Camber-kulmat

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Avatar
Dethlock
Viestit: 74
Liittynyt: 11.06.2012. 11:32
Paikkakunta: Hammaslahti

Camber-kulmat

Viesti Kirjoittaja Dethlock » 06.07.2012. 17:18

Jeeppi nostettu about 4" mutta camber on persiillään. Oisko ideoita miksi ja miten korjata? Akseli kotikonstein mitattu suoraksi ja pallonivelissä ei tunnu väljää.
Elämä potkii mutta miks aina munille?
-----------------------------------------------
Jeep Cherokee Limited 4.0L HO -92
Jeep Cherokee Sport 2.5L TD -00 (Rest in pieces)

FJDC.org Webmaster

Avatar
Dethlock
Viestit: 74
Liittynyt: 11.06.2012. 11:32
Paikkakunta: Hammaslahti

Viesti Kirjoittaja Dethlock » 06.07.2012. 20:56

Caster-kulmaa ei ole mitattu mutta voisiko se olla syypää tähän Camber-ongelmaan? Kiinnitin huomiota vain etuperän kulmaan.

Eturenkaat ovat aika edessä verrattuna lokarin reunaan. Alatukivarret ovat Rough Countryn vahvistettua mallia. Auttaisiko jos ylätukivarret vaihtaisi säädettäviin ja koittaisi kuria niillä akselia taaksepäin?
Elämä potkii mutta miks aina munille?
-----------------------------------------------
Jeep Cherokee Limited 4.0L HO -92
Jeep Cherokee Sport 2.5L TD -00 (Rest in pieces)

FJDC.org Webmaster

Avatar
Dethlock
Viestit: 74
Liittynyt: 11.06.2012. 11:32
Paikkakunta: Hammaslahti

Viesti Kirjoittaja Dethlock » 08.07.2012. 19:08

Niin siis rengas takana, caster vähän arvailujen varassa vieläkin mutta etuperän kulma näyttäisi olevan aika kohdillaan, ei jurise, ravista tai woblaa. Säädettävillä varsilla rengas menisi eteenpäin ja voisi parantaa camberia? Vai olenko ihan metsässä ja edessä joku &%"½ kallis akselinvaihtoprojekti?

Mitään ideoita?

edit: ai täällä ei saanut kiroilla. Sorry.
Elämä potkii mutta miks aina munille?
-----------------------------------------------
Jeep Cherokee Limited 4.0L HO -92
Jeep Cherokee Sport 2.5L TD -00 (Rest in pieces)

FJDC.org Webmaster

Avatar
JERKKU
Viestit: 624
Liittynyt: 20.03.2008. 21:59
Paikkakunta: Vantaa
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JERKKU » 08.07.2012. 19:37

Eli onko se nyt caster vai camber kun sulla on pielessä?

Kuva

Avatar
Dethlock
Viestit: 74
Liittynyt: 11.06.2012. 11:32
Paikkakunta: Hammaslahti

Viesti Kirjoittaja Dethlock » 08.07.2012. 20:53

Camber.
Elämä potkii mutta miks aina munille?
-----------------------------------------------
Jeep Cherokee Limited 4.0L HO -92
Jeep Cherokee Sport 2.5L TD -00 (Rest in pieces)

FJDC.org Webmaster

sili
Viestit: 147
Liittynyt: 01.09.2009. 15:57
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sili » 09.07.2012. 7:17

jäykkä akseli, eipä siinä paljoa camberia säädellä. Jos ei oirehdi mainitsemillasi tavoilla niin miten sitten??

Avatar
Dethlock
Viestit: 74
Liittynyt: 11.06.2012. 11:32
Paikkakunta: Hammaslahti

Viesti Kirjoittaja Dethlock » 09.07.2012. 8:49

No sepä se. En oikein tiedä mitä tuolle tekisi. Jenkkifoorumilta löytyi jotain juttua epäkeskosta pallonivelestä jolla tuohon voisi ehkä vaikuttaa mutta en kyllä löytänyt niitä mistään kaupasta, liekö väärät hakusanat.

