you don’t have any issues with EPA or smog laws or restrictions I’d recommend upgrading to a HO head.
In the states were required to keep the EGR valve that is required for smog emissions.

My head including the cost of the cylinder head core will be between $1200.00 to $1450.00 for a fully ported and assembled cylinder head.

The HO head is a direct bolt on but will require a different intake manifold. I’ll have to look but I should be able to provide that to you. Most of my customers want to upgrade intake to the 99 and later Horseshoe style manifold and 62mm BBK Throttlebody.

My molly piston ring set will go on the pistons Without any necessary filing.

With the proper designed piston quench the correct fuel injector you will not need any turning. 😊

The EGR Is the only variable in the exhaust header.

Kuva

houkuttelevaa...

Re: 4.6L.. ..4.7L.. Jeep Stroker Engine

Lähetetty: 29.05.2019. 11:33
Kirjoittaja toyopet
Männät on prässätty kankeen kiinni, eikö niin? Ainakin niin olin noita 258:n kangista/männistä katsovinani.
Onnistuuko mitenkään irrottaa ehjänä vai onko hommattava uudet männät? Eli kokonainen rebuild-kitti

Re: 4.6L.. ..4.7L.. Jeep Stroker Engine

Lähetetty: 29.05.2019. 11:40
Kirjoittaja JAMANT
Juu, männän tappi tiukalla sovituksella kiertokangessa, mäntä keinuu tapin varassa (toinen vaihtoehto olisi muiden moottoreissa että tappi olisi tiukka mäntään ja lukittu lukkorenkailla ja mäntä ja tappi keinuisi kiertokangessa). Saa irti, jos osaa, mäntää vaurioittamatta, yleensä ei... Ainakin itse tohon lattialla olevaan stroukkeriin tuli uudet männät kokonaan, koska porattiin isoimpaan ylikokoon ja asiakas halusi uudet männät....

Re: 4.6L.. ..4.7L.. Jeep Stroker Engine

Lähetetty: 29.05.2019. 13:32
Kirjoittaja Timo L
Juu, ja ne männät nyt ei kuitenkaan ole kovin kalliita joten miksipä ei. Alkaen n.30$ kappaleelta, kalleimmat on jossain 100$ kappaleelta. Perushyvät maksaa n.200$ sarja + kulut päälle.
Saa sitten samalla orkkista paremmat versiot, etenkin jos on '96 tai uudempi kone missä helmat tykkää murtua.