XJ 4.0 -90 Aut - laatikosta isoin pykälä hukassa

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

XJ 4.0 -90 Aut - laatikosta isoin pykälä hukassa

Viesti Kirjoittaja Jorma » 22.11.2008. 15:26

Kaikki muut vaihteet toimivat normaalisti, vain isoin pykälä jää kytkeytymättä. Mittatikun vartta pitkin näyttäisi tulevan muutama johto laatikkoon, liittimet ovat ehjiä ja kiinni. Myös vaijeri on edelleen kunnossa. Mikä vaihteistoa ohjaa? Mistä muualta se saa tietoa kuin kaasuvaijerilta?
Onko mitään vinkkejä mistä etsiä vikaa?
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.11.2008. 13:07

Tuttu vika, vaihteiston tietokone luulee että painat jarrua kokoajan!! Korjaantuu releellä oikeassa paikassa!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 23.11.2008. 21:51

Miksi se niin rupesi luulemaan? Joku aika sitten kaikki vaihteet vielä toimivat. Pystytkö antamaan releen kytkentäohjetta? On liian pitkä matka käyttää paikanpäällä kytkettävänä.
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
Jorma
Viestit: 389
Liittynyt: 26.10.2008. 9:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jorma » 15.03.2009. 20:00

Viimeinkin oli aikaa tutkia tätä juttua, ei ole ollut korjauslistalla kovin korkealla. Vika oli kuin olikin virheellinen jarrutieto vaihteiston boksille. Tunnistuskytkimen kiinnitys on niin huono että koko kytkin oli painunut vinoon ja sormi lipsahtanut ohi jarrupolkimesta. Kytkin on kuvassa ylimpänä oleva valkoinen.
Miksi muuten jarrussa on 3 kytkintä? Yksi tarvitaan jarruvaloille, toinen vaihteistolle, mihin kolmas?

Kuva

Onko oikea toiminta sellainen että jarrutettaessa vaihteiston boksi komentaa lukon auki turbiinista? Kun kytkin ei osunut polkimeen luuli boksi että autoa jarrutetaan koko ajan ja piti lukon auki? Tuon korjaamiseen ei kylläkään ylimääräistä relettä tarvi asentaa.
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Jorma, muokattu yhteensä 23 kertaa
XJ--4.0 Renix--AW4--NP242

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 16.03.2009. 10:09

Se kolmas on cruiselle, ehkä :) :) !!

Hienoa, että keksit perimmäisen syyn!!! Ei tuohon tosiaankaan relettä tarvita!!! Releen olen laittanut sen jälkeen, kun asiakkaalta on kysytty, selvitetäänkö miksi toimii niin, vai laitetaanko rele!! Asiakkaat on halunnu sen releen!!!
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Nyki
Viestit: 89
Liittynyt: 25.07.2011. 18:18
Paikkakunta: Lohja
CONTACT:

Nostetaas aihetta...

Viesti Kirjoittaja Nyki » 09.08.2011. 23:56

Itsellä täsmälleen sama auto ja toisenlaiset vaihteisto-ongelmat...

Siis XJ 4.0 -90

Vika 1. Epäilys... Keppi asennossa 1-2 niin en ainakaan huomaa, että missään olosuhteissa laatikko vaihtaisi. Sitä en tiedä kumpi vaihde päällä on...

Vika 2. Turbiinilukko ei toimi. Ei kytkeydy missään tilanteessa.

Kärry kulkee hyvin ja laatikko toimii muuten kuin unelma, joten noita vikoja ei edes huomaa, ellei tiedä että turbiinilukon pitäisi olla olemassa ja 1-2 asennossa kai pitäisi olla kaksi vaihdetta.
Asennossa 3 kaikki ok, paitsi että huomaan vain yhden vaihdon isommalle.
Asennossa D kaikki ok, vaihtaa vielä isommalle, mutta edelleen alkupäästä tuntuisi yksi vaihto puuttuvan.

Mites tuon lootan kanssa lienee. Jos siltä katoaa kokonaan sähköinen ohjaus, niin tekeekö se yhtään mitään? Vai meneekö silloin laatikon ohjaus niinkuin ennenvanhaan?