Pitää koittaa päästä mittauttamaan toi caster ja katsoa sitten mitä tekee.
Elämä potkii mutta miks aina munille?
-----------------------------------------------
Jeep Cherokee Limited 4.0L HO -92
Jeep Cherokee Sport 2.5L TD -00 (Rest in pieces)

FJDC.org Webmaster

WinChester
Viestit: 325
Liittynyt: 28.09.2009. 22:26
Paikkakunta: Viiala (Akaa)

Viesti Kirjoittaja WinChester » 09.07.2012. 9:20

Mulla on samat kalikat alla XJ:ssä ja samoja juttuja pohdin pari vuotta sitten. Camberille ei voi mitään, eikä pitäisi tarvitakaan. Jostain ohjeesta luin casterista, että kardaanin oikea kulma on sitä tärkeämpi/määräävämpi, eli kardaanin nivelen kulma mahdolisimman suoraan, jottei jurise maantienopeuksissa. Jos kardaanikulmaa (ja samalla casteria) joutuu säätämään paljon, niin niin kauan kun ei ole/tule deathwoblea (johtuen liian pienestä casterista) ei tule ongelmaa. Mulla tätä kulmaa on säädetty melkoisesti, eikä saa woblaamaan sitten niin millään.

Jos homman haluaa tehdä kunnolla, pitää akseli katkaisuttaa sorvissa perän molemmilta puolin ja hitsuuttaa etuperä uudelleen sellaiseen kulmaan, että pyörännavat on alkuperäisessä kulmassa ja pinioni sojottaa suoraan kohti jakolaatikon edessä olevaa tuplaniveltä, eli kardaanin kulma on suoraan.

Jollei katsuri vaadi mittausraporttia ohjauskulmista korotuksen leimaamiseksi, niin nou hätä.
Raha ja romut rauhottaa.

Avatar
Dethlock
Viestit: 74
Liittynyt: 11.06.2012. 11:32
Paikkakunta: Hammaslahti

Viesti Kirjoittaja Dethlock » 09.07.2012. 13:41

Joo, en ole hirveän huolissani casterista, etuperä on linjassa laatikon kanssa eikä jordaani jurise. Toi camber vähän epäilyttää lähinnä renkaiden suhteen. Pitää seurata tilannetta.
Elämä potkii mutta miks aina munille?
-----------------------------------------------
Jeep Cherokee Limited 4.0L HO -92
Jeep Cherokee Sport 2.5L TD -00 (Rest in pieces)

FJDC.org Webmaster

PekkaSt
Viestit: 26
Liittynyt: 02.08.2010. 19:53
Paikkakunta: Forssa

Cam. kulma

Viesti Kirjoittaja PekkaSt » 22.07.2012. 17:13

En nyt ole ihan varma mutta mielestäni noihin jäykkiin akseleihin saa eri kulmilla olevia palloniveliä joilla saa säädettyä pyöräkulmia.

rane
Viestit: 106
Liittynyt: 17.01.2009. 9:12
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja rane » 22.07.2012. 23:23

Subaru Outback 2,5 AT -01
ex WJ 4.0 Laredo -00 Quadra Drive + some extra
ex ZJ 4.0 -93 LTD still going strong?

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 23.07.2012. 11:38

Säädettäviä yläpalloja saa, tommosia: http://www.jamant.fi/saadettava-palloni ... p-946.html
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Avatar
Dethlock
Viestit: 74
Liittynyt: 11.06.2012. 11:32
Paikkakunta: Hammaslahti

Viesti Kirjoittaja Dethlock » 23.07.2012. 14:07

Pitää kerätä vähän isompi kasa osia ja laittaa toi etupään stefa ja päivitellä ohjausvarsia samassa konkurssissa. Ei toi jumppa niin kivaa ole että viitsisi montaa kertaa purkaa tuota etupäätä.
Elämä potkii mutta miks aina munille?
-----------------------------------------------
Jeep Cherokee Limited 4.0L HO -92
Jeep Cherokee Sport 2.5L TD -00 (Rest in pieces)

FJDC.org Webmaster

sili
Viestit: 147
Liittynyt: 01.09.2009. 15:57
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja sili » 24.07.2012. 9:14

JAMANT kirjoitti:Säädettäviä yläpalloja saa, tommosia: http://www.jamant.fi/saadettava-palloni ... p-946.html
Myös WJ:hin? puuttuu meinaan listasta...

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6442
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 24.07.2012. 11:08

sili kirjoitti:
JAMANT kirjoitti:Säädettäviä yläpalloja saa, tommosia: http://www.jamant.fi/saadettava-palloni ... p-946.html
Myös WJ:hin? puuttuu meinaan listasta...
Noi ei sovi WJ:n, niissä on eri yläpallot!! Täytyy tutkia...
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

Kirjoita vastaus