Neliveto ongelma jeep wrangler

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
wiley
Viestit: 2
Liittynyt: 14.01.2012. 14:01
Paikkakunta:

Neliveto ongelma jeep wrangler

Viesti Kirjoittaja wiley » 16.01.2012. 20:27

Hei,
Ostin hiljattain Jeep Wranglerin vuosimallia 1991. Ongelmia on ilmennyt nelivedon kanssa nopealla ja hitaalla vaihteella. Auto ikäänkuin "hylkii" nelivetoa. Neliveto ei siis tahdo pysyä päällä.

Minulla ei ole kokemusta nelivedoita juurikaan ollenkaan, mutta teillä on! Onko muilla ollut vastaavia ongelmia, apuja kiitos? :)

kozel
Viestit: 1315
Liittynyt: 15.11.2009. 21:26
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja kozel » 16.01.2012. 21:45

Millon se hylkii sitä?
-Vedätettäessä, Kuormaa vetäessä, Jyrkissä nousuissa tms kuormituksessa
-Jyrkkään kääntäessä
-Pintakaasulla ajaessa
-Pitävällä alustalla
-Liukkaalla alustalla

Ja ääntääkö..

wiley
Viestit: 2
Liittynyt: 14.01.2012. 14:01
Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja wiley » 16.01.2012. 22:57

kozel kirjoitti:Millon se hylkii sitä?
-Vedätettäessä, Kuormaa vetäessä, Jyrkissä nousuissa tms kuormituksessa
-Jyrkkään kääntäessä
-Pintakaasulla ajaessa
-Pitävällä alustalla
-Liukkaalla alustalla

Ja ääntääkö..
Ihan normaalissa ajossa, liukkaalla että pitävällä. En ole havainnut mitään normaalista poikkeavia ääniä. Nelivetovaihte ikäänkuin työntyy pois päältä.

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 17.01.2012. 9:15

Ajettu ilman öljyä jakolaatikossa, siirtohaarukka viallinen, ei siirrä kytkentäholkkia perille, hylkii...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Timo L
Viestit: 1500
Liittynyt: 23.06.2010. 11:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timo L » 20.01.2012. 11:20

wiley kirjoitti:Ihan normaalissa ajossa, liukkaalla että pitävällä. En ole havainnut mitään normaalista poikkeavia ääniä. Nelivetovaihte ikäänkuin työntyy pois päältä.
..ja kun Wrangleri kyseessä, niin älä &%"½ aja sillä nelivedolla pitävällä alustalla, rikot sen jakolaatikon tai akselisi vain entistä pahemmin! 231 (Command track) jakolaatikon nelivedot EI ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön pitävällä alustalla. Se on lukittu neliveto jolloin etu- ja taka- akselien välille ei pääse tulemaan pyörintänopeuseroa -> jakolaatikon kuori halkeaa tai sitten hajoaa jotain sieltä sisältä (ketju venyy, pinionit leipoo, tjsp..).

Voit käyttää nelivetoa huoletta liukkaalla, ja aina kun ajat metsässä, silloin pääsee aina rengas tarpeeksi pyörähtämään tyhjää ettei mitään hajoa.

Tarkista ensin onko nivelistön säätö kunnossa, mutta kuten Jamant totesi niin luultavasti on haarukka rikki tai muuta sisäistä vikaa.
'98 ZJ 5.9 Limited, putkihelmat- ja puskurit, yms. härpäkettä

Cynomya
Viestit: 124
Liittynyt: 17.12.2009. 10:32
Paikkakunta: Hämeenkyrö, Sasi

Viesti Kirjoittaja Cynomya » 19.03.2012. 17:55

Sitten jos mennään vielä hylkimiseen niin omassa teki rikkinäinen ristikko apukuskin puolella nykivää liikettä ja antoi jotenkin periksi tuolle etuakselin kytkettävälle apparin vetarille. Se &%"½ disconnect systeemikin saattaa siis temppuilla niin ettei neliveto pysy päällä.

Itehän siis ajoin liian pitkälle kuivalla betonilla neliveto päällä ja sitten kuulu pamaus, en muuta havainnut rikki menneeksi kuin tuon apukuskin ristikon.
Jeep XJ -92, 4.0, AW-4, BBS Performance

Avatar
mace
Viestit: 284
Liittynyt: 14.05.2008. 21:25
Paikkakunta: KANNONKOSKI

Viesti Kirjoittaja mace » 25.05.2012. 12:06

Mulla aikoinaan YJ:n 4WDt putos pois, mutta kun pikkusen kiristin alta siirtotankoa, niin alkoi pysyä! Tuntuuko kytkettäessä, ettei kahva ikäänkuin mene perille?
Yli 99% maapallon pinta-alasta ei ole tietä...
FJDC #6 + "CSI" JK Rubicon 2.8 A5 Unlimited -08 + "CHE" KJ 3.7 A4 Renegade -04 vmolla

Kirjoita vastaus