Kärryssä on niin paljon "virityksen makua" että on hiukan vaikea saada selkoa minkä siinä pitäisi toimia ja mikä on "poistettu käytöstä".
Mutta päivä kerrallaan. Korjataan löytyvät viat yksi kerrallaan :D

Hakusanoja: AW4 automaatti ei vaihda, lukkoturbiini ei toimi, ei lukitu, vaihde hukassa
Viimeksi muokannut 1 päivämäärä Nyki, muokattu yhteensä 10 kertaa

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 10.08.2011. 10:05

Laita 1-2 asennolle paikoillaan ollessa ja tee täyskiihdytys, kun kierroslukumittari menee punaiselle, pitäisi kakkosen kytkeytyä, sitten taas kierroksia ja kun viisari on punaisen rajalle (tai vähän ennen), laita keppi 3-asentoon, kierrokset tippuu ja kun kumminkin tulee jo rajoitus vastaan, nosta kaasupoljinta ja laita seuraavaksi D-asentoon, kytkeytyy nelonen ja nosta kaasupoljinta ihan pintakaasulle, pitäisi lukkoturbiinin kytkeytyä (= 5.-vaihde)!! Jos ei, niin auto tänne ja katsotaan testerillä, mitkä vaihteet löytyy...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Nyki
Viestit: 89
Liittynyt: 25.07.2011. 18:18
Paikkakunta: Lohja
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja Nyki » 10.08.2011. 12:30

Ja testissä todettu, että kakkonenkin löytyy ja vaihtaa moottorilla jarrutettaessa kakkoselta ykköselle ok.

Mutta tosiaankin vaatii liki 5000 kierrosta tauluun, ennenkuin kakkonen tulee mukaan.
Siltäosin kaikki siis kunnossa.

Turbiinilukko ei toimi, joten jatkan aiempien viestien mukaista vianetsintää siltäosin...

Avatar
Nyki
Viestit: 89
Liittynyt: 25.07.2011. 18:18
Paikkakunta: Lohja
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja Nyki » 10.08.2011. 13:23

Nyt se kakkonen toimii ihan normaaliajossakin, eli jotakin oli joko jumissa tai tukossa. Öljyt on väitteen mukaan vaihdettu noin 3000km sitten, mutta kun syksy tulee niin vaihdan ne ja filsun.

Turbiinilukon vika löytyi.
Jarrukytkin päästetty irti lukitus/kiristyskehyksestään, vääntämällä kehyksen tartuntakynnet auki.

Vääntelin kynnet oikeille paikoilleen ja sain kun sainkin kytkimen paikalleen ja vieläpä liittimen ja alipaineletkunkin takasin paikoilleen.

Nyt toimii lukko. Kierrokset putosi sen noin 500 ja nyt 85km/h vauhdissa kone kiertää vain noin 1500-1600.
Kun painaa kaasua, niin "mitään ei tapahdu", kierrokset ei juuri jaksa nousta, ennenkuin "kickdown" vapauttaa ensin lukon ja vielä lisää painettaessa vaihtaa pienemmälle.

Se turbiinilukon kytkin on aiemman viestin kuvassa se valkoinen.

Mulla ei kolmatta kytkintä ole, mutta cruise on. Viiksi tosin on hajalla.

Kaikki hyvin ja oikeastaan kaksi ongelmaa taas pois päiväjärjestyksestä.

Kiitos.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 10.08.2011. 13:34

Hienoa!! Näin ne viat selviää...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Nyki
Viestit: 89
Liittynyt: 25.07.2011. 18:18
Paikkakunta: Lohja
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja Nyki » 10.08.2011. 14:11

Kävin just parinkymmenen kilometrin kauppareissulla, tuli maantietä ja kaupunkiajoa.

Ei voi sanoa muuta kuin, että on nyt aivan eri auto ajaa.
On se vaan niin hienoa kun on monta vaihdetta :lol:

Ei taida viitsiä enää tänään ottaa seuraavaa ongelmaa ratkottavaksi...
Josko huomenna siten.

Kirjoita vastaus