NP-249j askin takapään laakeri/stefa

Tänne tarinaa ja kysymyksiä koko voimansiirrosta (vaihteisto, jakolaatikko, kardaanit, akselit)...
Avatar
apupoika
Viestit: 102
Liittynyt: 14.09.2011. 19:33
Paikkakunta: lappeenranta

NP-249j askin takapään laakeri/stefa

Viesti Kirjoittaja apupoika » 20.08.2012. 22:55

morjens.!!
minkähän mittakaavan suoritteesta olis kyse vaihtaa tuo häntäkappaleen laakerointi ja öljyä mukavasti lennättävä stefa. :?:
tarviikos mitään erikoiskaluja tai noitarumpua,,, ym ym :roll:

kardaanista kun heiluttelee niin sen verta tuntuu klappia olevan että vaihdettava olisi. :evil:

ja voisiko tuo myös aihettaa oudon klonksahduksen takapäässä välillä jarruttaessa, kun en muuta välystä takapäästä löydä (tukivarret, jarrut,)

outoon tutinaan/ravistukseen jonka kanssa olen tapellut viimeajat tuo kyllä sopisi.

knowledge
Viestit: 21
Liittynyt: 22.08.2012. 12:01
Paikkakunta: Lohja

n9-249j

Viesti Kirjoittaja knowledge » 22.08.2012. 12:34

Moro. Olis sama operaatio itsellänikin edessä ja vähän tarvis lisäinfoa myös miten toi operaatio onnistuu?? Jakis on np-249 j ,joissakin on tuossa jakiksen päässä "häntä" kolmella 15mm kantasella pultilla kiinni ja se olis helppo irrottaa ja vaihtaa laakeri ja stefa, mutta ei tossa omassani ole? On vissiin erimallisia kuoria noissa. :roll:

Avatar
JAMANT
Site Admin
Viestit: 6435
Liittynyt: 26.03.2008. 20:33
Paikkakunta: Espoo
CONTACT:

Viesti Kirjoittaja JAMANT » 22.08.2012. 12:46

NP-249:ssä se on aina koko öljypumpun kuori joka pitää irroitta!! On kiinni takaketjukuoressa viidellä ruuvilla, mutta ensin otetaan kardaani pois, sitten nopeustunnistin ja sitten avataan yläkansi (kiinni joko kahdella torx-ruuvilla tai kumitulppa) ja sitten ne ruuvit pois millä se häntä on kiinni sitten kammetaan liimaus irti ja sitten alkaa se haasteellinen tehtävä, sopivalla lukkorengaspihdillä pitää avata siitä yläkannen reiästä se lukkorengas (eli levittää sitä, että se irtoais laakerilta, sitten lähtee häntä pois. Stefa vaihdetaan häntään (sen pystyy vaihtamaan paikoillaankin), mutta takalaakerin vaihto vaatii nopeustunnistuksen rattaan poiston (muovia, lähtee vetämällä taaksepäin) ja sitten lukkorengas pois ja laakeri tulee vetämällä... Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, pitää vaan tarkkaan katsoa, että se lukkorengas osuu uraansa ennekuin häntä kiristetään paikoilleen!!

Stefa on tuo: http://www.jamant.fi/stefa-xjmjyjzj-np2 ... p-476.html ja laakeri on tuo: http://www.jamant.fi/laakeri-np249-cro4 ... -2852.html
Your Jeep specialist

Jeep Comanche -89, 4,0L6+AW-4+NP-231+Dana30+Dana35 w/POWERTRAX w/ 4"+ korotus & HD-steering sekä Jeep Wagoneer Limited -79, 360V8+TH-400+Quadra-Trac projekti
FJDC #1

knowledge
Viestit: 21
Liittynyt: 22.08.2012. 12:01
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja knowledge » 22.08.2012. 14:11

Kiitokset jamantille hyvistä ohjeista. http://www.masoncomputing.com/np249/ Tuossa lisää.. Taidan tyytyä pelkän stefan vaihtoon joka vuotaa, kun ei tuo laakeri meteliä pidä, noin millin klappi on,kun takakardaanin lähtöä jakiksesta ravistelee sivusuunnassa. Onko se liikaa? Aika ahdasta on toi lukkorengas irroittaa jakiksen ollessa paikallaan.. No,stefa ja muuta pientä rompetta jamantille tilaukseen.. :)

Avatar
apupoika
Viestit: 102
Liittynyt: 14.09.2011. 19:33
Paikkakunta: lappeenranta

Viesti Kirjoittaja apupoika » 22.08.2012. 14:57

kiitoksia vastauksista/kuvista..
häntäkappaleen klappi itsellänikin noin millin luokkaa :shock:
ja vuotavan stefan olin kyllä huomannut jo aikoja sitten, mutta nyt kun tuota outoa klonks äänen aiheuttajaa jarrutuksessa etsiskelin niin muuta klappia en ole ainakaan vielä löytänyt kuin tuo kyseinen laakeri kardaanista heilutellen ja aavistus klappia ristikossa.. :roll:

mutta tutkitaan vielä että mitä kaikkea sitä tarvii tilailla :D

Kirjoita vastaus